vrijdag 6 januari 2012

Weer bericht En jij?




Wanneer ook jij jezelf hier wilt laten horen, schrijf -onder je eigen (of pseudoniem) hier ook een log, ook bij de reacties onder ieder log welkom, maar hier wordt het eerder gezien.

Wanneer het (meer) over de Voorzienigheid gaat, werk dan even mee aub, en doe dat op mijn blog over de Voorzienigheid.
Verdere uitleg en mogelijkheden vind je links onder En jij?

Schrijf je ergens anders, laat het adres hier dan ook even weten. 't Zou jammer zijn het te missen.

en
24 rozen, 24 rozen, 24 rozen voor jou vind je hier klik

67 opmerkingen:

inez zei

onderstaande reactie werd door een van de Goede Herderinnen geplaats op mijn blog over de Voorzienigheid, en hierheen verplaatst.

Anoniem zei

Lies V schreef 8 januari 2008 23:08

wat mij opvalt is dat er bijna niets is over De Goede Herder almelo
ben al een tijdje op zoek
maar helaas niets
ik heb daar gezeten van 1965 tot
1970
JA GEZETEN

vr gr lies v.

8 januari 2008 23:08

inez zei

Dank voor je reactie, Lies
Mijn verontschuldigingen dat ik zo laat pas reageer. Ik kon dat niet eerder.
Dat je reactie welkom was, kun je inmiddels daadwerkelijk zien, ook uit deze, opnieuw verplaatste en wat veranderde reactie van 14-1.

Helaas heb je gelijk in wat je schrijft. En ook ik kan je nauwelijks helpen, wat me ook spijt.
Er is nautuurlijk wel het nodige, mn bij de Congregatie. (hoewel ze zeker erg veel hebben vernietigd).
Maar of je er toegang toekrijgt......???

Maar wellicht heb je inmiddels een ander blog al gevonden,
http://goedeherder.blogspot.com/
waarop je in ieder geval nog iets terug kunt vinden.

Heel veel van wat gaat over de Goede Herder, algemeen of die in Velp, gold immers ook voor Almelo. Hoewel Almelo bljkbaar nog ernstiger was als Velp laat staan Leiderdorp of Brabant is geweest (of lijkt te zijn geweest??)

Maar ook wat er daar inmiddels staat over Velp, staat er niet of nauwelijks dankzij De Congregatie.
Helaas, moet ik zeggen, ook niet dankzij een groot deel van de vroegere Herderinnen, bewoonsters, zorg-ontvangsters...

Da's nu eenmaal de , knap triest vind ik, realiteit waarmee we te maken hebben.
Die blijkt te horen bij de gevolgen van dat wat die (rkk) meiden-kinderbescherming was, zeker wat de Goede Herder was.
En daarmee datgene wat ieder -dus ook jou - afgenomen werd!

Wat er in ieder geval wel staat is, zoals je kunt zien,misschien al hebt gezien, is het boek Zondaressen.
Zonder enige twijfel, alweer triest genoeg, zal ook jij daarvan nog heel veel herkennen, zelfs al zat ook jij daar zoveel jaren later.

Nog een boek, waar je mogelijk iets aan hebt, maar slechts erg indirect en zijdelings iets zegt over Almelo is Wezen
& boefjes, zes eeuwen zorg in wees-en kinderhuizen;
van Dekker, Groenveld en Willemse.
Hoewel niet echt de werkelijke ervaringen van zorg-ontvangers, degene die er inderdaad zaten, schreef Willemse (docent orthopedagogiek Amsterdam) daarin een redelijk goed stuk wat zeker helpen kan om te begrijpen wat Almelo was en waarom. Een beetje fatsoenlijke bibliotheek heeft het.
Is het toch lastig, laat maar even weten, dan vinden we wel een oplossing.

Ik heb inmiddels een gesprek met hem gehad, en zeer binnenkort een afspraak. Duidelijk is dat de man inderdaad een van de zeer weinigen deskundigen in Nederland is. Maar niet alleen dat: hij is door zijn eigen ervaringen erg gemotiveerd over de kinderbescherming en het inzicht van de noodzaak voor vroegere zorg-ontvangers van informatie.
Ik zal ook jouw vraag over Almelo zeker in mijn achterhoofd houden, dus wie weet....
Het plezierige van deskundigen/docenten is nu eenmaal ook weggetjes, archieven en bibliotheken ;-)

Misschien heb je, voor zo ver je dat nog kent, er bovendien iets aan, te weten dat er een groep Oudkinderhuis-kinderen bestaat, van Gina. Mocht je daar behoefte aan hebben, is ook dat een manier om contacten te krijgen met anderen van de Goede Herder, of de Goede Herder Almelo.

Misschien heb je daar al contact mee (gehad)? ik doe aan die groep (of welke andere niet-open-groep) niet mee.
Ben bovendien uit die groep oud kindertehuis kinderen geknikkerd
We kunnen elkaar, om allerlei redenen, blijkbaar nog steeds niet vrijlaten....
Helaas is (zijn)daarmee ook de Congregatie(s) bepaald niet enthousiaster geworden (als ze dat ooit al waren, wat dus zeker niet het geval was!)tot meer openheid ...

Het adres is http://groups.msn.com/oudkinderhuiskinderen.
Kijk dan niet alleen onder tehuizen bij almelo, ook bij Gelderland,(velp) Zuid Holland (leiderdorp/zoetermeer)
of Noord Holland (Bloemendaal). Op Someren of Tilburg schijnt niemand nog te reageren?
Wellicht vind je het plezierig op die manier contacten te leggen met individuen (een van die) die (besloten) groepen.

Vanzelfsprekend ben je op mijn 3 blogs van harte welkom.
...
Zoals je inmiddels hebt gezien door de toevoegingen aan dit blog en (inmiddels alweer gewijzigde
;-) reacties

Dank je voor je schop onder mijn weledele achterste. Ik was het nogal zat om het oudere materiaal weer on line te zetten; t is knappe hoop werk. '

Maar vandaag kreeg ik - na een paar jaar knokken en zoeken- eindelijk een dossier over mijzelf boven water, en de toestemming van B & W dat in te zien.

