dinsdag 20 maart 2007

Dit zijn de meiden van het naaiatelier, we kunnen naaien







....
De borduursters hebben een taak, welke van haar eist, per dag zestig knoopsgaten te maken, ofwel monogrammen te borduren- alles werk voor grote zaken, die adverteren:’Koopt bij ons uw uitzet! Wij borduren alles tegen de billijkste condities!”
Dat is de afdeling “Fraaie Handwerken”.
De ‘Nuttige’ worden vervaardigd door de schare achter de trap-naaimachines. In de daarbij behorende kisten liggen ‘s morgens, keurig opgestapeld: 6 paar manchetten,6 voorpanden,6 achterpanden,6 paar mouwen, kortom alle onderdelen, die nodig zijn, om 6 complete overhemden in elkaar te stikken.
....

citaat Marie-Louise Doudart de La Gree, over Goede Herder Almelo 1928,
uit Zondaressen, 1938.

bron: particulier archief E.
Hoi Narda wij hadden ook een vies liedje wij zijn de meiden van het naaiatelier. wij kunnen naaien..........enz groet mieke

2006-11-01 11:12:14
wil je a.u.b.mijn onschuldig hartje niet verpesten met je viese liedjes wij deden zulke slechte dingen niet wat moesten doen juis ons HARTJE rein houden, lees wat ik vertel over die arbeidsvitamiene groetje narda

2006-11-01 15:08:03
HE MIEKE WEET JE NOG DAT BIJ ARMAND ; BEN IK DE TE MIN DE RADIO OOK OP ZACHT GING EN WIJ DOOR LALLEN HAHAHA ONDERBROEKEN LOL WANT DAT WAS WAT ME MOCHTEN NAIIEN FLANELE HEMDEN EN BROEKEN VOOR DE HOOGOVENS MARIJKE
bron: particuliere collectie AAWL
1974

21 opmerkingen:

inez zei

Naam: inez
2007-03-20 00:55:49

Star, ik heb nog een jurk van je tegoed! Beloofd, in augustus

Anoniem zei

Naam: Starlady
Homepage: starlady.punt.nl
2007-03-20 21:10:25

Hoi Inez Ik kom net hier op de site.... Ik schrik me rot. Ik zelf zit daar aan de kop van het tafeltje. Donker met lang haar. Ik herken ook de meiden,heb er nog even geen naam bij.... Die tafel achter mij daar deden ze die schuivertjes aan de BH bandjes. Ja meid je hebt een jurk van mij tegoed, een baljurk. Zo bedankt voor deze foto

inez zei

oppunt:
Naam: inez
2007-03-20 21:23:12

Gosh,meid,Narda dan toch... Ik heb me redelijk het schompes zitten werken om deze foto's erop te krijgen,want ik had alzo'ndonkerbruin ermoeden dat ze vooreen aantal mensen belangrijk konden zijn...maarjouw reactie....effe slikken hoor! Zoalsje ziet heb ik 'm dus maar even verplaatst en er zelfs naast gezet.Leest en kijkt wel zo handig. Was het heel maf voorje om uitgerekend je Zuster Angela terug te vinden zo en hier? Had je deze aleens gezien,of anderen anAngela behalve diejij had? (Ik hoopdat je al wel hebt ontdektdatje op die foto's op de Goeder Herder kunt klikken,waardoorje ze knap uiter groot op je scherm krijgt?) Snap ikje goed als Moeder Ambroos dus die (echte ) in het hoekje is, op foto 1, en zuster Leontien daar aan tafel zit? En wie is op foto 2 Stanislaus, wie Aloysia? (sorry voor mijn zeer brede grijns over het pennelikker zijn..., maar ik ben nu ook knap nieuwsgierig wat dat voor jou betekent en waar het mens die titel door heeft gekregen van je.) Hoeveel nonnen draaaiden die groep eigenlijk in jouw tijd? En hoeveel meiden zaten er in die groep dan? Zat jij niet eerst bij Angela in haar groep, (met die vogelkooi) of heb ik je erkeerd gesnapt? Ben jij ook zo...tja wat ben ik eigenlijk...hoe is dat woord daaroor? weet iknog niet - inieder geval tereden,hou het daar voor nu maar een op, met de paralel uit dat boek van Marie Lousie Doudart de la Gre.... Zeker met die mooie opmerking van Marijke over die flanellen hemden ook nog eens erbij... Dan huppel jij langs en geeft iedereen een naam . Ijust love it! Hier neem een handje kauwkomballen, ers an de boom oorjou geplukt; geniet ervan en ga door met bellen blazen !!! Maar uh...je hebt wel door wat we hier dus nu op tafel hebben liggen , he? En daar moet ik toch - precies zoals toen jij vrolijk fluitend met die eerste foto van Angela aankwam, toch echt nog even heel hard van slikken en mezelf nog steeds heel hartgrondig en in alle rust voor achter mijn oren krabben..... Maar we zijn er nogniet....het jaar is nog niet om!! Nu Stars coctaildress in ruil oor een bos blommen in ieder geval nog Plus???? We merken het wel!

