woensdag 1 november 2006

Velp: weg. Hoelang was het lopen?

Bron: Gelderland Bibliotheek, Arnhem
Station Velp ongeveer 1965

Er waren de afgelopen dagen een paar mensen die zeiden crazy te worden van het zoeken naar waar iets stond. Ik ook.
Als gezegd weet ik niet hoe je dat handiger aan kunt pakken.
Maar wie weet, slaat dit ergens op.
Wie weet heeft iemand zin een van die overbekende wegloop verhalen eens te vertellen, en wat er dan gebeurt? Geen idee.
Dat zien we morgen dan wel weer.
Hier is in ieder geval het Station Velp uit die tijd.

En een liedje dat wij in Driehuis hadden en ik van anderen uit andere tehuizen hoorde. En wie het in wil zingen stuurt maar een MP3tje (<- klik) op Ik mocht nooit meezingen, werd mij eindeloos verteld. Ik bromde, had een te lage stem. Dus daar waag ik mij nu in het openbaar maar niet aan. Maar de tekst was (Varia)
Zuster doe de deur eens open, varia
'k Heb zo'n zin om weg te lopen,
varia
(hou je vast!...):
Al die zorgen en verdriet
had ik bij mijn moeder niet.....
varia, varia, varia, vaaaaria, vaaaaariiiiaaaa!

Een ware protest-song.
Hoe ze voor elkaar kregen, maar ja, daar kreeg je nog voor op je donder ook. Het maffe is dat ik nu niet eens weet of dat nu gemeend was. Bij sommige zusters zou dat wel eens bij het spel hebben kunnen horen. Maar zeker niet bij iedereen. Er waren er 2 die ik weet die je hier blind over kreeg. Een ervan was een mooi knorwijfie, waarvan je niet kon voorspellen wanneer die op tilt sloeg, (ik in ieder geval niet) maar hiermee was het zeker raak! Ik wou dat ik wist waarom. De ander sloeg chronisch, óók op blind.


toegevoegd:
het milord waarover in de reacties gesproken wordt kan daar niet als link bij, dan dus maar hier

33 opmerkingen:

Anoniem zei

Naam: narda
Homepage:
2006-11-01 09:21:29
ja dat liedje zongen wij ook vooral onder iets wat we niet leuk vonden.maar we deden dit nooit zo hard,ben je belazerd. ik zong het net weer ,in volle bost at mijn man vroeg op te houden met dit gejammer groetjes narda

inez zei

Naam: inez

2006-11-01 09:27:50
een vette knipoog naar Flip. Just keep on running!!

inez zei

Naam: inez
2006-11-01 09:32:27

(heel zachtjes dan nu ivm Flip) Maar uhhhh...ben jij niet harstikke nieuwsgierig waar die varia versie ooit ontstaan is? Op een of andere manier kennen heel veel mensen uit die internaten het...zal het gevolg van al die overplaatsingen wel zijn . Net als dat: keep on running

Anoniem zei

dwarf
dwarf.punt.nl

2006-11-01 10:16:29


Narda en Inez Van wie komt het station velp en het liedje. ik lag helemaal in een deuk bij lezen van de tekst. Jeetje ik was dat straal vergeten heb menigmaal uit volle borst mee gezongen. En menige malen toe gepast. Lachen............ Mieke
wijzig

Anoniem zei

Naam: narda
Homepage:
2006-11-01 10:53:35

dit zongen we atijd als we iets moesten doen wara wij niets aanvonden ik hoor het nu nog als ik nu aan denk.ik denk dan ook data dit liedje heel erg oud is, net zo als het liedje van IK STA OP WACHT ,daar hadde we ook woorden voor,maar die weet ik niet meer precies,maar zoiets van. ik sta op wacht..(zonder hemt zonder broek)en wacht op jouw(herhaling wel 3 x ) en dan wee ander meiden er weer ander woorden bij gemaakt. nu schiet me wee iets te binnen,over het lezen,wij mochten 2 x per week een boek lezen,en wel in de leeftijd van tot ong. 12 jaar, of misschien iets ouder maar niet veel,zo hielden ze ons ONSCHULDIG,.het was zo dat als ik een boek kreeg teleen van buiten (ik bedoel van school)ik dit eerst aan moeder paula moest laten zien ,of het wel kon voor mijn ZIELTJE er moch geen sex of iets dergelijk in zitten of ik moets beloven dat ik het echt voor me zelf zou houden dus NIET uitlenen vandaar dat ik nu nog geen boeken lees die over die onderwerpen gaan dat BEGRIJPEN jullie toch. groetjes narda

