woensdag 23 augustus 2006

Gevallen meisjes I punt.nl

In onderstaand artikeltje bij de radio uitzendingen (klik voor deel 1, hier voor deel 2 ) van de VPRO over de Goede Herder schrijft J.J. van Galen (link met foto's)hetzelfde als een Saskia hier op dit log:
"goh...ik was jullie buurmeisje... maar wist niks van jullie"

Net als een jonge vrouw met wie ik over en weer kort emails wisselde krap 2 jaar jaar terug.
Zij: geadopteerd, net geen 30 op zoek naar haar bio-moeder, zoals ze dat noemde.Het enige wat zij wist was dat haar moeder uit een van die huizen voor "gevallen meisjes"kwam.Maar ze wist niet precies welke.

Dat had dus best Driehuis kunnen zijn.
Daar zijn nog een paar meiden en ik inderdaad gevallen.
Dwars door H's houten krib heen!Had toen Bonefatio uit haar chamberette gekomen, had ze ongetwijfeld ook die eeuwige Goede Herder weer uit de kast gehaald. Gelukkig maar dat -ook al kregen we geen voorlichting, ik wist wel dat we daar geen kinderen van hadden gekregen!
Voor de oorlog? Mijn neus!

Niet volgens mijn dagboek: 23 oktober 1964. En ook niet volgens haar leeftijd en (gebrek aan kennis) van haar eigen leven.14-12-06 (klik
hier voor nog zo'n verhaal)

Larenstein was voor de bewoners van Velp eengeheimzinnig klooster.
Volgens geruchten werd het bewoond door 'gevallen meisjes'.

Aan de rand van mijn geboortedorp lag het klooster, ommuurd,afgesloten van de buitenwereld, vlak bij het zandlichaam voor een autosnelwegnaar Duitsland die de mensen in de oorlog het Hazenpad noemden omdat ze hoopten dat de bezetter dit maar gauw zou kiezen.

Van wat zich achter die muurafspeelde wisten wij, protestanten, niks.
Dat was logisch, je had niks te maken met het katholiekendom en wilde er niks mee te maken hebben.
Maar de katholieken in Velp bleken er, als je hen al ooit sprak, evenmin iets vanaf te weten.

Het heette dat er 'gevallen meisjes' in het klooster zaten.
Gevallen meisjes! Het begrip maakte onze verbeelding gaande. Hoe zagen gevallen meisjes
eruit?

Helaas vertoonden ze zich nooit, al moeten ze later, in de jaren zestig,groepsgewijs en onder strenge begeleiding van nonnen wel eens een wandelinggemaakt hebben langs de straatweg die van Arnhem naar Zutphen voerde.

Heb ik ze toen gezien of heb ik mij dat alleen maar verbeeld? In mijnherinnering zien ze bleek en schichtig, in grauwe schooluniformen. Van de wuftheid van het begrip gevallen meisje bleef niks over.

Tegen mijn jeugdvriend Jan Siebelink,romancier, bracht ik in een interview die meisjes uit dat klooster Larensteineens ter sprake.

Daarop ontvingen wij een brief van een mevrouw uit Brabant.Onze terloopse jeugdherinnering bleek voor haar een oude wonde.Haar moeder had, al was ze geen gevallen meisje maar een kind uit een 'moeilijk gezin', haar hele jeugd in het klooster doorgebracht.

Het had haar levenoverschaduwd en, naar zij aannam, van honderden lotgenoten, vrouwen die nog inleven moesten zijn. De historie van dat meisjesinternaat was volgens haar 'in de doofpot gestopt' en moest voor die vrouwen 'bespreekbaar gemaakt' worden. Konden wij daar niet iets aan doen?

Het toeval wilde dat ik kort daarop werd uitgenodigd een lezing te houden in de voormalige kapel van het klooster. Het moest, zoals zoveel kloosters, in de jaren zeventig opgedoekt worden en sedertdien is er een internationaal agrarische hogeschool gevestigd.

Ik nam de gelegenheid te baat bij de directie te informeren naar de geschiedenis van het complex, maar niemand bleek mij en die Brabantse mevrouw verder te kunnen helpen.

Een archief was niet aangetroffen en de nonnen waren bij de overdracht weinig mededeelzaam geweest.


Ik besloot de brief uit Brabant door te sturen naar het VPRO-radioprogramma OVT. Was dit niet bij uitstek onvoltooid verleden tijd!?

Een tijdje later kreeg ik bericht dat redactrice Astrid Nauta begonnen was naspeuringen naar het klooster te verrichten. En weer later dat ze met veelmoeite enige vrouwen had opgespoord die er als meisje hadden gewoond en daar welover wilden vertellen.

Ten slotte ontving ik van haar de uitgetikte opnamen vandie gesprekken. Ik las ze en stond versteld.

Ruim tachtig jaar, tussen 1892 tot 1973, dreven de Zusters van de Goede Herder daar aan de rand van Velp een internaat waar duizenden meisjes (in 1932 woonden er bijvoorbeeld maarliefst 335 in getal) onder een onbarmhartig regime werden 'opgevoed'.

Het waren wezen, kinderen die om allerlei redenen uit huis waren geplaatst en meisjes die zoals dat heet 'met justitie in aanraking waren geweest'. De details zijn verbijsterend.

Bij hun intrede op Larenstein kregen ze niet alleen 'gestichtskleren' maar ook een andere naam, doorgaans van een katholieke heilige. De ontpersoonlijking werd grondig ter hand genomen.

De meisjes wisten niets van elkaars achtergrond en vroegen er ook niet naar (want het was, zoals er een zegt, je enige stukje privacy).

De eerste uren van de dag mochten ze niet met elkaar praten, op het stiekem uitwisselen van adressen stond straf.

En die straffen waren niet mis: opgesloten worden in een donkere kast, op je blote knieƫn knielen in harde grauwe erwten.

Naar huis gingen de kinderen nooit, visite van familie kregen ze zelden en als er al bezoekers kwamen werden deze ontvangen in een kamer met een traliehek dat hen scheidde van de meisjes.

En die mochten vooral niet vragen om eens vaker te schrijven: intimiteit was bedreigend voor de orde in het klooster. In de herinneringen overheerst gebrek aan liefde.


Astrid Nauta sprak vrouwen die naar Velp waren gestuurd omdat hun moeder de opvoeding niet aankon, maar ook met eentje die omgang had met een Turkse jongen. Dat was genoeg voor jarenlange opsluiting in deze katholieke kindergevangenis.

Er zaten ook meisjes die 'een kind hadden gehad dat hen was afgepakt'.

Maar de meesten waren, als ze omstreeks hun twintigste Larensteinverlieten, volkomen wereldvreemd.
Eentje zag een pasgeboren jongetje en schrok zich een hoedje: ze dacht dat het kind mismaakt
was.
Regelmatig klommen meisjes over die hoge muur om te ontsnappen aan het onbarmhartige en liefdeloze regime op Larenstein.
De meesten werden door een onbezoldigd veldwachter in de kraag gevat voordat ze de tram naar de vrijheid konden nemen.

Het veroorzaakte onder ons protestanten nooit opschudding.
Zo gingen roomsen blijkbaar met'gevallen meisjes' om en in het toenmalige
Nederland liet men elkaar nu eenmaal 'in zijn waarde'.

