vrijdag 22 februari 2008

Huize Larenstein Velp; cadeautje van goede herders




12 opmerkingen:

Unknown zei

Ben in bezit van oude foto's ten tijde dat mijn zus in de Goede Herder (Huize Larenstein) verbleef (vanaf 1939 tot 1958?) Eerst als pupil en later als leidingevende over groepen "rebelse meiden". Vrij veel foto's van oud-pupillen die door mijn zus (zuster Angela) onder haar hoede werden genomen.

inez zei

Dag Hubert,

Je zult er ongetwijfeld heel veel mensen, en vooral vroegere bewoonsters zélf of hun (klein)kinderen, een heel groot plezier meedoen.
Dit blog wordt ook gebruikt door vroegere bewoonsters die bij je zus in de groep lijken te hebben gezeten?
Wellicht heb je zelfs een foto van je zusje na haar intrede?

Ik hoop dat je ook jouw (en je zus' foto's ) zult willen delen met anderen.
Ze zijn bovendien niet alleen van groot belang misschien voor vroegere bewoonsters die bij je zus zaten.
Ze zijn voor ons allemaal van belang.
(en ook voor mij persoonlijk dus, want het zoeken van materiaal kost me erg veel tijd/energie ;-) dus ook jouw hulp en cadeautjes? Heel graag!!!



Dat kan op vele verschillende manieren. Vanzelfsprekend zijn ze, net als andere informatie, óók hier erg welkom. Of via de site van Mosquita Zwart.

Maar er zijn natuurlijk inmiddels al vele andere sites ook waar je je foto's (en verdere informatie daarmee) neer kunt zetten, wanneer je die op een andere wijze wenst te delen.
Msschien een suggestie eens te kijken op deze site naar de schat die een schoenendoos werd?
htp://broedertheolino.punt.nl/index.php?r=1&id=275797&tbl_archief=0

Het belangrijkste is je keuze dát je ze beschikbaar wilt stellen.
En dan gewoon even laat horen waar en/of hoe.

Wanneer je verder contact wenst, of misschien wel (over?) je zus?, weet je van harte welkom ook via mijn email

devoorzienigheidapestaartjehotmail.nl
devoorzienigheid als 1 woord geschreven.

Vanzelfprekend is het ook heel erg leuk om van jou, als broer van een Goede-Herder-zuster eens te horen.
Ook die horen en hoorden er tenslotte heel hard bij, al zal dat tijdens het klooster leven van je zus veel veranderd zijn.

Hartstikke leuk dus om verder van je te horen! Op welke wijze dan ook.

Mijn verontschuldigingen voor mijn veel te late reactie.
Dat kon niet anders.
Het staat inmiddels op mijn lijstje van goede voornemens voor het komend jaar ;-)

Nogmaals mijn dank.
Hartelijke groet.
Ook jij en de jouwen de beste wensen voor het komend jaar.

inez zei

Dag Hubert,

Ter aanvulling aub nog even een vraag. Ik hoop dat ik je er niet mee beledig of zo. Dat is zeker niet zo bedoeld.

Maar mocht je inderdaad een foto van je zus of verdere informatie willen delen, mag ik je dan vragen nog even na te denken over hoe dan mbt haar naam?

Wellicht was het in haar tijd (nog)niet volgens die regels, en haar beloften, haar wereldse naam te gebruiken?

Ikzelf zou dat graag in ieder geval op dit blog dan ook zo willen houden, zoals dat ook voor de vroegere bewoonsters geldt.

Bedankt voor het er misschien (nog?)eens even over na willen denken.

