zaterdag 4 juli 2009

Cadeautjes van minstens 2 archivarissen!


Ik kreeg van de week het bericht dat de eerste archiefinventarissen bij Stichting Klooster Erfgoed Nederland online staan. (archief inventarissen zijn een soort inhoudsopgave van wat er in die soms meters zit of wat het is van een archief, zodat je niet elk snippertje apart hoeft door te kijken, dat is al voor je gedaan).

Wanneer je, zoals ik bv., al zo'n jaar of 25 bezig bent met het gesodemieter over archieven en allerlei Repelsteeltjes die we daarover in Nederland hadden is dat meer dan goed nieuws!

Het tot stand komen van die stichting SKEN - met een diepe buiging mijnerzijds naar in ieder ieder geval een paar mannenbroeders! - was al heel wat: afgelopen de tijd dat iedere congregatie het prive-archief zomaar op de barbeque kon gooien als ze daar lol in hadden of er een Brombeer bovenop zetten.
Maar dan ook nog eens de inventarissen online...fantastisch!!

Het werd nog mooier: het archief van de Voorzienigheid (!!! met uitzondering van .....jawel, de foto's!) bleek bij deze eerste ronde te horen...

Al bladerend kwam ik, tot mijn stomme verbazing en eigenlijk nogal per ongeluk tot de ontdekking dat er inmiddels dankzij dezelfde SKEN inmiddels ook voorwerpen van de Goede Herder on line staan!!!

Dat betekent dat het "museum" in Bloemendaal inmiddels dus (ook) bewerkt wordt (of is).
Fantastisch dus!

Maar behalve fantastisch, betekent het nog een paar dingen meer óók.
Over de Goede Herder, haar directie en Repelsteeltjes!

Mijn dank je wel aan een aantal archivarissen, de Stichting en haar (vrijwillige) medewerkers en anderen met hersens - en wat mij betreft datgene wat ik respect en simpel boerenfatsoen wens te bljven noemen - is dan ook buitengewoon gemeend en heel hartgrondig!
Dank jullie wel!!

Wanneer je dat wilt kun je met even doorklikken hier de foto's en de beschrijving ervan bekijken.
Voor die beschrijving: even op het overzicht op de tekst onder de foto klikken. (z.j. betekent zonder jaar )

De foto's komen hier ook te staan zodat ieder een mogelijkheid heeft om te reageren. Maar daar heb ik even voor tijd nodig, er waren een paar zaken bij die ook voor mij erg belangrijk waren en ook dat kost dus net als die foto's ook hierheen zetten tijd en energie.

Maar vanzelfsprekend zijn je reacties ook nu al welkom! Hier, of via de andere inmiddels wel bekende communicatie kanalen. Graag zelfs, leuk, spannend en interessant!
Misschien herken je dingen, ( de knikengel??) of mischien .... geen idee wat er bij wie dan ook hierdoor weer gebeurt, dus we zien wel weer.

Een erfdeel is er tenslotte om te delen, weet je dus als steeds welkom met reacties in ieder geval!

Geen opmerkingen: