donderdag 11 maart 2010







Eraan herinnerende
dat de Verenigde Naties in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens,hebben verkondigd dat kinderen recht hebben op bijzondere zorg en bijstand,
Ervan overtuigd
dat aan het gezin, als de kern van de samenleving en de natuurlijke omgeving voor de ontplooiing en het welzijn van al haar leden en van kinderen in het bijzonder, de nodige bescherming en bijstand dient te worden verleend opdat het zijn verantwoordelijkheden binnen de gemeenschap volledig kan dragen,

Erkennende
dat het kind, voor de volledige en harmonische ontplooiing van zijn persoonlijkheid, dient op te groeien in een gezin, in een sfeer van geluk,liefde en begrip,

Overwegende

dat het kind volledig dient te worden voorbereid op het leiden vaneen zelfstandig leven in de samenleving, en dient te worden opgevoed in de geest van de in het Handvest der Verenigde Naties verkondigde idealen, en in het bijzonder in de geest van vrede, waardigheid, verdraagzaamheid, vrijheid,gelijkheid en solidariteit,

Indachtig dat,
zoals aangegeven in de Verklaring van de Rechten van het Kind,aangenomen door de Algemene Vergadering van 20 november 1959,
"het kind op grond van zijn lichamelijke en geestelijke onrijpheid bijzonderebescherming en zorg nodig heeft, met inbegrip van geëigende wettelijkebescherming, zowel vóórals na de geboorte"

zijn het volgende overeengekomen:

art.5

De Staten die partij zijn, eerbiedigen de verantwoordelijkheden, rechten en plichten van de ouders of, indien van toepassing, van de leden van de familie in ruimere zin of de gemeenschap al naar gelang het plaatselijk gebruik, van wettige voogden of anderen die wettelijk verantwoordelijk zijn voor het kind, voor het voorzien in passende leiding en begeleiding bij de uitoefening door het kind van de in dit Verdrag erkende rechten, op een wijze die verenigbaar is met de zich ontwikkelende vermogens van het kind.
art.141.
1. De Staten die partij zijn, eerbiedigen het recht van het kind op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst.

2. De Staten die partij zijn, eerbiedigen de rechten en plichten van de ouders en, indien van toepassing, van de wettige voogden, om het kind te leiden in de uitoefening van zijn of haar recht op een wijze die verenigbaar is met de zich ontwikkelende vermogens van het kind.

3. De vrijheid van eenieder zijn godsdienst of levensovertuiging tot uiting te brengen kan slechts in die mate worden beperkt als wordt voorgeschreven door de wet en noodzakelijk is ter bescherming van de openbare veiligheid, de openbare orde, de volksgezondheid of de goede zeden, of van de fundamentele rechten en vrijheden van anderen.

Uit: Universele Verklaring van de Rechten van het Kind.

19 maart toegevoegd:



65 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Inez

Ik heb de brief van de bisschop gelezen hierboven.......hij heeft het alleen over sexueel misbruik.....en wat dan te doen met de vreselijke kindermishandeling in hun instituten.........
Volgens die rechten van het kind,die hierboven staan moet er ook genoegdoening komen voor al de goede herder meiden.....
Te gek,als je weg geweest was,bij terugkomst uitkleden...naakt...non je bekijken overal,je borsten en dan ook nog naar dokter.......non stond er ook natuurlijk bij.
Wat zullen ze een lol gehad hebben die kerkelijke sadisten.
Waar moet ik eigenlijk zijn om mijn verhaal te vertellen...
Overigens heb jij vertrouwen in het onderzoek van Deetman......

Lieve groet
Star

Star zei

Anoniem zei
Hoi Inez

Ben ik ook weer een keer....lang bewust niet langs geweest.....maar ik heb het nu vreselijk moeilijk met al dat gedoe van de kerk,alle herinneringen vliegen weer door mijn hoofd......op dit moment kan ik echt niks.....lijk wel verstijfd.
Ja van alles komt naar buiten....ik denk dat die nonnen ook onder dat misbruik van kinderen vallen!!!!!!!!
Heb nog steeds een trauma,dit blijkt wel hoe erg mij alles aangrijpt wat nu op tv komt over die kerk.

Overigens Lies bedoeld vast de ANTI vluchtgang van de meisjes,de begin deur werd eerst achter je afgesloten als ze je naar de voorkant brachten voor b.v bezoek of de voogdes,als je dan bij die voorkant kwam moest er weer eerst een deur van slot,die rot non liep dus met haar sleutelbos te rabbelen....ik hoor nu nog telkens dat geluid van sleutel-afsluiten-openen.

Wat leuk Lies dat jij ook al verliefd op een boom bent.
En je hebt gelijk mijn groepskamer was iets leuker daar want we hadden een aquarium van zr Rosa met allemaal guppies.

Lieve Lies ik ben je telefoonnmr kwijt.....vind ik heel erg.
Op mijn website was nog iemand die me gevraagd had kontact voor haar moeder op te nemen,maar ik had geen terug mail.
Please melden jullie even bij Inez....die wil dat best graag naar me toesturen.

@ Inez please ik heb je hulp nodig....red het echt niet meer....

Liefs Star

13 maart 2010 02:14

inez zei

Hoi Star

Ik heb je reactie even ook hierheen gekopieerd, proberen of we reacties door het georganiseerde gekkenhuis van nu een betje bij elkaar kunnen houden.

Allereerst: Je hebt mijn telefoon, (en de email) weet je welkom om het te gebruiken wanneer dat nodig is.

Als tweede nu even een hele (waarschijnlijk veel te)simplistische reactie.
Wat er nu met mij, met jou en zovele anderen gebeurt is volgens mij opnieuw en bovendien op een heel geweldadige manier geconfronteerd worden met je persoonlijk levensverhaal.

Ik merk het bij mijzelf en nogal wat reacties die ik nu krijg van vrouwen.
Voor nu: ik weet niet wat je daarmee moet of kunt. Behalve jezelf dwingen je hersens te gebruiken!!

Die het begint met een s en eindigt op een t ;-) zit bijna mijn leven lang heel diep in mijn lijf en mijn ziel en tussen mijn tenen.
En ik zit mijzelf dus nu heel veelvuldig, maar zeker niet voor het eerst, heel duidelijk te vertellen en wijs te maken: die heksenketel die er nu is gaat niet over mij!! Ik heb niet om dat gekkenhuis gevraagd die er nu is. Die is georganiseerd door anderen. Ik hoef er dus ook niet in te verzuipen!! door allerlei flashbacks en weet ik veel hoeveel ingewikkelde dingen daarbij komen.

Ik ben er zelfs heel erg boos over.(maar weet nog niet precies op wie enzo :-))
Het is gewoon geweld: rot op!!

Ik merk voor mijzelf dat ik het in ieder geval erg belangrijk vind me dat te realiseren. Zelfs probeer te gebruiken in bepalen wat IK WIL!

En ik merk met de dag meer dat deze waanzin nu langer duurt dat juist dat precies heel erg belangrijk voor mij is!
(hele dikke vette grijns nu).

Wat ik heb helemaal niks te maken met die Deetman, en nog veel minder met die bisschop. Ik heb te maken met mijzelf en mijn verhaal! En met jou. En nog een paar. Ik vind jou een dijk van een mens (en soms een kreng).

En vooral: ik wil mijn eigen verhaal nu eindelijk werkelijk kunnen weten. Want nee ik geloof van geen meter dat die Ab van Luyn, Punt of wie dan ook mijn of jouw verhaal willen weten.

Waarschijnlijk liever niet zelfs.
Als ze dat hadden gewild hadden ze daar weet ik veel hoeveel andere mogelijkheden al jaren voor gehad en al jaren om kunnen vragen. Het zijn mannetjes met een mijter die hun werk doen en daarvoor nu gedwongen zijn een pr stunt uit te halen die hoort gewoon hoort bij hun werk doen. En de opdracht van hun baas.

Op zich heeft dat allemaal niets met jou of mij te maken.
Dus waarom zou je er in godsnaam aan kapot gaan of in verzuipen?

En nogmaals, hoe duidelijker ik mij dat mijzelf duidelijk maak, hoe beter het me bevalt en ik dat geweld van me af kan houden op een heel onverwachte manier die mij in ieder geval uitstekend bevalt!

Omdat IK KIES wat IK WIL.
Eindelijk!
Zo en nu eerst maar eens even een paar bakken koffie.

Oftewel: fijn juist van jou -hoewel pas na een paar dagen - je reacties te vinden, dame.
Met jou schiet ik weer iets op.
Ook over de rest van die flauwe kul allemaal. En met mijzelf.

Hopelijk jij ook een beetje met mij. Maar dan moet je die bak koffie zelf maar even maken.
Doe dus voorzichtig met jezelf, ik heb je nodig!
En dat mag een ander nog zien ook.
Misschien heeeft die er ook nog wel wat aan.

Dank je wel.

inez zei

O enne uh Star, er begint nu op weg naar die koffie een dikke vette grijns te komen.
Ik geloof dat ik mezelf net onafhankelijk heb verklaard.
Het levert in ieder geval die grijns op. Dus het zal wel snor zitten.
Ik ben dat wanhopige bange kind niet meer. Maar gewoon mezelf, op weg naar die koffie ;-)
Tot later dus.

Anoniem zei

Beste mensen, ik hoop van harte dat u uw ervaringen zult voorleggen aan die commissie. Er is geen hond in Nederland die van dit stuk zorggeschiedenis weet en ik ben bang dat niemand het zal weten, als diegenen die het hebben meegemaakt niet spreken. In Ierland is er geluisterd en daarmee is eindelijk een opening gemaakt om zulke wantoestanden postuum overal ter wereld aan de kaak te stellen. Laat uw geschiedenis niet tot het internet beperkt blijven, maakt haar publiekelijk wereldkundig. Ik wens u daarbij alle sterkte en goeds van de wereld toe.

inez zei

Er is geen hond in Nederland die van dit stuk zorggeschiedenis weet

schrijf je.

Er is een hele leuke cartoon waarin dat tegen de paus gezegd wordt: niemand wist het...

antwoord: de kinderen weten het.

Oftewel: Wat je schrijft is simpelweg onmogelijk.

Je hebt het niet over Klein Duimpje en zijn zusje die verdwaalde, maar over
Zorg verleent aan kinderen/jongeren in Nederland, verleent door de RKK en betaald door de Staat der Nederlanden.

Die vroegere Zorgontvangers besluiten zelf dus wel wat zij willen.

En of zij mee willen werken aan deze commissie of welke dan ook.

Wat de bisschopsconferentie en de Konferentie Nederlandse Religieuzen wil is niet het probleem van zorg-ontvangers!

Wanneer mensen hun mond open doen, is dat dus alleen om datgene wat ZIJ WILLEN.

Maar bedankt voor je waarschijnlijk bedoelde solidariteit.

Vriendelijk gekwispel.

inez zei

Hoi Star.

Je vroeg heel concreet
1. Waar moet ik eigenlijk zijn om mijn verhaal te vertellen...
2 Overigens heb jij vertrouwen in het onderzoek van Deetman......

over 1.

Dat hangt er van af wat je ermee wilt. Wat wil je bereiken met je verhaal te vertellen.

Ik denk dat het, midden in dat geweld nu, vooral heel belangrijk is om eerst te weten, of in ieder geval zo ongeveer.

Wil je genoegdoening?
Welke dan?
Wees daarover aub heel realistisch.
En vooral: laat je niet dwingen door wat er nu gebeurt.

Dat een stel mensen nú hun mond open gaan doen wil toch helemaal niet zeggen dat jij dat nú ook moet?

Het handige ervan is alleen maar dat er nu aandacht voor is.Meer niet, ook niet minder.
En je kunt dus nu meeliften.
Maar laat je niet dwingen.