Nogmaals hartelijke groet

Inez

Anoniem zei

hallo lieve mensen

even vraag aan iedereen hoe is het er mee/
wat is toeval,zegt men wel eens,zit ik hier even achter zie ik dat de half broer van zuster angela(annie)hier op te vinden is,
ik had hem lang geleden gevraagd,(omdat an erg ziek was ),en misschien is ze wel al overleden,de vele foto's van haar die ze in altijd koesterde aan ons tegeven aan die genen die er erg blij mee zouden zijn,en dat heeft hij dus gedaan,
misschien leest hij dit ook,of misschien heb je zijn telefoon nummer (ja ja ik weet is te prive),maar ik zou ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO graag willen weten hoe het met annie gaat,haar telefoon van haar prive is niet meer in takt,en ook met de kerst en verjaardag (daar hoorde ik altijd iets van haar al 48 jaar,ja zolang ik van velp weg was.vandaar dat ik zo graag wil weten of ze nog leeft aan spreekbaar zal ze niet meer zijn,ze heeft alsheimer helaas.ik mis haar heel erg ja echt,ze was mijn velpse moeder zo zag ik haar en zo voelde het ook ,ik hoop dat ik hier iets over hoor,en misschien ja heel misschien leeft ze nog en kan ik haar nog opzoeken in een ziekenhuis of verzorgingshuis,
lieve inez,jij kent me door de brief ik hield echt van haar en misschien kan JIJ|ME NU HElpEN
ik wacht gespannen af

inez zei

Ha Narda,

ivm die andere vraag is er inmiddels de email ook naar jouw onderweg, en weet je dus waarom het zo lang duurde.

Nee van deze mogelijke broer van Zr. Angela heb ik helemaal niets meer gehoord.
Dat spijt me erg. Net als jij weet ik hoe verschrikkelijk belangrijk dergelijke foto's kunnen zijn voor mensen in het terugzoeken/vinden, zelfs alsnog kunnen verwerken van hun persoonlijke geschiedenis.

Zoals ze voor iedereen belangrijk zijn in het vinden van de geschiedenis van De Goede Herder en dat deel van de (rk) Kinderbescherming/Zorg, sociale en armoede (vrouwen) geschiedenis.

Maar ik heb ze niet, nooit meer iets gehoord.

Wanneer ik kijk naar de flauwe kul berichten(en zelfs foto's) die ik wél heb ontvangen sluit ik de kans bovendien niet uit dat ook dit een flauwe kulbericht was.
Internet barst nu eenmaal van de halve garen.
En zeker rond de Goede Herder hebben we er iniddels al de nodige achter de kiezen, nietwaar (brede grijns en een dikke knipoog! :-))
En iedereen kan hier natuurlijk voldoende te weten komen ook
om vervelende - voor mensen soms heel erg pijnlijke spelletjes te spelen, hebben we inmiddels meer dan genoeg geleerd.

Of het wel of niet klopt....? Iets anders dan het bekende "we zien wel" zit er niet op, meid.

Da's dan een heel vervelende conclusie, maar ook die hoort natuurlijk bij het onderwerp maar vooral de afhankelijke positie waarin iedereen van ons is gekomen ten gevolge van de Congregatie(s).
Dat is triest, vedrietig en wat mij betreft nog steeds een volkomen krankzinnig stelen van je verleden. Ik ben er dan ook nog steeds heel erg boos over, maar het is niet anders...

Vervelend, wanneer dit ook bij jou nu het geval zou zijn. Het is al langer bekend, hoe belangrijk Zuster Angela voor jou was.
Heb je al gewoon contact met de Congregatie opgenomen?
Dat lijkt me, zeker gezien je persoonlijke relatie met Zuster Angela, het meest handig.

Maar uit mijn eigen ervaringen met een aantal zusters van de Voorzienigheid weet ik ook hoe moeilijk dat kan zijn, juist door het dubbele ervan.

Ook dat is natuurlijk gewoon onderdeel van het geweld wat hoort bij (een deel van) die tehuizen en die geslotenheid van die Congregatie/ Kerk.

Nauurlijk is het volkomen vanzelfsprekend dat je over zo'n zuster die belangrijk voor je was (en bleef) wilt weten hoe en wat. Het haar goed gaat, in ieder geval of ze zelfs nog maar leeft of niet.

