dinsdag 22 augustus 2006

getekend naaien




9 opmerkingen:

Anoniem zei

narda said...
2006-10-21 17:59:51

ook in velp hadden ze een naai kamer,een behoorlijke grote hoor.we zaten met wel 10 meiden en met zuster angela daar achter de naaimachine te naaien voor buiten.jurkjes voor een winkel of gordijnen.en als er niets dt doen was dan moesten we truien borduren,ook voor buiten.later kregen we er 10 cent per trui voor.dus hard werken geblazen,als je tenminste geld wilde verdienen.daar heb ik dus naaien geleerd.ik heb het bij elkaar (ook na schooltijd)5 jaar gedaan.we hadde best wellol hoor.angela kon heerlijk vertellen over vroeger,toen ze nog thuis woonden en toen later in velp.voor de oorlog.ze is daar gebleven tot ver in de jaren 60.ze kon ook streng zijn,maar het was een schat van een non,Nu nog heb ik (nu veel minder)dan vroeger contact met haar.het was ook een behoorlijke drifkikker,en ze heeft menig woorden wisseling gehad met heel wat nonnen. we hadden ook een kleinere naai kamer hier moest je de kleren maken(plus)onderbroeken van de moeders maken,echt waar.zuinigheid hoor.maar dit heb ik maarkort gedaan. groetjes narda

(tijdelijk op mosquitazwart:
za dec 09, 06:30:00 AM )

inez zei

inez said...
2006-10-21 18:08:50

met de kleren maken van de moeders bedoel je de zusters? sorry meissie, maar zo af en toe moet ik effe wennen aan het Goede Herder taalgebruik, dus dan even een vertaling checken En zit ondertussen de slappe lach te krijgen van de film die ik voor me zie...in de grote naaikamer wordt de uitzet van de koninklijke familie geborduurd (die schijnt daar tenminste gemaakt te zijn) en in die kleine de onderbroek van Stars Stoere Johanna door meiden die heropgevoed moesten worden..... Hallelujah sister

za dec 09, 06:31:00 AM

inez zei

inez said...
2006-10-21 18:10:25

vertel dus aub door, en train mijn lachspieren ondertussen ook. Want naast alle tranen zijn er toch ook heel veel dingen wanneer je daar even anders over nadenkt je je moet bescheuren van de waanzin!

za dec 09, 06:31:00 AM

inez zei

inez said...
2006-10-21 18:11:47

en inez huppelt dus nu naar de keuken voor weer een bak koffie

za dec 09, 06:32:00 AM

Anoniem zei

starlady said...
2006-10-21 18:15:48

Ja inderdaad,ik heb ook op die naaikamer gewerkt!!! Ben begonnen met de verstel schuifjes aan de BH bandjes te doen.....BH,s waren ook voor buiten. Later ben ik dus ook jurken en rokjes gaan naaien...ja enigste wat er goed aan is geweest is dat ik goed kan naaien en patroon tekenen. Er schiet mij ineens te binnen dat er een aanvraag was om een jurk te maken voor iemand die aan ballroom dansen deed. Ik mocht toen die jurk maken,prachtig was dat,al de lovertjes en kraaltjes er met de hand later opgezet. Het was later prachtig,toen de mevrouw haar jurk kwam halen kreeg ik een bos bloemen. Jeetje wat was ik daar blij mee,realiseer ik mij nu ineens! Als ik dit nu type denk ik ineens...goh er was iets leuks!! Vandaar mijn liefde voor ballroomdansen en kunstschaatsen...ik vond toen al die jurken zo mooi!! Overigens de jurk was roze satijn en eronder vele lagen roze petticot:)

za dec 09, 06:33:00 AM

inez zei

inez said...
2006-10-21 20:30:15

Wat mooi Star, en wat fijn dat je je dat hierdoor nu ineens realiseert Dan is die foto het dus dik waard geweest dat ie werd gemaakt Moge er nog vele lovertjes, bossen bloemen en andere blinkie blinkie en echt glimlachende oogies volgen

za dec 09, 06:34:00 AM

inez zei

inez said...
2006-10-21 20:31:33

Uh, ik durf het haast niet te vragen...maar euh..... neem je nog bestellingen aan? Ik heb mijn baljurk gemist

za dec 09, 06:34:00 AM

Anoniem zei

starlady said...
2006-10-21 20:38:14

Hoi Inez, Als ik mezelf weer vind....zal ik voor jouw een baljurk maken.....vol met blinkies. Denk eraahn he je moet er wel de bijpassende pumps bij aan haha ja de highheels

za dec 09, 06:35:00 AM

inez zei

inez said...
2006-10-21 20:42:11

Jufvrouw Annie was hier ........ Pak je balboekje dan maar, meid. De vraag is niet als, slechts wanneer...dus kom op met die afspraak

za dec 09, 06:37:00 AM