John Jansen van Galen

Dit artikel staat ook in de VPRO Gids, nr. 2, 11 januari t/m 17 januari 2002

was groepslog van De Voorzienigheid


50 opmerkingen:

Anoniem zei

annie
2006-09-24 02:59:57

door toeval ben ik op deze site terecht gekomen ook ik heb in velp gezeten in 1969 tm 1970 ben er ook een paar keer weggelopen ook met twee andere meisjes ik herkende iets uit het verhaal een van de meisjes waar ik mee was weggelopen had een marokaanse vriend daar hebben we een paar dagen gezetenik kan nu bepaalde dingen begrijpen want we praten daar nooit over ons zelf ik was ook een gevallen meisje maar mocht er van de zusters niet over praten dat ik een kindje had ik heb er niet lang gezeten maar herkende de fotos en krijg weer kippenvel als ik er aan denk hoe het daar was en word weer kwaad op de mensen die mij daar hebben geplaats ook ik zou graag het dossier wat ze over mij hebben bij gehouden eens willen inzien maar ik bergrijp dat dat niet kan of mag ook zou ik graag willen weten wat er van mijn vroegere lotgenoten is geworden en waar zezijn gebleven kan ik hier bij jullie daar ook voor terecht en van de fotos herkende ik vooral de chambretten waar we wel eens onderdoor kropen om ff met elkaar te praten en de kapel hoop iets van u te horen met vriendelijke groet annie v.(*) gouda 24-9 (*) familienaam weggehaald door inez

za dec 09, 07:16:00 AM

inez zei

inez
2006-09-24 03:40:02

ha annie, dank voor je reactie. Nu van mij maar even een heel korte reactie, 't is midden in de nacht en ik tol om. vandaar. Maar het is fijn dat je reageert, dus wilde even iets van mij laten horen voor het omtollen Zeker omdat ik mij in kan denken dat jij mogelijk niet zo een rustige nacht hebt als je hier per ongeluk terecht kwam. Ik ken dat kippevel-gevoel, en velen met ons. Ik zelf zat overigens niet in de Goede Herder zoals je kunt lezen. Maar ook voor mij maakte de Goede Herder deel uit van ons bestaan...de constante bedreiging van de "heropvoeding". Net als die "eeuwige noodzaak" je mond dicht te moeten houden. Fijn dat ook jij hem open doet! Die gruwelijkheid dat jij moest verzwijgen dat je een kindje had! Al ken ik die realiteit van nog meer vrouwen, daarover zit ik nu dus weer even hier met het kippenvel. Ik reageer graag morgen wat uitgebreider..want tol werkelijk. Maar kon dit niet laten. Ik wil je bovendien direct even wijzen op dat ik je familienaam even heb weggehaald. Het is natuurlijk je eigen keuze die te gebruiken. Maar gezien de inmiddels opgedane ervaringen met internet en de keuzevrijheid die mensen ook na een jaar of zelfs 10 jaar willen hebben over hun privacy betekent dat ik op dit weblog, (wat overigens geen groepslog meer is, precies door het probleem van privacy en de noodzaak van leren met elkaar in openheid te praten) betekent dat ik ervoor kies alle familienamen weg te halen. De rest komt morgen Behalve mijn wens aan jou, hopend dat ook jij je ondanks je schrik en de confrontatie toch een goede en veilige nacht zult hebben! "Gewoon" in een goed zittend eigen vel, zonder dwang van wie of welke herinnering dan ook.

za dec 09, 07:17:00 AM

Anoniem zei

2006-10-18 10:03:20

ook ik heb in het internaat de goede herder gewoond,en wel van 1956 t/m 1962,en lange tijd zeker weten.maar ik heb het nie als NAAR ervaren.ik denk dat dat ligt aan wat je achter grond was.mijn huiselijke omstandigheden waren in vergelijking met de goede herder naarder als daar.ik mog na een jaar naar de buiten school,om door te leren.dat was voor mezelf een hele zware tijd. ik ben vaak heel alleen geweest,zonder vriende,zonder mensen die me konden helpen,ik bedoel dit was een uitzondelijke situatie voor zowel de goede herder als op die buitenschool.op school werd ik niet geaccerteerd omdat de goede herder een slechte naam had,en de mensen vroegen altijd WAAROM ZIT JIJ DAAR,WAT HEB JE GEDAAN.het leek wel wel of je een moord gepleegd had.ook stonk ik (wat wil je 1 broek voor de hele week)ik mocht als uitzondering 1 x extra in bad en een nieuw schoon broekje aan. ik kan er uren oververtellen,maar de tijd daarna was veel moeilijker,groen als gras en behoefte aan liefde,en denk dat dit bij alle meisjes wel zo was.de thuis sitiatie was NIET verbeterd,ik denk erger geworden.maar goed na een paar maanden thuis heb ik mijn man leren kennen,en daar ben ik nu nog mee getrouwd. maar die tijd in de goede herder vergeet ik noooooit graag zou ik met andere hier over willen praten ,hoe hun die tijd hebben ervaren,en nog groetjes narda (*) Naam weggehaald door Inez

za dec 09, 07:18:00 AM

Anoniem zei

narda (*) 2006-10-18 17:59:00

ik ben de hele dag al bezig met foto,s te zoeken van velp ik heb er wel een paar,maar wel met personen erop is dit erg.wee zullen ze morgen hier op de p.c. doen.gek dat alles op gerateld word,ook heb een kennis van die tijd op gebeld maar ze is er niet,ze hette zr.angela,een schat van een mens,die daar ook als jong meisje naar toe is gegaan,en later in het klosster is gegaan als zuster ,niet als (een moeder)dat moesten we altijd zeggen moeder alphons moder julitha ,zuster gemma.enz. ik kan nog veel meer schrijven,want telkens komt er iets boven als je aan het denken ben.maaar wacht nu even af of er meer meisjes zich melden.ik heb wel een paar foto,s gestuurd naar jongen die in een ander internaat had gezeten in amersfoord,ik heb daar nog niets van gehoord. ik ga op houden want nu valt me weer wat binnen,over de kerst,maar daar praat ik wel een andere keer over groetjes narda

(*): naam weggehaald door Inez

za dec 09, 07:19:00 AM

Anoniem zei

starlady 2006-10-21 05:26:01

ja de kerst was daar ook vreselijk...ik heb nog een foto van de groep.......eenzaam en stil een boekje lezen..... dat broeken verhaal dat klopt,hele week zo,n stink broek......tot je mocht douchen....kraan ging wel erg snel dicht.

za dec 09, 07:20:00 AM

inez zei

Inez 2006-10-21 05:46:28

ha Star, ook nog laat op en foto's aan het kijken?

za dec 09, 07:21:00 AM

inez zei

Inez 2006-10-21 05:54:41

We kunnen alleen naar foto's kijken wanneer mensen die willen en kunnen delen.Net als bij herinneringen Wat las jij graag?