Anoniem zei

Naam: dwarf
Homepage: dwarf.punt.nl

2006-11-01 10:57:46

Hoi Narda wij hadden ook een vies liedje wij zijn de meiden van het naaiatelier. wij kunnen naaien........enz groet mieke

Anoniem zei

Naam: narda
Homepage:
2006-11-01 11:12:14
wil je a.u.b.mijn onschuldig hartje niet verpesten met je viese liedjes wij deden zulke slechte dingen niet wat moesten doen juis ons HARTJE rein houden, lees wat ik vertel over die arbeidsvitamiene groetje narda

Anoniem zei

Naam: dwarf
Homepage: dwarf.punt.nl

2006-11-01 12:27:02

Hoi Narda Ja dat kan ik mij voor stellen, van edit piaff Zij had nooit spijt met de dingen die ze gedaan had in haar leven. en wij moesten maar berouw tonen, daarom denk ik werd het niet gedraaid Groet mieke

Anoniem zei

2006-11-01 15:08:03
HE MIEKE WEET JE NOG DAT BIJ ARMAND ; BEN IK DE TE MIN DE RADIO OOK OP ZACHT GING EN WIJ DOOR LALLEN HAHAHA ONDERBROEKEN LOL WANT DAT WAS WAT ME MOCHTEN NAIIEN FLANELE HEMDEN EN BROEKEN VOOR DE HOOGOVENS MARIJKE

inez zei

Naam: inez


2006-11-01 16:13:10
Hoeveel leverde dat op zo'n hemd? ben knap benieuwd nu en mijn hersens knarsen als een gek. eerst effe koffie bij wijze van olie want kom net binnen rennen. maar hier ben ik toch wel heel benieuwd naar. Hoeveel leverde zo'n hemd op eigenlijk? en wat moesten jullie van dat geld betalen? Bllll, krijg nu de meest gore associaties weer over wat ik heb moeten doen. Ik heb verdomme als 14 jarige lijken gewassen! (maar schrik niet te veel, dat was niet ons normale werk in dat ziekenhuis, dan deed je het "verdere schoonmaakwerk" (Als je pech had ook in het mortuarium! ) Koffie!!!

inez zei

Naam: inez

2006-11-02 11:52:33
Mieke, ik vond die foto van station Velp en hoopte al dat iemand die leuk vond. Kon je hier haast horen galmen.

inez zei

Naam: inez
Homepage:

2006-11-02 12:05:19
zelf ben ik dit dus maar veel gaan galmen.
En moest erg lachen om Narda's opmerking dat Milord verboden was. Maar "weet niet waarom".

Hoelang is het geleden dat je naar die tekst hebt gekeken Narda?

Maar eerlijk gezegd merkte ik bij het uittypen en controleren ervan dat ik toch nog een beetje andere tekst her en der in mijn kop had zitten, die wel eens verdacht zou kunnen lijken op een typische kinderbeschermingservarings-versie Maar dan nog...ik heb ook even hard moeten nadenken en heel goed moeten luisteren toen mijn geliefde monsters de leeftijd kregen dat ze erg enthousiast werden over hun eigen soort muziek. En een aantal nummers zette ik inderdaad ook gewoon af. Deze overigens niet! (ben gek op Piaf geweest zelfs) maar het was zeker erg interessant om de tekst nog eens goed te bekijken bij het typen Wie weet, Narda lost dit een van jouw vragen op KLIK <-- Galm je mee? En een grijns naar Flip natuurlijk 1960 Voor mij ben jij een lord,
zo op en top een heer
dat ik verlegen word
wanneer ik je passeer
je kent me niet, milord
ik ben een stukje straat
die als het donker wordt
de vensters openlaat
en als je eenzaam wordt moe van het gelukkig zijn
kom dan bij mij, my lord.

dan sluit ik het gordijn
een voetstap op de gracht een schaduw een gezicht
een geur een stem een licht en daarna weer de nacht

sindsdien zie ik je vaak soms ruik ik je lotion
soms zeg ik zacht pardon als ik mij illussies maak
soms ben je net een vrouw
een roofdier met zijn buit
een koning met zijn bruid
maar ik, ik hou van jou

de avond wordt al guur mijn hart is als een steen
het leven is zo kort
een voetstap op de gracht een schaduw een gezicht
ik doe mijn ogen dicht ik weet waarop ik wacht

oh laat hem verder gaan een mensenhart is zwaar en als het mijne brak, dan hield het op te slaan

maar daar sta jij milord een man staat voor een vrouw
het leven is zo kort
geluk is zo ontrouw
kom in mijn huis my lord en maak plezier met mij en als het ochtend wordt is alles weer voorbij

wie bij mij schuilt milord die moet gelukkig zijn
maar nee, je huilt my lord doet eenzaamheid zo'n pijn
ja kom milord, lach eens tegen mij, nee dat is niks
kom,probeer het nou zo is 't beter, zie je nou wel
kom, lach nou milord, zing maar lalalalaala lala lalalalala lala dans milord lalalalala lala bravo milord lalalalala lala goed zo milord lalala lalajamtadam lalalalalalaaaaa

