vrijdag 20 oktober 2006

werving 3 01


































58 opmerkingen:

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-25 12:36:16

dit is dus een foto van de door mij zo gehate chambarette
dit is een leuk plaatje want in het echt mochten we zo echt niet met elkaar staan te kletsen stel je voor dat we iets over ons zelf vertelde dat was uit den boze

Anoniem zei

door: narda
2006-10-25 14:14:53

marijke .ja je heb harstike gelijk dat je niet zzzzzzzzoooooooooooooooo dicht bij elkaar moch staan .laat staan op de slaapkamer(ik begreep dat vroeger niet,je nam het gewoon aan,maar nu denk ik ja je mocht eens lesbisch worden.(dat wist ik dus vroeger niets vanaf,en de moeders wel,snap jij dat)
ken jij moeder maurits nog herinneren,zij keek altijd stiekem door het gordijn,ik bedoel ze schoof het op zij,dat vond ik nu ---stiekem------.ik denk dat zij misschien wel lesbiesch was.want zo keek ze ook als wij aan het douce waren.
nu nog ben ik snel klaar onder de douce(neeniet voor haar hoor(grapje)maar dat zit er nog in 3-5 min.en dan er uit.gek he na zoveel jaren,nog steeds die afwijkeing
kan jij je ook nog herinneren dat je met de PO naar de w.c ging smorgens als je uit bed kwam,met dat stinkende geval over die grote slaapzaalen ook nog op je beurd wachten.(moet je je ogen dicht doen,dan blijf je lachen.
en ook als je opoe had kwamen ze met een groete sloop of zoiets langs lopen,met die woorden(heel vlug gesproken)zakdoek zakdoekzakdoek,en dan moest je die opoe lap er in doen.die naam ben ik vergeten van die zuster,maar het was een lievert dat weet ik nog wel,jaren geleden heb ik haar opgezocht in someren,ze was zwaar dement,ze huilde toen ze me zag,ja dat waren nonnen die hun hart op de juisteplaats hadden

marijke ik ga stoppen want ik blijf telkens me weer meer teherinneren.ik wacht jou antwoord wel af.

groetjes narda

Anoniem zei

door: inez
2006-10-25 16:34:28

Marijke, betekent dit dat deze foto waarschijnlijk Velp was? Want er is die andere foto, (klik) ook uit Velp, met wat een ander soort chambarette lijkt. Of snap ik het weer eens verkeerd?.

Anoniem zei

door: inez
2006-10-25 16:47:59

Narda, het vernederende van dat zakdoek verhaal en je opoe-lappen getverdegetverdegetver...
En de waanzin ervan juist in combinatie met Marijkes opmerkingen dat je niets van elkaar mocht weten.

Ik vind het zo intens wreed. .
Mijn maag draait erbij om. Wat een minachting!! .

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-25 18:51:53

hoi Flip en Narda



bedankt voor je uitleg Flip ik ga er zeker eens kijken

Narda wat een verhaal dan kan je zien dat erin een paar jaar verschil ook verschil zit
niet dat het bij ons nu zo lekker was want wij moesten ze in een soort schaal leggen en dan s,morgens aan het begin van de zaal in een witte waszak gooien dus je had nog de stank heel de nacht naast je bed maar ja je moest wat want je moest ook p depo dat was ook zo,n onding zelfs nu heb ik er moeite mee als ik in het ziekenhuis op de po moet vraag de po-stoel ik kan er niet op zitten zal wel een rare tic van me zijn maar ik heb er nog steeds moeite mee
nou ik ga weer eens verder lezen groetjes marijke

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-25 18:57:32

hallo Inez


nee ik zag in de folder een foto van een non die een meisje uit zwaaide en dat leek dus erg veel op de hoofd ingang van het klooster aan de voorkant van leiderdorp
er was achter op het laantje ook een deur waar we normaliter door moesten maar als je voogdes er was en je was even met haar mee geweest mocht door de voordeur wat een eer he ja het duiveltje in mij steek nu even haar koppie op
dus vandaar dat ik vroeg of er misschien bij stond waar het was
groetjes marijke

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-25 19:06:13

Hoi Narda



nou ze had dat mij nooit moeten doen want dan had ze
wat kunnen beleven maar dat wisten ze wel want ik had mijn stiefvader ook met een schoenleest op zijn kop geslagen toen ik daar net woonde (leiderdorp)ik mocht voor het eerst met weekend na jaren helemaal niet thuis te zijn geweest en die viespeuk dacht dat hij mij wel even kon pakken met als gevolg naar het ziekenhuis voor de nodige hechtingen ik was een jaar of 13 dus die nonnen paste er wel voor om handtastelijk te zijn daar
en ik moet eerlijk zijn ik heb er ook nooit last van gehad maar ik heb nog een brief die vond ik na de dood van mijn moeder die was door vianny geschreven omdat er meisje bij ons om de hoek woonde en ze mijn moeder waarschuwde dat we niet bij elkaar thuis mochten komen
Bizar he ik wist ook niet wat ik las was jaren later maar nog werd ik er ontzettend kwaad om maar zo gingen ze met je om
nu weer genoeg voor vandaag groetjes marijke

Anoniem zei

door: narda
2006-10-25 19:08:15

hallo lieve marijke .
we liggen ons te bscheuren hier achter de com.echt we bleven er bijna in.en dat is voor mij heel bijzonder want in de loop van de jaren heb ik hetlachen bijna verleerd maar af en toe,en dit was zoon moment.je moet je ogen eens dicht doen,en je zelf eens zien lopen.en dat dee je gewoon,en het WAS ook gewoon toch.mens ik heb het in mijn broek gedaan(het is maar goed dat ik nu hier woon(grapje)
in welk jaar woonde jij daar.en tot hoe lang heb je daar gewoond.ja ook die PO was iets om aan onze klein kinderen tevertellen (neen dus)vooral als er iemand per ongeluk iets anders dee dan plassen.en dan die winden die je overal hoorde,
er vald me weer iets te binnen,over die slaap zaal maar ik wach hier nog even mee,want die stank van die slaapzaal moet eerst maar even weg trekken


groetjes narda

Anoniem zei

door: inez
2006-10-25 19:28:09
Marijke, die foto, maar dan hjopelijk verbeterd, komt er nog aan. Hoop dat je dan nog eens goed wilt kijken.