za dec 09, 07:22:00 AM

Anoniem zei

Narda 2006-10-21 07:07:25

een goede morgen STAR leuk dat je reageerd.jouw herinnering aan de Kerst in velp is een andere dan ik .ik herinnen mij dit als een mooiegezamelijke Kerst.Nu nog denk ik er altijd nog aan ,als het weer zo ver is.de warmte en het gezang in de kerk het ontbijt,ja toen was de sfeer goed..en (ik zong in het koor)vond de nacaht mis erg mooi.maar daat je 4 x naar de kerk moest minder,met anderwoorden te veel van het goedes,maar ook dat moet je zien in die tijd he. groetsjes narda

za dec 09, 07:22:00 AM

Anoniem zei

Narda 2006-10-22 18:48:43

wat ontzettend stom stom stom van mij zeg datik het eerst 30 x moet lezen voor dat ik het in de gaten had wat ene zekere ANNIE scheef of liever vertelde over haar tijd in velp en dat ze moest zwijgen over haar kindje dat ze had gehad.om dat de meiden er wat over konden zeggen. weet je ANNIE ik wil jouw mijn EXCUUS aan bieden echt dit valt me moeilijk omdat ik zelf ook veel heb meegemaakt en dan toch nog (na jaren van velp,dus zelf alles weg gestopt)iemand anders wilde veroordelen,ach zal je denken wat bedoel je nou zus, ik zal het proberen uit te leggen.ik woonde toen al 3 jaar in velp dus helemaal (bijna) geintroctrineerd.als wij hoorden of maar iets wat niet normaal was in onze stomme ogen.dan keken wij met ogen naar zo`n meisje van ooo wat erg een meisje met een kind,ze had het dus gedaan,(wat)ik had alles zo ver van me weggestopt dat ik echt dacht dat ik zelf een (schijn)heilige was.nu na jaren denk ik nog steeds aan dat meisje(ene ria)wat voorn een verdriet ze moet hebben gehad,en dan nog ook nog van die stomme meiden. echt echt ik huil zo erg vind ik het,en huilen heb ik lang niet meer gedaan zOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO SCHAAM ik me. vergeef mij,en alle stomme trutten van toen. dit is en was het moeilijkste van alles wat ik hier zelf op schrijf en weer beleef. A>U>B? vergeef me narda

za dec 09, 07:23:00 AM

inez zei

2006-10-22 19:01:29



roosjes icon

inez zei

2006-10-22 19:06:52

Dank je wel, Narda

Anoniem zei

2006-10-22 19:49:27

ha narda ik las dat jij je schaamde omdat wij meisjes moesten zwijgen omdat we een kindje hadden gehad nou jij hoeft je eigen voor mij niet te schamen hoor dat moeten die nonnen doen die ons lieten zwijgen en met dat en met dat verdriet rond lieten lopen ook herken ik in jouw eerdere bericht veel namen van zuster die daar waren mag ik van jou weten in welke periode jij daar gezeten heeft ik heb er ong van sept 69 tot mei jun 70 gezeten en ben er een aantal keren weggelopen heb boven gezeten in de padestoel bij zuster felisitas en jullie hebben het over fotos ik heb er geen uit die tyd ik hoop ooit nog eens meisjes te horen of te zien diedaar in de dezelfde tyd als ik daar waren groetjes annie

za dec 09, 07:26:00 AM

Anoniem zei

2006-10-22 20:35:04

hallo lieve Annie bedankt dat je de moeite nam om tereageren op mijn stukje,het is een pak van mijn hart echt dat is echt waar,ik heb me er jaren schuldig over gemaakt.ik weet alleen dat ze ria heette.ze had veel verdriet,en toe waren wij ook nog eens bevooroordeeld,ik weet wel dat zuster angela er altijd voor gevochten heeft ,om die meisjes t helpen,zover als dit mogelijk was,en in haar macht was,ook zusster stan.was hier ook goed in,en hielp ook zulke meiden. ik heb er gewoond van 1957 t/m62,ik was een van de langste die daar woonden.ik heb ook boven gewoond,in de eerste groep als je boven kwam,bij zuster stan,en ik weet waar jij woonde in de achterste groep,wij hadden toen niet veel contact met de andere groepen in die tijd,want toen was het nog strenger dan later.ik ben wel op verzieten geweest,toen jij er was. dan moet jij ook de namen weten die ik schijf,naast jullie groep was zuter ignaas volgens mij het hoofd.ook die bij de zustser waren oud kinderen van voor de oorlog, wat ben je er mee op geschoten dat je bent weggelopen,niks toch,en daarom vind ik of vond ik het zo stom van die meisjes die dat deden .HET HIELP NIET. het werd alleen maar erger toch.ik heb menig meisje van dit voornemen af geraden ze hadden zich er zelf mee.en als ze naar me luisterde dan had ik een goede dag,maar ik kreeg wel op mijn kop van de nonnen dat ik me er mee bemoeit had,maar ik had het meisje wel voor iets stom behoed. misschien zie jij dat anders hoor,dat mag,maaar dat is mij ervaraing groetjes narda

za dec 09, 07:27:00 AM

Anoniem zei

2006-10-22 20:35:04

hallo lieve Annie bedankt dat je de moeite nam om tereageren op mijn stukje,het is een pak van mijn hart echt dat is echt waar,ik heb me er jaren schuldig over gemaakt.ik weet alleen dat ze ria heette.ze had veel verdriet,en toe waren wij ook nog eens bevooroordeeld,ik weet wel dat zuster angela er altijd voor gevochten heeft ,om die meisjes t helpen,zover als dit mogelijk was,en in haar macht was,ook zusster stan.was hier ook goed in,en hielp ook zulke meiden. ik heb er gewoond van 1957 t/m62,ik was een van de langste die daar woonden.ik heb ook boven gewoond,in de eerste groep als je boven kwam,bij zuster stan,en ik weet waar jij woonde in de achterste groep,wij hadden toen niet veel contact met de andere groepen in die tijd,want toen was het nog strenger dan later.ik ben wel op verzieten geweest,toen jij er was. dan moet jij ook de namen weten die ik schijf,naast jullie groep was zuter ignaas volgens mij het hoofd.ook die bij de zustser waren oud kinderen van voor de oorlog, wat ben je er mee op geschoten dat je bent weggelopen,niks toch,en daarom vind ik of vond ik het zo stom van die meisjes die dat deden .HET HIELP NIET. het werd alleen maar erger toch.ik heb menig meisje van dit voornemen af geraden ze hadden zich er zelf mee.en als ze naar me luisterde dan had ik een goede dag,maar ik kreeg wel op mijn kop van de nonnen dat ik me er mee bemoeit had,maar ik had het meisje wel voor iets stom behoed. misschien zie jij dat anders hoor,dat mag,maaar dat is mij ervaraing groetjes narda

