vrijdag 22 februari 2008

Huize Larenstein Velp


12 opmerkingen:

Anoniem zei

weer een hallo inez

ja dit waren onze chamberettes,maar dan wel met een gordijn ervoor hoor en een kast voor je kleren en een po,ja je leest het goed,je po stond ook over dag in die klere kast,maar die kleren kast had ook een gordijn hoor,
maar volgens mij is deze foto van een later tijdstip als dat ik er woonde,want wij hadden geen verwarming op de slaapzaal
dus steen en steen koud in de winter en dan nog dat koude was water brbrbrbbrbrb
groetjes narda

inez zei

Dat waren dus 2 hele slimme opmerkingen, dame!

Ik heb helemaal over die verwarming heen gekeken!

Maar ook deze foto is van 74.

Naast je opmerking over die gang die er volgens jou niet zo uit hoort te zien, zou je -nu met die verwarming erbij - dus inderdaad vermoeden dat er na 62 een verbouwing is geweest.

Ik realiseer me bovendien dat ik deze foto niet zo heel erg snugger heb neergezet. Omdat er anderen bijhoren. Sorry.
Zal vanavond nog eens even mijn best gaan doen.

Je verhaal van die po vind ik nog steeds goor.
Klopt zoals Doudart de la Gré dat beschrijft 's ochtends in Almelo en die po-processie nog met jouw tijd?

Waste je jezelf in jouw tijd in die chamberette trouwens of hadden jullie ook daar ergens nog zo'n rij wasbakken staan?

inez zei

Ik zag vorige week een afschuwelijke documentaire over wat er in Ierland is gebeurd met slaapzalen die op slot zaten.

Waardoor ik nog eens heel hard mijn oude slaapzalen heb moeten herinneren en in gedachte door moeten lopen, maar daar werd ik, me realiserend wat daar bij een brand had gebeurd bepaald ook niet vrolijk van, zeker in Driehuis niet.
(hoewel wel met een goede grijns hehe, me realiserend dat me dat nu tenminste sinds ruim 1 1/2 jaar eindelijk goddank kan)

Maar in Almelo zat de slaapzaal 's nachts op slot.
Hoe zat dat in Velp?
Leiderdorp?

En mocht er iemand langs komen die Tilburg heeft gekend...
Graag!

inez zei

Narda, zo beter aangevuld, hoop ik.
Dan maar even gesjoemeld met de datum, om er nog een beetje overicht in te houden.

Die chamberettes zaten op zich eigenlijk slim in elkaar.

Maar hoe jij in vredesnaam in dat kleine hokje ook nog een klerenkast kwijt wilt?
Waar stond die dan? Of had je er wellicht 2, eentje in (een piepje?) en eentje buiten je chambarette?

Of zijn die chamberettes in gebouw 2 misschien wat groter geweest dan in dat hokje van gebouw 3??
Stond daar wel een klerenkast in? (Let eens op die kledinghaken)

Anoniem zei

hoi inez
die kledingkast was niet een kast zoals wij ze kennen
het was aan de muur getimmert zeg maar twee planken een links een rechts met een tussenruimte van ongeveer 60cm lengte zo 1.80m
plankje boven plankje onder en dan tuusen plankjes dan krijg je een soort schapjes en daar kon je dan je opgevoude kleding neerleggen hang ruimte was er niet.
het was het enige prive wat we hadden.
ik koesterde dat en maakte er wat moois van met leuke dingetjes en z
goede herder almelo lies

Martha zei

Ik zat in huize larenstein! 1967 vreselijk je ouders kunnen niet meer voor je zorgen , dus je word geplaasts in een kindertehuis en jij word gestraft ! Zoek mijn allerliefste vriendin Daisy wakker, uit rotterdam ,krooswijk ! Misschien Gerda van de Velde ?

Jan de Groot zei

Ik ben hier samen met een klasgenoot misdienaar geweest.

Anoniem zei

Heb daar vroeger als misdienaar een vervelende tijd gehad.Wat ik mij er nog van herinner van deze periode was de aparte zwarte herenpyama van een soort satijn of zo het was dan net of de toga van je af gleed je moest dit aan omdat er veel van toga,s gewisseld werd.

Cassandra zei

Ik heb hier vroeger nogal wat narigheid gezien als toen 13 jarig meisje,zo heb ik een paar keer moeten toekijken hoe een meisje die erg druk was tot kalmte gemaand werd.
Erg naar was dit om de angstige blikken in haar ogen te zien terwijl ze vastgehouden werd door een non terwijl een ander non haar aan het wrijven was over de schaamstreek.
Mg wel spreken over seksueel misbruik wat hun anders zagen waarschijnlijk maar het feit is er wel,nee ook ik heb hier geen fijne herinneringen bij helaas.

Anoniem zei

Ik denk dat sommige nonnen totaal niet op de hoogte waren van wat nu adhd heet maar dit heeft zondermeer veel traumatische gevolgen voor degenen die in een internaat zoals deze zaten,gr.Loes

Anoniem zei

Er is teveel gebeurt Loes,ik wil niet zeggen dat ik zelf slachtoffer ben maar ik heb wel moeten kijken onder dwang naar iemand waarmee een zuster bezig was.

Anoniem zei

Ik ben er als meisje van 12 jaar destijds misbruik door een non, door mijn adhd ben ik altijd erg druk en aanwezig is nog steeds zo geeft de Ernst maar aan.