Het ligt op tafel, en het zal helemaal nooit meer van die tafel af kunnen. Dus er is ook geen enkele reden voor om je te laten dwingen ook.

Vind en loop je eigen weg!
Beetje cynisch misschien, maar als we er dan toch ons hele leven mee opgescheept zitten, is er dus nog tijd genoeg ook om cadeautjes te krijgen en als je daar zin in hebt ze uit te delen.

2 heb ik vertrouwen in dat Deetman onderzoek?

Nee. Ik denk niet dat het oplossingen biedt.

Ja. Ik denk dat het een goede stap is. Maar niet meer dan dat.
Een stap. En er zullen er nog heel veel moeten volgen. En vooral: er zijn er ook al een heleboel gezet.

Kijk maar naar jezelf en de afgelopen jaren.

De nodige oplossing voor jou en mij in Nederland zullen er niet komen. Volstrekt onmogelijk. Je kunt die tijd niet terug krijgen.

Je kunt wel ontdekken wat er aan de gevolgen van dat misbruik toen gedaan kan worden. En ermee leren leven in plaats van ermee moeten overleven.

Er kunnen wel degelijk dingen die nodig zijn nu nog opgelost worden.
(denk alleen maar aan dossiers bv.)

Rechen die je kwijt bent geweest kunnen ten dele alsnog hersteld worden. Dat blijkt ook in Ierland en nu in Duitsland.

Dat kan die commissie Deetman niet! Maar er kan wel een volgende stap mee gezet worden.

Zorg op maat betekent dat er meer informatie boven water moet komen.

Die club, die vraag hoe was het mogelijk is verder belangrijk voor de kinderen nu en de toekomst in Jeugdzorg. Ook hier in Nederland.

Maar zeker ook voor afhankelijke kinderen/jongeren elders ter wereld.

En voor die Kerk. Ook voor de toekomst.
Ongeacht wat je daar ook over mogen denken en of je dat iets interesseert.

Maar het belangrijkste ben JIJ (en ik). In ontdekken wat je wilt, wat je nodig hebt. Wat jou volgende stap is. En dan graag met een steeds breder wordende echte! lach en een vette knipoog.

Daar heb ik o.a. jou voor nodig. Niet Deetman!
En nog wat zaken.

inez zei

Maar even apart dan, de vraag omgedraaid.
Want ik heb gemerkt dat het mij nu al oplevert. (Waarschijnlijk dat ik daarom zo zit te stampen op dat laat je niet dwingen. ;-))

Het is vergelijkbaar als wat er met mij gebeurde tijdens dat gesprek wat ik had met Laetitia (mijn vroegere directrice/latere overste) een paar jaar terug.

Je kunt zegen dat dat een afschuwelijk gesprek was. Dat was het op zich ook. En de rillingen liepen me meer dan letterlijk over mijn rug. Zelfs zo dat degene, bestuursmedewerker, die ik bij dat gesprek had gevraagd, ter zelfbescherming en ter bescherming van Laetitia want ik vond dat ik geen oude dames mag slaan ook niet als ik woedend wordt, zag hoe vreselijk dingen die zij zei voor mij waren en ruimte voor mij wilde maken in dat gesprek.

Ik ben ongeloflijk blij dat ik dat toen niet heb gewild!! Hoewel ik dat toen absoluut niet snapte.

Die mogelijkheid krijgen we nu allemaal via de media van een paar van die mensen. Om heel goed naar ze te kijken. En te luisteren.

Ik was gelukkig met een Redemptorist vorige week in een RTL programma. Of de ontreddering van die man in Rondom 10. Die was echt. Een een broeder Alphons loste zelfs een voor mij onwaarschijnlijk zwaar trauma op, wat helemaal niemand ooit had kunnen bedenken. (ik ook niet!!).
of naar had kunnen vragen.

Dat is voor mij het belang van wat er gebeurd.
Laat die mensen maar praten.
En laat ons maar heel goed mogen luisteren. En kijken. En dan weer luisteren. En kijken!

Ik ben geen klein kind meer. Ik heb geen sorry nodig. Ik wil hebben wat mij werd afgenomen en de antwoorden vinden die ik nooit mocht krijgen, op die vragen die ik nooit mocht stellen. Ik heb hún integriteit nodig in vertellen waarom ze deden wat ze hebben gedaan. Wat ze hebben gedaan weet ik wel, en wat ik mij niet kon of durfde te herinneren, hoor ik wel, herken ik wel, van over die hele wereld. Van jou en anderen, mijn generatie.

Maar ik wil hún generatie horen.
De waanzin waarmee zij opgezadeld zaten. Die broeder Alphons met dat idiote stukje informatie over niet door een raam mogen kijken, wat hij eigenlijk zelf ook niet snapte blijkbaar.
Zoals ik niet door een raam mocht kijken. Of jullie.

En ik wil mijn woede voelen over die gouden paplepel jongetjes. Over ouders die hebben meegeheuld en hun zonen lieten verkrachten op die seminaries, zodat ze bij die elite konden gaan horen en met hun gezinsproblemen buiten de kinderbescherming konden blijven.

Voor nu zomaar even.
Tijd voor een pot koffie. En misschien dan wel weer wel jou of een anders reactie.

Anoniem zei

Hoi Inez

Meid doet me goed om jou hierover te lezen.
Mijn koffie heb ik al op...jij ook
Nou meis ik kan je zeggen dat ik dus echt niet naar die commissie ga,
hoe moet die Deetman nu kunnen beoordelen wat hij zelf niet heeft meegemaakt,volgens mij weet hij niks van die instellingen.
Hij zat zelf eerst in een regering die klakkeloos kinderbeschermingskinderen in zo,n tehuizen plaatste.
Ik heb met die kerk niks aan mijn fiets,ik ben en blijf van mening dat de regering hier verantwoordelijk is voor ons.
Nee met die rijkeluis zoontjes heb ook ik niks mee aan mijn fiets en ik deel jouw mening dat die sjieke madammen en meneren zich kapot moeten schamen met wat ze hun kinderen hebben aangedaan door ze naar zo,n instituut te sturen.

Heb overigens altijd al gedacht dat priesters,paters en nonnen een afwijking hadden.

En wat moet die paus met zijn excuusbrief die er komt.......ja op toilet zijn .......mee afvegen,wat in hemelsnaam heeft iemand daar nu aan.

Ja Inez ik volg ook alles op tv en de uitspraken van die pater Alphons vond ik dus ook erg goed.
Diep medelijden met de jongens die er zaten hoor.

En nog iets ook ik hoef geen afkoopsom voor alles wat er gebeurd is,nee ook geen sorry want daar kan ik niks mee.

Ik wil gewoon mijn recht en dan door onze regering.
Stel je voor meis als wij ooit 65 of zal wel 67 zijn worden,wie betaald onze aow....niemand dus maar al die jaren hebben wij ons wel kapot gewerkt voor hun,en wat zagen wij daarvoor......ja een isoleercel!!!!

Oh meid ik hoop zo dat alle mensen ooit zullen weten wat voor instellingen dat waren en wat voor een kinderbescherming we hier in ons land hebben en hadden.
Voor alle kinderen ga ik door,er moet heel veel veranderen,ik heb er niks meer aan maar anderen wel en dat is het belangrijkste.
Ik ga gewoon door met nachten niet durven te slapen.......en als ik slaap weer in die hel te zijn,dus niet slapen.
Kom meid we nemen nu bakje koffie.

Lieve groet Star

Anoniem zei

hoi lieve lieve star
doet me pijn om te lezen hoe moeilijk je het hebt.
heb zitten den ken en nogs is denken
maar eindelijk ik kan nu mijn verhaal kwijt bij een journaliste als ik het goed begrijp.
nou inez breng mij maar in contact met haar.
alles wat zo lang in het duister geweest is mag dan nu eindelijk in het licht komen
ik ben niet lichamelijk sexueel misbruikt of geslagen,inde goede herder
maar mijn gehele indentiteit is daar afgenomen,dus ook mijn sexualiteit.
met alle gevolgen vandien.
ben wel gedwongen tot een binnenwaarts onderzoek.uitgevoerd door artsen van de ggd in rotterdam
op bevel van de goede kinderbescherming
heb ook zeker 10 keer in een cel gezeten omdat ik weer is was weggelopen
zelfs terecht gekomen in en vrouwen gevangenis in brussel....heel verhaal
sinds een jaar of zeven kan ik zeggen dat ik nu de regie over mijn eigen leven in handen heb
daarvoor was ik overgeleverd aan jan en alleman
had niet geleerd hoe dat moest kende mezelf niet wist niet wie ik was en was mond dood
geen indentiteit.
ging met de indentiteit van een ieder mee die op mijn pad kwam
jaaaaa...zeker ik wil mijn verhaal wel kwijt.
gewoon voor mijn zelf en mijn lotgenoten
niet uit wraak of erkenning.
mijn erkenning heb ik geonden in mijn zelf en dat is een groot goed en zeker goud waard
ik zal even aan inez mijn email adres geven en telefoon nummer
ik heb wel nog een bericht in je gastebn boek gezet
kan ik daar ook even vermelden
liefs
lies

Anoniem zei

hallo star
dank je wel, voor de uitleg aan inez wat de vluchtgang was.
en die andere gang star als je naar de groepskamers ging vanuit de eetkamers.
die gang heb ik nooit begrepen jij?
met die grote glazen ramen brrrr
vreemd heel vreemd vind ik dat.
je hoort me gauw maar ben ook jouw nummer kwijt.
liefs
lies

Anoniem zei

hoi inez
ja eigenlijk sta ik hier heel nuchter tegenover
ik verwacht niets ..ik wil niets
ik zoek niets
maar vind dit belangrijk voor mezelf mijn lotgenoten en de toekomst voor vele kinderen in tehuizen.
dat alle betrokkenen hier veel van mogen leren.
groetjes lies

inez zei

Star, heb je een idee wat je nodig hebt/ of zou kunnen gebruiken nu?

Je klinkt knap beroerd.
En het heeft zo weinig zin om te gaan discussieren nu over wat je zegt.

Wat zou je graag willen en wat kunnen wij/kan ik je nu eventueel bieden? Kun je dat ontdekken?

inez zei

Fijn je te lezen, Lies!

Als i je zo lees met ik, alweer eigenlijk nogal om je lachen.
Ben ik zo''n truthola die zit te zuchten en te peinzen, en niet voor de eerste keer, kom jij langs en maakt even een paar geweldig goede opmerkingen. Buiging dame!

Maar ik heb je email nog niet binnen, Lies.
Zodra ik die heb zal ik wat je nu schreef en je adres even aan Ruth Hopkins doorgeven. Ik heb geen zin om daar tussen te gaan zitten.

Maar je kunt natuurlijk ook contact opnemen met die NRC of Wereldomroep journalist, Lies.
Ik begreep niet helemaal goed wat je nu wilde/schreef.

Want het is volgens mij niet zo dat je bij die journalisten (of die Deetman club)alleen je verhaal kwijt kunt (raak het aub niet kwijt!!!! maar wees er trots op) wanneer je verkracht of aangerand bent. Dat zullen de meeste vrouwen in die vrouwentehuizen niet zijn.
Dat zijn de vooral mannen verhalen.

Zoals Star me een paar jaar geleden al eens vroeg wat er dan gebeurd moest zijn voor je bij Hulp en Recht terecht kon...(en dus geen antwoord kreeg ;-) )
Alleen JIJ kan uitmaken waarover je een melding te doen hebt.
Dat kun je bij die journalisten (of zelfs die Deetman)gewoon eens zien. Als ze jou melding niet willen, nou dan niet...

Maar als ze ook maar een beetje kunnen luisteren is jouw melding dus net zo waardevol.

Sorry, een tuttebollenreactie, maar ik heb op moment niet meer...
"t Zit me te dwars allemaal want vind er mbt vrouwen/nonnen nog steeds geen meter van kloppen ...

