zaterdag 20 maart 2010

Spring is in the air en mijn excuses aan Star ook!


"Goh ik heb wel nu nog lol dat ik die klos,dat zware ding aan steel door hun kapel heb laten botten en ik heb hun kerkbanken gezegend met ,t water van ,t wijwatervat,dit werd naar mijn idee gevuld met de trane van de meisjes."
(Star, 19-3-2010)


Star, prachtig gek mens, mijn excuses.
Ik schreef: Nu ben ik natuurlijk moeder overste niet, maar uh volgens mij heb jij géén roeping tot non worden.
En heb je die nooit gehad ook!

Dat was een vergissing, eerwaarde moeder!
Ken je de zevensprong nog? je danste een paar nummers verder dan ik.
Dus had niet door dat jij ondertussen het celibaat en die kloosters al had opgeheven. Maar jij bent dan ook véél ouder dan ik ;-)


Mal gek mens, dank je wel voor het delen van je regendruppels met de schoonheid van je woede. Je bent prachtig en je wijwater erbij!


Misschien kunnen met al die handen spoken, stapje voor stapje gewoon weer mensen worden. Dode mensen! Ze zijn er niet meer.
Jij wel. Gelukkig wel.

Vangen die crocussen!












van Inge

34 opmerkingen:

inez zei

Oh enne uh, Star, ik durf het haast niet te vragen ;-) maar uh...
als je nu eems even een beetje opschoot met die schoonmaak, want
volgens mij wil ik binnenkort met je op stap!

Want of je het nu doorhebt of niet, op dit moment wordt de geschiedenis van de Goede Herder herschreven!
Internationaal!

En als er - naar mijn nu even niet zo heel erg bescheiden, maar wel bloedserieuse, mening -
iemand is wiens schuld dat is, dan ben jij dat!

Wen maar vast aan het idee.
Want die regendruppels van jou zijn veel en veel mooier dan jij zelf denkt. En met een beetje doordenken zouden ze nog wel 's heel veel mooier kunnen worden ook.
Deetman cs. zou nog wel 's verbaasd van je kunnen zijn ;-)

Voorjaarsschoonmaak is een pest klus, maar uh...met een diepe buiging. kom op, door met je werk!

Anoniem zei

hoi narda
wij herschrijven de geschiedenis van de goede herder internaten.
wij,,,de exbewoonsters.
En zeker nu alles boven water komt.
groetjes
lies

Anoniem zei

Hoi Narda

Hee wat leuk dat je ook even hier was.
Ja Narda er waren meer goede herders in eentje hebben wij 2 een gezamelijk verleden en in ht ander heb ik een gezamelijk verleden met Lies.
Ja we herschrijven de geschiedenis want zoals die op papier staat en reclamefolders van de nonnen klopt daar dus geen barst van,zoals ook jij weet!
Nee het verleden kunnen we niet uitwissen dat blijft altijd bij ons maar we kunnen er wel voor zorgen dat ex bewoonsters eens eindelijk hun mond open doen wat er in de goede herders nu echt gebeurde.
Ook jij kan daar aan helpen en ik hoop dat je dat ook gaat doen.
Hele lieve groet voor jou en je man.
Ik hoop dat het goed met je gaat.

Nou Lies en Inez ook voor jullie een lieve groet.
En ik zie net op internet dat ook de kerk al begint te leren.
Van Luyn heeft een aangifte tegen een pastoor gedaan......kijk dat is al iets anders dan alles in de doofpot stoppen.

Lieve groet
Star

Narda zei

narda zei 14 april 2010 14:45
...
Hallo Inez,
Ik lees
net dat de geschiedenis van de goede herder word herschreven,mijn vraag is
WELKE GOEDE HERDER ER WAREN ER TOCH EEN PAAR.
En waarom word de geschiedenis herscheven het verleden kanje toch niet uitwissen GOEDE OF SLECHTE HERINNERINGEN.
dit wilde ik even kwijt
narda

14 april 2010 14:45


Vervangen en familienaam verwijderd door Inez

inez zei

Ha Narda,
leuk ook weer eens iets van jou hier te lezen!
(denk je er volgende keren aub weer even aan dat er hier géén familienamen gebruikt mogen worden?)

Nee Narda je hebt gelijk, het verleden kun je niet uitwissen.
Gelukkig niet, eerlijk gezegd.

Maar vooral is dat nu niet precies wat er bij zovelen van ons héél hartgrondig erin is gestampt op allerlei mogelijke manieren?
(en niet alleen bij de meiden van De Goede Herder, hoor).