Voogdessen en voordeuren
Zouden die lui uberhaupt hebben geweten dat al die onderdeurtjes zoveel achterdeurtjes hadden?

Sloeg die voogdes van jou trouwens ergens op in die nonnen-almacht? Bij mij/ons in ieder geval niet. Was wel leuk hoor, kreeg je tenminste bezoek en een sigaret


Maar ik ken dat verhaal van die zakdoek ook van na Narda's tijd. Starlady vertelde hetzelfde, hoewel of dat nu over vissen of je ondergoed ging?
(Vertaling: Jullie opoe was ook onze opoe, maar de onze had vissen.)

Anoniem zei

door: narda
2006-10-25 19:28:23

Marijke dat van moeder Maurits was voor ons heel gewoon hoor,ze heeft nooit iets gedaan )volgens mij hoor,maar zeker ben je nergens van)ik vond dit NIET prettig,ik weet ook niet of ze het alleen bij mij dee ofbij andere ook,en dat geld ook voor het douce ze keek wel maarof het bij iedereen was dat weet ik niet.
ik heb daar geen trouma van over gehouden hoor.
nu denk je allee,waar was dit goed voor.vele dingen begrijp ik wel of niet maar dit valt onder niet.

marijke door het verleden te delen met andere komt er steeds weer een nieuwlaagje beton erop,ik kan het weten,
najaren van onwetendheid (gewoon weggestopt,en het echt tevergeten,en het nu een paar dit te weten,kan ik er nu gewoon (nouja gewoon)over praten,mijn vader heeft me toen hij dronken was en ik ondeugend en boven voorsctraf op bed lag bijna gewucht,maar doer dat ik ging gillen of zoiets kwam mijn oudee zus boven en hield hij op.

ach het was mijn tijd nog niet(een vrang grapje)dus ik weet waar ik over praat.


dus ben ik nu dankbaar voor die tijd die ik nu met mijn eigen fam heb,ja toch


ik zing nu het liedje voor alle meiden van de internaten .houdt houdt de moed er in (2)

groetje s narda

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-25 19:42:03

hoi narda


ik heb er van 65/66 tot 69 gewoond dus drie lange jaren
ik kwam er om mijn school af te maken maar dat is dus wat meer geworden ik was toen verloofd en mocht naar huis als ik ging trouwen nu dat heb ik toen ook maar gedaan maar met 21 jaar en moeder van 2 kleine kinderen 1 van 2 1/2 en 1 van 3maanden was ik weer alleen
een jaar later kwam ik mijn huidige man tegen en zijn nog steeds erg gelukkig met elkaar
Ik herinner me ineens dat ik later nog eens naar bloemendaal heb gebelt over mijn diploma,s (want die had mijn ex verscheurd) toen ik moeder vianny aan de telefoon kreeg en ze precies wist wie ik was dat vond ik toch wel erg vreemd want er waren daar zoveel meiden geweest en dat ze zich mij nog herinnerde ze wist zelfs nog welke diploma,s ik had gehaald Ik had schijnbaar met mijn gedrag sporen achtergelaten hahha ze zei toen nog tegen me dat ik een dondersteen was maar wel een eerlijke meid en dat had ze altijd zo waardeerd in mij dus vele jaren later kreeg ik een pluim van haar had je dat ooit verwacht Ik hoorde tijdens dat gesprek ook van haar dat meeste nonnen die toen in leiderdorp waren naar bloemendaal verhuist waren toen het tehuis gesloten werd zo ik stop er weer even mee ik zie wel weer wat jij je net bedacht haha groetjes marijke

Anoniem zei

door: inez
2006-10-25 19:50:42

Narda, het lijkt me volkomen logisch dat een aantal van die nonnen gewoon lesbisch waren....simpel onderzoekje geeft zekerheid: de "normale" statistieken.

Hoewel ik me wel eens af heb gevraagd hoeveel dat eigenlijk van zichzelf uberhaupt ooit hebben geweten laat staan gesnapt.

Maar ik denk dat er in al die meiden internaten heel veel meer is gebeurd niet alleen met een lesbische achtergrond, maar met veel ingewikkelder hersen-en zielespinsels over seksualiteit en meiden/vrouwenlijven dan we ooit zullen weten.

Was het maar waar eigenlijk, dat er zoveel gewoon lesbische neigingen hadden gehad.

Ik weet van 1 leidster, en dat ook pas sinds een jaar, dat die meid lesbisch was. Maar dat heel hard heeft moeten verzwijgen. En dat kennelijk nog steeds niet tov haar vroegere collega's en al helemaal de kinderen niet wil weten. Dat was toch echt een hele reeele meid toen (hoewel ik het een tr..vond, maar dat mag als puber).

Ik denk dat het bij die nonnen heel veel ingewikkelder heeft gezeten dan "gewoon lesbisch"zijn.

Wat dacht je van de inmiddels als normaal geaccepteerde aantallen lesbische meiden trouwens?
We leefden nog al niet in een zogenaamd seksloze wereld, waar uiteindelijk dus wel mooi alles om seks draaide....hetero-seks dus.