za dec 09, 07:27:00 AM

Anoniem zei

2006-10-23 18:57:07

narda lieve vroew toen een meisje het was inderdaad later dat ik er zat en niet zo streng meer maar daar waar mijn kindje geboren is was nog erger ik weet dat ik in het ziekenhuis ben bevallen onder een soort narcose ik mocht toen mijn baby niet zien en s avonds weer terug naar het internaat na een paar dagen ik lag nog op de kraamafdeling hoorde ik een baby huilen ik vroeg toen aan de verpleegster of dat mijn kindje was ze werd rood (en ik heriner mij dat als gister ondank dat ik 13 was)en ze zei nee ze was het dus wel na 6 weken mocht ik terug naar hoensbroek maar daar was ik niet meer te handhaven een moeder dus naar velp waarom ik carolien heb gekregen omdat mijn moeder zonodig om mijn vader pijn te doen gezegt heeft dat ze van mijn vader was wat niet waar was is ook later bewezenik ben in velp weggelopen omdat ik bij mijn broertjes en zusjes wilde zijn ze waren mijn leven raar voor mij niet als zigeuner je zorgt voor ze nu nogje krijgt messchien een verkeerd beeld maar ik schrijf in fragmenten wat er boven komt schrijf ik op en ja ik herkende veel namen van de zusters die jij op schreef ff stop ik maar er komt nog wel meer zeker over het weglopen groetjes van annieen een dikke knuf

inez zei

2006-10-23 19:10:46

Wat ben ik blij dat je schrijft, Annie! Al lopen de rillingen me nu over mijn rug. Wees aub goed voor en dus heel voorzichtig nu met jezelf, jij daar met je fragmenten!

Anoniem zei

2006-10-23 19:38:56

ook ik heb in de de goede herder gewoond in leiderdorp van 66 tot 69 in groep de leeuwenkuil met moeder daniella, was er erg streng maar we hebben toch heel veel lol gehad hadden ook meiden in de groep die je ook nooit meer vergeet wat een band hadden we daar tuurlijk heb ik heel veel de koeien van achter kunnen bekijken en de trein in de verte zien rijden als we weer eens wat uit gevreten hadden werden we op de isoleer gezet achter het bezoek kamertje ook als je het eten niet lustte dan zat je gewoon dagen met het zelfde bord maar het was minder streng dan velp als ik het hier zo lees want bij ons werd er toch ook veel ondernomen denk ik aan de dinsdagavond de volksdans lessen en het stijldansen wat hadden we een lol een man in ons midden ik zat dar omdat ik niet meer nar school wilde en ik moest verder leen van mijn voogdes dus naar de goede herder daar moest je wel nou dat was waar maar ik moet eerlijk zeggen dat we er veel geleerd hebben heb er mijn dilpoma,s gehaald en leren naaien dat komt me nu nog van pas ik heb ook contact met een mede bewoonster en die ervaarde het net zo als ik dan weet je ookdat het niet anders was als in je hoofd want soms dank ik wel eens dit kan allemaal niet waar zijn en dan die stomme slaaphokken jullie noemen ze netjes chambernet maar ik vond ze verschrikkelijk 3 houten wanden met een gordijn een bed en er voor en een kastje voor je kleren en klapplank voor je was kom en waterkan en zo moest je je zelf wassen wij haden gelukkig in onze tijd wel voldoende ondergoed zodat we ons elke dag konden verschonen en dan het werken we leken wel diesntmeiden wat een zwaar werk moest er gedaan worden werkelijk alles van de wasserij tot de strijkkamer of de trappen boenen er was altijd wel een klusje voor je ook ik herinner mee steeds meer als ik aan het type ben het lijkt wel of je vingers een eigen leven gaan leiden ik hoop ook eens meerder meisjes tegen te komen hier die er ook gezeten hebben en de moed hebben om te reageren want ik zie dat er uit andere huizen veel meer reacties zijn dan uit leiderdorp/zoeterwoude terwijl het bij ons een heel ander beleid was want als je bij ons weg moest ging je naar almelo velp of eindstation rekken ik was het einige meisje dat haar vriendje op bezoek mocht hebben en een half jaar voor ik weg ging ben ik verloofd en heb ven de meiden uit de groep een ruiten mandje met alles wat je nodig had om te poetsen erin gekregen was er helemaal stil van dat de meiden dat voor me gedaan hadden want zoveel zakgeld hadden we niet ik stop er voor nu mee hoop echt nog eens wat te horen groetjes marijke

Anoniem zei

2006-10-23 19:58:17

Lieve lieve sterke AN, Wat harstikke fijn dat je je nu kan uiten en heel knap dat je dit aan ons kan vertellen,echt dat meen ik dat is een GOED teken en weet je waarom om dat een teken is dat je je zelf vergeeft dat het zo gelopen is,daar kunnen wij ik bedoel wij meiden die allemaal zoiets meegemaakt hebben over mee praten.Laat de herinneringen gewoon komen heb je nu een lieve man of vriend of iets anders die je dan kan steunen en waar je je eventjes weer het kleine meisje van vroeger mag zijn,maar dan NU met een geliefd persoon die je kan helpen hier goed uit te komen.Maar de rest moet je zelf doen. Je verstand laat toch NIET meer DOOR dan dat jij aan kan. Ook ik heb dat 15 jaar geleden meegemaakt en toen kwamen er bij mij dingen boven die ik helemaal vergeten was,pas toen ik dat wist kwamen alle legpuzels bij elkaar je kan altijd op ons rekenen groetjes narda

Anoniem zei

2006-10-23 21:04:22

hallo Marijke hier een briefje uit de comp.leuk dat je antwoord geef op onze oproep.dit is iets wat ik al jaren wens,gewoon met meiden praten die ook in de GOEDE HERDER hebben gewoond NIET gezeten,want zitten doe je in de gevangenis,niet waar,. ik heb maar heel KORT in het huis van de werken de meisje gewoond(ik moest ook nadenken dat ik het goed schrijf)en heb daar niet echt een fijn gevoel over.het kan zijn dat ik zoveeel jaren in velp had gewoond,en me daarthuisvoelde. in leidendorp was dit niet echt het geval,al hoe wel de fotoos anders laten zien.dus herinneringen zijn dan toch anders dan dat het eigenlijk was volgens die fotos was het best leuk.herken je die nonnen ,ik woonden er welin andere tijd meer strenger. morgen kom ik terug op jou brief ik moetstoppen nu groetjes narda .

Anoniem zei

marijke 2006-10-24 08:04:00

hoi narda leuk dat je de moeite even nam om te reageren dat is voor vele van ons heel moeilijk ik had ook met iemand uit velp contact maar hoor na een enkel contact ook niets meer van haar erg jammer maar goed ik heb daar wel begrip voor alleen je kan er zoveel oud zeer mee weg praten En je hebt gelijk hoor het is tuurlijk wonen ik schrijf dat normaal ook maar was gisteren erg aangedaan door alle foto,s en verhalen had het er s,avond nog over met mieke dat is vriendin die bij mij in de groep de leeuwenkuil in leiderdorp woonde dat het bij ons in leiderdorp ook heftig kan zijn maar wij