Omdat inderdaad in een democratie niemand het recht heeft een ander de toegang tot haar (of zijn) verleden te onthouden.

Zelfs al wist je dat niet, je hebt dus gelijk met die schop ,ik had ongelijk mijn die moed en energie niet meer op te brengen. Bedankt!
Ik zal de komende tijd, binnen mijn mogelijkheden, zien dat ik wat ik heb, weer verder online (terug) zet en mijzelf nog eens an mijn oren te trekken. Want er is natuurlijk veel meer.

Ik hoop dat op een of andere manier ook jij daar dan weer iets kunt hebben.

En vanzelfsprekend is er de mogelijkheid van email.

Zoals je ziet heb ik je naam hier weggehaald. Geen familie namen, van niemand, open op het internet, is een van de weinige regels die ik hanteer.

...Ik copieer dit even ook naar het blog van de Goede Herder. Zodat we via dat blog eventueel verder contact kunnen hebben of mensen je daar terug kunnen vinden.

Dat was het dan maar even voor nu.
Je ziet: harstikke leuk ook van jou iets te lezen, bedankt, Lies!

14 januari 2008 23:11

Anoniem zei

hallo inez
wil je aub even kijken op voorzienigheid ik heb daar wat geschreven

alvast bedankt lies

Anoniem zei

dag inez
ook al ben ik niet altijd met je eens toch wil je een pluim geven voor je moeite die je alle goede herderinnen om boven water te krijgen wat voor ons belangrijk is
groetjes narda

inez zei

Hoi Narda, bedankt!

Die informatie is niet alleen voor goede herderinnen van belang.

Zolang die informatie niet openbaar beschikbaar is, klopt er in ieders heden heel erg veel niet

Buiten die muren bestond (en bestaat!) tenslotte gewoon ook een wereld!

Het plezierige van niet meer dat afhankelijk kind zijn, is dat er, goddank, een Democratie met Mensen Rechten is

Dus eindelijk het verleden mogen en kunnen weten en daarover denken wat je wilt

En natuurlijk is dit voor mij persoonlijk, vanuit de Voorzienigheid, heel wat belangrijker als de komst van de Germanen,de 80-jarige oorlog of zelfs het vrouwenstem recht ;-)

inez zei

Hieronder een aantal reacties zoals Lies die schreef op mijn weblog over de Voorzienigheid.

Ze waren van 17 januari.

Sorry, ik heb verzuimd die op het goede moment over te zetten.

Ik was te druk bezig o.a. door het vinden van een persoonlijk dossier van/over mijn ouderlijk gezin.
En wat dat verder betekent heeft.

Dat was (en is) heel erg veel, een hele goede reden dus eigenlijk!

Daarover komt binnenkort nog informatie, want ook anderen kunnen hier weer gebruik van maken.
Er liggen er nog heel veel meer!
:-) )

Maar het vervelende van dit weblog is nu eenmaal dat je reacties niet zo maar even kunt veranderen of op de goede datum er tussen kunt plakken. Maar ook dat heeft een aantal voordelen.

Daarom maar even zo dan.
Let daarom zelf even op de data aub!

Anoniem zei

Lies zei
17 januari 2008 14:01

hallo inez
even iets uitzoeken heb pas een computer
bedankt voor je reactie lies

Anoniem zei

Lies zei:
17 januari 2008 14:27

hallo inez
was heel blij met je reactie,maar weetje wat ik nou zo triest vind,dat babbelen met elkaar fijn heel erg fijn heb er ook veel aan gehad.
maar ook lekker veilig,maar kqmen we hier verder mee en is hiermee de kous afgedaan
als ik het goed gelezen heb leven er nog maar 96 zusters
ik wil een reunie ik wil jullie allemaal zien
ik denk dat we dan meer kunnen
betekenen voor elkaar
en ideen op doen ik heber wel een paar
ik wil graag mijn loon voor vier jaar hard werken
schade vergoeding voor de schade die ik opgelopen heb
en wat vindt je van kinder arbeid
ik was in almelo de jongste 12 of 13 was ik
wil het niet laten bij praten alleenik vind dat de zusters
er zo lekker van af komen
nou wie ziet hier wat in
als jullie wat van mij willen weten

mag je alles vragen en ook alles weten want ik ben de schaamte voorbij
ik hoop op veel reactie's
HET IS NOOIT TE LAAT

vr gr lies

17 januari 2008 14:27

Anoniem zei

Lies zei:

17 januari 2008 14:46

hallo inez
ik krijg net een telefoontje van een journalist algemeen dagblad
Zijwas verkeerd zocht een toilet juffrouw
Nou ik heb gelijk de kans waar genomen en haar doorgewezen naar jou site
ze vond het wel interesant dat ik een rechtzaak wil starten maar ik heb de hulp vab jullie allemaal nodig

afwachten maar

lies

17 januari 2008 14:46

inez zei

Lies zei:
17 januari 2008 15:04

hallq als jullie even niets van me horen,komt dat omdat me comp steeds vast loopt

groetjes lies

17 januari 2008 15:04

inez zei

Lies, nogmaals mijn verontschuldigingen!

Ik hoop dat je PC inmiddels weer mee werkt, we gauw verder weer van je horen.
Natuurlijk vooral ook dat jij reacties krijgt waarmee je weer verder kunt!!

Ik ben erg benieuwd naar je ideeen en je plannen, hier of via email.
Er zijn nog een paar vrouwen die over hetzelfde aan het denken zijn, dus wie weet.

Hoewel het zeker niet zo eenvoudig zal zijn en er volgens mij flink wat haken en ogen en knap ingewikkelde vragen bij komen kijken.

Maar sinds ik dat dossier van mijn vader/ons gezin heb kunnen inzien weet ik tot in het diepste van mijn tenen hoe essentieel het hebben van een rechtsgevoel en positie in een rechtstaat is!

Ik kreeg dat,eindelijk.

Ik hoop van harte dat ook jij die ervaring kent of zult krijgen!