inez zei

op punt: Naam: inez
2007-03-20 21:39:48

Narda, denk nog eens een heel goed na aub dank u wel. Want wat jij zegt...die lange rijmachines naast elkaar.... Ben ik hartstikke gek als ik dus denk dat deze foto van daarna moet zijn geweest? Behalve aan de kleding en kapsels an die meiden....kijk naar de machines. Die waren elektrisch en zaten dus boven in geschakeld, bij die lichtbakken. Precies zoals ze er nog staan op die foto uit 1974,bij het verlaten van Larenstein door de zusters. Jij zult in jouw ...gezellige....rij naast elkaar dus hebben gewerkt met niet-elektrische machines? En voorals nog geloofik van geen meter dat die naast elkaar stonden omdat dat zo gezellig kwekte! Niet als de ramen (hier open!!) op slot waren (en niet onmogelijk geblindeerd/ witgeschilderd ook richting de gang?) Ook niet wanneer je hier kijkt ( ikdenk dus later) naar de surveillance, of ronduit controle. Aan elke tafel een zuster....en inderdaad een goed overzicht voor Ambroos.... Of ben ik nu harstikke gek. (hoewel als ikdenk aan ons geklooi en gegiechel ookmet toezicht en sureillance,en die was echt heeeeeeel wat minder alsbij jullie ik mij heelgoed voor kan stellen dat jullie soms goed plat hebben gelegen en het heel gezellig werd!! Maar.....ofteweldenk aub eens een met mij mee. Kraak ze met dat koppie

inez zei

op punt.nl
Naam: inez
2007-03-20 21:46:24

Die baljurk komt nog wel eens Star. Ik ben zo blij dat je blij bent met die foto, maar snap heel goed denk ik hoe kapot je je schrok. Welke kleur had die mooie jurk?

Anoniem zei

Naam: Starlady
2007-03-20 22:01:30

Hoi Inez, De foto,s zijn uit mijn tijd,we zaten dus achter elkaar zoals je ziet. Ja de machines waren elecktrisch toen in mijn tijd al. Onder een foto staat 74,ik ging er in 68 weg. Ik ben het meisje rechts voor je aan de kop van de tafel,achter mij zijn ze met die BH bandjes bezig. Het donkere meisje met kroeshaar die ken ik,ze was heel groot,moet er nog even de naam bij krijgen.... Maardie baljurk maakte ik in Almelo hoor en dit is Velp. Ramen waren ook wit geschilderd,wat denk je wel,we mochten niet van werk worden afgeleid.
wijzig

inez zei

Naam: inez
2007-03-20 22:21:05

Jee Star...je ziet jezelf letterlijk.......holy shit!

inez zei

Naam: inez
2007-03-20 22:22:41

ik geloof dat ik nu maar een eerst adem ga halen en koffie ga zetten

inez zei

Naam: inez
2007-03-20 22:26:09

Maar uh...je had wel een leuk en verlegen bekkie...maar nu schrik ik me dus even dood uitgerekend jij... KOFFIE!!!!!!!!!!

inez zei

Naam: inez
2007-03-20 22:29:24

Hij gaat zo,zo groot mogelijk naar je onderweg. Hou je mail dus even in het snotje voor als er iets mis gaat.