Ik heb geen idee wat dat voor al die lesbische meiden moet hebben opgeleverd. Maar schrok flink bij het mij realiseren hiervan mbt die leidster.

Anoniem zei

door: inez
2006-10-25 19:54:07

Marijke, je schrijft ik mocht naar huis als ik ging trouwen....

bedoelde je als....in de zin van dat dat een voorwaarde was? (ook toen nog??) Had je zonder dat huwelijk niet naar huis gemogen?

Anoniem zei

door: inez
2006-10-25 19:55:51
Marijke, dat moet een goeie ervaring zijn geweest, dat alsnog van die Zuster Vianny te hebben gemerkt/gehoord.

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-25 19:58:55

lieve Narda



Weet je dat ik mijn kinderen en kleinkinderen als eerste leerde dat er niemand naar hun mocht gluren als ze zich wassen of aankleden tijdens het sporten of degellijke
dat er ook niemand aan hun mocht komen als alleen hun eigen moeder en bij de kleinkinderen hun oma WANT IK ZORG ER VOOR TWEE ik wil het niet hebben dat andere aan onze kinderen komen dat zal ik onbewust van daar mee genomen hebben het idee dat er iemand naar je kijkt terwijl je je wast of omkleed is toch bizar ik heb er eens gesprek over gehad en toen werd me verweten dat ik mijn kinderen niet zelfstandig zou maken maar ik heb erg zelfstandige kinderen en kleinkinderen en dat kunnen mijn vrienden beamen maar ik heb ze altijd voor loerend gevaar gewaarschuwd en god zij dank is ze dat ook allemaal gespaart gebleven maar zij brengen het ook weer over op hun kinderen omdat ze er volledig achter staan zo kan je zien wat het met ons heeft gedaan wantrouwen tegen alles en iedereen maar ik vond en vind nog steeds dat ik her moest doen

groetjes marijke

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-25 20:08:15

hoi Inez


Ja dat was de voorwaarde anders moest ik er tot mijn 21 ste jaar blijven want ik had geen huis om naar toe gaan
vandaar
Nou ik moet je zeggen dat ik het wel lachen vond dat ik uiteindelijk toch van ze gewonnen had ik heb allerlei rottigheid uit gehaald in de goede zin hoor zoals een non vast binden met haar kap en dat soort dingen of onder de les tellen hoeveel moeder vianny Uhh zei en dan na een tig aantal keer zeggen hallo dat zegt u nu al bv 50 x kan mocht je weer naar de iso vertrekken
Ik was eens in de was kamer en daar gleed ik echt uit over zo,n achterlijk blok zeep en ging dus eerst tegen die houten wasrekken aan zo in een wastobbe, wat hebben we gelachen ik drijf nat maar die non dacht dat ik weer eens een geintje uithaalde en je raad het al zat weer een week op isoleer maar ik had dus toch mijn sporen verdient hahha

Anoniem zei

door: narda
2006-10-25 20:14:15

hallo ,met mij,zo jij was al verloofd,en dan toch naar de goede herder,dat is te gek,en is je(nu ex)je blijven op zoeken?ik kan me nog herinneren dat er in velp een paar meisjes waren die verloofd waren,ene zekere annie (van 4 daagse)ik begreep er niets van,maar of dit aangebleven is dat weet ik niet.maar dat jij zosnel wilde trouwen kan ik me goed voorstellen hoor,maar was dat niet extra moeilijk in die tijd om daar te wonen,je geliefde(ja toch,toen)niet of nouwelijks bij je.
ja het leven loopt toch zo als het lopen moet.en heb je toch weer een fijn man leren kennen.ik moet er toch NIET aandenken dat ik mijn man zou kennen in die tijd,ik had op het einde van die tijd in velp wel een vriendje en da was wel kort hoor ,die ahd ik in de vacantie leren kennen,en hoe mijn voogdes het wist weet ik niet,maartoen ze op bezoel kwam vertelde ze dat het uit moest zijn,gelukkig zat het niet zo diep,maar toch heb ik heel kort veel zenuwen en verdriet er van gehad,maar dit was gelukkig van kort duur.
ik geloof ook niet dat ik zo goed gereageerd had als ik toen ik mijn had leren kennen(hij was gelukkig .R.K.)want dan hadden ze me echt weer naar velp gestuurd denk ik .en dat zou ik niet hebben overleefd.
,Maar goed het is gelukkig anders gelopen.
hij was RK(al deed hij erniets aan)en ik ben met hem getrouwd.

groetjes narda

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-25 21:31:58

hoi narda


zal het nog gekker maken maar echt waar ik ben in de goede herder verloofd
Zuster vianny zei tegen ons dat we ons maar moesten verloven dan kom hij vaker op bezoek komen dus ben ik op nieuwjaarsdag verloofd
en van de meiden uit de groep kreeg ik toen een rieten mandje met alles voor te poetsen erin van schoenborstel tot stofdoek aan toe, ik was er erg van onder de indruk want we hadden toen maar weinig zakgeld en toch hadden ze dat voor me gekocht zo zie je dat dat ook nog kon
ik was toen 16 jaar normaal moet je er net aan denken om dan al te verloven maar in onze ogen was het toen heel normaal

Anoniem zei

door: inez
2006-10-25 22:29:17

Wat stom van mij blijkbaar, ik dacht dat uitgerekend Leiderdorp de enige plek was waar die isoleer niet gebruikt werd.
Maar wie mij dat nu toch wijs heeft gemaakt???