Ik ben harstikke benieuwd naar wat jij wilt, en waar het allemaal toe leiden zal.
En wil, indien jij dat wilt, graag zelf ook met je meedenken

Belangrijkste is: het is jouw leven!
wees dus goed voor -en voorzichtig- met jezelf!
Laat je niet kisten ;-)

Hartelijke groet!

inez zei

'ns even uittesten of dit een handiger manier zou kunnen zijn.
Want je mist op dit blog veel te makkelijk een reactie van iemand.

En als ik dat er hier nu eens bij zet? werkt dat dan handiger?

inez zei

laatste reacties onder

Larenstein Velp
en

opvoeders in toog en kap 1

Anoniem zei

Hallo Inez

Ik heb weer even hier gelezen.
Meid ik zie een bericht van ene Lies.......
Ik heb begrepen dat zij de jongste in Almelo was.......
Als dat zo is dan is ze Lieske van toen.....woonde in Roermond en ik in Echt.
Zij was dan in mijn groep in Almelo.
Ooit werden we voor een vakantie even los gelaten,toen zijn we samen, ik en die Lieske dus lekker gaan stappen.
Ja lang leve de lol, heel even maar.....toen weer terug naar het gevang Almelo,in the middle of nowhere aan de Vriezenveense weg.

Liefs Star

en bedankt voor de rozen

Anoniem zei

Hoi Star,

Nu maar met je mee hopen dat Lies V inderdaad die Lieske is. Gosh, zou wel heel mooi zijn!

Ik hoopte, kijkend naar de jaren van verblijf, dat jullie elkaar zouden kennen. Want Lies is de eerste die ik tegenkom die zo lang in Almelo zat.Maar dit is natuurlijk helemaal mooi.

Jullie schijnen (of is het inmiddels schenen?) bovendien alweer een paar dezelfde wensen te hebben. Ben benieuwd!
Want ook dat zie ik -hoewel nog steeds knap ingewikkeld-ook steeds meer als realistisch.
Zeker tav Justitie.

En dat zou, met de informatie die nu zo langszaamaan wel naar boven komt, nog wel eens belangrijk kunnen zijn óók, op meerdere terreinen.
Al was het maar om het systematisch onthouden van informatie en dus de ontkenning van en de leugens over de Goede Herder naar boven te krijgen. En alle gevolgen die dat voor mensen -en niet alleen de vroegere meiden!-had en heeft.

Oftewel: hartstikke goed dat ook jij hier weer iets van je laat horen. En dat naast Narda...wie weet wat er nog mogelijk gaat worden en we verder gezamelijk voor elkaar krijgen.
Stap voor stap voor stap...
De zon schijnt in ieder geval flink, en het is nog steeds dat klimaat van vandaag dat bepaalt wat morgen mogelijk is over dat verleden!

Zelfs al begon dat dan met 1 krankzinnige foto en een logje;-)
En dat, dame, heb je dus fantastisch voor elkaar gekregen!!! Die rozen zijn dus niet meer dan zeer terecht de jouwe!

aai op je kop terug. Geef die vette knipoog die daarbij naast die buiging hoort vooral ook door aub aan de jouwen, aub!

Nu maar hopen dat Lies(ke) haar pc onderhand weer eens in orde is.
Werk aan de winkel!

inez zei

Er staat een aardig artikeltje over Maria Rabboni in BN/De Stem (krant)

Zie:
http://www.bndestem.nl/oosterhout/article2713715.ece

Kan, wanneer het er nog niet staat, iemand die er in die groep van Gina nog niet uitgegooid is dat dáár even laten weten? (zie Limburg)

inez zei

Geen idee of jullie het voor elkaar krijgen naar een serieuse film te kijken over nonnen, maar
ik vind net dat er morgen, woensdagavond, op canvas (belgie) (weer eens) een film wordt uitgezonden.

documentaire The Nun.

Mocht je het kunnen ontvangen.....
Bij deze.

Helaas laat mijn kabel Canvas nog steeds niet toe, dus ik moet wat organiseren, maar
Star, je hebt herhaaldelijk verteld wat er met je gebeurt (gebeurde?) wanneer je bepaalde beelden ziet (zag?)
Maar mocht je er inderdaad naar gaan kijken, hoop ik dat je hier, of op de andere manieren, je idee nog eens laat horen.

Geen idee, maar het zou mij niet echt verbazen wanneer een aantal zaken die destijds bij de Goede Herder nonnen hebben gespeeld, ongeacht wat je daar verder ook over moge vinden, in die docu ook terug komt.

En mocht iemand van jullie de mogelijkheid hebben het op te nemen, wie weet zelfs digitaal..heel graag natuurlijk!

23:20 The Nun:
Bekroond met de Prix Italia 2007



Zweedse documentaire over Marta, een jonge vrouw die op haar 19de intrad bij de Karmelitessen, de strengste van alle kloosterorden.
Marta komt uit een katholieke familie met negen kinderen. Ze mag het klooster van Glumslöv in Zuid-Zweden nooit verlaten en haar familieleden maar zeven keer per jaar ontmoeten, in een speciale bezoekersruimte waarin ze van hen gescheiden is door tralies. De documentaire volgt Marta en haar familie gedurende tien jaar. Normaal mag er niet gefilmd worden in het klooster, maar uitzonderlijk heeft Maud Nycander de toelating gekregen om Marta twee keer te interviewen, net voor haar intrede en na haar vijfjarig noviciaat. Ze praatte ook met Marta's moeder, haar zus Helena, haar oudste en jongste broers Samuel en Emanuel. Het resultaat is een rijke film die de vluchtigheid van het moment overstijgt en een diep respect en begrip toont voor het onderwerp en de hoofdpersonen.

Anoniem zei

beste inez

mijn vriendin is op zoek naar een huis waar zij vroeger is geweest maar er verder niets van weet. Wat ik weet van haar: het stond in Velp en heette de Terp.
Weet jij misschien hier iets over?
Ik denk dat je daar haar heel blij mee maakt.
Dank je wel vast.