Het pleit voor je, zelfs vanuit katholiek oogpunt begaan te zijn met dat leven, dat jij dat belangrijk genoeg vind. Dat meer dan menselijke, die humane betrokkenheid, is jou in dit geval, een ander bij tov weer een ander, systematisch afgenomen.

Diep triest en verdrietig dus.Ik noem dat zelfs geweld.

Niet alleen heeft ieder mens het recht (en de behoefte!) gekend te worden, ook anders om: ieder mens heeft het recht te weten wat er met het Leven van iemand die bij je hoort gebeurt is. Of iemand nog leeft of niet.

Dat doen we in heel veel andere situaties ook, rode kruis, lijkenidentificatie teams en noem maar op. En dat is niet voor niets.

Fijn dat jij dat wilt over Zuster Angela! Zij is of misschien inmiddels wel was dat méér dan waard, als ieder Mens. Laat jezelf, maar ook haar, dat in vredesnaam niet afnemen!!

Daarom: aarzel vooral niet wanneer je het - om welke reden dan ook, die doet er absoluut niets toe!! -het moeilijk vind zélf contact hierover met de Congregatie op te nemen, dat te laten horen (email!) dan vinden we wanneer jij dat wilt wel een oplossing!!

Hartelijke groet, ook aan Heer gemaal ;-)

inez

Anoniem zei

l.s. is er ook een telefoonnummer van de beheerder van deze site? Mijn moeder, broer en ikzelf hebben in diverse tehuizen gewoond, waaronder huize
Larensteijn, Kinderhuis Bergsteijn, het internaat in Harreveld en huize St. Jozef in Rijsbergen. Ik zou graag advies krijgen van iemand die al langer met de zoektocht naar informatie bezig is. bvd en met vriendelijke groet

Peter v.d.Berg zei

Goedemorgen,ik zou het leuk vinden om contact te krijgen met de oud misdienaars waarmee ik de missen gediend heb,ik ben van het jaar 1950 en was destijds tien jaar toen ik bij de goede herder met een non moest oefenen in de kapel,met grote schrik moest ik mij toen helemaal omkleden omdat het toen de gewoonte was om eerst een zwarte pyjama en sloffen aan te doen voordat die zuster bij mij een toog en het koorhemd aandeed misschien wat oud verhalen ervan delen met elkaar?

Anoniem zei

Dag ik zou graag de foto’s willen zien mijn tante Martha is daar op 19 jarige leeftijd gestorven misschien staat ze erop grietje

Anoniem zei

Beste anoniem,
Welk jaar is dit geweest?
Was dit in Velp of elders bij de goede herder?

Anoniem zei

Goedemiddag,per toeval vond ik deze site.Net zoals zoveel jongens ben ik ook misdienaar geweest in mijn tijd op school kregen we Latijnse les bij de pastoor in de pastorie,heel vaak gebeurde het dat je tijdens de godsdienstles op school aangewezen werd om misdienaar te worden of je wilde of niet.

Gerda Nieuwenhuis zei

Ik heb niet in velp gezeten maar in zoeterwoude leiderdorp.
Geen fijne herinneringen nagelaten,ik heb veel wasserij werk gedaan.
Denk dat het moeilijk is om nog de oud gediende te achterhalen maar wie weet?

Hans de Groot zei

Hallo Peter.!
Dan moet ik u kennen omdat ik hier in deze periode van de zestiger jaren ook misdienaar en later acoliet ben geweest.

Ja zover als ik mij kan herinneren is dat er een non over de jongens ging en er ook koster werk deed toen ik er
eerste keer kwam heb ik met haar moeten oefenen met een paar jongens van school.
Als kleding had ik een zwarte toog aan met veel knoopjes en een witte boord om de nek heen met een koorhemd eroverheen en daaronder zat een zwarte gladde broek en een jasje wat veel weg had van een pyjama .
Als toen elfjarige jongen moest ik van mijn ouders misdienaar worden zo ging dat vroeger.
Ik ben in de Lodewijkkerk gedoopt en ook hier misdienaar geweest zodoende kwam ik ook weleens bij dit meisjes internaat voor een kerkdienst.