Sorry dus! Help maar even mee dan, over hoe we (gezamelijk?) zelf door kunnen.

Oftewe; dit Marietje hier heeft er gierend de p... in :-)
Ik heb je hand nodig meid!
Maar begin maar eens even met die email ;-)

inez zei

En dan ik maar eens even een stukkie van mijn ei kwijt.
Waarom ik niet kan besluiten wat ik moet/zal/wil doen met die Deetman club.

Behalve met mijn eigen verhaal zit ik de afgelopen 2 dagen nl vooral alsmaar met een paar mensen in mijn kop waarvan ik weet (of heb gezien/bij betrokken was) hoe die afgetuigd/ behandeld zijn.
En voel me dus nu net zo'n bisschop, verdikkie, omdat ik niet kan besluiten wat ik daar nu met die Deetman club mee moet/wil etc.

En dat is gevoel wat me van geen meter bevalt!
En ook vind ik knap geweldadig.
Al die verhalen over die mannetjes, en wat ik zelf weet over die vrouwtjes...die hun verantwoordelijkheid niet kenden, niet namen en hun mond dicht hielden. Toen maar ook al die jaren daarna.

Maar die hebben ondertussen wel, als deel van hun onverantwoord gedrag waarmee ze al die tijd kennelijk prima konden overleven of simpel weg doen alsof er niets aan de hand was, mij en heel velen met mij met de meest walgelijke en destructieve schuld en schaamte beladen.

Ik ben daar zo onvoorstelbaar woedend over, iedere keer weer als zo''n artikel zie, dat ik merk dat ik ze eigenlijk niet eens wil zien, want met die woede kan ik nog geen kant op, merk ik.

Zo, sukje ei van mij dan maar erbij gelegd.
Bedankt meiden. Wees ook voorzichtig met jezelf, jullie.
Het worden nog knap lastige weken (en daarna ;-) )

Anoniem zei

hallo inez
ik kom er niet uit hoe ik je een email moet sturen ik ken je emailadres niet....
help
en wat dat sexueelmisbruik betreft
ik vind inbreuk plegen op je sexuele ontwikkeling ook een ernstige vorm (weliswaar passief) van sexueel misbruik
geen onderbroeken in je bezit mogen hebben, vuile onder je chambrette doorschuiven en dan een schone terug krijgen.
wat is hier de reden van?
werd er naar gekeken of aan geroken weet jij het?
schaamteloos om zoiets te doen.
heb me jaren geschaamd voor me slip stopte hem altijd ver weg zodat niemand het zag.
maand verband dat werd genummert,om te noteren dat je je menstruatie had gehad open en bloot in de lingerie kamer.
dat zal star ook nog wel weten denk ik.
flinke inbruek gewwest op mijn sexuele ontwikkeling.
misbruik van mijn sexualiteit.
gaat verder dan je zou vermoeden
groetjes maar weer en als ze niet willen luisteren naar mijn verhaal jammer dan hebben ze wel eens geluistert dan hahhahahah lol
heb er geen hoge pet van op.
maar toch ga ik er voor voor de volle 100 procent
groetjes lies

Anoniem zei

hoi inez
en dat wat star schreef helemaal uitkleden als je terug kwam van waar dan ook....is dat dan geen sexueel misbruik???
JA...ZEKER WEL!!!!
massaal melding van maken vind ik.
het word hoog tijd dat er dingen gaan veranderen.
dat de kinderen die nu in tehuizen zitten daar veilig zijn.
lies

Anoniem zei

ben ik weer laat me ff niet los
dat sexueel misbruik.
heb me verdorie jaren lang geschaamd voor mijn sexuele gevoelens dacht dat ik niet normaal was dat het vies was
en later weer toen dat over was ben ik doorgeschoten ook weer met alle gevolgen dat snap je wel totaal geen respect hebben voor mijn eigen lichaam.
dus nogmaals mijn sexualiteit is flink beschadigd geweest.
dus zusters van de goede herder u word bedankt.
ik hoop dat er vrouwen zijn die dit lezen hier over na willen denken
misbruik zit hem niet alleen in de daad of betasten.
er zijn meer vormen van sexueel geweld.
lies

Anoniem zei

hoi inez ik weer en maar denken enmaar lezen en nog eens lezen wat je schrijft
wat houd je tegen je bent toch niet monddood integendeel lijkt mij.
dit is toch een opening waar we op gewacht hebben ...lijkt mij
wat houd je tegen?
hebben we nog wat te verliezen? nee toch lijkt mij.
we hebben ooit alles al verloren wie weet kunnen we wat terug krijgen in welke vorm dan ook.
niet dat ik dat verwacht...maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
het is zeker de moeite waard alleen al voor al die kinderen
kom op joh....met ze alle.
ik hoor het wel van je.
ik hoop het zo joh
groetjes lies

Anoniem zei

Hoi Inez en Lies

Zo heb weer even jullie reacties gelezen.
Ja ik zit er knap doorheen weer maar ik moet verder,weet alleen niet hoe.
Inez als jij gezien hebt dat er jongens mishandeld zijn dan vind ik dat je dit wel moet melden....is belangrijk voor hun zaak.
Meis ik kan jou niet bellen.....ben je nummer kwijt....vind ik heel erg.

Lies ik heb je 06 nu weer,zal je snel bellen,kan wel niet zo lang want o6 is voor mij heel duur.

Tja Lies ik weet eigenlijk ook niet waarvoor die gang diende van de eetkamers naar groepsverblijven.....misschien omdat we niet nat zouden worden als het regende,overigens de luchttijd hadden we toch al gehad bij de grote boom omringd door muren snik snik.
Ja een grote schande om zelf geen enkele onderbroek in je kast te hebben......vuile onder chambrete doorschuiven en een nieuwe krijgen.
Onmenselijk gedrag en als je ongesteld was en doorgelekt dan had je pech tot je een schone kreeg.

Ook mij is heel mijn sexualiteit afgenomen...ik heb nog steeds problemen......mijn man heeft op dat gebied niet veel aan mij want meteen schieten de nonnen in mijn kop,ik verkramp en ga vreselijk huilen,verstijf van angst.
Een huwelijk al snel in de soep,mijn tweede weet al niet meer hoeveel opnames op de Paaz,nu heb ik 2 x per week hulpverleenster die 3 uur bij me thuis komt om te praten maar ik heb de indruk die begrijpt er ook niks van en ik kan met mijn woede weer geen kant op.....wie is mijn slachtoffer nu weer,mijn man want die staat ,t korts bij me.
Tja hoe moet je zo leven met steeds die spoken van nonnen in mijn kop......ik kan het niet loslaten snik.

Lies jij mailde me ooit dat je meisje kende die mij ook in almelo kende......ja ik hield inderdaad van dat liedje DU van Peter Orlofh.

Maar even Inez wat kan een journalist nu doen......ik denk zolang er niet meer meiden durven te vertellen wat er echt gebeurde dat we er geen meter mee opschieten....of toch misschien wel als de pers zich er op stort,misschien komen hun weggestopte herineringen ook los.

Lieve groet
Star

Anoniem zei

19 maart 2010 02:47
schreef Lies

(en veranderde inez dat even ivm gebruik achternaam).

hoi star
dat meisje uit almelo bij jou uit de groep heet marja b
ze staat bij mij op hyves.
ik wil dolgraag in contact komen met die journaliste,wil dolgraag mijn verhaal kwijt.
zie niet in waarom NIET.
hoop dat het in de media komt,laat het maar aan het licht komen,het is al lang genoeg verborgen gebleven.
als je na gaat dat er eigenlijk maar weinig oud herderinnen zich melden(zegt toch ook wel wat denk ik zo)
ongelooflijk dat het zolang geheim is gebleven.
praat er zelf ook niet open over naar de buitenwereld toe dan.
allen een enkeling.
kan er nu moeilijk van slapen.
het houd me bezig.
het gaat aardig met me de laatste zeven jaar,maar ondek nu dat het toch nooit helemaal weg is.
en dan die kinderbescherming wat een machtwellustelingen zijn dat .
wat dat betrft is er nog steeds niet veel verandert
om van de kerk maar niet te spreken.
WALGELIJK
massal zouden we naar de pers moeten gaan.
we zijn op alle menselijke gebieden geweld aangedaan en uitgebuit.
en nu gaan ze ook nog bepalen of ze ons wel serieus nemen of niet
want waar begint sexueel misbruik en waar houd het op.
mag ik dat even zelf bepalen aub.
ben zo boos kan zo wel mijn toetsenbord uit raam gooien zo boos
sorry star moest er even uit.
arme stakkers van kinderen, die nu in tehuizen zitten.
alleen als ik daar al aan denk wil ik het ook nog wel van de daken gillen.
nou star veel liefs
lies
ps stuur ook even jou tel nr naar me email aub

inez zei

Lies, boven vroege ochtendkoffie je reactie lezend die meteen even veranderd en weer teruggezet, maar de familienaam van marja b weggehaald.

De regel op mijn weblog(s) is nu eenmaal (en nog steeds!) géén familienamen hier! Niet van jezelf, en niet van een ander.
Hoe onhandig dat ook moge zijn. Nu, maar ook over 5 jaar als je bedenkt (of een ander) dat je iets uiteindelijk toch liever niet zo had gewild. Hier zijn onze ervaringen belangrijk, niet of het marietje klaasen of pietersen was.
Nogmaals werk daar aub ook even aan mij aub. Misschien herkent de ander, als nu Star, de naam wel door die eerste letter, of geef dat via een persoonlijk berichtje even door of zo. Maar hier niet in ieder geval.


de email is (speciaal voor jou hoef je het nooit meer te vergeten :-) )
degoedeherder - geen spatie of streepjes maar alleen een apestaartje - hotmail.com
(die rare truc hier nu tussen streepjes, wat je dus allemaal gewoon even weg moet halen en dat apestaartje in moet vullen, is nodig om niet postbussen vol troep te krijgen of viagra en andere vrolijke zaken)


Als jouw email nog dezelfde is is er weer eentje naar je onderweg.
(maar wat jij nu toch iedere keer met emailadressen hebt??? ;-))

Nogmaals ik wil je graag in contact brengen met Ruth, maar alleen wanneer je een email hebt, anders maak je er toch even een via hotmail ofzo? Ik ga ook haar contactgegevens hier niet neer zetten.

De wereld barst nu eenmaal van de idioten, en internet van de wonderbaarlijke vermenigvuldiging daarvan ;-)

inez zei

Star
Dank je wel voor een paar goede opmerkingen waarmee ik verder kan denken. (En zo misschien wel eerst eens even heel hard kan brullen, denk ik.)

Zet je raam open, die bos crocussen die daar nu langs waait is echt helemaal voor jou, ik heb ze net naar je toe gegooid.

Heb je gezien wat op dat Crispina log een 79 jarige dame schreef? .
Star, ik wens je die regendruppel toe met de schoonheid van je woede.

Die nonnen mochten niet voelen wat zij voelden. Nu ben ik natuurlijk moeder overste niet, maar uh volgens mij heb jij géén roeping tot non worden.
En heb je die nooit gehad ook!

Wat kan een journalist nu doen? vraag je.
Dat weet ik niet.
Het fatsoen hebben om naar je te luisteren en dan zelf te bedenken wat hij of zij voelt en wil met onze samenleving?
Net als een wetenschapper in een onderzoekscommissie op haar of zijn manier? Net als die Deetman?

(En misschien mensen zelfs binnen die kerk(en) dat werkelijk willen?)

Misschien kunnen met al die handen spoken, stapje voor stapje gewoon weer mensen worden. Dode mensen! Ze zijn er niet meer.
Jij wel.

Vangen die crocussen!
Moet je nog koffie?

inez zei

Lies, versta mij niet verkeerd aub, wanneer ik geen antwoord geef over wat seksueel misbruik is.