Hoop dat je haar kan helpen en we vlug iets van je horen

Groetjes

Joanne O

Anoniem zei

Hoi Inez

Op de eerste plaats durf ik dat berichtje niet bij.......te plaatsen.
Wordt ik er ook uitgegooid.
Ik kom er overigens bijna nooit meer.
Heb je al iets van Lies gehoord...
Ja die rechtzaak ben ik nog steeds van plan.
Die Goede Herder laat mij niet los.....
Ik hoop dat we meer mensen vinden die dit willen,aan de mensen die er waren en er de goede dingen van zien heb ik niet veel.
Ik kan en wil niet begrijpen wat er goed aan was om meisjes op te sluiten.
Ik voel me nu al die jaren later nog steeds opgesloten.
Zij hebben mij mijn leven afgenomen door me psychisch mijn hele leven opte sluiten.
Nu zijn die nonnen bijna allemaal dood,wordt tijd dat ze ter verantwoording geroepen worden samen met de kinderbescherming en de kinderrechters olus hun baas de hoofdverantwoordelijke,de minister van Justitie!
Ik hoop dat de pers nog eens aandacht gaat schenken aan die misstanden,die er met jonge meisjes daar begaan zijn onder hun verantwoordelijkheid!

Groetjes Star

Anoniem zei

star een goede morgen
ik heb je verslag gelezen,
ik heb medelijde met je,echt waar ,en waarom
niet omdat dat je een recht zaak wil aan spannen aan die nonnen en mensen die jou en andere zoals jij zegt geestelijke mishandeld hebben ,dat moet je zelf weten,ieder zijn meug.
nee ik heb medelijde met je omdatJE NOG STEEDS IN DIE MODDER POEL BLIJFT DRIJVEN VAN HAAT ,EN DAAR OOK NIET ECHT UIT WIL OFKAN KOMEN ,zo zonde van je energie daar word je alleen maar nog zieker van,echt zielig voor je,en voor je omgeving
maar ook dat is jouw beslissing net zo als die rechtzaak
groetjes narda

Anoniem zei

Hoi Narda

Meid je hoeft me niet zielig te vinden,nee dat ben ik niet.
Ik wil gewoon gerechtigheid voor al de meiden die naar de buitenwereld toe er nog steeds niet voor uit durven te komen dat ze ooit in het GESTICHT de goede herder verbleven.
Er wordt door velen gezegd dat ze toch hun leven wel op de rails hebben,ja voor de buitenwereld maar diep van binnen is er bij heel veel toch die haat naar de toen verantwoordelijken voor die opsluiting,ja je leest het goed Opsluiting!!!!
Narda ik weet dat jij er met andere ogen naar kijkt....ik kan ook zeggen jij bent in de goede herder gedachten blijven hangen.
Ja ik ook maar zie ook de omgeving nu!
Nee ik heb nog steeds geen goed woord voor die goede herder gestichten!

Liefs Star

inez zei

Hoi Narda,

ik vind dat je de grenzen te buiten gaat in wat je tegen Star hier zegt " ... en voor je omgeving"
Ik vind het buitengewoon grof!

Het lijkt mij dat Star's omgeving alle redenen heeft om beretrots op haar te zijn!
Een moeder en een grootmoeder die het lef heeft om de keuze te durven maken: DIT MAG NIET MET KINDEREN! DAT MOCHT NIET MET MIJ!

Dát is knokken voor de toekomst van kinderen. Onze kinderen en de volgende generaties!

En dat knokken is verschrikkelijk!
Want daarvoor is een afschuwelijke knokpartij met jezelf nodig.
Precies zoals jij en ik, en wij allemaal die ook kennen!
Bovendien een knokpartij waarom niemand heeft gevraagd.
Jij, ik of Star niet.
En dus al helemaal Star's omgeving, of die van jou, of van mij, of van wie dan ook van ons allemaal niet!

Net zo min als die zusters, welke Congregatie dan ook, die afschuwelijke knokpartij van ieder van ons, en dus zéker die vroegere meiden van de Goede Herder niet, dat (zullen) hebben gewild.

Desalniettemin is dát de realiteit die wij allemaal -individueel -kennen!
Zoals ieder ander mens haar of zijn geworstel met haar/zijn jeugd kent, zich daarvan moet bevrijden om een eigen leven te kunnen leiden (en de volgende generatie eigen! missers te mogen maken).

Dat hoort bij leven.

Maar de knokpartij die wij, állemáál, met onszelf hebben te leveren ziet er op heel veel punten anders uit.

Waar wij, állemaal mee af hebben te reken, is hoe onze samenleving met haar Zorg om is gegaan.
Wij waren -behalve kind van - óók afhankelijke zorgontvangers van justitiele roomskatholieke kinderzorg.

Dat afrekenen heeft die samenleving óók moeten doen. Zoals de RKK dat moet. Die Zorg, die kinderbescherming, is -goddank - niet meer zoals die was.
Dat hebben ook de Congregaties moeten doen.

Gezamelijk en mensen individueel. Of zijn daar nog druk mee bezig.

Dat moet dus óók ieder van ons.

Als kind van met je eigen familie, net als wie dan ook. Maar óók met die Zorg, die samenleving, die RKK, zélfs met elkaar.
Wij maakten deel uit van elkaars samenleving. Wij leefden, in een isolement, samen.

Maar vooral: wij waren afhankelijk. Zoals kinderen dat altijd zijn.

Door dat isolement, maar ook de vele belangen die daarbij op spel staan -en onderschat die vooral niet, zoals overal over de hele wereld steeds meer duidelijk wordt- is juist ieder van ons gedwongen geweest individueel en in isolement haar (of zijn) knokpartij te hebben.

En dat is volstrekt onmogelijk!
Onmacht.
We hebben er bovendien niet eens de instumenten die je daarvoor nodig hebt gekregen. Integendeel!
En die instrumenten ontbreken grotendeels nu nog steeds in die samenleving!
Onmacht!
Ook in de Zorg

Vanzelfsprekend heeft daar dus bij ieder van ons onze omgeving het nodige van meegemaakt.
Maar ook daarvoor heeft niemand van ons gekozen!

We hadden die keuze vrijheden niet!!