za dec 09, 07:33:00 AM op tijdelijke plaats Mosquita Zwart

Anoniem zei

marijke 2006-10-24 08:26:25

er ging iets fout maar ga gewoon verder zo als ik al vertelde was het bij ons ook soms erg heftig hoor maar ik kan me niet herinneren dat er bij ons meisjes waren die al een kindje hadden, ik heb ook er jong kinderen gekregen mijn eerste op 18jarige leeftijd en de 2de op 20jarige maar zou me geen raad hebben geweten als die van mijn afgepakt zouden zijn dat is onmenselijk en monsterachtig wist niet dat ze daar toe in staat waren dat zijn praktijken die ze in de middeleeuwen deden dacht ik en dan lees ik hier dat het ook nog in onze tijd gebeurde was er helemaal van onderste boven, wat fijn voor deze dappere vrouwen dat ze dat hier kwijt kunnen want dat is wel iets de saamhorigheid je hebt begrip voor elkaar en respect je veroordeeld niemand want je weet zelf dat je er ook naar toe moest omdat je voor je recht vocht en te klein was om tegen die verschikkelijke kinderbescherming op te kunnen je was te sterk voor ze daarom kreeg je de stempel van onhandelbaar maar ik wilde alleen maar eens begrepen worden dat de mensen nu eens niet dachten dat ik niet deugde , maar dat mijn moeder ons niet wilde ik was 3 maanden toen ze aan een vriendin gaf en dan maar zeggen je deugd niet anders woonde je wel bij je moeder dan wordt je toch wel dwars maar goed alles is op zijn pootjes terecht gekomen Ben na een huwelijk van 5 jaar en 5 jaar mishandelingen alleen met de 2 kinderen verder gegaan en heb een wereld man ontmoet waar ik nu al weer bijna 30 jaar mee getrowd ben en heb 2 heerlijke dochters en 4 verschikkelijk lieve kleindochters waarvan er 2 bij ons wonen want mijn oudste is niet in staat door een ziekte er voor te zorgen maar nooit en ook nooit komt er een van de kleinkinderen in een tehuis dat is iets waar ik mijn leven voor zou geven maar dat hoeft niet ze wonen bij ons en het gaat erg goed met ze nou dit is in het kort mijn verhaal ik hoop nog eens wat van je te horen groetjes marijke

Anoniem zei

narda 2006-10-24 10:23:49

lieve marijke,hier ook voor jou een bos bloemen,ik dacht,ik ga iedereen vanaf nu een bloementje sturen als welkom,en omdat ook mijn grote wens in vervulling is gegaan.dank zij onze INEZ ook voor haar een bos bloemen INEZ voor jouw,mag dit zo??????? want zonder haar konden wij de meiden uit de goede herder elkaar NIET ontmoeten,en konden we elkaar niet aanhoren. de tijd was daar nu dan ook rijp voor. zo zie je maar weer alles is voorbesstemd,tenmiste daar geloof ik nu toch wel echt in. ik heb jou storry ook gelezen,en ik ben blij dat je na een rotte start van je jeugd en met je moeder nu goed en gelukkig ben. weet je wat er ook gebeurd is vroeger,en hoe rot of liever nog rotter in onze herinneringen,WIJ zijn er ssterker door geworden,en we warderen deze tijd waar het nu wel goed gaat, het is goed dat je je verhaal verteld aan andere dan kan je je gevoelens eens echt goed uiten.want kijk wat geweest is gebeurd,maar waar ik en misschien andere ook mee zitten je moet je altijd verdegen tegen over anderen,want die begrijpen het niet,en kunnen zich dit ook niet voorstellen dat dit kan gebeuren. ook bij ons in het gezin was ik de enige die niet met mijn moeder op kon schieten,mijn moeder kon geen liefde geven en een vader die altijd dronk. maar daar zal ik niet verder op in gaan,en ik was BLIJ dat ik naar velp ging(kanje je dat voorstelle,dan moet het eigenhuis toch wel erg geweest zijn.maar weet je waar ik kwaad over maak,dat altijd als de fam.bij elkaar kwam en otomatisch komt het over vroeger(hun hadde het ook moeilijk hoor,maar ik was een vreemde eend in de vijver,zo voelde het aan zelfs nu nog)dan had ik het altijd gedaan en ik was toch het moeilijks.eigen schuld dikke buld/zelfs nu nog DAAAR KAN IK OM HUILEN,om begrip en onwil. maar daarom heb ik met mijn fam.gebroken,en heb voor ons ZELF gekozen.entoen mijn moeder overleed (4 jaar geleden)moch ik niet op de begravenis komen van de andere kinderen (dat dee pijn,en nog) maar ik heb wel afscheid kunnen nemen van haar, door een schoonzusje (mijn eigen fam.wist het niet)en o wat een op luchting gaf dat,ze had ge invloed meer op mij.voor mijn schoonzus een onbegrijpelijke reactie,en zij was toen kwaat.ik zag mijn moeder liggen en dacht gelukkig (ik hoop dat dit niet als hard over komt maar zo voelde ik het. wij zij 43 jaar getrouwd,2 jongens en 3 kleinkinders,nog in goede gezondheid,en wat is dan GELUK Groetjes narda nogmaals een bos bloemen voor INEZ

Anoniem zei

marijke 2006-10-24 11:09:56

lieve narda ik ben erg blij dat je nu je geluk gevonden hebt en ook jij eindelijk gelukkig mag zijn ik ook hoor ben er dankbaar voor dat mijn man mij neemt zo als ik ben en begrijpt dat het ook voor mij nog steeds best moeilijk is om te bevatten hoe een moeder zo egoistich kan zijn om voor zichzelf te kiezen ,ik vind je echt niet hard hoor dat je je zo voelde, mijn moeder is ook al gestorven en tot het eind toe heb ik haar verzorgd in de hoop dat ze een keer tegen me zou zeggen dat ze van me hield maar dat heeft ze dus niet gedaan het is nu 14 jaar geleden en als ik naar haar graf ga moet ik nog steeds huilen, (al wordt het nu gelukkig wel minder) dan zou je zeggen dan moet je niet gaan maar ik word er naar toe getrokken. dus jou gevoelens gegrijp ik heel goed ook ik heb jaren gedacht waarom heb ik er zo veel verdriet over ze verdient het niet dat ik om haar huil, tot ik in een zware depressie kwam en alles in volle hevigheid naar boven kwam toen pas besefte ik wat het met mij had gedaan ik had een hele dikke muur om heen gebouwt en dacht dat alles een plaats had dat ik er geen moiete meer mee had,na vele gespreken kwam ik er achter dat ik trots op me zelf mocht zijn dat ik het gered had en er veel sterker uit was gekomen, dat niet ik, maar mijn moeder degene was die het fout had gedaan onbewust wist ik dat altijd al,maar had het verborgen in een rugzak die toen openbarste nu ben ik zo ver dat ik er over kan en mag praten maar daar is een hele strijd aan voor af gegaan en ik denk dat er met mij vele zijn die hetzelfde mee hebben gemaakt of nog mee maken, maar hier hebben we het over het zelfde, wij weten wat er gebeurd is en kijken er niet raar van op, wat je wel hebt als je eens tegen een ander vertelt dat je vroeger in kinderhuizen hebt gewoond en niet thuis ze hebben er geen benul van wat dat met ons heeft gedaan maar we zijn wie we zijn en hier vind je begrip en respect voor elkaars gevoelens en dat doet me heel goed. Een fijne dag en de groetjes van marijke