Anoniem zei

tekst weggehaald

Anoniem zei

Naam: Starlady
Homepage: starlady.punt.nl

2006-11-04 20:36:59
Wat denken jullie van je taime mois non plus

Anoniem zei

Naam: narda
2006-11-04 20:49:09

beste STARLADY ik kan pas je een goed antwoord geven alsik WEET watje geschreven heb hier boven ,je scheef je taime mois non plus het kan voor mij betekenen dat ik de sstraat prijs gewonnen heb,maar dan is mijn vraag hoeveel. groetjes narda

inez zei

Naam: inez

2006-11-04 21:38:45
Bedankt Star. Voor de fantastische lachpartij hier. Ik wou dat ik hem ergens had, had ik hem er bij gezet. Daar hoefde je geen woord frans voor te kennen. Maar ik moet toegeven dat ik er nu heel wat harder om kan lachen dan destijds. Want toen die uitkwam verstond ik inderdaad geen woord frans (niet meer dan papa fume la pipe/vader rookt een pijp), snapte van de rest ook geen meter. Det nummer maakte deel uit van mijn voorlichting. Een van de meiden die dat dat toen daarmee even deed zou wel eens op kunnen duiken als: hi, ik zat ook in Velp

inez zei

Naam: inez
2006-11-04 22:08:49

en ik schrik me nu wezenloos als ik zie dat dat nummer kennelijk uit '69 is. Dat kan dus nu toegevoegd worden aan mijn rijtje jaartallen: toen ik 6 was woonde ik daar... toen ik 10 was woonde ik daar toen ik 11 was mijn eerste menstruatie toen ik 16/17 was ontdekte ik dat er bij sex gehijgd werd. O enne ja...toen ik 19 was werd ik dus verkracht omdat ik geen idee had dat ik nee had kunnen zeggen tegen de vent die bij me in bed kroop. Was een gevallen meisje...dus hield mijn mond! Ik was allang blij dat ik dankzij die vent een kamer had waar mijn matras kon liggen en ik niet meer zwierf met de actieve hulp van de kinderbescherming... Het gevolg van een moord in een turks cafe waar ik kwam. waarbij ik getuige was. Ik ben al die turkse jongens/mannen van toen nog diep en diep dankbaar voor de veiligheid (en plezier) die zij mij destijds gaven Ik ben sinds het overlijden van mijn ouders nergens ooit zo veilig geweest als toen, als enige meid in een mannengemeenschap. Die moord maakte een eind aan die gemeenschap. Mijn "pleegouders" in overleg met de kinderbescherming, zwaar geschokt, schopte mij de deur uit. Meisjes die met buitenlanders omgingen waren immers turkenhoeren... Tja...die pleegouders hadden om een adoptie kindje gevraagd. En ik was 18, stond bovenaan de lijst want ze konden me niet kwijt. In Driehuis was ik er al te vaak uitgetrapt. Ik had verdomd om naar de banstraat te gaan, 2 jaar ervoor. Want wilde mijn schoolopleiding afmaken! En dat was een hele ernstige zonde !! Bedankt Star! Hallelujah, Sister!

Anoniem zei

Naam: Starlady
Homepage: starlady.punt.nl

2006-11-04 22:22:04
ja viel me zomaar in dat liedje van jane birkin in... wat vond ik dat een spannend liedje.... vooral als ik terug kwam en voor controlle naar het kamertje moest....ja hoe kwam ik aan zuigvlekken he....

inez zei

Naam: inez


2006-11-04 22:23:55
kun je/wil je je woorden ervoor vinden?

inez zei

Naam: inez

2006-11-04 22:26:58
ken je die p...jumbo puzzels met die vreselijk saaie en veel te grote blauwe luchten, met die stukjes die dus niks anders voorstellen dan egaal blauw? Soms vallen dergelijke stukken zomaar ineens uit de hemel naar beneden. En nog meer soms kun je de klap waarmee ze naar beneden komen aan de andere kant van het land horen!

Anoniem zei

Naam: Starlady
Homepage: starlady.punt.nl
2006-11-04 22:36:16

ja ik wil er graag de woorden voor zoeken..... geef me tijd. fijne avond. groetjes, star

inez zei

Naam: inez
2006-11-04 22:39:26

wees goed voor en dus voorzichtig met jezelf, jij! Heb een veilige avond en nacht

inez zei

Naam: inez


2006-11-05 00:52:11
ik wil niks zeggen hoor, maar dan kan ik een idioot zijn en mensen geirriteerd dat je iets niet terug kunt vinden.... heb ik braaf een een log gemaakt tbv de wegloop verhalen die mensen zeggen te willen delen en lachen... gaan we hier een beetje liedjes zitten zingen... Leuk hu, vrouwen?

