vrijdag 28 maart 2008

Euphrasiaatje spelen; cadeautjes van goede herders

herziene versie
Een foto die ik prachtig en héél bijzonder vind.
De Kock gebruikte hem, zo staat hij ook in W (w/ wb>
(Het uitgebreide verhaal waarom juist die foto zo bijzonder is, is nu aan 't groeien en da komt nog welderis).

Bij de beelden van de Sancta Maria dat de Terp werd (naast de info van Narda over het huis voor werkende meiden van Leiderdorp) en Stars infovraag over dossiers een stuk achtergrondinfo erbij uit W(w/ wb>


Opvoeden naar stand
(overgenomen met toestemming van de auteur).

... De rooms-katholieke gestichten werden bevolkt dooor fraters en zusters, mannelijke envrouwelijke religieuzen, die hun leven hadden gewijd aan het verrichten van goede werken. Vooral de Fraters van Tilburg hadden in deze een naam met hun weeshuis en drukkerij. Een enkele orde bestond uit gewijde priesters, zoals de Kruisvaarders van St. Jan, die na de Tweede Wereldoorlog het Tehuis St. Jan bestierden. (*144 zie de Kock, Opvoeders). De katholieke gestichten hadden tot na de jaren veertig geen personeelsproblemen. Hun personeel was goedkoop en had ervaring in het internaatsleven. Vaak had dit personeel pedagogische cusussen gevolgd tijdens de voorbereiding op de inwijding van de orde.

In 1935 verscheen een studieboek waarin de vernieuwing van de gestichtsopvoeding met rooms erfgoed werd verrijkt. Dit was het eerste studieboek over gestichtsopvoeding (*145). Getuige latere verhalen was daarmee een goede opvoeding van de kinderen overigens niet gegarandeerd (*146) .


In 1933 werd de opleiding binnen de Rijksopvoedingsgestichten wegbezuinigd en de rang van opvoedkundig ambtenaar opgeheven. De minister stelde: "Uit pedagogisch oogpunt wordt de verhouding opvoeder tot pupil niet bepaald door den rang, welke de eerste bekleedt, maar door diens persoonlijkheid" (*147). Daarmee werd gesuggereerd, dat persoonlijke kwaliteiten voldoende waren om als opvoeder in een opvoedingsinrichting te werken. .....




laatste zin:



.. vereniging Zoek het Verlorene had in 1951 eenzelfde succespercentage voor haar clienten. Dat maatschappelijk slagen niet hetzelfde was als positief terugkijken, bleek uit een onderzoek onder oud-voogdijpupillen uit 1963.


(inez: blijkbaar hadden ze dan in katholieke kringen een andere statistieken. De perversie van Driehuis waar veel kinderen géén lagere school afmaakten, maar waar ons regelmatig de kennelijke vakliteratuur voor ogen werd getoverd in de opwekkende mededeling: "nog geen 3 procent van jullie komt terecht!" )



4 opmerkingen:

Anoniem zei

die foto van die dansende paren was volgens mij in de goede herder in velp,er staat mij iets bij van zo'n voorstelling en ook het meisje die vooraan zit komt me bekend voor.
maar zo was de grote zaal in velp ,of ik moet er helemaal naast zitten,maar ik heb vaak genoeg in die grote zaal gezeten voor alles en nog wat
groetjes narda

inez zei

Narda, leuk.
Maar kijk nu nog eens naar die 3 foto's hierboven, die wél uit Velp zijn. ;-)

En dat meisje vooraan....
Het kan natuurlijk.
Maar, als je je realiseert dat deze foto van 1953 of daarvoor is, toen gebruikte Kock hem immers in zijn boek, wat denk je dan? Ben benieuwd!

(persoolijk acht ik april 1952 een redelijke datering van deze foto overigens)

Anoniem zei

mis dat was in leiderdorp ..sttat een non op die ik ken

inez zei

hoi, helaas zag ik je reactie nu pas. Sorry, maar
wat leuk!

Ja, ook na vergelijking met de recreatiezaal in Velp, lijkt het er, zeker met jouw aanvulling, inderdaad op dat dit Zoeterwoude/Leiderdorp is.

Hoewel het herkennen van een gezicht mogelijk ook verwarrend kan werken, want hoe zat dat met overplaatsingen in jouw tijd?

Je reactie lijkt tenminste te betekenen dat ook jij in Leiderdorp/Zoeterwoude zat. Klopt dat? Wanneer en in welk van de 2 huizen?

Ik hoop tenminste dat ook jij eens wat van je ervaring wilt en kunt laten weten.

Wat denk jij? zou het mogelijk zijn dat hier inderdaad een feest rond Euhrasia gevierd werd?

Maar je zegt dat je één van de zusters herkend. Voor mij is'1 van de dingen die deze foto juist ook zo bijzonder maken, dat er géén zusters op staan, alleen die zogenaamde Magdalena "zusters".
(ik zal de verschilende kledij nog eens terug plaatsen, waardoor dat wellicht duidelijker wordt).

Ik ben dan dus ook erg benieuwd of jullie in jouw tijd wisten van het onderscheid tussen de verschillende "zusters" of leiding. Voor dat ik tenminste de eerste herkenden, dacht ik -door mijn ervaringen in het moederhuis van de Voorzienigheid - dat het postulanten waren :-)

Dus...mocht je willen en vooral kunnen vertellen, hartstikke leuk.
Doe aub mee aan die puzzel.

Maar vooral ook: wie weet hoe hard ook weer iemand anders op jouw woorden zit te wachten om die van haar zelf weer te weten, misschien op haar beurt weer te (kunnen) delen.

Dringend verzoek, laat bij het eerste log even weten dat je hebt gereageerd. Het is zo jammer om reacties pas zo laat te vinden, omdat dit systeem niet handig werkt. (maar ook daar wordt aan gewerkt), voor nu in ieder geval nogmaals mijn verontschuldigingen!