Het is alleen zo stompzinnig als ik dat zeg. Dat weet je zelf toch prima? En anders hebben we altijd nog een samenleving vol stapels hotemetoten
En als je het daar niet mee eens bent, dan vertel je het ze maar. Of is er iets mis met wat jij denkt?

Jij ook nog koffie, mevrouw hotemetoot? ;-)

roos marie monika zei

Ik ben maar even anders gaan brullen.
Zeker toen ik goed keek ;-)
Bedankt!
:-) :-)

inez

Anoniem zei

Star zei...
20 maart 2010 03:13


Hoi Inez-Lies en alle goede herder meiden

Nou Inez heel erg bedankt voor de crocussen.


(2 zinnen weggehaald door Inez ivm noodzakelijk geworden privacy bescherming)

Nee Inez ik had geen roeping om non te worden maar met hun opvoeding had ik dat misschien beter kunnen worden....in een patersklooster b.v.
Het is hun daar wel gelukt om heel mijn gevoel uit mijn lichaam te doen verdwijnen.
Ik merk ook dat al die opgekropte boosheid mij steeds ziek maakt en ik maar pillen slikken om niet door het lint te gaan.
Weet je ze hebben mijn hele leven vergald en niet zo,n beetje ook.
Is toch van de gekke om in mijn slaap achter die muren te verblijven steeds,NU NOG!!!!!!!

En Inez ik weet zeker dat in Velp een zaal was met vooraan die non op die lessenaar en har bel.
We moesten daar een uur lang stil zijn,ja oefenen om non te worden zeker bedenk ik me zo.
Nou ik kon niet tegen die stilte....wat volgde was voor mij straf,telkens weer!
Ik geloof dat ik mezelf nog telkens straf,mijn innerlijk zegt gewoon ik mag niet gelukkig zijn en genieten....heb het ook nooit geleerd en sex was smerig dus nu nog steeds.
Die nonnen hebben mij alles afgepakt,IK WIL DAT TERUG!!!!!!
Wordt a,s woensdag wel al 59,dus 59 jaar ellende.
Inez is dit het leven wat voor mij en velen is weggelegd??????
En wat ee prestatie dat die Paus de verontschuldigingsbrief getekend heeft,man wat heeft iemand daar nu aan,hypocriet vind ik zoiets.

Lies meis als jij naar de pers wil moet je dat zeker doen!!!!!!!
Alle mensen in ons land moeten weten wat er achter die muren gebeurde.
Ja zelfs koninklijkhuis heeft misbruik van ons gemaakt,zij dekten hun tafels met linnen door ons gemaakt,zelfs hun washandjes en handdoeken afkomstig uit slavenarbeid!!!!!!!!!!!
Voor hun was alles zacht,voor ons schuurpapier!!!!!!!
Goh ik heb wel nu nog lol dat ik die klos,dat zware ding aan steel door hun kapel heb laten botten en ik heb hun kerkbanken gezegend met ,t water van ,t wijwatervat,dit werd naar mijn idee gevuld met de trane van de meisjes.

Lieve groet
Star

20 maart 2010 03:13

Anoniem zei

Hoi allemaal

Ben ik weer en ik ga nog even door met ,t schrijven van epistels.
Ik merk als ik schrijf dat ik wat minder gespannen word,ofschoon ik mij vanavond weer kapot geergerd heb over die brief van de paus.
WEG MET DIE VENT,er zal nooit iets veranderen daar,en hij die zg heilige vader is een schijnheil.

Net zoals al de pausen voor hem die HET ook wisten en niks deden.
Hoe durft die vent te zeggen dat ZE hier op aarde al vergiffenis hebben....kan dat zomaar met een schietgebedje......
Nou dan kunnen ze overal de gevangenissen opheffen,gewoon een SCHIETgebedje.

Nou ik heb er heel wat gebeden daar,rozenkransen versleten, niks hielp,niemand kwam me helpen.

Goh vinden jullie de reclame op tv van niemand ook zo goed,nou ik ben en was dus ook niemand.......
Nu kan ik hele regels hier gaan typen wat niemand allemaal niet mocht maar moest.

niemand,MOEST in boevenwagen,had niks misdaan,alleen tegen de kinderbescherming gezegd dat ,t gezin waar niemand van hun moest gaan werken......dat niemand daar geen zin meer in had,want niemand vond de taak en verantwoording die ze daar moest dragen veel te zwaar voor een 16 jarige.
Een gezin met 3 kleine kinderen helemaal alleen moest niemand daar voor zorgen van s,morgens vroeg tot s,avonds laat,niemand had nooit vrij,niet in weekenden en nooit.Debaas en bazin van niemand moesten altijd werken,ze waren tuinarchitecten in Roermond.
<savonds zaten hun bekakte vrienden er en niemand moest bedienen en opruimen.
Kinderbescherming had daar geen boodschap aan dus.....niemand liep weg.
Na 3 dagen ging niemand toch gewoon naar haar eigen vader en moeder s,nachts want niemand was radeloos en bang en had het o zo koud.
Inmiddels stond niemand op de telex.
,morgens stond de politie voor bed van niemand.......die bleven staan toen niemand in slipje bed uit kwam,ze wilden zich niet eens omdraaien.
niemand moest mee naar politie bureau,daar verscheen de voogdes van niemand.
Voogdes kwam vertellen dat niemand naar huize Larenstein in Velp ging en ze gaf aantal papieren(die dus in naam van de rechter(verantwoordelijk de Nederlandse staat!!!)aan die politie en vertrok.
Daar zat niemand dus in gesloten kamertje met een agent erbij.
Toen kwamen 2 enge mannen(parketwachters)met hun boevenbus,ja met zo,n raampje erin,een echte boevenwagen!
Niemand zei nog daar ga ik niet in,o nee zeiden die venten en ze gooiden niemand erin.
Niemand vloog met hoofd tegen de houtenbank van de bus,ook niet erg dus.
Toen zag niemand een groot gebouw,met oprijlaan en omringd aan de straat door muren.

Eerst gingen die 2 venten,niemand lieten ze eerst achter in de boevenwagen.
Nadat ze aangebeld hadden bij een grote houten deur werd die geopend en gaven hun de papieren.
Toen kwamen ze niemand uit de bus halen en tussen hen in moest niemand door die deur,die heel lang niet meer voor niemand zou opengaan.

Niemand zag toen zo,n spook met een grote sleutelbos,die las een heel epistel af en nam niemand mee naar een kamertje,daar moest niemand dus weer alle kleren uit,zelfs de slip mocht niemand niet aanhouden,
Dat spook begon niemand te betasten overal,ze zei controlle.
Wat zal ze genoten hebben en niemand voelde helemaal niks meer de vernedering was kompleet.
niemand moest toen eerst mee naar de dokter,en toen in bad met het spook ernaast.
Kreeg wat kleren,tja uit de oude doos was goed genoeg voor niemand.

Toen bracht ze rammelend met haar sleutelbos,door de lange gangen,die op slot waren,niemand naar een groep.
DE HEL WAS BEGONNEN!

Lieve groet Star

inez zei

ik krijg me toch een pijn in mijn rug van dat buigen ;-)

Anoniem zei

Hoi Inez

Meid houd maar op met buigen,je hebt dat eerder al genoeg gedaan bij de spoken.....je rug is ook versleten van al het boenen en zware dwangarbeid.....wat zijn we toch stom,vragen nu nog steeds geen achterstallig salaris.
Die ouwe spoken zitten in een deftig verzorgingshuis....van het geld dat al de meiden is afgenomen!
Als wij ooit naar verzorgingshuis gaan mogen we blij zijn om nog naar toilet te mogen......maar ja dat went voor ons vast snel want we hebben dat bij de spoken al geleerd!

Maar meis ik schrijf nog verder hoor,en houd maar op met buigen.
Ja die spoken zijn inmiddels dood maar ik hoop dat hun opvolgers zich eens gaan bedenken wat voor een vreselijk leven die voorgangers de meiden hebben bezorgd en dan hoop ik dat zij er iets van leren en dat ,t overal op de wereld een beter leven voor kinderbeschermingskinderen gaat worden.

Oproep aan alle meiden ALLE BALLEN VERZAMELEN!!!!!!

Lieve groet Star

inez zei

Phoe Star.
Nou dat is dan wel een heel ingewikkeld antwoord op Lies' vraag


"wat houd je tegen?
hebben we nog wat te verliezen? nee toch lijkt mij.
we hebben ooit alles al verloren "

Anoniem zei

Hoi Inez

Nee was geen antwoord op Lies vraag......ja ergens kan ze er wel iets mee.

Was antwoord op jouw buigen :-)

En wat mij tegenhoud is het ingewikkelde gedoe bij het meldpunt.
Ook vraag ik me af of die commissie met Deetman wel hun werk goed kunnen doen.....
Die Deetman heeft als hulp ervaringsdeskundigen nodig voor een goede beoordeling van de zaken.
Ik bedoel met ervaringsdeskundigen mensen die zelf die hel hebben meegemaakt!
Ook denk ik dat het niet alleen een taak van de kerk is die toch alles altijd met de mantel der liefde bedekken maar een taak voor onze staat!

Meid ik heb nog steeds geen foonnmr........

Lieve groet Star

inez zei

Lies,
Je vroeg
wat houd je tegen je bent toch niet monddood integendeel lijkt mij.
dit is toch een opening waar we op gewacht hebben ...lijkt mij
wat houd je tegen?
hebben we nog wat te verliezen? nee toch lijkt mij.
we hebben ooit alles al verloren kom op joh....met ze alle.
ik hoor het wel van je.
ik hoop het zo joh


Ik heb daar nu een paar dagen over lopen denken. Hoewel, beter gezegd geprobeerd over te denken. Want inmiddels heb ik het gevoel dat er minstens 6 draaien in mijn nek zitten, van alsmaar die kop van me draaien...

Maar wat je zei en vroeg helpt wel bij het me realiseren van een aantal dingen waar ik eigenlijk zo woedend over was (en ben!)

Dat heeft alles te maken met discussies die er nu overal over gevoerd worden, door weet ik veel wie allemaal, die ik inderdaad ongelooflijk geweldigdadig vind.

Weet ik veel wie die allemaal maar lopen te vertellen wat "we" zouden moeten doen, "ze" (en dat zijn dan slachtoffers) willen. Jan Boere.. en zijn maat - en een knappe schok wie daar nu ineens allemaal bij schijnen te horen na 40 jaar de mond te hebben gehouden!! - vind ineens van alles en nog wat.
Geen idee over wie, niet over mij in ieder geval en vogens mij is het eerste rapport van Deetman er ook nog niet!

Dat is me verd... me jeugd lang al gebeurd, ammehoela.

Of ik niks te verliezen heb?
Wel degelijk!
Mijzelf.

Als kind kreeg ik, en ook Star beschrijft dat gruwelijk vind ik, dat stempel. Rám, wéér een stempel op je kop: wordt overgeplaatst naar...voor vervoer wordt gezorgd door...kosten kunnen gedeclareerd worden bij...Mevr. X heeft een "hitje" nodig...
En daarnaast moest ik dit denken, of dat, niet alleen van al die nonnen en al die autoriteiten maar ook nog eens van het lieveheertje want anders kwam ik niet in de hemel en nog wat van die vreselijke dingen.

Om het maar even bij het meest simpele te houden.

En dat flikken ze dus nu weer.
Of ik niks te verliezen heb?

Lieve Lies, ik ben 50+, ik ben moeder van 3 kinderen, ik heb stemrecht in een democratie en een IQ boven de 50.

En ik heb een oordelen.
Morele en ethische oordelen op grond waarvan ik in mijn Leven sta. Dingen wel en dingen niet doe!
En die verkwansel ik dus niet omdat nu een paar bisschoppen, veel en veel te laat een antwoord moeten vinden, of een paar mannen eindelijk hun mond open doen. Of een journalisten aan het werk gaan.