Niet in ons zelf, in onze koppies, vaak zelfs niet in onze ziel, vaak niet eens in ons lijf.
En dat ook nog eens heel letterlijk!
Wij gaan -na jarenlange noodzakelijk geknok - gewoon stomweg ook nog eens jaren eerder dood!

Dat is toch precies waarvoor in een samenleving kinderbescherming bestaat en noodzakelijk is?
Om kinderen datgene wel te geven waarvan we weten dat noodzakelijk is?

En iedereen, wie dan ook, die tegen een ander, die noodzakelijkerwijs afhankelijk was, van die kinderbescherming -om welke reden dan ook - durft te zeggen dat dat zielig is voor de omgeving van die vroegere kinderen op de manier waarop jij dat hier tegen Star, zegt gaat de grenzen ver te buiten.

Jazeker onze omgeving is onthouden waarop ook zij recht hadden. En ieder van ons hen graag had willen geven.

Maar het énige wat ze werkelijk onthouden is, is de mogelijkheid om blind voor Mensenrechten en wat dat vereist volwassen Mens te worden.
Zij zijn gedwongen hun eigen werk te doen, in keuzes te maken over hoe zij willen dat morgen en overmorgen eruit ziet.
In een democratie gebaseerd op mensenrechten. Een samenleving met Zorg!

En of dat nu zo zielig is voor die omgeving?

Maar dit op deze manier zeggen tegen Star, en daarmee tegen ons allemaal, is fout!
Het is wreed!
Tegenover Star, ons allemaal, haar omgeving, en die van ons allemaal.

Het is wreed want het gebruikt de wrede trucs uit onze jeugd.
De machts-truc en de leugen dat we ons zouden moeten schamen en ons schuldig voelen, over hoe wij wat wij doen, we niet zouden deugen.

Die smerigheid en gevolgen daarvan, Narda, kennen we, állemaal!
En de angst waarom die gebruikt werd en wordt.
Mijn angst, jouw angst, Stars angst! de onmacht
En de leugens, tegen elkaar, maar vooral tegen jezelf,die we om die onmacht en die angst al die tijd hebben op moeten hangen, in verdomde vicieuze cirkels.

Maar je kunt ook kiezen die te doorbreken. En daar elkaar bij te leren gebruiken. Je instrumenten te vinden en te leren gebruiken.

Bedankt daarom voor je opmerkingen. Dit is mijn antwoord.
Fijn dat je mij na liet denken. Zonder enige twijfel dwong Star haar omgeving tot denken.
EN daarmee is ze die dijk van een moeder, grootmoeder en een burger dus, waar die omgeving maar beter heel trots op kan zijn, of misschien nog even verder moeten nadenken.

Omdat niet blind willen zijn,maar durven kijken naar krokodillen onder het bed lastig werk is.
Net als stofzuigen en spinnewebben weghalen verdomd vervelend en griezelig kan zijn.

inez zei

ínez, véél te véél woorden?
JA!!

leer mijn instrumenten iedere dag meer gebruiken en ben mijzelf.

En dat, meiden, en zeker jullie beiden Star en Narda, kreeg en krijg ik en mijn omgeving mede van jullie.
Dank je wel!

Ben ik effe blij dat jullie in die Goede Herder zaten ;-)

Daardoor kan ik tenminste die ras-ouwehoer zijn die ik ben, in plaats van die schuldige zielige slechte vrouw (denk hoer bij gebrek aan maagdelijkheid) die zich, mede door gebrek aan dankbaarheid, hoort te schamen!

inez zei

Ha Joanne,

Dank je wel voor vraag!
Ik werd het me toch zat ;-)
Hartstikke goed van je dus.

Ik ben even aan het werk geweest
en zal de komende dagen (weekend) een stel foto's neer zetten waarvan ik hoop dat ook je vriendin die zal herkennen.

Heel veel succes in ieder geval.
Nogmaals bedankt voor wat ook anderen kregen door je vriendschap en je vraag!

inez zei

Star, je bent een juweel!

Maar de rest van die woorden, kan ik nu even niet vinden!
Misschien wel omdat ik zo ongelooflijk blij ben dat jij weer woorden hebt gevonden en die opschreef.

En ieder woord die je vind en dus kunt delen die isoleercel diep van binnen verder afbreekt.
Bij jezelf en bij die ander die dat van je nodig heeft, om zichzelf te herkennen.

Dame, U bent een juweel!
*met een diepe buiging*

inez zei

Star schreef
1 maart 2008 17:09

Hoi Inez

Meid dank je wel,ja wat voor juweel zeker een ketting van blik of ja zo,n nonnenkruis haha
Meid je weet dat ik Narda ken...dus ik kan echt niet boos worden over haar reaktie naar mij.
Dus Narda als jij dit leest meis,even goede vrienden hoor.

Inez even iets anders, heb je nog iets van Lies gehoord....
Ik lag vanacht zo te denken en mijn deurtje ging weer even open....
Het was niet die Lieske waar ik mee ging stappen uit Roermond,nee was een ander meisje uit Roermond,ik ben nog steeds niet op haar naam gekomen....
Dit is wel Lieske waar ik bij in de groep zat, ze was de jongste van heel de goede herder in Almelo.
Ze droeg toen 2 staartjes,weet je wel achter strak met zo,n scheiding en elastiekjes.
Ik vond ,t altijd zo koddig staan, en omdat ze de jongste was,herinner ik me haar heel goed.
Zat ze ook in de groep bij zuster Rosa met haar guppies bak.....
Kent ze toevallig Johanna De L*.
Mooie donkere meid.......
Ik ben benieuwd,weet wel zeker dat ,t deze Lies is.....
Hoop snel iets te horen.
Fijn goede herder weekend(opgesloten en lezen)

Liefs Star

1 maart 2008 17:09

*naam weggehaald en bericht herplaatst Inez

inez zei

Star, sorry meid, even je bericht weggehaald en herplaatst ivm het gebruik van een familienaam.
Stom van me er eerder over heen te hebben gelezen, sorry.