Je bent duidelijk goed boos geweest, Marijke, ik hoor je diepe verontwaardiging hier nu nog over die zeep.
( En gelijk heb je! )

Anoniem zei

door: inez
2006-10-25 22:50:30

dat loeren en begluren dat ken ik ook maar al te goed over hoe ik dat heb gedaan met mijn kinderen. En dat is zeker ook bij mij het gevolg van die tehuizen, je voortdurend op je hoede moeten zijn.

mmmm, mischien die weblogs dus ook wel. ..zo iets van:
en nu is het verdomme ook af gelopen ook. Kijk maar, het zal me ... zijn!!
Nog eens effe achter mijn oren krabben dus. Bedankt voor de tip!

Anoniem zei

door: inez
2006-10-25 22:57:01

nog effies over dat beloeren...da's ook wat Narda in feite ook zegt over die wandelfoto. En je ziet het volgens mij ook aan die meiden...dat ďk weet dat ik weet beloerd wordt", die voortdurende apieskijkrots.

Een of andere mafkikker, waar ik op kan gillen van het lachen, had vorige week tv presentatie, geloof van zijn film of zo. Als Oezbekistaan of zo. Pracht van een leip!. Hij had een stukje over hoe geweldig ontwikkeld zijn land inmiddels is: ze hebben inmiddels ook fantastische asiels...voor gekken. En als je 20 cent betaalde kon je ook met aardappels op ze gooien/schieten.
Ik vond hem geweldig...het was onze apieskijkdag.

(dan kwam er weer een of andere kinderbeschermings-excursie loeren en moesten wij theater spelen. En verdraaid dat je het nog deed ook).

Anoniem zei

door: Starlady
2006-10-26 02:57:32

Even ter aanvulling de foto hierboven zijn de chambrettes in Almelo,op de andere foto is de slaapzaal met heel veel chambrettes in velp.
Nou ik weet dat ik het s,avonds zo achterlijk vond dat voor we naar bed moesten eerst die stomme vloer voor de chambrettes in Almelo met wollen doek moesten opwrijven...allemaal op een rijtje haha de gratis boenmachines.

Ja ik ben na Almelo ook met 19 jaar getrouwd om van die nonnen en kinderbescherming af te zijn.
Toen ik in Velp was had ik ook een vriendje...ja kwam me opzoeken...gaf me zoentje op de mond...
o jee dat was gezien.
Ik moest het uitmaken!!!!!

Groetjes,
Star

Anoniem zei

door: inez
2006-10-26 03:30:30

Bedankt Star,

In naam der koningin en namens de minister van Justitie: uitmaken!!

Ik moest ook toestemming vragen voor mijn vriendje (toen wij gingen hokken) de enige keer dat ik ooit op kantoor was van mijn voogdij.Ik had het beste mens al 2 jaar niet meer gezien of gesproken. Dus de adminstratie nam de taken even over...voor toestemming met een kopje thee. Aangezien ik er -hoewel geen 21 - mijn erfenis bij kreeg (spaarbankboekje) was dat mijn overdracht namens Justitie aan de volgende rechtmatige autoriteit
Helaas, geen strik om het pakje !!

Waarmee we dus maar weer even gezamelijk duidelijk hebben gekregen dat de Nederlandse Staat vrouwen uithuwde......in ieder geval tot '71!

Met de complimenten van de Staat en nu weggwezen en je mond houden

Anoniem zei

door: Starlady
2006-10-26 04:43:53

Haha Inez ,ja je hebt gelijk,zo ging dat toen.
Ik moest ook op het kantoor van de kinderbescherming mijn spaarbankboekje ophalen,was toen net 19.
Ik weet het nog goed dat was op 13 april 1970.
Plaats van handeling bureau jeugdzorg,Munsterplein Roermond.

Inderdaad effe een afscheidsgesprekje,kopje thee(meer kon er schijnbaar niet van af) en sukses in je verdere leven.
Daar sta je dan...half wereldvreemd en zoek maar uit hoe alles werkt.
Denk er aan om elke week de kerk te bezoeken.

Inderdaad uitgehuwelijkt,vriendje moest eerst door de goedkeuring van justitie......

Groetjes,
Star

Anoniem zei

door: inez
2006-10-26 04:57:53

sorry, Star, er ging inderdaad iets mis met uit- en inloggen.bedankt voor de hint

Anoniem zei

door: Starlady
2006-10-26 05:00:49
Ik heb even zitten lezen....haha marijke,ja ik zie het zo voor me.
Nu nog iets mooiers ik heb me ook verloofd in Almelo,jullie raden het nooit....op kerstdag.
Ja o denneboom o denneboom wat zijn je takken wonderschoon.
Ik ben getrouwd op 10 april......ja was verplicht kerkelijk huwelijk,juist ja in de kapel in Almelo.
Ben toen voorgoed vertrokken daar.....viel toch wel tegen...op maandag had ik de eerste echtelijke ruzie al............
3 kinderen achter elkaar om dat ik zo dom was......geleerd in de goede herder.
met 21 jaar had ik dus 3 kinderen.
Later gescheiden na heel veel ellende.
Heb nu een lieve man...die wordt alleen af en toe stapel van mij met al mijn achterdocht.....

Liefs,
Star

P.S meiden wanneer gaan we weer nonnetjes pesten.... haha

Anoniem zei

door: inez
2006-10-26 05:10:13
De waanzin van dergelijk uithuwelijken door de Staat was dat ze na die thee , bij de deur of zo een vraagje vergaten...

Iets in de geest van:

"Oh effe heel praktisch hoor, maar uh...heb je inmiddels al eens een eigen schoon-onderbroekie gekocht, zodat je weet hoe dat gaat?"


Het antwoord daarop zou dus NEE zijn geweest.

