zondag 3 februari 2008

Iemand?

Ik heb dinsdag een afspraak net een van de weinige werkelijke deskundigen in Nederland over de organisatie en achtergronden etc. van de kinderbescherming, internaten etc.

Vanzelfsprekend over de RK internaten en kinderbescherming.
Net zo vanzelfsprekend dus ook over de Goede Herder

Mocht iemand van jullie een bepaald idee of vraag hebben en graag willen of denken dat het misschien de moeite waard zou kunnen zijn die eens mee te nemen:
laat het dan vooral even weten.

hier of per email (zie mijn profiel)
Vanzelfsprekend zal ik mijn best doen en krijg je een reactie, tip of misschien wel antwoord wanneer die gevonden kan worden of bestaat.

Er bestaan geen domme of onbenullige vragen!
De domme antwoorden hebben veel te veel inmiddels al wel leren kennen.
Doe je mond dus vooral open indien je geinteresseerd bent

Maak je daarbij dus vooral niet druk over dat het "vast heel raar is" of onduidelijk wat je bedoelt, of wat voor schaamte en smoesjes we allemaal wel niet kunnen bedenken of hebben (reken maar dat ik die ook ken) om met wat je wilt niet aan het werk te gaan!

Je zou bovendien met jouw gedachten en vragen anderen ook wel eens een groot plezier kunnen doen.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi Inez

Heb je nieuws ontdekt en krijgen we je verslag?

xxxxx

en groetjes aan aale herderinen hoor van

Marga

(in Velp Riet)

Anoniem zei

Ha Marga

tja, een verslag :-)

oke, dan!

Ik denk niet dat ik ooit eerder in mijn langzalzeleven zo boos ben geweest als ik nu ben!!!

Verder kun je me uitwringen, ben nog niet zo lang thuis.

Oftewel: ja, een hele hoop nieuws ontdekt.
Nog veel belangrijker: er gaat nog een hoop aankomen.

Ik wou dat ik de man 25 jaar geleden had ontdekt!

En dat is een blij, maar ook heel verdrietig weten nu.
Een van de redenen van mijn onwaarschijnlijke boosheid nu.

Oftewel: heremetijden is die deskundige effe deskundig.

Het goede nieuws (nou ja...goed..) dat was hij 25 jaar geleden niet.
Jij en ik wel ;-)
Maar dat wisten wij weer niet.
(Ik niet tenminste)

Nog veel beter nieuws is dat (ik of) we het nu wel weten.

Want wat we in die 1 1/2 jaar dat we nu, op allerlei verschillende manieren, met een stel mensen bezig zijn, in welke combinaties en waar dan ook,
hebben we heel veel meer bereikt dan we zelf door hebben!

Daar kunnen we maar beter beretrots op zijn ook!

En dat geldt, zonder een uitzondering, voor iedereen die daar aan bij heeft gedragen, op welke manier dan ook,
Met alle ellende die het ook heeft betekent (of nog betekenen gaat, hihi)!

Maar het spijt me, verder dan dit kom ik nu niet. Mijn kop zit veel te vol.
Of misschien wel juist niet mijn kop, maar allerlei andere plekken, zoals dat diepste van mijn tenen ;-)

Ik moet gewoon eerst even heel hard herkauwen. En dat herkauwen herkauwen.
Dank je wel voor je vraag!!

Een verslag hoort er vast anders uit te zien, maar ik heb nu even niet anders. Maar je vraag daar ben ik blij mee.

Werk aan de winkel! Als je kijkt naar (o.a. Roos,Star, Lies, en ook Narda's opmerking, wat jij wel eens hebt verteld en allerlei andere geluiden): er zijn mogelijkheden zat, al duurt dat logische verslag nog wel even

Mag het zo ook? ;-)

Anoniem zei

even een vraagje aan ene Riet uit velp
wanneer heb jij daar gewoond in de goede herder in velp?

en inez ik hoop dat al je vragen beantwoord zijn,en dat je er wat mee kan doen,of iedergeval misschien andere,en geeft het je zelf en misschien andere de kans om iets meer te weten te komen over die tijd
groetjes narda

Anoniem zei

Hoi Inez

Mag hoor hihihi
Maar ik wil je nieuws
maar waarom komt mijn email steeds weer terug?