inez zei

inez 2006-10-24 13:09:12

Dames, meissies, dank voor je bloemen Narda. Ik kan ze vandaag zeker wel gebruiken! Een sh... nacht gehad met me suf piekeren wat ik hier in vredesnaam mee moet, maar vooral waarom ik dit in hemelsnaam zo nodig wilde. Ik ontdekte daardoor al het nodige, maar nu ik jullie (dus in een harstikke verkeerde volgorde ) lees, nog veel meer. Ontdek ik dat ik eigenlijk ongelooflijk kwaad -en dus verdrietig - ben, Niet alleen over die voortdurende dreiging die de Goede Herder voor ons was, dat wist ik al wel.En nog een paar van die dingen. Maar wat ik niet wist is hoe ik 2 meiden, die bij ons in Driehuis zaten, heel erg heb gemist. Hoe gigantisch boos ik eigenlijk ben dat die zomaar verdwenen...naar die Goede Herder toe. Behalve dat dat inderdaad een veroordeling van die 2 was, die ik nooit heb gesnapt en ook toen nogal van onderste boven ben geweest, snap ik nu pas hoe ingrijpend dat is geweest. Door dat gruwelijke zinnetje van Marijke over haar moeder. Het spijt mij, Marijke. Ongetwijfeld had jouw moeder haar diep trieste redenen voor wat zij deed, maar holy shit!!! Ik ben zo verschrikkelijk blij met wat jullie schrijven over jullie keuzes. En eindelijk is dat een blijheid, maar ook intens verdriet, die niet alleen maar in mijn kop zit, maar heel diep in mijn tenen. Het gemis van mijn ouders en wat dat heeft betekend. Maar ook hoe dat gemis in die tehuizen alsmaar door is gezet. Met meiden die verdwenen....naar die pest Goede Herder. Sorry, maar ook die uitdrukking komt even heel heel diep uit mijn tenen. Hoe hard dat gevoel in die tenen zat, en dat dat niet alleen maar kwam door de dood veel te vroeg van mijn ouders, het wegvallen van mijn familie, dat wist ik niet! Pas nu snap ik, maar dan echt snappen daar ergens diep vanuit die tenen, wat dat hele systeem uit die tijd heeft gecontinueerd. En dat bij waarschijnlijk heel, heel veel van ons. Dank je wel, Narda, voor die bos blommen. Hoog tijd om die eens water te gaan geven met heel veel heel diepe tranen. Over hoe "ze" het in vredesnaam in hun hersens hebben kunnen halen om aan zo'n systeem mee te kunnen werken. Met mij en met anderen,met jullie! Dank je wel, Marijke. Aai over je boze koppie, Star! Dank jullie wel, voor die verbinding met mijn tenen!

Anoniem zei

narda 2006-10-24 13:55:28

bedankt marijke voor je antwoord ,we zijn op de wereld om elkaar te helpen niet waar(een liedje) ik hoop dat er zo meer meiden van vroeger hierheen de weg vinden,ik bedoel naar deze syt,het lucht op.en we kunnen misschien helpen om wat er vroeger is gebeurd van uit zittend op een wolk in lucht er zitten kijken naar vroeger dan kun je het beter van je afzetten ,kijk je vergeet het niet ,dat HOEF ook niet.maar dan kan je misschien verder met je leven zonder HAAT,wel medelijde met die gene.zij moeten verder met hun geweten,de onze is wat dat betrefd oke dat kan je van heel veel mensen niet zeggen. groetjes narda .

za dec 09, 07:37:00 AM

inez zei

2006-10-24 14:04:08 \

Een heel wijs mens, Elie Wiesel, schreef eens: het tegenovergestelde van liefde is niet haat, maar onverschilligheid Het was een van zijn antwoorden die hij vond op zijn vragen over hoe het in godsnaam mogelijk was.... Hij overleefde Auschwitz, dus zijn antwoorden op die vraag zullen zo veel dringender zijn geweest dan die van mij. Maar zonder zijn antwoord had ik, denk ik, heel veel van die van mij om mijn vragen niet gevonden, Narda. Over mijn geweten.

Anoniem zei

narda 2006-10-24 14:29:36

ik heb nog een dringende vraag aan ANNIE,je hoef er geen antwoord op te geven,maar het MAG. hoe is het met jouw kindje- IK ben daar erg nieuwsgierig naar,mag toch wel ,of doet het je verdriet,danlaat het maar zitten. oo k voor jouw een krans van bloemen om je hart,dat de pijn van vroeger door een engeltje minder mag worden. ik praat uit mijn hart,ik hoop dat het niet verkeerd over komt. groetjes narda

inez zei

inez 2006-10-24 15:13:51

Hier nog een bloemenkransje, Annie. Wordt het hier nog gezellig ook, want kun jij, tussen het brullen door, de hulla hulla dansen

Anoniem zei

narda 2006-10-24 15:30:59

ach in velp konden we ook lachen en huilen te gelijk,dat luchte op. nu zit ik ook te lachen en te janken,dat moet kunnen. laten we blij zijn dat we dit toch nog kunnen, je uitpraten ----schelden ------vloeken-----huilen----maar ook vooral LACHEN en elkaar blij mogen maken,dat dit mogelijk is met die BEDORVEN MEIDEN uit alle internaten. laten we met zijn alle in een kring dansen, groetjes narda

Anoniem zei

marijke 2006-10-26 16:47:26

HAHAHA MIEKE DE SWINGENDE NON nee hoor mieke dat hoort echt niet bij jou

Anoniem zei

marijke 2006-10-26 16:55:58

deze bos rozen schenk ik aan jullie voor de moeilijke tijden die achter ons liggen maar soms nog wel eens de kop opsteken kijk dan naar deze bos en vergeet dan niet dat je er niet meer alleen voor staat

inez zei

hier volgen de rest van de reacties welke er gegeven werden op punt.nl maar bij gebrek aan enthousiasme/motivatie mjnerzijds niet eerder hierheen werden geplaatst.

Je kunt wel aan de gang blijven tenslotte met het door anderen gedwongen leren omgaan met weblogs en het uitvissen van hoe dat zo correct mogelijk kan, maar er zijn ook heel wat interessantere zaken.

Let bij de volgende reacties dus op oorspronkelijke, correcte data.

Anoniem zei

2006-10-26

dwarf/mieke zei...

hallo inez narda?? reaktie muren om je heen bouwen Al jaren vecht ik voor een bestaan en iedere keeer ga ik terug naar af. WIJ HEBBEN DIE JAREN LEREN OVERLEVEN.