Dat idee van die inburgerings toestanden bij vreemdelingen? Meid die hebben ze gehaald bij de kinderbescherming en menig internaat. Toen er bij een of ander congres iemand zich eens een paar vragen ging stellen....namens die minister natuurlijk

Anoniem zei

door: inez
2006-10-26 05:11:49
Beschrijf nonnetjes pesten eens effe, het is nu toch midden in de nacht

Anoniem zei

door: Starlady
2006-10-26 05:17:37


Haha Inez,in de kerstnachtmis gewoon stille nacht heilige nacht,
kippen geslacht
allen genekt
toen zijn ze verrekt.

Nonnen in alle staten en wij dikke lol

Anoniem zei

door: narda
2006-10-26 09:06:43

ZO ik heb jullie snapt,dit is toch niet normaal he,wat jullie doen,normale mensen,liggen op een oor op deze tijd om 3 uur snachts.en dat heb ik jullie toch NIET geleerd',, wij moesten toch om 9 uur in bed liggen ja je hoort het goed 9 uur en geen uur later.wat doen jullie,jullie maken er nacht werk van.SCHAMEN JULLIE ,FOEI
JULIE ZIJN ook onopvoedbaar,neem nu ikkkkkkkes ga om 9 uur naar bed en kom er om 6 uur uit,om al het vertel werk van jullie te lezen,daar ben ik een hele dag mee bezig,en dan is het weer zo bed tijd..
goede herders meisjes zorg toch goed voor je zelf)een ander doet het niet'
ga op tijd naar bed

zo ik heb gespsroken een oud oud kind,

toch hou ik van jullie
groetjes narda

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-26 09:11:20

hoi inez


jij schreef er ging wat verkeerd met inloggen en uit loggen wat bedoel je er mee want ik kan er zo op want ik realiseerde me gisteravond ineens alles wat ik had gechreven ook door iedereen eigenlijk te lezen is
nu weten de meeste niet wie ik ben dus maakt het me niet veel uit
Over dat stuk zeep nou toen was ik kwaad omdat ze me opsloten, maar kan er nu vreselijk om lachen hoor vraag maar eens aan mieke die was er bij
Was een grote ravage daar in de wasserij de habijten van de nonnetjes lagen over me heen en ik drijfnat als ik was kon niet opstaan van het gieren de meiden hebben nog weken lang als ik weer een zo,n ijzeren ding in mijn handen had waar we die witte zeep in moesten doen voor de afwas geroepen uit weg en dan lagen we weer in een deuk
Wij hadden ook zo,n ouderling in de groep ik weet niet meer hoe ze heette maar ze had een eigenaardig gezicht
was wel lief maar verrade wel alles aan de nonnen ze werkte ook in de keuken
Nou inez ook je informatie dat de isoleer daar niet gebruikt werd is helemaal fout hoor die werd heel veel gebruikt ik heb er in ieder geval heeeeeeeel vaak gezeten meestal met de tussendeur open zodat ik naar het weiland kon kijken en naar de trein in de verte maar het is ook wel gebeurd dat ook de celdeur opslot ging en dan zag je echt helemaal niets maar ging daarna weer vrolijk verder hoor had een panster om me heen gebouwd niks deerde me meer op den duur en ik moet je eerlijk vertellen ik haalde ook van alles uit dus begrijp nu ook wel dat ik straf moest hebben maar ja die dingen gebeurde toen en kan er nu vrolijk om lachen hoor heb er niets aan over gehouden
Star een goed idee een dagje uit naar bloemendaal die nonnen krijgen de schrik van hun leven hahha als wij daar aan komen

nou meiden de groetjes en tot horens marijke

Anoniem zei

door: narda
2006-10-26 09:16:14

weten jullie dat jllie TOCH bevoorrecht waren,ja echt.
wij MOESTEN wachten van de voogdij,om te kunnen trouwen tot mijn 21 jaar.nog 2 jaar hebben wij moeten wachten,zelfs van mijn moeder kreeg ik geen toestemming om ons te verloven,dat hebben we toch gedaan,en wel op 5 mei 1963,maar goed dat kon nog ,maar trouwen mocht NIET
dus moetsen wij nog langer in de rotteomstandig heden leven.dus jullie waren in mijn ogen bevoorrecht,ik wou dat ik uit gehuwelijk werd teon aan mijn man.maara goed het is toch nog GOED gekomen op 30-10-64

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-26 09:25:33

hoi lieve narda




ik lag er al in hoor lief kind als ik was ik deed altijd al wat ze daar tegen zeiden haahaa
maar om drie uur lig ik hoor al slaap ik niet

En over dat lezen, het is waar elke keer ga ik er van af en dan denk ik ff kijken wat iemand geschreven heeft en ja hoor er staat dan weer een reactie en dan moet ik weer even terug reageren dikke lol want je ziet het allemaal voor je en weet je ondanks dat we allemaal vreselijk dingen mee hebben gemaakt voert de lol hier toch de boven toon en dat maakt het zo leuk dat we kunnen praten over ons verleden maar dat het niet meer die vlijnmscherpe kanten meer heeft
Tuurlijk hebben we bij sommige verhalen de tranen over onze wangen biggelen maar dat hoort er ook bij
wij zijn toch nog normale mensen geworden
Nou ik hoop weer snel van je te horen marijke

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-26 09:30:57
hoi Narda

volgende week feest dus 42 jaar getrouwd meid wat een tijd en dat komt omdat je er zo lang op hebt moeten wachten hahah want wij die vluggers moesten het nog een keer overdoen en jij had gelijk de goede man
Zo zie geduld is een schone zaak
dikke knuf marijke