Anoniem zei

Naam:
2006-11-05 09:47:10

ja erg leuk want ook dat hoort bij het verwerken toch zijn liedjes die uit den boze waren en wij zo jong als we waren, wisten niet eens wat er aan het liedje mankeerde EN KONDEN DE TEKST NIET EENS VERSTAAN,maar vonden het een leuk melodietje toch ? Ze zorgde er zelf voor dat we nieuwsgierig werden en de meiden die een andere taal konden lieten we dan ook graag de boel vertalen wie was er nu eigenlijk dom toen??? Ik heb het antwood wel hoor NIET DE MEIDEN HAHAHAHA

Anoniem zei

Naam:
Homepage:
• Ip:
2006-11-05 09:58:39
toen ik deze foto zag moest ik denken aan het angstige gevoel dat ik als kind heel dikwijls had, ik was opgesloten en kon geen kant meer uit ALS EEN KAT IN HET NAUW DUS in een groot vreemd huis met allemaal vreemde grote mensen die mij wel eens zouden ler en hoe het wel moest MAAR ZE VERGATEN DAT IK HET AL WIST, ALLEEN ZE LUISTERDE NIET NAAR MIJ ,IK DEUGDE TOCH NIET VOLGENS HEN

Anoniem zei

Naam: marijke

2006-11-05 10:00:46
de twee bovenstaande berichten zijn verstuurd door marijke vergat mijn naam er bij te zetten

inez zei

Naam: inez


2006-11-05 10:11:19
hoi marijke, dit hier boven is toch hoop ik geen foto hu? want hij is dus niet zichbaar oftewel...wat is het?

inez zei

Naam: inez


2006-11-05 10:12:52
Stuur hem even via de email anders? leuk te zien!

inez zei

Naam: inez
Homepage:
• Ip: 62.194.23.34 block

2006-11-05 10:15:40
Marijke mag ik vragen hoe oud jij was toen je uit huis wegging? Of liever niet? Sorry, niet de bedoeling om nieuwsgierig of zo te wezen. Alleen een proberen jouw verhaal te snappen, natuurlijk volkomen ok als je zegt : nee dank je wel geen vragen, als ik iets wil zeggen merk je het wel

Anoniem zei

Naam: marijke
2006-11-05 10:29:54

Inez tuurlijk mag je vragen hoe oud ik was Ik was 17 jaar toen ik weg ging ,jippie ik mocht trouwen dan ,was ik van alles en iedereen af DACHT IK maar niet beseffen dat het totaal geen tijd was voor zulke grote stappen maar goed het is toch nog allemaal goed gekomen Ik heb er bijna 4 jaar gewoond was 13jaar toen ik er kwam

inez zei

Naam: inez


2006-11-05 10:59:17
heb jij ook eerst in Driehuis gezeten dan, vroeg ik mij vannacht alsmaar af. Was het een overplaatsing of ?? Vind je het trouwens een idee (en dus goed wat jou betreft) als we hier een lijstje opplakken van wanneer iemand waar zit? Zat ik me dus ook af te vragen, dus graag je idee.

Anoniem zei

Naam: marijke
2006-11-05 13:13:48
Hoi Inez nee ik heb nooit in driehuis gewoond ik ben naar een aantal andere kinderhuizen door nederland geplaatst geweest en wat mijn betreft mag je dat lijstje wel plaatsen maar ook hier praat ik weer voor mezelf ,ikzelf heb van 1964 tot 1969 in leiderdorp/zoeterwoude gewoont in de groep de leeuwenkuil van moeder daniella later werd moeder vianny de directrice van het internaat Marijke

inez zei

Naam: inez

2006-11-05 13:27:00
Waar ik nu een paar dagen over loop te denken, Marijke is wat jij zei over de kinderbescherming. Jij bent kennelijk veel bozer op/over de kinderbescherming dan ik. Dat vind ik, als je het niet erg vind dat ik dat zeg, een leuk verschil. Maar ik ben ook heel benieuwd daarbij of jij het idee hebt dat de kinderbescherming anders had kunnen handelen dan zij hebben gedaan. En hoe dan? Maar misschien is die vraag/het antwoord te persoonlijk. Hoor dan gewoon maar, en niet voor de eerrste keer dus, dat het goed is over je opmerkingen te kauwen en te vergelkijken. Bedankt daarom dus!