Nooit mocht je zeggen ik heb verdriet want ik mis mijn vader of zusje moeder zo
Daar komen ook de muren vandaan. Je mocht nooit over je gevoel praten dus het was dan maar slikken of stikken.Daar komen ook de muren vandaan. en de naam Dwarf komt uit het boek Film in de ban van de ring. Nu in de ban van de nonnen van de goede herder. Tata dwarf

Anoniem zei

narda zei...
2006-10-26 18:05:32

hallo flinke sterke lieve DWARF weet je ik ben nu dus 63 jaar,en toen ik achter in 30 was begonnen de moeilijke jaren,daar voor had ik ze ook hoor,maar ik kon en wist niet waar het aan lag,ach in mijn jeugd zeg maar,maar verder wist ik niet (echt niet) zo had ik het verdrongen,diep diep ,weg weg.rond mijn 38 jaar kwamen er steeds meer dromen,hele nacht merries zweten angst dromen,huilen onzekervoeln(dat ben toch wel hoor)maar toen nog erger.zo kon het NIET langer,mijn gezin was en is erg belangrijk. de LEEUW IN MIJ WERD WAKKER,IK LAAT ME NIET PAKKEN ZELFS NIET DOOR MEZELF. toen ben ik een brief gaan schrijven hele vellen en er echt alles op schrijven alles echt alles,tot ik er zelf op een geven moment dacht na 10 velletjes zo nu ben ik op het punt van nu. ik heb die brief aan iemand gegeven heb hem laten lezen,toen hebben we een grote kaars eronder gezet en alles ging in ROOK op. nu tot zover,voor vanavond,wil je me laten weten of je dit kan, je mag ook die brief naar mijn mailen,of iemand anders(geen bekende)je moet er vanop aan moeten dat die BRIEF in rook op gaat. groetjes narda . ook een geproken hart kan weer met behulp van een bewaarengeltje geheeld worden...

Anoniem zei

dwarf zei...
2006-10-26 18:13:42

Dag Lieve Narda Jouw woorden bemoedige mij en het halen staat mij nu nader. Maardoch hoe vaak ik mij niet voorgenomen heb om mijn verhaal op papier te zetten.en ik doe het niet (er zit een hoop schaamte achter. en toch heb ik een verhaal van mishandeling tot sexueel misbruik.Ik heb dit een mijn vroegere jeugd jaren opgelopen. Maar ook in huize velp het open tehuis waar ik al eerder over schreef naar jouw. tata moet er ff mee kappen

Anoniem zei

narda zei...
2006-10-26 18:24:14

JE MOET HET ZELF DOEN,ECHT SCHTIJF HET OP DAT HELPT ECHTWAAR ik geef je van hieruit veel liefde van recht uit mijn hart je hart is zo zwaar dat we het met zijn tweeeen moeten dragen maar je kan HET waar een WIL is ................... r groetjes narda

Anoniem zei

marijke zei...
2006-10-27 08:38:03

hoi mieke hoe is het met je na ons gesprek gisteravond ik hoop dat je mijn aanbod als zuiver en eerlijk ziet wij hebben een zelfde achtergrond en ik wil net zo als vroeger je maatje zijn die er is voor je door dik en dun he vergeet dat alsjeblieft niet Maar we hadden het over de leeuwen kuil en weet je wat me te binnen schoot die novice die bij ons in groep was heette INGEBORG het schoot me ineens weer door mijn hoofd ,dat was die grote flinke vrouw ze is later weer uitgetreden ben benieuwd wat er van haar geworden is Jij had het over JET maar die naam herkende ik niet ik weet nog wel hoe ze er uit zag en dat ze in de keuken werkte en bij ons in de groep de boel in de gaten hield was er een die er al haar hele leven in de goede herder had gewoond en schijnbaar geen plaats heeft gehad om naar terug te gaan Zo spookt ook de naam IMMACULATA door mijn hoofd ik weet niet waar ik die bij moet plaatsen maar misschien weet NARDA dat wel die was er tenslotte ook Maar Mieke wij gaan proberen om naar Bloemendaal te gaan om te kijken of er nog iets voor ons te vinden is al zijn het maar foto,s dit is iets wat we zeker moeten proberen al is het maar om de rust terug te krijgen en we nog eens keer kunnen vragen waar het allemaal goed voor is geweest en wat het met ons gedaan heeft, dus meid vergeet het niet samen sta je sterk he marijke

Anoniem zei

narda zei...
2006-10-27 09:49:58

een harstsike goede mrgen en een zonnige dag toegewenst vanuit hier.de zon schijnt zoooo lekker,laat ieder een de warmte van die zon door dringen in onze geeest,dan wvoelen wij de warmte die we hard nodig hebben. mens wat zit ik weer op mijn praat st oel zo vroeg,maar het voelt ook zo lekker aan dat zonnetje. hallo marijke en mieke lekker geslapen? ik wel hoor,maar jjullie vroegen of die namen mij iets zeggen,maar de naam Ingeborg mijn hersens werken op volle toeren maar geen herkenning nog (miischien later)Immaculata ja ja ja ook deze naam zegt me wel wat maar wie en wat ,er zijn zoveeeeeel moeders he,en ik had maar met een paar contact.maara ook nu even wachten,misschien kom het nog/of niet he,maar jullie waren toch voor mijn tijd(wat klinkt dit oud he,)dus na 1962,en dan kan er veel veranderen. ik ben nog wel regelmatig op de bezoek weest daar in velp,en hebben jullie me noooooit gezien,of verhalen van mij verteld,ik was berucht hoor, groetjes narda in deze hoge hoed die nog vaak op mijn hoofd staat zal ik proberen de puzzels te vinden van velp groetjes narda

Anoniem zei

narda zei...
2006-10-27 09:58:34

WAAR OOOO WAAR IS die Annie ,ik mis haar, ik zou haar toch verder willen leren kennen,zodat ze van ons zou kunnen leren om met het rotte verleden om te gaan. je kunt dit niet vergeten en dat mag ook niet,je ben t wat je nu bent door het verleden. annie als je dit leest KOM OP MEID, maar dit moet je eigen wil zijn hoor.geen MOETEN> dat geld voor alle meiden van vroeger ook van andere te huizen, als ik het verkeerd zie ,hoor ik het wel doe in ieder ballon je wens,en laat hem gaan door de lucht.hij word vast wel gevangen groetjes narda

Anoniem zei

marijke zei...
2006-10-27 10:17:32

hoi narda Ook jij een hele goede morgen gewenst En wat die ballonnen betreft is een hele goede tip hang aan elke balon een kaartje met daarop een herinnering die nu nog heel veel pijn doet, laat ze opstijgen en probeer dan steeds op jou eigen tijdstip een ballon stuk te prikken misschien dat dan ieder op zijn eigen manier er mee om leert gaan het in ieder geval een plaatsje kan geven waar het minder pijn doet ik hoop echt dat de andere er ook wat aan hebben veel liefs van marijke

Anoniem zei

narda zei...
2006-10-27 10:52:46

Deze ballonen geef ik jullie op alles wat je zo verdrietig maakt op een kaartje te zetten er aan op te hangen en dan de lucht in te laten vliegen en dan een voor een stuk prikken en proberen het een plaatsje te geven waar het niet vergeten wordt maar wel veel milder zodat je er mee om leert te gaan ik denk dat wij allemaal nog wel zo,n ballon kunnen gebruiken
dikke knuf marijke

Anoniem zei

dwarf zei...
2006-10-27 11:19:29

Hallo marijke Ja ik liep wat vol gisteren avond en het heeft alng geduurd eer ik in slaap viel. Maarde Naam imaculata was een zuster die zat in eenn groep derde van af de keuken.een kleinvrouwtje met wat krullend (niet alteveel haar. Zij was ook degene die de ark van noah uit getekend heeft en frames gezet.frames wil zeggen het houtwerk en het gaas. wij hoefden alleen maarpapier machee en te verven als je dit nog kan herinneren. Verder had je moeder Alpohonso een groot maar lief nonnenke en je had er een in de keukenstaan doe ook ontzettend lief was. Er is een nieuwe aanmelding maar ze komt niet opdegoedeherderpunt nl heb ik het verkeerd doorgegeven kan iemand met het juiste adres geven/ Mieke alias Dwarf tata