Anoniem zei

door: narda
2006-10-26 09:43:48

dus de goede herder heeft dus toch nog meer meiden van de ondergang gered,ik bedoel die een normaal dag en nacht patroon heeft.daar hoef ik geloof ik bij mijn man niet aan tekomen `snachts eruit voor achter die comp.dan vroeg hij gelijk echtscheiding aan.maar ik moet ook eerlijk zeggen doe ik `snachts toch liever wat anders (wat........... dat mag ik wel doen,maar nu moet ik stoppen even want mijn kleinzoon is op bezoek,dus ik moet oppassen.dus even geen comp meer,

ook heb je gelijk je kunt beter nu lachen om wat er vroeger is gebeurd,niet over alles hoor,maar toch wel veel.
dat is goed voor ons meiden

groetjes narda en koffie drinken
ik ga werken

Anoniem zei

door: narda
2006-10-26 10:12:41
ik kan het niet laten even wat vertellen,weet je ik ook een afwijking over gehouden van velp,ja ook ik.
en wel dat aik ALLE deuren open laat staan,zowel kast deuren als laden als douce deuren en ga zo maar door.mijn man krijgt er een rotberoerte van,en er is al heel wat gedonder over geweest,(grapje)
maar wel veel ergernis.
ik denk dat dit een voorvloeisel van dat in velp alle deuren op slot gingen.
maar ik er oen geen moeite mee.
.maar kan je nagaan ,nu nog na zoveel jaren.

groetjes narda ik kruip nog net niet mee de kast in .ik heb nooit in de KAST gezeten ik bedoel iesoleerkast of hoe je het ook noemen wil
groetjes narda

Anoniem zei

ontbreken nog 21 reacties

door met door: `marijke 2006-10-26 10:34:11

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-26 10:34:11

nee narda ik doe de deuren wel dicht maar niet op slot en weet je ik heb nog een tic ik pik alle leuke plaatjes van een ander hahha
een fijne dag met je kleinkind ik ga ook met mijn jongste dochter en en kleindochters een wandeling in het bos maken want die hebben herfstvakantie

fijne dag verder en tot kijk

Anoniem zei

door: narda
2006-10-26 11:55:11
je kan VEEL dingen over mij zeggen maar ik heb nog nooit gejat.en als
ik het zou doen dan maar gelijk een milion
ja tte. maar goe het zij je tevergeven,dit keer GEEN kast

groetjes narda

Anoniem zei

door: `marijke
2006-10-26 12:21:02

hahahahahahah dit is goed ik jat ook niet hoor maar jij heb van die leuke plaatjes erbij die moet ik wel kopieren hahahah ik ben blij dat ik de kast niet meer in hoef maar mijn dochter is er ik gaaaaaaaaaaaaa tot vanavond doeiiiiiiiiiiiii

Anoniem zei

door: narda
2006-10-26 14:15:46

MARIJKE, NIETS MOETEN FOEI FOEI FOEI HOEI heb je dan aldie tijd in de de goede herder NIETS geleerd .


ik wel hoe minder je vertelde hoe minder ze over je konden LULLEN.

met stroom mee lopen.zonder diep na te denken,
denken bij je zelf................gewoon uitelijk doen wat HUN willen.

blijf innelijk je zelf maar uitelijk gewoon doen wat ze willen

blijf eerlijk bij je zelf.


ja dat is wat ik zo`n beetje geleerd heb.


groetjes narda
afwassen zonder morsen

de grond vdan de naaikamer schoonmaken

strijken op de strijkkamer.

Anoniem zei

door: dwarf
2006-10-26 14:39:24

Hallo Inez
Ik wil wel ff reageren op de mail van marijke de isoleer cellen. Nu die werden teveel per regelmaat gebruikt.
Ook ik kan het van binnen en buiten voor de stomste dingen gingen je erin (zie marijke.Je had een kamertje waarin je kon zitten erstond een tafel en een stoel +een stoel waar in je voorin die tijd redelijk kon gaan zitten de tafel voor het raan daarmee kon je naar buiten kijken waar in koeien of soms niks kon zin.In het achtste gedeelte stond een bed.De isoleer cel grensde aan een pad een achterom pad at alleen door de boeren of nonnen soms wij mochten gebruiken.
Meestal moesten wij de voorkant gebruiken de hoofd ingang waar je na eindeloos lopen door de kille gangen weer op je afdeling kwam.Zo dit is een korte beschrijving. toen ik daar voor het eerst kwam heb ik op die kamer tranen en tuiten gehuildom datik zo erg vond.
Maar ik kwam er zo vaak datgewoon begon te vinden.Dat ik zodra ik daar kwam mijn verloren slaap uren ging in halen. Beetje bizar denk ik nu maar zo

groet Mieke Alias Dwarf

Anoniem zei

door: dwarf
2006-10-2614:43:18

Dag Narda /Inez
Misschien ook wel leuk om te weten. Ik heb twee invitors
uitgenodigd om zich aan te melden.
de meiden komenn ook van uit de goedeherder van Leiderdorp.
tata Miekealias dwarf

Anoniem zei

door:
2006-10-26 15:46:07
dat is altijd mooi dat er meer MEIDEN bij komen,ken je die nog ?hoe oud zijn ze ,en hoe oud ben je zelf?en hoe oud waren jullie toen jullie naar de goede herder gingen.


voor die meiden al vast een precentje een liedje van waarvan hier de teks KOM ER BIJ ZET JE HOED AF (2)groetjes narda

Anoniem zei

door: dwarf
2006-10-26 17:03:34
Hoi Narda

Het is natuurlijk afwachten als ze zich aanmelden.
en ja ik kan ze de een wat beter als de andereomdat zei ook woonde in de zelfde straat als waar ik woonde.
En ik was dertien jaar toen ik na dat ik een half jaar in een oberservatie tehuis in bloemendaal gezeten heb.