Ik heb niks te verliezen?
Ja zeker, mijzelf.
En heel vreselijk hard moeten vechten om mijzelf te kunnen worden. De prijs die daarvoor betaald is is voor mij onacceptabel.
Als burger, als dochter als kleindochter, als ouder, als liefdespartner.
En voor mij ook nog eens als gelovige.

Niks te verliezen?
Laat iedereen met zijn of haar fikkies van mijn verleden af blijven. Het is van mij. En jazeker het was ongelooflijk fout.
Maar ik heb daarop een antwoord gevonden. Mijn antwoord!
Mijn verleden heeft mij gemaakt tot wie ik ben nu. En de kant die ik op ga morgen. Het hoort bij mij.

En dat deel ik niet met jou, niet met Star niet met wie dan ook.
Ik ben géén openbaar bezit.
Niet binnen de grenzen van mijn samenleving. Over die grenzen zijn afspraken, wet- en regelgeving, normen en waarden. En daar maak ik eindelijk, eindelijk, eindelijk aanspraak op!
Vanuit het diepste van mijn tenen. Eindelijk, eindelijk, eindelijk!

Niks te verliezen?
Lieve Lies, is er iets belangrijkers om kwijt te raken dan?

Ik kan het op deze rotte manier van schrijven, in zo'n maf vierkantje niet nalezen. En misschien staat hier wel hele grote onzin. Dat is dan maar zo.
Maar dan is het wel onzin, vanuit het diepste van mijn tenen!

En over die tenen van mij mag je natuurlijk best je schouders ophalen :-)
Bedankt meid voor je vragen.
En jij ook Star, voor dat afschuwelijke verhaal. Over niemand.

Gelukkig ben jij jij.
en ik ik, met alle rillingen en afschuw bij het lezen van dat vreselijke verhaal.

Doe je tijdens je schoonmaak ook een beetje voorzichtig met jeZelf
aub?

inez zei

hoi Star, we zaten blijkbaar op hetzelfde moment te schrijven.
Even geen reactie van mij nu. Ik ga eerst even de bomen tellen en heel diep adem halen.

inez zei

Als wij ooit naar verzorgingshuis gaan mogen we blij zijn ...!

Dat Star is precies het soort opmerkingen waardoor jij een juweeltje bent!
Die angst voor nieuwe zorgafhankelijkheid hebben we!
De meeste van ons.

Juweeltje, ga dus aub gewoon door met je vrijheid nemen ook met je griezelverhalen.(waarvan ook ik af en toe zit van wat mot ik daar nu toch weer mee)
Precies op die momenten maak je dit soort goede opmerkingen.

Niet alleen over dat verzorgingstehuis, ook de Zorg nu.
Rechten en voorzieningen in de samenleving waarvan keer op keer blijkt dat tehuisverleden (hoeft niet eens rk te zijn geweest) een giga drempel tot "normale" Zorg is.

Ga maar eens kijken bij allerlei knelpuntzorg: verslavingszorg, leger des heils, hulp van onbehuisden -laatste zullen de eerste zijn - met stip onze welgeprezen en geldverslindende jeugdzorg.
In Ierland én Australie blijken er nog een paar waaraan nooit is gedacht.
Dus logisch en gewoon paralel aan je eigen levensontwikkeling ook binnenkort die verzorgingstehuizen etc.

Een aantal van die oorzaken zijn uitermate simpel, maar zijn in die 40 jaar van gedwongen zwijgen veel te weinig of niet boven water gekomen. Met walgelijke gevolgen, volgens mij in ieder geval, tot misselijkmakend toe voortdurend geweten aan/ verdachtmakingen en beschuldigingen naar clienten zelf en hun internaatsachtergronden. Predestinatie in het zwijgen, maar al te vaak levenlang verdachtmakingen.

Kijk maar naar je eigen ervaringen.
Blind schieten, maar heb jij net als ik geen problemen gehad met de opvoeding van je kinderen? Kon jij op een manier terecht binnen de jeugdzorg waarop zij recht hadden? Ik niet!
Wie van ons heeft überhaupt dat risico genomen?

Vorige week een paar artikelen over bureaus Jeugdzorg, huilen met de pet op. Moeder wiens kinderen een OTS kregen op basis van geen onderzoek maar hulpverleners die hun conclusies trokken op basis van het gegeven dat moeder een tehuis verleden had!

Laten we elkaar, dat is dus niet persoonlijk naar jou!!, geen mietje noemen, dat weten we toch allemaal. En we liegen er ook nog knap over ook - ook tegen elkaar -uit pure onmacht, wanhoop en angst. Je moeten bewijzen.

Ik krijg nog pijn in mijn maag als ik denk aan die groep van Gina.
Of mijn eigen De Voorzienigheid ontmoetingen.
In al die jaren van afgedwongen zwijgen over misbruik en geweld hebben we daar ook in ons ouderschap de rekening van betaald. En onze kinderen.
Haast een Sam en Moos mop.
Komen 2 jeugdslachtoffers elkaar tettert de een urenlang tegen de ander: o, met mij gaat het geweldig!

Nee, ik geloof nietr dat die hele openheid voor internaatskinderen in Nederland nu nog erg veel zal veranderen. Goddank, is er in die wereld héél veel veranderd.
Goddank is de politiek toenemend alert op de inspectie die haar werk moet doen. (hoewel er nog steeds rampzalige rapporten liggen over het gebrek aan veiligheid nu!!).
Waar ik wél in geloof is dat onze moed om ook die gevolgen boven water te krijgen, de fouten die wij hebben moeten maken en dus hebben gemaakt op onze kinderen, integriteit over datgene waarmee wij hebben moeten knokken van belang is voor niet alleen onze kinderen, maar ook de generaties die er nu in zitten en hun kinderen.

Zal ik je nog maar even helpen met doorgaan over die Goede Herder?
Zo direct dan maar na een verse bak koffie.

Maar over die angst voor dat verzorgingshuis het befaamde positieve afsluiten met goed nieuws :-) :-)
Ook in Ierland, niet alleen bij de eigen organisaties maar ook bij de Kerk (denk aan de ethiek van de RKK leer, wat je er ook van moge denken) is dat een onderdeel van aandacht. Dublins aartsbisschop, Diarmuid Martin, heeft dat ook in de media al meerdere malen genoemd. En die man weet niet alleen waar hij het over heeft, hij is bovendien
nogal eigenwijs. Maar het is meer dan dat. En jij en ik hebben daar dus ook belangen bij!

En ja, natuurlijk heeft de kerk daar óók machtsbelangen bij.

Ook in Duitsland ligt dat punt kennelijk al op die Ronde Tafel.
Héél goed nieuws dus.
Koffie!!!

inez zei

Over die slavenarbeid, toch een kanttekening met een brede lach. maar stuur in vredesnaam niet meteen een psychiater met een dwangbuisje op me af.
Ik was nl ook regelmatig blij als ik een of andere echte poetsklus moest/mocht doen

Wij werden, net als die seminariejongetjes natuurlijk gewoon opgevoed voor onze plaats in de samenleving: huishouden en het werpen van jonkies.

(gegrinnik nu!) Daar kreeg ik in Driehuis een groot probleem mee
Ik ben nooit zo een poppenmens geweest. Maar in Driehuis was erg weinig anders te doen. (So wie so die ongelooflijke verveling al die tijd! ) Iedereen verwees voortdurend en veelvuldig naar “later” , tot aan die eeuwigheid aan toe.
Je werd zeker toen ik nieuw was (11jr) geacht met poppen te spelen.
Tot mijn grote ellende.

Een emmer sop of de keuken was me vertrouwder dan een baby, die had ik in het eggie nauwelijks ooit gezien, 1 volgens mij, maar nooit aangeraakt..
Had dus ook geen idee hoe dat voelde en dat dat lijfje kon buigen.
Die poppen die je alsmaar aan en uitmoest kleden, waren daar dus ook de verkeerde voor, van die stijve dingen.

Acceptatie door je groepgenoten was bestaansnoodzaak, daarmee die- aan en uitkleedpartijen, wat iedereen blijkbaar zonder enig probleem kon, ook.
Ik loste het knap ongelukkig dus maar op door het eraf halen van de kop van die poppen, poppetruitje aan, kop er weer op.
Dat "lekker spelen" heeft me knap wat zorgen opgeleverd hoe ik dat in vredesnaam ooit zou moeten doen "later" (ik haat dat woord, als vacuumcleaner nog!).
Pas nu ik dit schrijf verdwijnt mijn lach en realiseer ik me hoe dat samen is gevallen met
andere horror
En ben ik heel erg blij dat ik na al die tranen en wanhoop die brede lach naast die perplexiteit
Van die ontdekking allebei kan hebben!
Je mag de poppenkoppen hebben dus. Misschien kan jij ze op jouw beurt wel weer gebruiken.

Anoniem zei

hoi inez ik heb een email verzonden hoop dat het goed gaat.
lies

Anoniem zei

hallo inez
mijzelf ,dat ben ik,en mijzelf bevat mijn gehele indentiteit compleet.
wat ook natuurlijk te maken heeft met acceptatie van mijn hele zijn
de goede en minder goede kanten en het hele scala.
waar ik zeker net als jij hard aan heb moeten werken.
ik sta achter mezelf ten alle tijden wat er ook gebeurt.
kan me kwetsbaar opstellen omdat ik weet dat in mij kwetbaar zijn mijn kracht ligt,en zeker omdat ik ook gelovig ben.
ik mag en kan in het openbaar al
is het voor tv of wat dan ook zeggen ,wat daar gebeurt is en wat het met mij gedaan heeft
als mensen daar mee om gaan op wat voor manier dan ook,doet het mij niets omdat ik weet wie ik ben.
het zegt dan meer over hun dan over mij
ze doen er maar mee wat ze willen.
wat heb ik te verliezen?
mijzelf?....nee...mijzelf KAN ik niet verliezen,want dat is van mij
en is in mij en met mij,dat is wie ik ben,dus hoe kan ik dat verliezen dan?
daarin heb ik mijn vrijheid gevonden,en die kan niemand van me afpakken,en dat vind ik zo ontzettend mooi.
of ze me nu uitlachen of niet geloven of weet ik wat allemaal
mensen kunnen je alleen kwetsen als je je gekwetst voelt.
zoals met zoveel dingen blijf lekker daarin bij mijnzelf
en kan er soms zoals nu kostelijk om lachen
wat een theater en poppenkast pauzen en charlatans.
kan niet wachten om me mond open te doen...laat ik het hopen,zo niet dan niet,en dan.....ben ik nog steeds wie ik ben
lies

Anoniem zei

hoi star
de verbindig was ineens verbroken ,ik was buiten en had geen beltegoed.
morgen zal ik even me email in het gasten boek zetten O nee kan ook per email he.
groetjes
lies

Anoniem zei

hoi inez
misschien vind je het onzin wat ik schrijf,schreef je.
nee zeker niet,ik neem een ieder serieus in deze.
vergeet niet ....IK WAS OOK DAAR.
mijn kinderen weten wat er dar met mij gebeurd is.
heb vier kinderen twee kleinkinderen en loop tegen de 60.
heb heel me leven moeten ploeteren en knokken om er achter te komen wie ik was.
en zeker zijn mijn kinderen erfgenaam geworden voor een deel van mijn verleden.
maar ik ben er van overtuigd door
openheid van mijn verleden te geven daar onze genezing is begonnen dat van mij en mijn kinderen.
door openheid komt begrip door begrip genezing en door genezing vergeving en vrijheid.
dat erf deel kan wel vier generaties doorwerken,maar ik heb daar niet voor gekozen
god zij dank niet.
groetjes weer lies

inez zei

Hoi dames, deze uitzending gezien vanavond?