Hoi Narda
Ik zat er opgesloten tussnen februari 1966 (14 jaar oud) tot noveber 1969
Ik woonde er niet. Ik hoorde er niet.

groetjes aan alle herderinnen
van Marga
xxxx

(in Velp Riet)

Anoniem zei

hallo marga
nee hoor je woonde daar,ZITTEN DOEN ALLEEN MISDADEGERS,en daar wil je toch niet meevergeleken worden,want zeg nou zelf je zegt zelf ik hoorde daar niet,dus je woonde er gewoon verkeerd je jou ogen .
ik heb er gewoond van 57-62 en was ook pas 13 jaar tot en met mijn 18 jaar,dus ik kan er genoeg over mee praten,en toen was e het nog weer anders dan in jou tijd,toen was ik allang en breed getrouwd en had al 2 kinderen .
volgens mij zit je nog steeds met haat gevoelens over die tijd,dat is toch zonde van je goede energie,dus gewoon verspilde ernergie,
heb je nog contact met ander herderinnen ,ja we toch wel byzonder hoor,we zijn een uit stervend ras.ja gewone internaat kinderen blijven er altijd maar geen oude herderinnen
als je met me in contact wil treden mag je me mailen hoor,hoef niet alles mag
groetjes van een oude herderin narda

Anoniem zei

Hoi Narda


Ik hoorde er niet.Ik woonde er niet. En waar ik wooknde liep mijn broer en mijn vader vrij maar die hadden mij verkracht. die konden al naaien
Ik zat daar opgesloten


groetjes van Marga

(in Velp Riet)

Anoniem zei

Marga, bedankt!
Je hielp me aan een paar ideeen.
;-)

Sorry, de rest zit nog in het kauw en herkauwstadium
En dat gaat niet harder dan dat het gaat.

hartelijke groet

inez zei

Sorry dame(s), nu heel braaf mijn best gedaan om te proberen een verslagje te maken.
Maar dat lukt me niet!
En hoe harder ik het nu blijf proberen, hoe minder dat me lukt.
Dus daar houd ik nu mee op!!!!

Samenvattend alleen maar dit:
Ik ben heel bijzonder blij met dat dat contact er was.

Het was een meer dan bijzondere ontmoeting.
Het heeft een gigantische hoop denkwerk opgeleverd.
Want het was zondermeer een verrukking (idioot woord, maar dat was het wel degelijk) om een zo deskundig figuur tegen te komen, waardoor er niet eindeloos gezeurd en uitgelegd hoefde te worden. Er gewoon gepraat kon worden en kennis en ervaringen uitgewisseld kon worden.

Niets geen gezeur om van alles en nog wat te hoeven verdedigen, maar gewoon open en realistisch.

Kritisch, her-en erkenning, en daardoor ook met respect, naar álle betrokkenen. Realisme ook mogelijkheden en onmogelijkheden die er -toen en nu nog steeds!- bestonden en bestaan.

En dan met name naar de vroegere meiden én de zusters, maar óók naar de andere partijen die er bij betrokken zijn (geweest), familie
en zeker ook de zorg/hulpverlening toen, kinderbescherming en de overheid.
Toen, maar ook daarna!

Heerlijk dus, eindelijk en wat mij betreft werkelijk voor het eerst (en ik heb de afgelopen jaren toch héél erg veel mensen gesproken) dat dat op zó'n manier mogelijk was.

Natuurlijk ook omdat ik inmiddels het nodige persoonlijk heb verwerkt, maar vooral omdat een deskundige inderdaad soms gewoon inderdáád érg deskundig kan zijn.
Zelfs nog een prettig leuk mens ook!

Heerlijk dus!
Op die manier kun je zelf ook weer over heel veel doordenken.

Ik heb erg zinvolle opmerkingen gehoord. Nieuwe mogelijkheden tot het vinden van informatie.
Nieuwe info op papier gekregen.
Kreeg er zelfs nog een handig boek over 100 jaar kinderbescherming bij ook :-)

En wat zeker ook nooit weg is, en dat is dan zachtjes uitgedrukt, een stevige bevestiging gekregen van datgene waarmee en vooral hoe ikzelf, mn. de afgelopen 3 jaar via mijn weblogs, bezig ben (geweest).

En ook dat is heerlijk natuurlijk.
Zeker na zoveel wat er gebeurd is en de overdonderende hoeveelheid andere reacties.
Natuurlijk zeker wanneer dat gebeurt door iemand die zo deskundig en ervaren is, en er -op een andere wijze - al net zo lang mee bezig is als ik dat zelf, dus niet alleen over de Goede Herder.

Zoals we er natuurlijk, herderinnen en anderen, ook al die tijd mee bezig waren

Terwijl ik dit schreef merkte ik dat ik alsnog een soort verslag aan het maken was.
En besloot dat anders aan te pakken.
( Dat is het voordeel van zelf zo'n weblog hebben;-))

Over wat ik verder schreef, waar ik het meest blij mee ben geweest , maak ik even een apart log. Misschien dat er iemand is die daarop wil en kan reageren. Het gaat over met elkaar erover praten. (niet) kunnen praten, willen praten.over woorden, taal.