tata Dwarf Mieke

Anoniem zei

door: dwarf
2006-10-26 17:11:46
Hallo Narda
Hebben jullie wel eens gehoord van kindertehuis st Jozeph in uden,.
Zou jij daar op een en of ander manier er achter willen komen

tata MiekeAlias dwarf

Anoniem zei

door: 2006-10-26 17:19:33

lieve mieke ik zal voor je nakijken op de pc..dan hoor je het wel

groetjes narda

Anoniem zei

door:
2006-10-26 17:24:59

mieke hallo,ik heb voor je gekeken op de p.c en je moet kijken naar

OUD KINDERHUISKINDEREN


groetjes naaaaarda

Anoniem zei

door: (*)

2006-10-26 17:31:49

Zat ook in bloemendaal !! Linda


(*) 26-10 18.22 afzender weggehaald door Inez

Anoniem zei

Wat ik heb geleerd is zeer wantrouwig te zijn.
door: (*)
2006-10-26 17:40:51


Denk dat ik dat ook niet meer af
leer ook niet als ik weer in isoleer word gegooit.
Ik heb er ook geleert knap eigenwijs te zijn .Linda


(*)18.22 afzender weggehaald door Inez

Anoniem zei

door: dwarf
2006-10-26 18:06:39

Hoi Linda

Wanneer was dat welk jaar.
Ik vondt dit het enig tehuis waarik in zat reuze mee vallen.
Namen mieke begeleidster, annet d* (ivm internetprivacy naam weggehaald door Inez: geen familienamen gebruiken hier!) neeltje een hele grote meid
stans van d* (ivm internetprivacy naam weggehaald door Inez: geen familienamen gebruiken hier!) enn natuurlijk ikes mieke
leuk welkom

Anoniem zei

door:
2006-10-26 18:12:15
in iederhuis ervaren de mensen deomstandig heden anders.dat merk je ook nu weer.

groetjes narda
ook voor jou een mooi boeket bloemen LINDA als welkom bij de ronde tafel meiden.
groetjes narda

Anoniem zei

door: inez
2006-10-26 18:19:08

Linda ik vberzoek je dringend hier nog even niet te posten nu.
Ik wil eerst even de tijd hebben en nemen om mijn antwoord te vinden op wat ik wil tov jou op dit log.

Ik wil dat dat een integer antwoord is, mijn antwoord.
Ik laat mij dat niet door je afdwingen.

Vandaar mijn dringende verzoek.
Hou je je hier niet vrijwillig aan zal ik je van deze site bannen.

Ongeacht de gevolgen daarvan.

Jij hebt een geschiedenis van ernstig misbruik, hele ernstige grens overschrijdingen en (fysieke) bedreigingen in ieder geval naar mij en mijn gezin, mijn kinderen!! opgebouwd hier.

Daar heb jij zelf en vrijwillig voor gekozen.
Want ook slachtoffers maken die keuze om dader te worden. Maar hebben ook andere keuze mogelijkheden.

Wellicht, dat kan ik niet weten, gebruik je je andere keuze mogelijkheden, nu.
Dat hoop ik van harte voor je. (en de jouwen). Zelfs voor anderen. (Zelfs voor mij) Ook anderen hebben jou nodig, zoals jij anderen nodig hebt.

Maar ook ik heb mijn keuzes.
Voor mijn antwoord heb ik even tijd voor nodig en die tijd wil ik hebben, vraag ik je dus. Zoniet neem ik die.

Jij jouw vrijheid, en ik de mijne.

Ik reken op je medewerking.

Anoniem zei

door: dwarf
2006-10-26 18:19:37

Hallo narda

Ik heb gekeken naar oudweeshuiskinderen niets
OOk heb ik mij aangemeld bij de schoolbank staan ookmensen van de goedeherder.
enn inderdaad ik vindt wel ongeacht hoe dan ook ieder kind wat in een gesticht heeft gezeten daar is vertrouwen in andere hebben ontzetten geschaad. Daarbij komt er nog eens bij datwij in de maatschappij als moeilijk ervaren. want ongeacht hoe dan ook ga je hulp vragen dan krijg je deze stempel. en dit vindt ik te gek voor woorden.
tata Dwarf Mieke

Anoniem zei

door: inez
2006-10-26 18:43:14


Heb je hier (link)misschien ook iets aan?

Als je links op tehuizen klikt, kom je verder ook bij de anderen terecht.

Op mijn weblog over de Voorzienigheid (en ik ) vind je nog een aantal verwijzingen.

Op deze een hele boel naar andere informatiemogelijkheden over o.a. tehuizen/kerk/religie
waar je misschien eens naar wilt kijken.

Want over de hele wereld zijn vrouwen (en mannen) als jij en ik bezig rond dezelfde vragen over onszelf en onze ervaringen. Persoonlijk en in gedeelde geschiedenis.

Indien het engels daar een probleem is, geneer je daar aub niet voor, maar doe dan vooral je mond open, want daar zijn oplossingen voor te vinden!!

Er ligt een hele wereld van mensen voor je open!!

Anoniem zei

door: inez
2006-10-27 10:32:25

Mieke, 3 jaar geleden waren mijn wapens, gereedschap of instrumenten - het is maar hoe je het noemt - een boek van Annelies van Heijst die mij nieuwe woorden gaf. Precies die woorden die ik nodig had.
Zorg- dragers, zorg-gevers en zorg-ontvangers.

Die week vond ik de oorbellen die ik nodig had, van een Roos - een kuinstenares die prachtige oorbellen maakt.
Zij werkte mee aan een NCRV documentaire, waarin zij met haar dochter naar Velp ging, later naar Bloemendaal en een gesprek had met 2 zusters van de Goede Herder.

