donderdag 17 mei 2007

Goede Herder Almelo, Huize Alexandra

1915
1968

4 opmerkingen:

Unknown zei

Zeer geachte mevrou Inez,

Mijn moeder heeft eind jaren dertig gezeten bij de Duitse nonnen in Almelo. Ze is inmiddels overleden en ik ben nu op zoek naar die locatie. Zou dat De Goede Herder kunnen zijn geweest. Mijn moeder heette Bontje van haar achternaam en heeft er en flink aatal jaren doorgebracht.

hartelijke got, Cees van Hoore

inez zei

Helaas Cees, ik zou het je niet kunnen vertellen, Ik ben geen Almelooier en ik weet niet of er nog een ander internaat gedreven door Duitse nonnen in of rondom Almelo heeft gezeten. Ik weet van nog 2 internaten die er zaten, maar die waren niet katholiek.

Misschien herken je iets van je moeders verhalen in dat boek Zondaressen (uit 1938) van Marie Louise Doudart de la Gree ('t staat hier ook gekopieerd) waarmee je wat verder kunt komen?

Het is weliswaar een persoonlijk verhaal maar het is inmiddels wel duidelijk dat nogal wat van wat zij schijft nogal waarheidsgetrouw is.

Natuurlijk ook leuk iets te lezen van verhalen die jij kent van je moeder bv. Of over je moeder en wat het voor jou heeft betekent dat zij daar - waar dan ook, misschien wel die Goede Herder - zat.

Dat is voor iedereen van belang.
Vrouwen krijgen kinderen.... :-)
Heel wat kinderen -en zeker van Goede Herderinnen - zijn op zoek naar hun moeder. Gelukkig wel!

Maar het is natuurlijk ook best mogeljk dat door mensen die hier lezen en wel die Goede Herder (en/of) Almelo kennen daardoor beginnen te roepen: jáááááá Cees, dát was nou typisch de Goede Herder. Niet alleen lezen er een paar mensen (ook Goede Herderinnen) ook uit die periode, het hoort ook bij de gezamelijke kennis die wij hebben (ook al hebben we dat vaak zelf niet eens door) door ons verblijf (opgroeien) in zo'n (RK) tehuis, d'r zit nu eenmaal een aparte "logika" in, zoals dat ook voor kinderen in gezinnen in een buurt was (en is) weet ik uit mijn eigen ervaring en ontdekkingen. En je zou je zeker bij die Goede Herder nog wel 's kunnen verbazen hoeveel er gelijk was.

Meer dan tijd om ook die Goede Herderinnen weer deel te laten zijn van onze samenleving !!
Dus ook jouw moeder, en jij!

Leef je dus vooral uit wanneer je daar zin in hebt of krijgt :-) :-)
Het verleden is van ons allemaal. Daarom weet je ook nooit hoe waardevol de opmerking van de een kan zijn voor een ander, zelfs al zul je dat nooit weten, en hoeft dat ook niet. Het NU is privé, het verleden én de toekomst niet.

Anoniem zei

Ha Inez...Met mieke ja ik leef nog hoor....lees regelmatig je site...
Maar wil ff antwoorden op de vraag van cees....Er was een internaat in uden wat door duitsenonnen beheert werd...is nu nog alleen is het nu een verzorgings tehuis gworden...StJozef...in Uden
Mieke

Inez zei

Ben benieuwd, Mieke.
Hopelijk horen we nog iets terug.
Bedankt in ieder geval voor je mogelijke hulp en een zwaai terug!