Anoniem zei

Naam: Starlady
2007-03-20 22:30:34

Ja Inez ik zie mezelf dus voor het eerst weer. Ik had geen enkele foto meer omdat mijn moeder ze verscheurde ooit. Kom we drinken effe koffie,ja en die sigaret ben ik ook aan toe

inez zei

Naam: inez
2007-03-20 22:37:33

holy shit dus KOFFIE!

inez zei

Naam: inez
2007-03-20 22:43:32

je hebt het teloofnummer,gebruik hem dus als je dat nodig hebt!

Anoniem zei

op punt:
Naam: v
2007-03-20 23:48:11

.(plus niet oerzetbaar icoontje van bloemetje)

Anoniem zei

op punt:

Naam:
2007-03-21 08:53:21

een goede morgen ik heb je antwoord gelezen inez. maar meis IK WEET het zker hoor.wij zaten naast elkaar en de naaimachiene`s waren electries,en wij (die gene,die met hun rug naar de zaal zaten konde naar buiten kijken,da is echt waar,maar ik ben ook weggaan in 1962(jan.) jammer dat ik niet kan tekenene met mijn hoofd ,want dan kon ik zo alles weer geven wat ik herkende op je foto vn die naaikamer. de ramen naar de gang waren wel dicht ik bedoel je kon niet naar de gang of op de gang kijken,daar stonden kasten voor en niet zulke hoge maar redelijk hoog.en dan dat midden in die zaal (dus daar zat ik met mijn rug naar toe)een moeder meestal moeder paula, wij moesten van 9 tot en met 10 uur stil zwijgen ,zelfs geen liedje zingen .ZELF BE HEERSING noemde ze dat. om 12 uur gingen we weer naar de groep om warm te eten,en om half 2 weer naar de naaizaal of naar een ander plaats,dan was het weer een uur stil zwijgen,maar toen mog je liedjes zingen ,of er werd voor gelezen uit een jeugd boek,tot en met 5 uur werkte we daar,en dan weer naar je groep kun je het alle maal nog volgen groetjes narda

Anoniem zei

Naam:
2007-03-21 19:58:32

inez bedankt dat je die foto`s van die vijver aan mij geeft ,alleen ik heb die foto `s nooit gezien,en ook in het echie niet dat diemooie vijver met diezwanen er uberhoutwas.was maar waar dat ik dit wist dan had ik er nog van kunnen genieten toen ik daar nog woonde,want toen ik voor de tweede keer terug kwamhad ik ietse pietsie meer omgeving vrijheid,maar dat ik dat nooit gezien heb,stom eigenlijk he. maar wat was die omgeveing mooi he ,jammer dat wij er vroeger niet van konden genieten. maar nu geniet ik meer van je foto`s die jij op de kop gepikt heb hopelijk kom jij nog meer mensen van die tijd tegen die jou hun foto`s toevertrouwen groetjes narda

inez zei

oppunt:

Naam: inez
2007-03-21 21:22:08

waar de een foto's toe vertrouwd, narda, geeft de ander (al dan niet naast foto's als jij ) , woorden, haar ervaringen , muziek, zelfs woede of stront- eigenwijsheid. ) 't een is alleen wat handiger dan het andere. En wees ervan overtuigd dat degene - die het ook weer an weer iemand anders kreeg ! - , mij dit materiaal doorgaf heel heel goed wist wat er mee gebeuren zou. En daar, net als anderen, meer dan 100 % achter staat en heel zeker weten erg blij is dat het op die manier door mensen gebruikt kan worden. Zoals er iemand anders was die me weer naar diegene stuurde.... Het is een unieke samenwerking, waar ik heel erg blij mee ben, en nogmaals onderschat ook jezelf daarin niet: iemand vertelde over Marie Louise en haar Zondaressen,die ik ook niet kende, nadat ze het werk van Peter Mullan zag, die film van de Magdalena Sisters over Ierland en verolgens , omdat die mens wilde weten hoe dat eigenlijk in Nederland zat, o.a. jouw woorden las....en aan dat boek moest denken, wat al 25 jaar in de boekenkast stond.... Dat is het unieke van wat we aan het doen zijn....wat mogelijk is!! En wat mij betreft , is dat misschien wel de beste procedure die mogelijk is.... precies omdat het ook ooit mogelijk was dat het bestond en gebeurde. Ook daarin hebben heel velen samen gewerkt ten slotte. Het is het klimaat van vandaag wat morgen bepaalt! Dat is de enige keus die iedereen kan en hoeft te maken. Fijn dat je blij bent met die zwanen. Ik hoop dat je met dit verhaal erbij er nog blijer mee kunt zijn. Het is het verhaal van NU! Ook al veranderd dat aan gisteren niks, misschien wel aan morgen. Daar is iedereen zelf bij, en kiest zelf maar. Wereld Wijd Web! Jajaja, ikweet het: Amen. Amen dus Jij nog koffie?