En daar kan dus zeker ook iemand die niets weet van de Goede Herder, maar wel deskundig is over taal misschien wel 's een paar zinvolle zaken over zeggen of eens op regaeren.
Want ook dat zou wel eens informatie kunnen zijn die voor mensen belangrijk is in het denken over eigen ervaringen en de Goede Herder.

Laatste voor nú dan maar even:

Na die ontmoeting is er inmiddels verder contact geweest, meer informatie op tafel gekomen. en afspraken Maar hoe daar een goede manier voor te vinden, waar dat verder hoe toe leidt, dat weet ik nog niet.

En dat geldt ook voor hoe ga je met die informatie verder op dit weblog. Dat is gewoon lastig.
Het kost bovendien knap veel energie en tijd.
Als er behalve individueel, nauwelijks direct gereageerd wordt, is het dus ook maar wat makkelijk om die tijd en energie er niet in te steken, en niet te delen,
maar privé en vooral lekker - en enthousiast - in mijn dooie piere eentje door te gaan.

Oftewel: wie wat wil, kan zich dat maar beter ook realiseren en de handjes (of het keybord)even laten wapperen.
Niet omdat je dan een rechtszaak of zo kunt beginnen: maar omdat je mij dan zo enthousiast krijgt dat ik er weer meer tijd in stop,
waardoor jij (en anderen) dus ook eerder meer info krijgt die zo velen zeggen te willen hebben en zo hard te zoeken :-)

Informatie en kennis hebben we allemaal! Op welke manier dan ook.
En als je die even niet hebt of wilt of kunt delen, zijn er nog genoeg andere manieren ook om op een positieve manier kiezelstentjes of bergen bij te dragen in gezamelijk puzzelen.

Dus voor nu maar even tot zo ver.

En om te vertellen hoe de zondagse maaltijden er aan toegingen (wel eens bedacht dat ook dat informatie is en voor een ander weer een belangrijke herinnering op kan roepen?) heb je misschien wel niet een afgesloten groepje nodig, maar een bak koffie, lol en een sigaretje of zo.
Maar je kunt er ook een ander weer mee stimuleren!

inez zei

Zat er dus dik in :-) die email-vraag van vanmiddag:
wie is die deskundige deskundige

Daarom ook hier het antwoord dáárop meteen maar:

ik heb met hem afgesproken dat we die naam niet op het internet noemen.

Vrij eenvoudige reden:
Hij heeft zich teruggetrokken en heeft gezondheidsproblemen.

En helaas krijgen deskundigen bij hun pensioen niet een secretaresse mee. Zij moeten moeten zichzelf afschermen willen zij, binnen hun mogelijkheden, tóch gewoon dóór kunnen gaan.

Net als bij de Congregatie(s), of op andere plekken, is dat dus óók voor hem lastig met dat internet.
En is dat dus op deze manier opgelost.

Veel belangrijker dan hoe hij heet is wat hij deed en doet, dat mag iedereen natuurlijk wel weten.

Een hij, dus een man-mens.
Een bijzonder aardig, enthousiast, betrokken en gemotiveerd, die -volgens mij - ook (zijn) antwoorden wilde hebben op de vraag "hoe is het in vredesnaam mogelijk" omdat hij boos werd.

Net als ik en vele anderen zijn hele volwassene leven al bezig met die kinderbescherming en internaten. Maar op zijn eigen plekken:
hij was groepsleider in een internaat, ging doorstuderen en heeft jaren als psycholoog meegewerkt -en dus niet zo'n middagje in de week als bijverdienste - in een belangrijk internaat, en werd vervolgens docent trainer en wetenschappelijk onderzoeker op dit terrein
En kan dus nog schrijven ook :-)
En is, gelukkig, bezig met zijn volgende boek na meer dan 30 jaar onderzoek en ervaring

Hij kent dus de realiteit van die zorg-wereld van binnenuit én vanuit verschillende posities.

Het aardige erbij is bovendien dat hij "zijn" internaat als staf-psycholoog verliet in dezelfde periode als ik niet-voorgoed ging.
Hij heeft de volgende generatie(s) zorgdragers en gevers, leiding én beleidsmensen dus (mee)opgeleid.
En doet dat nog.
Onze kinderen en die van morgen.

Of hij nu Jantje of Pietje heet is via het internet verder niet interessant. Hij weet al dat ie goed is ;-)
En had die posities niet gehad als anderen dat niet óók hadden gevonden.

Met een brede lach nu:
ik bevind mij met mijn oordeel dus alweer ;-) in goed gezelschap, bedenk ik mij nu

De vraag is alleen maar hoe we hem nu mogen en kunnen gebruiken.
En daar hoort dus deze afspraak bij!

En mocht iemand zich afvragen of ik nu slijm?
Er blijken nog steeds mensen te zijn die een PC alleen als typemachine gebruiken en geen internet hebben of gebruiken!
Hij is er zo één ;-)
Vandaar..