Maar ik vond je herinnering aan dat meideke met 2 staartjes, elastiekjes en een scheiding zo leuk om te lezen :-)

Het was fijn dat te lezen en je -vertederd- te realiseren dat de meeste van ons wel zo'n guppie (of meerdere) ergens in dat achterhoofd hebben.
Dank je wel. (kus)

Het gebrek aan antwoord hier mijnerzijds over Lies snap je wel ;-)

inez zei

de laatste reacties staan bij het log:

spuugzat! en de wet openbaarheid bestuur

inez zei

voor latere reacties kijk nog eens onder:
Euphrasiaatje spelen.

Onhandig dat een dag maar 24 uur heeft.

inez zei

en onder:
Nog een cadeautje of klap in het gezicht

blijkt Elsje op zoek te zijn naar haar klooster tehuis en een tehuis voor duivels kinderen (diepe zucht).

Alex zei

Beste Inez. Ik heb een paar jaar op de Terp in Velp gewerkt. Rond 1975. Ik was waarschijnlijk de eerste man - toen 23 jaar - die in vast dienstverband werd aangenomen om daar als groepsleider te gaan werken. Directrice Zuster Leocadie. Het is heel bijzonder om hier in je Blog over de goede Herder te lezen waarmee ik ook via invalshoeken al enige ervaring had. Ik wil hier wel wat vertellen over mijn ervaringen als daar behoefte aan is. Hartelijke groeten. Alex

Alex zei

Ik wil een paar fotoos plaatsen maar weet niet hoe dat gaat. Hoe kom ik daar achter?

Alex zei

Beste Inez. Larensteijn leerde ik als kind kennen toen ik er langs kwam op weg naar mijn grootouders. Een donker mysterie. Donker ja, Een muur om iets onbegrijpelijks aan het zicht te onttrekken. ik had geen flauw idee wat er achter die muur was. Later kreeg mijn moeder hulp in haar huishouding met 6 kinderen. Een meisje uit Larensteijn die een ochtend per week kwam. Ze was niet alleen heel verlegen maar leek zo van een andere planeet te komen, zo wereldvreemd was ze. Mijn moeder was een lieve vrouw en het was ook vast de bedoeling dat mijn moeder het meisje in haar "buitenshuis" zijn zou begeleiden, maar het meisje is volgens mij uiteindelijk niet vaak geweest, ik heb haar maar een paar keer gezien. Van mijn veertiende tot mijn 19e ben ik op een internaat geweest, van Fraters, in Borculo. Op mijn 23e, na mijn werk voor het ministerie van defensie zal ik maar zeggen, reageerde ik op een vacature voor een klusjesman boven de veertig, voor in de ochtenden op de Terp. Op dat moment had ik geen idee dat dat achter die Velpse muur was. Ik heb gesoliciteerd en werd toch aangenomen. De directrice durfde het eigenlijk niet aan, maar vertelde mij later dat ze het toch had gedaan omdat een van de groepsleidsters haar kon overhalen om het te proberen. Ik werkte in de ochtend als de meisjes er niet waren.Soms ging ik met de directrice mee naar de MACRO inkopen doen. Zo vroeg ze me wat ik van plan was in de toekomst en ik vertelde dat ik in het welzijns werk wilde gaan. Groepsleider wilde worden. Kort daarop werd ik als groepsleider fulltime aangenomen, in wisselende diensten.Ik was een groepsleider die vele klusjes in huis en in de tuin deed. Zo heb ik de verrotte kruiwagen die op het gras stond helemaal nagebouwd. Ik maaide het gras, repareerde de riolering en renoveerde twee toiletten. Met hulp van sommige meisjes werden kamers en slaapkamers opnieuw behangen en geschilderd. Boven werd door mij op zolder een grote ruimte omgebouwd tot "Disco zolder" Maar ik kookte ook, bij toerbeurt. Regelmatig met hulp van een of twee meisjes. We aten gezamenlijk aan de lange tafel in de eetkamer en savonds zaten we in de gemeenschappelijke ruimte. De meisjes waren in de leeftijd van 14 tot aan de twintig. De meeste meisjes gingen naar school, onder andere of vooral naar de huishoudschool, of ze werkten ergens. Ik was 23/24 jaar in die tijd. Oudere meisjes die zelfstandig gingen wonen zaten in een kleine overgangsgroep en hadden een eigen huiskamer. Ik had geen idee waarom de meisjes daar waren geplaats maar in de loop van de tijd werd me daar meer en meer van duidelijk. Op een gegeven moment kreeg ik de opdracht oudere dossiers in de tuin te verbranden aangezien deze niet langer dan 4 of 5 jaar bewaard mochten blijven. Aangezien je de dossiers niet op een stapel kan leggen en ze zomaar in de brand kan steken moest ik ze losschudden boven een vuur om er voor te zorgen dat ze uiteindelijk volledig verbrandden. Ik ontdekte dat als ik een dossier op een bepaalde manier boven het vuur los liet vallen ik zo, vaak op een bladzijde kwam waar gegevens werden vermeld over de achtergrond van een plaatsing. Met de infomatie die ik verkreeg door de omgang met de op dat moment geplaatste meisjes kreeg ik een aardig beeld over de achtergronden. Destijds, maar ook terugkijkend later, kon ik niet anders als vaststellen dat op de Terp gewone meisjes zaten, leuke en aardige meisjes, niet anders als meisjes buiten het tehuis, behalve dan dat zij meestal slachtoffer waren geworden van een situatie in de gezinssfeer.

Anoniem zei

Lies V zei
29 augustus 2008 12:07*

hallo allemaal
ben weer online
heb in de goede herder almelo GEZETEN 1965-1968 of zoiets wanneer ik weg mocht weet ik niet meer zeker
zat in de groep van zr francisca later bij zr hillegonda
was de jongste daar eind 12 jaar
na een lange verwerkingsperiode
ben ik nu van plan om een proces
te starten wie van jullie ziet hier wat in?
hoe meer meiden des te sterker we staan
ik hoop op veel reacties
vriendelijke groeten lies

*bericht weggehaald en teruggeplaatst door Inez ivm
de regel is dat er géén familienamen op dit blog worden gebruikt.