Anoniem zei

marijke zei...
2006-10-27 12:28:46

hoi mieke oke dat herinner ik me ook toen hadden wij de zebra gemaakt ik weet inderdaad dat er in die gang drie groepen waren en dat wij in de middelste zaten en in het einde van diezelfde gaan de keuken was ,maar de namen van die groepen weet ik echt niet meer ik heb heel veel zwarte vlekken weet alles van he het eruit zag en ook hoe de beste vriendinnen heette die ik daar had, want wij hadden ondanks alles wel een hele leuke groep tenminste dat vond ik zatten daar nu ook de cadeau,s voor sinterklaar of haal ik nu weer eens wat dingen door elkaar ik hoor het wel weer van je marijke

Anoniem zei

marijke zei...
2006-10-27 12:34:48

ps mieke hoe weet jij dat nu van die haren ze hadden toch allemaal een kap op of ben ik dat ook al weer vergeten volgens mijn liepen alleen de oudere die er gebleven waren gewoon in eigen kleding maar ik zie inderdaad op sommige foto,s ook nonnen in het wit en zonder kap maar ik kan me dat niet meer herinneren maar ja eens is je hoofd ook weleens vol he en na al die verschillende kinderhizen haal ik de boel weleeens door elkaar groetjes marijke

Anoniem zei

marijke zei...
2006-10-27 12:38:20

dit is zo,n foto die heb ik van jou toegestuurd gekregen en daar zit inderdaad iemand in het wit en zonder kap waren dat dan ook nonnen mieke???

Anoniem zei

narda zei...
2006-10-27 13:41:19

volgens mij loop ik achter welke foto bedoelen jullie zonder kap,ik zit me rot te zoeken,wwar staat die, en praten jullie over leiderdorp of ergens anders ,ik zit in mijn hoof die film over hoe en wat er alles uit ziet telkens maar draaien.in velp hadden we 4 groepen in de gang en boven 3 groepen, ik ben er 2 jaar geleden nog geweest nu dus geen goede herder meer,maar een tuinbouw school,maar ik her kende beneden nog alles zelfs die w.c.was er nog.daar moets ik omlachen(waarom deenk je) ik moest denken aan het w.c.papier 4 kleine stukjes waar je je bibs mee moest afvegen (echt waar hoor,zr.aloisia was erg zuinig,want dan kreeg ze een complument dat ze goed bezig was. ja ja ja telkens valt me weer iets tebinnen. groetjes narda ik voel me net een speurneus maar dan bij me zelf en wacht iedere keer op wat er nu weer uit mijn hoedendoos komt,

Anoniem zei

marijke zei...
2006-10-27 13:50:55

nee hoor narda geen cadeautje pure waarheid en ik dacht dat jij met vergrootglas zat mijn excuus hoor hahaha maar de foto waar ik het over heb staat precies boven je vraagDeze foto is in leiderdorp genomen en de eerste vrouw op de foto is zo,n iemand die in het wit gekleed is en geen kap draagt marijke

Anoniem zei

marijke zei...
2006-10-27 15:50:43

Hallo inez Als je het niet passent vind dat ik dit vraag moet je het maar van de site verwijderen Ik wilde je vragen om vergevingsgezind te zijn t.a.v van Linda alias Orchidee geef haar een kans alsjeblief( ps ik ken haar niet hoor ) Maar ook ik ben lid gewest van oud kinderen en vond de sfeer daar niet goed alles draait daar om de beheerster.van de site oudkinderhuiskinderen en als je daar iets over durft te zeggen wordt je bedreigt en verwijdert net als wij kijk maar onder 4 leden verwijderd, Ik heb alles gelezen ook op oud kinderen dus weet waar ik over praat Nu denk ik dat mede door die stite (waar jij inmiddels zelf ook weer komt) dat het uit de hand is gelopen want er zijn ernstige bedreigingen geuit en deze heer heeft dat met meerdere mensen gedaan hoor neem dat van mijn aan onder het mom ernstig depri te zijn ik heb er zelf bewijzen van dat hij een lid van onze site heeft bedreigt op de zelfde manier als dat het bij jou is gedaan, en ook jij werd door de beheerster daar flink voor gek gezet en deze heb je vergeven wat er is gebeurd toch Het is makelijk praten van mij hoor maar we hebben al zo veel meegemaakt probeer ook linda te vergeven en laat ons met elkaar de meiden van de goede herder zijn want ook zij heeft de zelfde achtergrond en de zelfde verhalen en problemen als wij nogmaals het is een poging tot verzoening en als je het er niet mee eens bent en mij een bemoeial vind haal dan dit berichtje a.u.b.van je site groetjes marijke,

Anoniem zei

narda zei...
2006-10-27 16:19:09

lieve iedereen die narigheid heeft met anderen. ik weet nergens van dus onschulidg.maar ik mag aan jullie voor wie dit geld misschien wat zeggen. als dit niet mag of niet kan,haal me dan maar weg mag hoor ik meen het echt uit mijn hart. zoals je die dingen uit verleden moet weglatean vliegen doe je dit ook met je grieven tegen andere. je kunt pas echt van iets van iets anders genieten als je het verleden(en niet alleen uit je jeugd)vergeeft of met andere woorden hou de eer aan je zelf en begin gewoon opnieuw zonder die ander. kan dat niet ,dan probeer het uit tepraten,zoniet ,dan gewoon met andere verder. dus vele mogelijke heden lieve vrienden van me laten we vooropsstellen dat wij elkaar nodig hebben om weer plezier te hebben in de TOEKOMST,dat kan alleen als dat het belangrijkste is. dit doet me aan velp denken. oooo wat had ik een ruzie met een meisje echte woorden niet normaal,veeeeeeel gezegt en gescholde , maar daarna elkaar de hand geven en zeggen OVER EN UIT normaal verder. echt dit is gebeurd,en dat kan ik nog. geef je hart de kans om open tegaan voor die genen ....... dit bedoel ik niet lettelijk hoor. groetjes narda

Anita Suuroverste zei

Hallo
Hoewel ik zie dat dit al informatie is uit 2006-2007 wil ik toch graag een berichtje op deze site zetten.
We zijn inmiddels vele jaren verder en er is een hoop gebeurd. Inmiddels is er erkenning en voor alles wat er destijds is gebeurd door de overheid en ook van de Goede Herder zelf. We worden eindelijk geloofd. Ook is er een schade regeling vanuit de overheid toegezegd voor de vrouwen die in een Goede Herder hebben gezeten. Er is ook een besloten facebook pagina voor de Goede Herder vrouwen. Ook is er een stichting voor de Goede Herder vrouwen opgericht. Ik zie ik bovenstaande verhalen al een paar bekende namen, maar mochten vrouwen dit lezen en dit nog niet wisten dan kunnen zij zich aanmelden bij www.kmgh.nl dat staat voor Kinderdwangarbeid Meisjes Goede Herder.
Vriendelijke Groeten
Anita Suuroverste
KMGH