Anoniem zei

oppunt:
2007-03-21 22:36:28

je verhaal vandaag is dat ik een gedeelte van mij droom in duigen zag vallen,door juist die mooie foto van die zwanen ,dus eigenlijk een stervende zwaan zelfs nu kon ik er niet al te veel van genieten . maar het blijven mooie foto`s vraag me niet wat ik er mee bedoel,dat is niet nodig,ik blijf trouw aan mezelf groetjes narda

Anoniem zei

op punt:
Naam: Starlady
2007-03-22 00:10:08

Hoi hoi, Ik wil Narda toch wel even steunen. Die vijver met die zwanen heb ik dus ook nooit gezien.... Dat Narda haar droom in duigen moet vallen voor een vijver die zij en ik niet kent.. is nergens voor nodig. Narda ik roep je op,kom op en pak je droom weer op! Je weet dat er soms door de goede herder opvoeding alleen wantrouwen soms bestaat, komt zomaar op en heeft niks met jouw te doen meis. Kom op en dicht de gaten die we allemaal hebben. Liefs Star

inez zei

op punt:
Naam: inez
2007-03-22 02:23:01

Narda, ik vrees dat we elkaar verkeerd (of misschien wel helemaal niet?) begrijpen. Maar waarom zou een droom van je in duigen vallen? Welke droom dan,Narda? Laat -ongeacht welke - die aub niet in duigen vallen,meid. Integendeel!! Koester je droom, en misschien kun je die wel delen en een beetje waarmaken! Jazeker,het zijn prachtige plaatjes. En zoals jullie laten zien, en dat is niet voor de eerste keer dat we dat dus moeten constateren!!! reclame plaatjes: propaganda die niet de werkelijkheid lieten zien. Want jazeker,het is een prachtig terrein,een prachtig bos en een prachtige beek. En het is afschuwelijk dat je die dus kennelijk niet mocht zien of mocht gebruiken. Maar dat wat zo mooi was,dat bos,die beek , wel ergens anders voor gebruikt werd. verkoop praatjes en plaatjes. En misschien mocht dat dus wel, en kunje je dat (nog) niet herinneren, dat kan ook nog best. Of heeft je droom ergens anders mee te maken,misschien? Met die, verschrikkelijk moeilijk, vraag over wat de realiteit toen wel en niet was misschien? En dus ook over mensen die belangrijk voor je zijn (geweest), omdat tenslotte niemander er zat wegens zweevoeten,maar om verdomd trieste redenen !! Als dat zo is, Narda, blijf daar dan aub zeker trouw in aan jezelf!! Het verleden is niet simpel zwart of wit. En zeker dat verleden van die rkk kinderbescherming - en dus zeker - de Goede Herder niet! Was het maar zo simpel. Dan had er in die lange afgelopen jaren gewoon openlijk over gepraat kunnen worden. Waren er niet zoveel levensjaren van zoveel mensen zo pijnlijk hoeven te zijn geweest! En dat gaat zeker niet alleen over de vroegere meiden die er zaten.dat geldt ook voor de zusters. Of versta ik je nu helemaal verkeerd? Laat horen, aub. ( want over trouw blijven aan jezelf lijkt me dat je inmiddels mijn idee wel zou kunnen weten )

inez zei

op punt:
Naam: inez
2007-03-22 02:48:31

Star (of??) , kun jij je misschien herinneren wat daar voor wat is het een kast (?) een scherm (?) achter jullie staat? Ik zit nu al een hele tijd te kijken, want die lijkt er prachtig uit te zien...maar in dat geheel voor mij nogal onverwacht. Was er misschien een hele creatieve zuster?? een van de meiden?? Hadden jullie uberhaupt mogelijkheden tot vrij - creatief bezig kunnen zijn, welke dan ?