Zo niet uitzending gemist misschien de moeite waard?

http://www.uitzendinggemist.nl/



NCRV Dokument
Documentaire van Marlou van den Berge. Afl.: Werken met ouders met een verstandelijke beperking. In 2004 zorgde de NCRV-documentaire Ongewenste ouders over twee verstandelijk beperkte ouders die een kind kregen dat met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis moest worden opgenomen, voor veel ophef. Mede naar aanleiding van de documentaire pleitte de staatssecretaris van Volksgezondheid Clémence Ross voor een ontmoedigingsbeleid voor mensen met verstandelijke beperkingen met een kinderwens. Het is zes jaar later. Mensen met verstandelijke beperkingen krijgen nog steeds kinderen en hun gezinnen komen nog onevenredig vaak in de hulpverlening terecht. Gedwongen anticonceptie is wettelijk niet toegestaan. De hulpverlening zoekt nieuwe vormen van aanpak. Thea en Jolanda werken als gezinscoaches in een begeleidingsproject in Utrecht. Zij ondersteunen ouders met verstandelijke beperkingen bij de opvoeding van hun kinderen. De ouders zijn via de rechter in het project geplaatst. Hier krijgen ze nog één kans om te bewijzen dat ze verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun kinderen. De gezinscoaches steunen de gezinnen voor de volle honderd procent, maar de chaos en problemen zijn te groot. De ouders kunnen niet voldoen aan de eisen die de hulpverlening aan ze stelt. Maar als de ouders zich niet verbeteren, volgt onverbiddelijk uithuisplaatsing van de kinderen. Een situatie die ouders én betrokken gezinscoaches machteloos maakt.

Anoniem zei

hallo alle oud herderinnen
Voor de zoveelste keer na vakantie niet terug gegaan naar Degoede herder in almelo.
En ja hoor ze hadden me weer gevonden,dus weer naar het haagse veer in rotterdam,hoofbureau van politie.
In totaal heb ik daar wel een keer of tien gezeten, in een cel weer 3 of vier dagen.
Maar die ene keer verliep het anders,ik was denk ik een jaar of 15.
twwe agenten kwamen me halen,ik dacht ga weer terug naar almelo.
Nee ze brachten me naar de ggd in rotterdam.
waar ik binnen gebracht werd in een dokters kamer,er werd mijn gezegd om mijn onderbroek uit te doen,wat ik stellig weigerde.
even later kwamen de twee agenten binnen en zeiden ,als je het niet doet helpen wij wel even mee.
Dus je begrijpt de angst zat er goed in....dus maar meewerken.
ik was doods bang,wist niet wat er ging gebeuren werd ook niets uitgelegd.
vervolgens moest ik plaats nemen in zó stoel.
vroeger hadden ze een brandertje staan waarmee ze dingen ontsmetten
wat heb ik gegild ik dacht dat ze mij van binnen gingen verbranden.
eindelijk vertelde ze dat ze het eerst lieten afkoelen.
wat heb ik me geschaamd en dan ook nog een vieze onderbroek aan van 4 dagen.
later jaren later toen ik een gesprek had met een ex voogdes en haar dit onder haar neus vreef.
Vertelde zij mij dat de nonnen dat willen als ze een vermoede hadden dat je met een jongen was geweest.
En de raad van kinderbescherming gaf hier dan toestemming voor.
oh oh oh wat zijn ze toch goed geweest voor mij.
vraag me af of ik de enige geweest ben als er meer vrouwen zijn die dit hebben meegemaakt laat het aub even weten
het kan ook anoniem.
groetjes
lies oud herderin almelo.
van de zusters van de goede herder

inez zei

Mijn moeder overleed.
Ze had kanker.
Mijn vader had geen andere mogelijkheid dan de 3 jongsten naar de nonnen te brengen.

De enige andere mogelijkheid die hij had had hij al meerdere malen geprobeerd, een dame in huis om voor ons te zorgen.

Ongetrouwde dames die een huwelijk wensten. Mijn vader had geen huwelijkswens. Ik kan me een paar van hen herinneren.
Financieel waren er voor weduwnaars op dat moment nog geen mogelijkheden.

De non waarbij ik in de groep kwam sloeg en mishandelde de kinderen.
Zij was 7 dagen in de week 22 á 23 uur per dag in haar eentje op de groep.

Ik vond in de archieven terug dat ook die onbegrepen herinneringen van mij klopten.
Hoe wij een gezin waren.
Over die oudere broer van me die geprobeerd had mij (en mijn jongere broertje) te beschermen tegen een mishandelende volslagen idioot.
En wat de gevolgen daarvan zijn geweest.
Voor hem, voor mijn vader, voor ons.

Waarmee ik sinds een jaar of 2 weet waaraan mijn vader overleed.

In de discussies in 2009 rond
baby Hendrikus

http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/6916/Baby+Hendrikus+naar+huis

maakte deskundigen duidelijk dat het niet ging om ouders die niet voor hun kinderen konden zorgen.
Maar om geld.

De oplossingen die nodig waren voor Hendrikus kostten geld.
Kinderbescherming vergat voor het gemak hun kosten salarissen maar.

De handtekening van een gemeentearchivaris gaf toegang tot de informatie w.o. de overzichten van de financiële consequenties destijds van een zwaar mishandelende non in een geestelijk redelijk gestoorde kloostergemeenschap, de Voorzienigheid.

Mijn grootmoeder was niet geestelijk gehandicapt.
Zij was net als mijn moeder en waarschijnlijk mijn vader was een erg gelovige vrouw die in ons gezin erg belangrijk was. Gek op haar dochter, gek met en op haar kleinkinderen. Misschien wel daardoor met een hele goede relatie met haar schoonzoon, mijn vader.

Zij was protestant. Al generaties.
Generaties van vrouwen die voor hun kinderen zorgden. Mijn moeder werd rooms katholiek bij het trouwen. Het geloof van mijn vaders familie vele generaties.
Mijn grootmoeder had meerdere kinderen en kleinkinderen.

Met mijn doop en eerste communie waren de nonnen een voor hen allen oplossing van gelovigen.

De eucoemene van ons gezin plus grootmoeder was niet de oecumene van rooms katholieken.
Mishandelende religieus gestoorden niet de realiteit van ons gezin.

Wij hadden een goede Jezus, waarin volwassenen en daarmee hun kinderen vertrouwen hadden. Geen Jezus met een harem.
Volwassenen met vertrouwen in hun Kerk, en zusters.

De kinderbescherming was als de Zorg en de rest van Nederland verzuild. De Kerk beeindigde de oecumene.

Toen ik, 19 jr oud, mijn grootmoeder in levende lijve terug kreeg en niet alleen haar brieven bij kerkelijke hoogfeestdagen met aanmaningen goed mijn best te doen en naar de nonnen te luisteren was ze een hoog bejaarde flink demente mevrouw in een verzorgstehuis die heel gelukkig was die 2kleinkinderen die op haar kast stonden terug te hebben.

Ze stierf kort erna.

inez zei

Mijn woorden zijn niet nodig, Lies.
Mag een knuffel en een hand?

Anoniem zei

Hoi goede herder meiden.

Ben ik weer even.......
Lies ik weet wat je hebt meegemaakt,heb het zelf ondervonden en verbleef met jou in dezelfde goede herder.
Meis ik hoop met jou dat zich meer mensen zullen melden die die onmenselijke behandeling van controlle hebben meegemaakt!

Inez ik begrijp even de uitzending niet......ik vind dat toch die mensen recht op een kind hebben,met te zorgen dat ze er geen krijgen vind ik toch ook het afnemen van hun vrijheid!!!!!!!!!!
Lijkt de goede herder wel waar ze de meisjes de baby,s afnamen....hoe konden die nonnen weten of ze geen goede moeders zouden zijn.....dus als ik het goed begrijp waren wij ook gestoorden......alleen wordt er vergeten dat je later door het verblijf in de goede herder psychisch gestoord raakte door alle misstanden daar.

Ken een meisje dat toevallig uit dezelfde woonplaats kwam dan ik.....zij was zwanger geraakt van haar vader.....meisje werd opgesloten en kind kon ze even in ander tehuis krijgen....waar het kind gelijk werd afgenomen.
Zij kwam terug naar de goede herder,maar mocht nooit meer over haar kind praten.
Mij werd verboden om aan de andere meiden te zeggen dat zij een kind had gehad.....te triest voor woorden.
Later toen ik eindelijk uit dat gevang was heb ik haar nog ontmoet,ze was eigenlijk totaal verloren en nog steeds op zoek naar haar kind.
Weten al die adoptie ouders uit die tijd wel wat de moeder was aangedaan en hun gelukkig konden worden....
Nou ik denk dat de geadopteerde kinderen toch ook ooit wilden weten wie hun echte moeder was......nee in archieven niks te vinden,wat hebben die nonnen voor een onmenselijk beleid gevoerd en met hun die kinderbescherming.
Laat me niet lachen maar de kinderbescherming van nu is ook nog steeds om te huilen!!!!!!!!!!!

Dan nog even een vraag voor Lies
Meis kun jij je herinneren het rooien van de aardappels daar......
Ja veld werd zelfs afgezet zodat de meiden niet konden weglopen want het veld was buiten de muren.
Wat een pijn in mijn rug heb ik hehad en hoe zwaar waren die manden die op de tractor moesten getild,ja dat mochten we wel met 2 meiden doen.
SLAVENARBEID dus!!!!!!!!!!!!!

Lieve groet
Star

inez zei

Meiden, ik heb (stuk van) een artikeltje hierbij gezet uit de Irish Times van morgen.
En een heilige die ook jullie wel bekend is ;-)

Een van de reacties uit Ierland op de brief van de paus van zaterdag.
Ik dacht dat ook jullie het wel een interessante reactie zouden vinden.

Het is engels.
Maar wanneer je dat lastig vind, laat het dan aub even weten, dan komt er een vertaling.

Maar uh, Star. volgens mij is jouw Engels redelijk goed.
Misschien heb je er wel zin in terwijl je door denkt, de energie van je boosheid te gebruiken om alvast een vertaling te maken.

Zou fantastisch zijn! ;-)
Dan lees ik nog even door.

Anoniem zei

hoi star
JEETJE!!!!
een paar maande geleden kwam ineens dat aardappelveld voor mijn netvlies.
Maar kon maar niet thuis brengen waar dat geweest moest zijn.
Dank je wel....Ja dat weet ik nog en was ontzettend zwaar!!!

ik heb ook nog in de pitkeuken gewerkt in de ochtend was dat,grote teilen aardappels pitten in ijskoud water.
En groenten wassen,dat viel niet mee in de winter het was er ijskoud geen kachel.
Heb wat pijn aan me handen gehad.
Gaat wel over zeiden ze dan.