Ik had de uitzending gemist, maar hoorde er over de volgende dag over op een bijeenkomst, de boekpresentatie van dat boek van A. van Heijst.

Daar was ik heengegaan, ik wist dat ik de enige zorg-ontvanger zou zijn, die middag. Nonnen en wetenschappers......en klapperende knieen. Die van mij in ieder geval! Elke stap van dat station naar die zaal was een kilometer en heb ik geweten.
Ik had in geen 30+ jaar een kudde non meer gezien. Daar liep ik met een boog omheen.

Er was een zuster die ik zinnige opmerkingen vond maken. Tot ze over een ander onderwerp begon en ik naar een marsvrouwtje keek....waar had dat mens het in vredesnaam over, van welke planeet kwam die in godesnaam?

Even later vertelde zij over die uitzending met Roos.
En zag ik die koppies. Ze deden hard hun best, allemaal
Ik schrok me kapot!

's Avonds keek ik via de PC naar de uitzending. Mijn geluid deed het niet.
En opnieuw schrok ik me rot...want ik bleek dat geluid helemaal niet nodig te hebben...ik kon het zo ook wel verstaan, want ik wist wat ze zei. Dat was een krankzinnige ervaring.

Er volgde een internet discussie, een paar weken later het KRO antwoord. Waarmee Nederland werd belazerd door de Universiteit Nijmegen en de KRO/RKK (Soeterbeeck).
Waarbij ook een vrouw werd gebruikt, die ze waarschijnlijk hadden gevonden in die internet discussie. Zij liet zich gebruiken. En werd vakkundig afgekapt wanneer zaken die zij zeggen wilden de wetenschapper die mee deed haar brood en haar onderzoeksmogelijkheden verdedigde.
De KRO/RKK en Soeterbeeck verdedigde de Kerk.
Zoals die vrouw, precies als hier ook nu, vrouwen verdedigde die goed voor haar waren geweest.

Het ging niet over jou of haar, of mij. Niet over zorg-ontvangers. Maar over zorgdragers en zorggevers.

Maar het werden mijn instrumenten, wapens of gereedschap om die antwoorden te vinden die ik nodig had.
Vooral die oorbellen van Roos, die woorden van Annelies.
En die koppies van die kudde non, in die zaal en in die NCRV-documentaire.

Maar wil je je ziel terug hebben, of je hart zul je daar zelf voor moeten zorgen. Alleen jij kan naar de hel om die terug te halen!
Maar je kunt onderweg de instrumenten die een ander je geeft (leren durven) gebruiken. .

Ik ben inmiddels aan mijn derde exemplaar van het boek bezig, ik heb er 2 kapot gesmeten door de kamer. Die oorbellen? Tijd om eens een paar nieuwe te gaan halen, ze glimmen niet zo mooi meer.

En er was het internet. Met een wereld vol mensen en instrumenten.Die mij nodig hebben. Die ik nodig heb. Voor wanneer ik de woorden niet had.
Om mijzelf te verstaan.
Plaatjes te plakken wanneer er nog geen woorden waren.
Of ik te bang was voor de pijn die het kostte.

Die instrumenten en die mensen zijn er nog steeds.
Iedere dag meer.

Fijn dat ook jij een weblog nam! Fijn dat je foto's in een gereedschapskist deed.
Ik ben harstikke benieuwd, naar wat jij doet met jouw gereedschapskist. Ik hoop dat ik af en toe ook bij jou even kan komen (blijven) lenen. En jij misschien wel iets vind in die gereedschapskist van mij.

Vannacht werd het een heksennacht. En morgen?
Dat zie ik dan wel weer. En dat durf ik steeds meer omdat jij er ook bent, en zij en zij! En zij. En zelfs hij ook.
Dank je wel.

Anoniem zei

door:
2006-10-27 11:21:38

hallo beste INEZ bedankt voor je brief ,jammer dat ik die uitzending heb gemist ook van die avond vande v.p.r.o.hier op de pc kom ik er niet in ,kunnen we niet aan die uitzending komen.ook hier een oorbel in mijn hand voor jouw.pak hem aan,oke,heb je hem,ik geef jou een dank voor je site en die oorbel is voor jouw belangrijk.




het is moeilijk om precies antwoord te geven op jouw uitleg.maar ik en mischien de andere ook
schrijf je boek zo dat JIJ ,nadat jij je boek heb geschreven voor andere misschien een lei draad kan zijn,
neem je tijd

op die site van internaat kinderen kom ik maar niet in,wat ik ook probeer,weet jij een oplossing?
want daar kunnen ook meiden van vroeger vande goede herder opzitten,en ik wil alles proberen om dat te berijken.


groetjes en als je boek gescheven heb neem dan de auto en rij lekker weg groetjes narda

Anoniem zei

door: dwarf
2006-10-27 11:37:17

Hallo Inez

OOk ik heb dit programma gezien en ik heb voor mijn zelf vragen gesteld.Op de eerste plaats had ik bewondering voor degene maardat ebte heel snel weg.
Ze vertelde het mooi maar de waarheid was echter niet zo.
Het heeft voormij heel wat beroering losgemaakt.Met de gedachte je zou veel meer in het openbaarmoeten maken wat zich werkelijk in de tijd heeft afgespeeld.
Ik zie ook op jouw web kinderen in de gevangenis wachten op een plaats dan denk ik er is niets veranderd dat was toen en dat is nu nog steeds.
Hier schrik ik dus van. en daar bij komt het ook nog 1/2 van de zorggevers zijn harstikke fout.
tata mieke alias dwarf