Anoniem zei

Lies V zei
2 september 2008 23:23*

Er zijn bij elkaar wat ik er in korte tijd van gezien heb,maar weinig herderinen die reagere
vraag me af met hoevelen we zijn

*bericht weggehaald en zonder familienaam teruggeplaatst door Inez ivm regel over géén familienamen op dit blog.

inez zei

Hoi Lies,

Leuk weer wat van je te horen.
Hoewel het even slikken en denken vereist.
Daarom nu even een heel korte reactie. Later meer.

Zoals je ziet heb ik bij beide reacties je familienaam weggehaald.

Maar, dat lijkt me belangrijker, van je oproep even een aparte oproep gemaakt.
Hopelijk krijgt die zo meer aandacht en ben je het daarmee eens.
Als je dat niet wilt, laat maar even horen, dan doen we het weer anders ;-)
Belangrijkste is dat je goed gelezen kunt worden.

Groetjes terug

Inez

inez zei

De laatste reactie(s) staan onder

Huize Larenstein Velp, cadeautjes van goede herders.

inez zei

onder Almelo Lies een oproep van 14 sept 2008.

inez zei

Laatste berichten staan onder
Moeder Euphrasia's zenuwcakjes.

inez zei

onder : 2008/06/ cadeautjes van enkele goede herders 1.

Jolanda Jansson zei

Hoi Inze, ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik op zoek naar informatie van een zuster die werkte in Zoeterwoude in het Goede Herder klooster. Dit was nl. een zus van mijn overgrootvader en ivm stamboomonderzoek wil ik me wat nader tot haar gaan richten. Sorry als ik hier fout ben, maar misschien kan jij helpen, of iemand anders, haar naam was Marie Langeweg, begin jaren 50 is mijn moeder een keertje bij haar op bezoek geweest in het klooster, verder weet ik helaas niets.
Dank je wel, Jolanda uit Luxemburg.

Anoniem zei

Hoi Inez,

Ik heb een tijdje geleden via de mail contact gehad met Narda. Helaas ben ik door een computer crash mijn e-mail adressen kwijt geraakt. Zou jij dat voor mij hebben misschien?? De info die ik zoek is over een bewoonster (Maria Helena Langeweg; roepnaam Marie) van de Goede herder in Zoeterwoude. Het is een zus van mijn overgrootvader. Ik wil heel graag weten waarom ze daar naar toe moest. Van gevonden "papieren" begreep ik dat ze als "bestedelinge"het klooster is ingegaan. Ze is er op 16 febr.1900 ingegaan, ze was toen 17 jaar. Op 3 april 1965 is ze gestorven aldaar. Ze hebben haar in die tussenliggende periode een keer gezegd dat ze het klooster kon verlaten maar dat wilde ze niet. Volgens een tante van mij "deugde" ze niet. Bij de Zusters in Bloemendaal krijg ik nooit contact, daar schijnen alle archieven te zijn van alle bewoonsters.
Misschien kun jij of Narda me verder helpen.

Heel hartelijk dank alvast en vriendelijke groeten uit Luxemburg,

Jolanda Jansson

Anoniem zei

ik zou graag meer willen weten over de kinderen Sanstra die vanaf de jaren na 1930 in de verschillende internaten van de Goede Herder hebben vertoefd. Als laatste overleed onze tante Zr. Rosa in huize Witven.
Waarom werden ze dsaar door hun vader naar toe gestuurd? Ze konden toch ook naar een gewone school in de plaats waar ze woonden?
Voor de stamboom zoeken we naar gegevens over hen. De zusjes Annie en Rosa overleden in het internaat van de Goede Herder in Almelo, huize Alexandra heette dat geloof ik....
Wie kan er antwoord geven op onze vragen?

helma zei

helma/b ik ben ook op zoek naar meisjes die tussen 1960 en 1965 in de goede herder in almelo hebben gezeten om nu eens bij te babbelen wat wij toen niet mochten.hoop gauw op een reagtie,ik zat in de groep van zr roso en zr clara ,zijn er nog meer mogelijk heden om in contackt te komen met de meiden van de goede herder in almelo gr, helma b.

helma zei

hallo ik ben helma heb van 1960 tot 1965 in de goede herder gezeten in de groep van zr.roza en zr. clara hoop op een reagtie van meisjes uit die tijd om eens bij te babbelen wat wij toen niet mochten gr , helma ,b,

martje zei

is er ook iets bekend over De Goede Herder in Bloemendaal of daar in de buurt?

Martje zei

is er ook iets bekend over De Goede Herder in Bloemendaal?
Wat had de familie Van 't Westende met De Goede Herder te maken?

Anoniem zei

Ik zou graag contact hebben via email, is dat mogelijk?

Petite Etoile

honnepon1956 zei

Ook mijn moeder kwam na in vele kindertehuizen gezien te hebben in de Goede Herder in Almelo terecht..De verhalen die zei heeft verteld waren niet ze mooi...Ze zei altijd over die nonnen...het waren de zusters van liefde....Maar zij zei altijd...dat het krengen waren...Nee,voor mijn moeder een vreselijke tijd...Wel kwam ze mijn vader in Almelo tegen...dat was dan ook het enige positive eraan...

honnepon1956 zei

Zijn er ook foto's van de kinderen van... De goede Herder in Almelo..1953....

helen zei

Hallo
ik ben Helen en zoek langs deze weg meisjes nu vrouwen die tussen 1960 en 1965 in dat vreselijke internaat de goede herder in leiderdorp gezeten hebben.Ben benieuwd of jouw leven ook getraumatiseerd is verlopen door de jeugd jaren van kinderarbeid in de goede herder gr Helen

helen zei

Hallo
ik ben Helen en zoek langs deze weg meisjes nu vrouwen die tussen 1960 en 1965 in dat vreselijke internaat de goede herder in leiderdorp gezeten hebben.Ben benieuwd of jouw leven ook getraumatiseerd is verlopen door de jeugd jaren van kinderarbeid in de goede herder gr Helen

helene zei

Ik heb in leiderdorp gezeten van
1957-1961,ik weet het niet precies.
Ik zat in de woelige stal bij zr.Rosa.