Ken je ook dat grote bord in de lingerie kamer ??
Daar heb ik ook nog gewerkt,op dat bord,stonden de nummers van ons allemaal,en als de maandverbanden uit de was binnen kwamen,werd er genoteerd dat je je menstuatie had gehad.
Ze hadden daar de totale controle.
En die vieze toiletten op de naaikamers,met die houten maandverband kistjes.
WAT EEN STANK!!!!

weet je het nog star??
dit was het weer even.
liefs lies

Anoniem zei

hallo star
had jij in almelo een engelsman als vriend? In ieder geval er was een meisje in mijn groep die uit limburg kwam en engels sprak met haar vriend.
ze had een beetje krullerig rood haar,geverfd dan.
en een mops neusje...heb haar niet zo lang meegemaakt,overgeplaatst naar een andere groep of zo!!!??
groetjes lies

Anoniem zei

Hoi Inez en meiden

Hier mijn vrije vertaling van het krantenartikel met de befaamde zg heilige (laat me niet lachen)

Vrije vertaling :

Het antwoord van de priester : Een LIMERICK-gebaseerde priester heeft kritiek geleverd op de brief van paus Benedictus XVI voor het niet aanpakken van –wat hij noemde – de rol van de kerk in het creëren van verslaafden via haar leer over seksualiteit
Fr Adrian Egan, het hoofd van de Redemptoristen orde in Limerick, voegde eraan toe dat hij niet Blij zou zijn met het voorgestelde Apostolische bezoek als dit de vorm was die soortgelijke Vaticaanse sondes aannam.
“Er was geen erkenning dat de kerk een obsessie had over het seksuele leven van mensen en geen erkenning hoe dit heeft bijgedragen tot het ontwikkelen van seksueel disfunctionele mensen”, zei pater Egan.
“Een klein aantal was hierdoor meer beïnvloed en dit uitte zich in de meest vreselijke manier zoals het misbruik van kinderen.
De Redemptoristen rector zei dat er een aantal opvallende omissies (nalatigheden) in de brief waren. "De kerk is DE meest door mannen gedomineerde instelling in de wereld en er was geen enkele verwijzing naar de rol van de vrouw.”
"De hele kwestie van het bestuur van de kerk en van de manier waarop mensen geen betrokkenheid hebben bij de beslissing van wie bisschop wordt. De kwestie van het celibaat en hoe wij de verbintenissen van Vaticanum II niet gevolgd zijn"
Fr Egan uitte ook zijn bezorgdheid over het voorgestelde onderzoek van paus Benedictus van de Ierse kerk, bewerende dat dergelijke sondes een geschiedenis van onderdrukking hebben.
Hij zei :”Op dit moments is er is een Apostolische Visitatie gaande door orde van nonnen in America die “dienen” aan homo’s en lesbiennes”
“Mijn gevoel is, dat ook in andere gevallen, zij op een inquisitie gelijkende manier invallen en als er al sprake is van enig modern denken, enige uitdaging van de kerkleer, deze onmiddellijk wordt vernietigd”


Lieve groet Star

Anoniem zei

Hallo voor iedereen die hier leest.

Jaren lang heb ik moeten zoeken naar mijn identiteit, waarvan sexualiteit een groot onderdeel is.
Na jarenlange dwangarbeid(gratis) en isolement en zwijg en praat verbod, moest ik er maar achter komen wie of wat ik was en wilde zijn.
Had geen flauw benul,dus een speelbal geweest voor vele een relatie aan gaan wat is dat?
Het begint met de relatie met jezelf. Maar wie was of ben ik dan ?
Dat wist ik niet, en sex is vies, en daar praat je niet over.
Dus grote schaamte over mijn eigen sexualiteit,en wat is dat dan sexualiteit?
NEE...zeggen over je gevoelens praten, wat zijn dat gevoelens?
En NEE zeggen dat durf ik niet want dat is zo eng, en maakt me zo bang!!
JA.. zo ben ik jaren en jaren door het leven gegaan,en wat is echt leven dan? en genieten wat is dat?
En alle gevolgen hiervan die ik heb moeten ondergaan,om beetje bij beetje mijzelf te gaan ontdekken.
Sinds een jaar of zeven lukt het aardig,maar nog steeds moet ik knokken om nog zoveel te moeten leren.
Normale dingen die je normaal gesproken van je ouders leert de basis om te kunnen leven.
De goede herder had een basis kunnen zijn,maar was het zeer zeker niet.
Er was daar naar mijn weten ook geen controle hoe ze met ons om gingen....OF WEL?????
Als er visite kwam van thuis of voogdes, het was altijd vooraan in de bezoekruimte.
zij mochten niet kijken waar wij zaten.
Vraag me af waarom niet?
heeft het misschien te maken met de lokalen vol met naaimachines waar wij gedwongen zijn om zo veel als mogelijk te produceren voor de opdracht gevers,waar ontiegelijk veeel mee verdient is.
OVER ONZE RUG gratis arbeid.
En waar is al dat geld naar toe gegaan?
NIET NAAR MIJ,was een kind van 12 of 13 en echt hard werken.
Niet naar buiten heel soms maar en niet met elkaar praten.
WAnt dat was tijdverspilling en tijd was geld in mijn ogen.
Ik wil zeker een vergoeding voor al het harde werken en vind dit zeker rechtvaardig.
Niemand werkt voor niets.
WAt er mij afgenomen is valt niet te vergoeden,op geen enkele manier,wat zal het toevoegen niets in mijn ogen.
HET IS GEBEURT EN LAAT HET AUB NU IN DEZE TIJD NIET WEER GEBEUREN.


hoop dat alles op een eerlijke manier boven water komt en dat er op een eerlijke manier mee om gegaan word.
DAT WIJ MOGEN LEREN VAN ELKAAR EN ONS VERLEDEN< VOOR DE TOEKOMST VAN DE KINDEREN DIE NU IN INTERNATEN VERBLIJVEN>
lies

Anoniem zei

Hallo allemaal
Hoe is het mogenlijk,dat bisschoppen pauzen en kardinalen
priester.NONNEN
NA JAREN VAN STUDIE EN ERVARING NOG STEEDS JEZUS CHRISTUS NIET HEBBEN BEGREPEN.
Blijkt uit het verleden hoe er met de kinderen is omgegaan.
JA met de mond,MAAR NIET VAN UIT HET VADERHART!!!!!!
lies

Anoniem zei

Ik denk dat alles helemaal niet met jezus te maken heeft maar alleen een groot geldspel van de staat en natuurlijk de kerk.
Waar is al die pracht en praal,ja in het monopolie wat Vaticaan heet.
Ik denk ook dat de nonnen waar wij zaten zelf niet zo heel veel aan ons overhielden,zij hadden toch een gelofte van armoede afgelegd,dat houd dus ook in dat ze zelf niks mochten houden.....bij hun dood erft familie ook niks maar jawel de kerk.
Ik zag ooit de tv serie de doornvogels....hierin moest ook alles naar de kerk.
Dus de paus behangen met diamanten en zijn stomme mijter evenals die bi_schop ringen zijn betaald uit slavenarbeid ook door ons.
Dat geld van de verkochte kloosters van de goede herder en alle bijbehorende grond die kapitalen heeft opgebracht zal dus ook in Rome liggen.
Ik moet toch nodig met het kollecte busje waar ooit bonen in moesten als wil van God nu toch gaan om er geld daar in te laten stoppen met ook de wil van god!
Onze slavenarbeid vericht in de goede herders moet nog steeds loon voor betaald worden.

Dan heb ik het nog niet over mijn verwoeste leven.
Ook ik weet niet wat genieten is.
Ook ik ben bang voor sex,want dat is vies mij daar geleerd.
Ik heb straatvrees,ik moet alle deuren open.....ik ben doodsbang onder de douche....ja waardoor....steeds die beelden in mijn hoofd.
Ik kan ook geen nee zeggen,heb ik niet geleerd.
Loop me zelf telkens voorbij want ik denk het hoort zo,ik mag geen rust....ik kan niet slapen...zit hele nachten op.
Ik wil niet geloven dat iemand van mij kan houden...krijg ik een bloemetje van mijn man dan denk ik wat zal daar weer achterzitten
In de goede herder in Velp en Almelo leerden ze mij dat ik NIEMAND was,ze leerden mij ook dat ik NIEMAND bleef mijn hele leven.
Ik blijf vechten voor alle kinderen nu dat ze in de toekomst ook geen NIEMAND zullen worden.
Dus aan excuses hebben we niks,laten ze de verantwoordelijken maar er voor opdraaien en dat is de KERK,DE STAAT want hun kinderrechters plaatsten ons bij die ZUSTERS VAN LIEFDE

Lieve groet
Star

Anoniem zei

hallo star
Wat heb je dat prachtig weergegeven,wat het met ons gedaan heeft,ja ik zeg ons..omdat ik hier alles in herken naar mezelf toe.
Jammer zo jammer,dat er zo weinig vrouwen zijn die hier praten.
Kan het me ook wel goed voorstellen er zullen wel genoeg redenen zijn omdat niet te doen.
Ja star de nonnen waren ook slachtoffer,zijn ook uitgebuit door de chef in rome.
Zij kregen ook geen loon,maar hebben er voor gekozen,alhoewel sommige of zelfs vele net zoals ons geen keus hadden
Meisjes die er gebleven zijn en zijn ingetreden.
Of een vlucht om het huis uit te komen.
Armoede, en noem maar op heb ik een keer ergens gelezen.
Je schreef: ik was NIEMAND en dat is nu precies het woord.
WIJ WAREN NIEMAND.
DANK JE WEL STAR...voel me niet meer zo alleen.
Je bent een kanjer
lies

Anoniem zei

Hallo allemaal

Nou Star is weer heel boos.
Zo werkt dat dus bij de kerk
Lees onderstaand stuk in onze krant Limburgs Dagblad.
Ik heb het gecopieerd
Hier is het.....nou zeg wat zijn ze toch goed in de bisdommen,nog steeds alles verhullen en mensen die slachtoffer waren aftekopen en ook nog zwijgplicht.
Ik heb er geen woorden even voor.

Slachtoffer pastoor eist nakoming regeling


Advocaat Nino Pennino eist namens het slachtoffer van een wegens seksueel misbruik veroordeelde pastoor nakoming van de schikkingsregeling die het bisdom Roermond met hem heeft getroffen.
door Annelies Hendrikx

Het bisdom ontkent die regeling getroffen te hebben en zegt dat alleen de mogelijkheden daarvoor zijn onderzocht met als uitgangspunt strikte geheimhouding. Pennino zei dinsdag in deze krant dat er een regeling is getroffen. "Nu Pennino de afspraak heeft geschonden, kan van een regeling helemaal geen sprake meer zijn", zegt bisdomwoordvoerder Stan Hoen. "Dit is echt volkomen bizar", reageert Pennino. Hij stelt dat hij niets heeft gezegd over de inhoud van de regeling, zoals afgesproken. Hij heeft louter bevestigd dat er een regeling is, waarmee het bisdom een aangekondigde schadeclaimprocedure afkocht. Daarvan heeft hij het bewijs: via e-mail kreeg hij van de jurist van het bisdom op 5 januari een voorstel inhoudende een bedrag, dat hij voorlegde aan zijn cliënt. Die ging ermee akkoord en dat liet Pennino het bisdom op 3 februari per mail weten. "Aanbod en acceptatie: dan heb je toch echt een deal. Ik vorder dat die wordt nagekomen." Pennino sommeert het bisdom binnen veertien dagen te betalen. Gebeurt dat niet, stapt hij naar de rechter.

BRON:Limburgs Dagblad

@Lies nee meid je staat niet alleen!
De onderste steen zal boven komen!

Lieve groet
Star

Anoniem zei

hoi star

het begint al goed, met de HEILIGE heren.
ZWIJGEN DOOFPOT nog steeds geen verantwoordelijkheid nemen.
Dan vraag ik je...Dit is al het bewijs van hoe ze met ons zijn omgegaan.
Onvolwasen mensen met een zieke geest hebben ons opgevoed.
Ze laten zichzelf nu aardig in de kaart kijken.
Je herkent de mens aan hoe hij is.
Wat ben ik nu blij met mezelf!!!!!
yippieeeeeeeeeeeeeee
groetjes
lies

Anoniem zei

Ja Lies maar ik denk dat de doofpot toch langzaam zal open gaan.
Inez en Lies hoe vinden jullie dit.....
Ik heb de vrijheid even genomen dit te copieeren en hier neer te zetten.
Ik vind het een fantastisch idee.
Opsluiten die handel!

LONDEN (ANP) - De Britse auteur en atheïst Richard Dawkins wil de paus laten arresteren wegens het schandaal rond kindermisbruik binnen de Rooms-Katholieke Kerk. De wetenschapper heeft juristen voor mensenrechten gevraagd te onderzoeken of er een klacht tegen Benedictus XVI kan worden ingediend.



De arrestatie zou moeten plaatsvinden tijdens het bezoek van de paus aan Groot-Brittannië van 16 tot 19 september. Het is het eerste officiële bezoek van een paus aan het land. Critici verwijten de paus het misbruik te hebben toegedekt en verzwegen.

