vrijdag 22 februari 2008

Chamberettes

chamberettes
gebouw 3, nog geen jaar bekend.
gebouw 3of onderstaande chamberettes in Velp stonden?
dat is nog niet duidelijk. Star meent ze te herkennen uit Almelo .
Wat, wanneer je naar de kennelijk andere bouw en bovenkanten wel eens heel goed zou kunnen kloppen.
Het is in ieder geval een foto uit de wervingsfolder van rond 1965.
Die hier- klik- al eerder stond, er staan ook nog een heel stel reacties.
Naast Star nog die Almelo ook kent een idee wellicht?

chamberette slaapzaal bij de afbraak in 1974
gebouw 2

5 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo inez
over die chamborettes ja die zagen er zo uit hoor,met dat gordijn ervoor,de tussen gangetjes lijken op de foto erg smal maar in mijn belevenis toch een tussen gang van wel 4 meter.
over die indeling die kast die hing aan de wand zodat die niet op de vloer stond,de foto van die twee meisjes voor die chamborettes komt goed uit
zo was het wel in mijn tijd
groetjes narda

inez zei

hoi Narda, mooi hé, die foto's?
Ik zit nog steeds enthousiast te kijken naar hoe slim die chamberettes in elkaar zaten.

Ikea zou ze zo kunnen gebruiken :-)

Met je kast die aan de wand hing, maak je het wat mij betreft nog lastiger. Want zit me nu af te vragen hoe je dat dan voor elkaar kreeg.
Hoeveel kleding daar dan in hemelsnaam in moest.

In Driehuis kregen we pas (eigen kleding)kasten toen we (2 groepen) een nieuw paviljoen kregen. (moet nog even uitreken of dat 64 of 65 was)
En eigenlijk weet ik nog steeds niet of dat nu veel of weinig kleding was, vergeleken met kinderen in een gezin. Toen. In ieder geval 5 stel; zondags-, opknap-, weeks- en speelkleding. (schoenen hetzelfde).
Met een beetje mazzel (of dikke pech!)ging je kledingstuk dus minstens 5 jaar mee. (je speelkleding -woensdag en zaterdagmiddag) was dan ook heel genant bij die verplichte wandelingen buiten!! Liep je -ook wat dat betreft- voor joker voor het hele dorp)En de kerst-en paasmis erg leuk, show van de nieuwe zondagse kleding voor dat seizoen. Ik herken op foto's nu nog jurken van meiden waar ze die nachten erg veel indruk meemaakten :-)

Hoe was dat bij jullie? In jouw tijd waren de uniformen volgens mij al afgeschaft, toch?

Maar wat had je aan kleding en hoe kwam je eraan?

Had jij andere kleding dan de rest omdat jij, ook lang al enige toch? op die buitenschool zat?

oftewel: kom op meid, sta 's in je blootje en laat ons mee genieten.
Sorry Flip! ;-)

Anoniem zei

een goed morgen inez
de chamborettes zijn inderdaat goed uitgedacht,en die hangkast of halve ligkast hing aan de linkerkant aan de wand,daar in de kast hingen dan je kleren en onderin lagen je andere kleren,+ de po.en voor de kast hing als deur een gordijn.
dus iedereen kon er bij komen(en dat deden ze dan ook volgens mij.
dus aan de linkerkant als je er voor staat voor je chamberette hing de kast en daarna was de wasgelegen heid.met alleen koud water brbrbrbrbrbr vooral in de winter.en je had 2 witte handdoeken en 2 washandjes, dan kreeg je je bed,en aan die kant tegen die want mog je op een speciaal bord je enige versiering op plakken of hangen
zo weet je nu genoeg.oja en voor je kamertje hing een bloementje gordijn,(maar dat weet ik niet meer zeker of het eengeheel was of met bloementjes
en 'snachts stond de po onder je bed met een handdoek als klep
stonk niet zo (br br wat dacht je )
groetjes nard a

Anoniem zei

nogmaals een reactie op gebouw 3
volgen smij was dit de goede herder in velp,want in de achterste bed aan delinker kant vlak bij de achterste deur sliep ik die deur ging naar de kleine naaikamer en naar de bovenste groepen van zr stanislaus en nog 2 andere groepen

of het moet het zelfde zijn als in almelo
de zelfde indeling dan he
met die bruine deur
achter de slaap zaal

Anoniem zei

En hier krijg ik toch wel zo een kick van: alweer iemand die zelfs haar eigen bed terug vind op een foto, zoals ik dat kon op zo'n oude kaart van de Voorzienigheid.

Heerlijk, dat je dat even laat weten, bedankt!

Een -enige- boom terug vinden, (star's boom uit Almelo) is één ding, maar je bed...

Dat was in ieder geval voor mij heel bijzonder, en hopelijk ook voor wie dit schreef.

Gebouw 3 is inderdaad Velp.
Net als de rest van die chamberettes, met uitzondering van die ene uit die wervingsfolder.
De informatie daarover was al zondermeer betrouwbaar. Nu dus op een leuke manier nog eens bevestigd ook.

De deur inmiddels zelfs bruin.
En de handdoeken (2! hihi) wit.
En ook dat vind ik erg leuk van een zwart wit fotootje :-)

Nog iemand een mooi verhaal of ervaring over de slaapzaal of misschien de eigen chamberette bechrijving?

Ik vond die toilethanger ook heel fraai. En herkende een begeerd bezit van heel wat meiden, bij gebrek aan een kast.

Narda, wij kregen in Diehuis pas de mogelijkheid ook maar iets van jezelf op te hangen (ook zo'n prikbord) in het nieuwe paviljoen. Dus wat zeuren jullie nu eigenlijk (brede grijns)

Je wel eens gerealiseerd wat een waanzin het is trouwens, mensen te trainen -nee ik zei geen af richten!- op hun taak in de maatschappij, wanneer diezelfde mensen niet eens hun eigen licht uit konden doen? En wat dat betekent?
Of hadden jullie daar oplossingen voor? Eigen schemerlampjes? Zaklantaarns??