Anoniem zei

hoi allemaal ben lia zuijkerbuijk heb in de goedenherder gezetenin de groep zonnenwijzer bij zuster rosa en zusterbenedikta heb daar gezetenvan 1965 tot 1971 afz lia 18 juli 2015

Robert Sanstra zei

Bij toeval kom ik hier weer terecht, Helene en Anoniem 'Lia', en ook deze van een andere anoniem (van 2012 al..., zo lang geleden):
Anoniem zei...
Ik zou graag contact hebben via email, is dat mogelijk?
Petite Etoile
2 december 2012 01:22

Ik zie daar de naam Zr Rosa staan. Kunnen jullie wat meer over haar vertellen? Ze was een halfzuster van mijn vader. Er is niemand meer aan wie ik wat kan vragen. Mijn vader is al lang overleden en heeft zijn halfzussen nooit meer gezien nadat hij door zijn vader naar Suriname terug was gestuurd. Zr. Rosa was ook in Suriname geboren. Mijn vader vertelde er ook nooit iets over en ook niet over zijn vader.
Zijn halfzussen hebben geen leuke vader gehad en ook Zr Rosa kon er niet over vertellen.
We bezochten haar wel eens in Huize Witven waar ze haar laatste jaren verbleef. Ze is daar een paar jaar geleden gestorven. Als we er iets over vroegen, begon ze te huilen. Mijn e-mailadres is fam underscore sanstra apestaart hotmail.com, alles aan elkaar. Ik heb het zo geschreven zodat het niet meteen herkenbaar is als een e-mailadres. Ik hoop dat jullie dit lezen en mij iets willen schrijven van wat je er nog over weet. Ook als het geen leuke ervaring mocht zijn wil ik het heel graag weten. Alvast dank voor je reactie.
'Martje' schreef er ook al over zag ik zojuist nog...

Marianne zei

Ik ben na mijn 18 jaar zonder dat ik wist waar ik heen ging met iemand van de kinderbescherming naar internaat de goede herder gebracht en heb daar gezeten van 1970/1971 heb hier veel meegemaakt maar kan me van vele dingen niets meer herinneren wat ik erg vindzijn er nog meisjes uit deze periode die dat wel weten en mij kunnen herinneren en zijn er van die periode ook foto's of dergelijk van zou dat graag te weten komen of is dit te lang geleden.........

zrosa zei

Ik heb nog steeds geen reactie gekregen op mijn vragen van 2 februari 2016. Ik zou zo graag meer willen weten. Goede of slechte ervaringen...het is allemaal belangrijk om te weten.
Marianne, probeer je het te herinneren, zover je het nog weet tenminste.
Vriendelijke groeten,
Robert

Anoniem zei

ik ben in 1967 op myn 16 jaar zonder dat ik wist op gehaald geworden door iemand van de kinder bescherming en weg gebracht naar almelo .daar heb ik nu nog een trauma van.wat ik daar heb mee gemaakt..by de nonnen in de goede herder... wy waren slaven van hun..myn hele leven heb ik daar onder moeten lyden en nu nog.. droom er nog vaak genoeg van.het waren heksen..dit vergeet ik nooit meer.ben op zoek naar gr ernste myn vriendinnetje.we hebben mekaar getroost toendertyd..ze was uit cuyk of gennep..zie je zo voor me staan met je lange haren.heb nog fotos van jou..en we hebben met mekaar geschreven een hele tyd.. nu uit het oog verloren.. hoop je te vinden.wy zaten by de zonnestraaltjes. by zuster clara..gr van s.k.













zrosa zei

Zo jammer dat ik nooit reacties heb gekregen via dit blog. Ik zou zo graag meer weten over Zr. Rosa, mijn tante die in Zoeterwoude was bij de nonnen daar. Ze kon er nooit over praten en begon altijd te huilen als we haar erover vroegen...
Laat eens wat horen, vertel over hoe het was.
Alvast dank, Ik hoop zo op een antwoord.

Anoniem zei

Kan iemand van jullie mij bevestigen of er in de jaren zeventig meisjes naar een dicht bij zijnde militaire basis zijn gebracht en daar seksueel misbruikt zijn?

Unknown zei

Mijn moeder Ria heeft van 1965 tot 1967 in de Goede Herder Zoeterwoude gezeten. Ze heeft daar een vreselijke tijd gehad. Haar groepszuster heette Zr. Ermelinda en moeder Overste heette Danielle? Zou dat kunnen? Ze vertelde dat ze een hok kreeg te zien waar meisjes werden opgesloten buiten. Er stond op de muur:'Mama haal mij hier weg, want ze weten niet wat ze hier doen!' De post werd gelezen door de nonnen. Ik heb een foto van haar, kan ik die versturen? Is een foto van in de keuken met andere meisjes. In 1967 werd mijn moeder bij zwakbegaafde meisjes geplaatst in Hagenveld in Heemstede Daarvandaan is zij weggelopen. Ze werd naar het internaat gestuurd omdat haar vader was overleden en haar moeder de zorg voor alle kinderen niet aan kon. Tragisch allemaal

Unknown zei

Ik denk dat veel ervaringen hier niet gedeeld worden omdat zij die de ervaringen opdeden daar niet graag aan herinnerd willen worden. Verder zullen er inmiddels velen overleden zijn.

zrosa zei

intussen heb ik Roos gesproken en ook Neeltje, allebei in de 80!
Gelukkig vertelden zij dat Zr.Rosa een aardige vrouw was...dat heeft ons veel goed gedaan.
Ze is in 2011 overleden in Someren (Huize Witven).

Anoniem zei

Ben op zoek naar de dames die bij de goede herder in Zoeterwoude hebben gezeten vanaf 1960 tot 1966.

Anoniem zei

Ik zou het leuk vinden om van de ex misdienaren nog iets te weten te krijgen,ik was in Zoeterwoude enkel jaren misdienaar,was toen in de zestiger jaren!

Anoniem zei

las hele stukken over de goede herder in Almelo ook ik ben daar geweest weg gerukt uit het pleeg gezin---waar ook niet alles koek en ei was. tja werken werken en werken en naar de Kerk gaan iedere dag en ieder week biechten waarover? je verzon maar wat.