Volgens de ingeschakelde juristen zijn er drie denkbare mogelijkheden om Benedictus XVI aan te pakken: via het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag, middels een gerechtelijke vervolging wegens misdaden tegen de mensheid of door een klacht van burgers (civiele procedure).

Bron: ANP

Lieve groet
Star

Anoniem zei

hallo allemaal
In de bijbel staat..Wat je zaait zal je oogsten, en dat je als mens je verantwoordelijkheid moet nemen.
En zeker de paus hoort dit te weten.

DUS!!!...OOGSTEN MAAR!!!






en hoop dat de rest ook mag oogsten.

groet lies

inez zei

Wat ben je toch een mooi mens met je lastige vragen zo af toe, Star :-)
Wat vind ik van dat de paus opsluiten...
ppppbbbrrrr

Allereerst vind het een buitengewoon belangrijke discussie en ik ben er erg blij mee dat die in het openbaar gevoerd wordt.
Maar dat gebeurt al een paar jaar. (in de VS zijn een aantal slachtoffer(-advocaten) al jaren bezig) -en dat loopt tot aan de hoogste regionen van de politiek en het recht - rond die vraag of en hoe je het Vaticaan juridisch aan kunt spreken en waarop dan, en dus over wat de paus dan eigenlijk is, staatshoofd of hoofd van een internationale kerk, en daarmee wat de waarde is van het kerkelijk recht naast het staatsrecht of het internationaal (straf)recht.

En je kunt ook zien dat afgedwongen door misbruikslachtoffers dat allerlei erg belangrijke ontwikkelingen tot stand heeft gebracht. Wat dat betreft is er juist door het misbruik in eigenlijk een hele korte tijd van nog geen 25 jaar, al willen jij en ik dat het morgen allemaal rond is, zo onwaarschlijk veel bereikt, afgedwongen door slachtoffers die op allerlei manieren hun mond open zijn gaan doen over die hele wereld!!.

En dat is ook voor mij persoonlijk onwaarschijnlijk belangrijk en ook belangrijk geweest de afgelopen jaren om met mijn eigen persoonlijke erfenis om te gaan.
Soort eekhoorntjestruc, ik verzamel ipv beukenootjes de kicks die ik van dat soort heel erg goed nieuws krijg :-)

En dat heb ik hard nodig ook, en vooral heel hard nodig gehad om momenten dat ik puur kapot ging.
Ik had het zonder zoveel mensen over die hele wereld en zien wat ze doen (en voor elkaar krijgen!!) en daar heel hard mee bezig zijn absoluut niet gered, hoogst waarschijnlijk simpelweg inmiddels harstikke dood geweest, verzopen in gevoelens van ellende zonder uitweg!

Laat daar geen enkel misverstand over zijn. Iedere keer als ik die moed niet kon vinden om door te gaan, kreeg ik die soms tienden van milimeter voor milimeter op die manier. Er is geen therapeut of wat voor hulpverler dan ook die me dat ooit had kunnen geven. Ik denk het absoluut niet dat dat wél zou kunnen. Daarvoor is mijn persoonlijke geschiedenis, en volgens mij die van jullie ook, te verschrikkelijk. Juist omdat het geweld waarmee we te maken hebben gehad een combinatie was van Staat én Religie, Kerk en daarmee de samenlevening. En dat dus ook gezin/familie relaties zo negatief, soms puur destructief beiinvloed (heeft), het grijpt zo op elkaar in allemaal, en heeft dat, net als bij jullie, (haast)mijn leven lang gedaan, tot daar niet meer mee te leven viel. Heel simpel. Want alle andere overlevingstrucs werkte ook niet meer. Maar dat ken je zelf ook, dus hoef ik je verder niet duidelijk te maken. Het kan een onsje meer van zus of zo zijn, maar dat maakt op zich nauwelijks uit.
Maar dat over de hele wereld heen zien dat ik de enige niet was en ook niet ben en wat dan wél mogelijk is en vooral dat het kán,dat je het kunt stoppen en verandering mogelijk is was (en is!!) voor mij persoonlijk heel belangrijk. Ook om (met die tienden van milimeters) mijn eigen verhaal -en daarin dus mijzelf - te vinden, met alle schuld en schaamte en destructie en meer van dat soort vrolijkheden die daarbij hoorde en hoort, te gaan snappen.
En vooral zonder al die vreselijke angst.

Oftewel: weer 's veel te veel woorden om te zeggen: ja ik vind die ontwikkelingen belangrijk :-)

inez zei

Maar ik geloof van geen meter dat ik dat nu zou hebben (gekregen) met een Paus in de bajes.
Het gaat toch om mij, niet om die Paus? Mijn leven, mijn kinderen?
Wat schiet ik dan op met een opgesloten Paus? Verandert er dan iets voor mijn leven?

Sterker nog. Ik heb die man zelfs nodig, buiten die bajes.
Ik heb simpelweg nodig heel goed naar die man te kijken en te proberen te snappen wat ie -en dan nog eens heel letterlijk ook, in Godsnaam - doet en waarom dan wel. En dan te ontdekken wat ik daarvan vind. En waarom, en in mijn persoonlijk verhaal dus inderdaad ook in Godsnaam - waarom dan wel. Want dat dwingt mij ook om die flauwe kul van die nonnen en hun Godsbeleving van toen, die ongelooflijk diep in mijn ziel zit gestampt, te snappen en te herbezien, en wat ik dan geloof.

En dat kan Benedictus als bajesklant me helemaal niet geven.
Dan had hij nooit die zaken rond Ierland zo kunnen doen als hij heeft gedaan, of die brief kunnen schrijven. En kan ik niet meeliften, ondertussen ook heel veel ontdekkend. Zo'n Diarmuid Martin bijvoorbeeld uit Dublin. Maar ook allerlei andere priesters en nonnen over die hele wereld, die ook heel integer aan het knokken zijn, volgens mij met dezelfde dingen als ik en dat goddank ook hardop, zodat ik naar ze kan luisteren en het kan gebruiken. Net als die juristen en weet ik veel wat allemaal.

oftewel, Star, leuke vraag. Lastige vraag.
Maar of ik nu zin heb om dit op dit weblog te laten staan?
Dat weet ik nog niet :-)
Maar dit is het antwoord, nu en misschien haal ik dat dan straks gewoon wel weg.
Bedankt dus voor je lastige vraag, Inez ga eens even in je blote gat staan?
Maar nu moet het in ieder geval in 2en geknipt, want ik heb een stel woorden te veel
Gebruikt. En als ik ga knippen nu, knip ik vast meteen die blote gat helemaal weg. ;-)

inez zei

Koffie!!!

Anoniem zei

hallo inez en star
Even een vraagje, komt mijn mail wel aan bij jullie? hoor nl niets terug.
groetjes
lies

Anoniem zei

Hallo lieve Lies

Nee meis ik heb geen mail gehad....
Was hij heel belangrijk....probeer hem dan please opnieuw naar me te sturen.
Ik ben nog steeds bezig met mijn hersengymnastiek.
Met al die koffie van Inez denk ik me wat af hoor.

Even vraagje voor Inez.....meis ga jij naar de demonstratie in Berlijn om de lotgenoten te steunen.
Ik zou het dolgraag doen als ik beter naar buiten zou durven.
Ja ik zit nog steeds gevangen.....komt door mijn verblijf tussen die muren snik.
Ergens blijft het bij mij klinken dat ik binnen moet blijven.
Goh ze hebben mij goed afgericht daar he dat ik niet weg zou lopen.....ik durf nu nog nauwelijks de drempel over.

Tja Inez en wat moet jemet de paus......wat kan die nu nog voor je betekenen......nou voor mij niks hoor dus kan die en zijn legertje van al die clowns daar in Rome weg.
Al het geld van die pracht en praal daar geven ze maar aan alle arme kinderen op onze wereld....die hebben niks,zelfs geen eten.
Ik kan me niet herinneren dat ,t vaticaan zorgt dat die kindertjes iets te eten krijgen.
Nee ze blijven met hun kont op de diamanten en het geld zitten.

Lieve groet
Star

Anoniem zei

hallo inez en star
Ik heb naar jullie beiden een hele belangrijke mail gestuurd.
Nu heb ik gehoord van jou star dat hij niet is aangekomen.
En bij jou inez???
laat het me even weten,ik an het niet hier neerzetten lijkt me niet verstandig.....of juist wel???
weet het eigenlijk niet goed kom er nog even niet uit.
Wat ik heb met mail???? word er niet goed van!!
groetjes
lies

inez zei

Hoi Lies,

Nee hoor, het ging goed met je mail. Maar zo af en toe heb ik het ook even nodig om in mijn berenhol te kruipen ;-) :-)

Je hebt (jullie hebben?)het antwoord waarschijnlijk inmiddels al gevonden, neem ik aan.

Groetjes.

(misschien moeten we eens berenklauwen gaan zaaien in plaats van vergeet me nietjes? ;-) :-) )

inez zei

16 april 2010 01:27

Ik kreeg vannacht een gedicht, Star Ik geef hem, met een buiging naar jou persoonlijk, dame, graag aan je door!

(enne uh, mocht je nog koffie willen aai op dat koppie van je
;-) :-) )

Julkiette zei

Hallo daar! mijn naam is Juliette uit Rotterdam, Nederland. Na veel mislukte IVF besloot ik bijna alle hoop op zwanger te worden op te geven, een collega op mijn werkplek vroeg me om me aan te sluiten bij een aantal groepen waar ze me over vertelde, vruchtbaarheidsgroepen voor elke manier om zwanger te raken, daarna koos ik ervoor om mee te doen vruchtbaarheidsgroepen in andere om meer informatie te krijgen met veel discussie en verschillende gedachten van verschillende vrouwen die hetzelfde probleem doormaakten en degenen die meer hetzelfde vruchtbaarheidsprobleem hadden, dan hoorde ik een vrouw die melding maakte van het gebruik van OSAGIE-KRUIDEN om zwanger te raken na het hebben van blokbuizen , onmiddellijk vertel ik haar wat ze heeft gezegd, en hoe heeft het voor haar gewerkt, zij heeft toen alles aan mij uitgelegd en mij gezegd om de kruiden te proberen dat het een goed resultaat zal opleveren en zij vertelde me om contact op te nemen met de kruidenarts DR. OSAGIE op zijn {WhatsApp. + 23470977669} die ik deed en mijn probleem aan de arts uitlegde na me te vragen wat het probleem was dat me bij hem bracht, toen werd ik een bepaald kruidengeneesmiddel aanbevolen, ik bestelde het en het werd geleverd aan ik samen met de instructie over hoe de kruiden te nemen, tot mijn grote verbazing na twee weken van het nemen van de kruiden en wat tijd doorbrengen met mijn man omdat mijn man ook moe was van me zwanger worden omdat na jarenlang proberen we bezig waren met adopteren, toen begon mijn lichaam tekenen te krijgen, ik verloor kracht en ik merkte dat mijn maandelijkse stroom voorbij ging ik was opgewonden en dus vertelde ik mijn man erover en vertelde ook de dokter over wat er met me gebeurde en hij vertelde me om naar een dokter te gaan , toen besloten we onze dokter te bezoeken voor een zwangerschapstest die positief uitkwam. nu wil ik de vruchtbaarheidsgroep bedanken waar ik lid van ben geworden en ook de vrouw die me voorstelt aan de Osagie-kruidenarts omdat ik op dit moment 2 ben
maanden zwanger, wat nooit eerder is gebeurd en ik gebruik ook het medium om mensen met onvruchtbaarheidsproblemen te informeren, moet contact opnemen met de kruidenarts op deze e-mail {DROSAGIE99@GMAIL.COM of WhatsApp. + 2349070977669} ...
.JULIETTE LEEUW ..