En hoevelen van ons hebben dan ook niet geprobeerd om dat juist wél te doen, dat verleden te wissen?

Nee, natuurlijk kan dat niet.
Waarom zou je ook?
Om schuld? Schaamte? Verantwoordelijkheid?

Jij was een kind! Net als ik.
Een kind wat geweld werd aangedaan.
Ik met de dood van ouders, jij met jouw persoonlijk verhaal.
Om vervolgens nog meer geweld, in welke vorm dan ook, te verstouwen te krijgen.
Geweld op geweld op geweld...

Dat is -ongeacht hoe dat er heeft uitgezien en in ieders persoonlijke verhaal door wie dat werd bedreven - toch precies wat er met ieder van ons is uitgehaald?

Geweld op geweld tegen kinderen. Die volwassenen werden.

In een samenleving en een Kerk en dus ook (een) Congregatie(s) die hierover loog! Net als in veel gevallen ook de familie dat deed.
En wij zelf!

Jij én ik.
Op allerlei verschillende manieren.
Maar wel met dezelfde reden:
wij waren die kinderen en moesten met dat geweld maar zien te overleven!

Dat is niet hetzelfde, Narda als met die feiten leren leven en op een gezonde manier door kunnen.

Doorgaan met dat ontkennen, wat een vorm van liegen is, is dat ook niet. Ook dat is nog geweld.
Maar misschien wel geweld wat iemand nodig heeft, om te kunnen overleven.

We kunnen wel katten, maar we hebben tenslotte allemaal maar 1 leven, toch?

En natuurlijk is ook De Goede Herder, net als een heleboel andere kindertehuizen, voor ook voor meiden een veiliger plek geweest. En dat is verschrikkelijk genoeg.

Maar waarom zou je die nonnen én hun leven, de Congregatie en die tijd, maar vooral elkaar NU niet serieus nemen door er heel serieus naar te willen kijken?
En met die realiteit te leren Leven in plaats van daarmee te moeten over leven?

Als zelfs die paus (lees zijn brief aan Ierland van 19 maart nog eens door) dat kan waarom zouden jij en ik dat dan niet leren kunnen?
Is er iets mis met jou of mij dan?
Wat dan en vooral hoezo dan?

Schuld, schaamte?

inez zei

Narda en daarnaast onze erin gestampte hulpeloosheid en gebrek aan verantwoordelijkheid ten opzichte van onszelf misschien?

Denk eens mee aub?
Ik kreeg zo'n duizend jaar geleden of zo een ezelsbruggetje van iemand, om te kijken waar en of je gevoelens zorgen dat je alsmaar hetzelfde doet en je dus dezelfde gedachtenfout blijft maken.
Ik vind hem elke keer weer erg handig als ik pieker in plaats van denk.

Misschien heb je er ook iets aan, probeer hem dan vooral eens ene tijdje uit. Ben benieuwd
(haha zeiden de muis en die olifant tegen elkaar ;-))

een mooie zin:
O p B rood W illen K inderen
D roge V is.

en dat staat dan voor een lastig verhaal om over na te denken:

O pen staan, B egrijpen, W illen,
K unnen, D oen, V olhouden.

Anoniem zei

Nou meiden ik denk dat er niks mis is met onze gezonde woede over wat er met ons allen gebeurde in die tehuizen.
Door al die opgekropte woede kunnen velen van ons niet fatsoenlijk verder met hun leven.
Zolang dat zo blijft en er niet massaal naar buiten komt hoe het er echt was,zal ook daar niks aan veranderen.
Zo blijven we ontkennend door het leven gaan met alle gevolgen van dien.
Daarom is het juist zo belangrijk dat massaal de meiden die er waren naar buiten komen.
Ik weet wel dat het heel moeilijk is voor jezelf want.......o nee de omgeving mag hier niks van weten.
Stel je voor ze horen dat ik in een zg tehuis voor gevallen meisjes zat.
Nou met dat gevallen heb ik dus vreselijk moeite!
De kinderbescherming stopte mij daar en nee ik was niet gevallen.ja op mijn knie misschien met spelen.
En de meiden die er waren en ongewild zwanger waren die werden wel hun kinderen afgenomen en ze mochten er nooit meer over praten.
Vraag me af hoeveel vrouwen daar nu nog vreselijk verdriet van hebben en er zelfs nooit over praten.
Diep in hun hart blijft dat toch aanwezig.
Kijk nu eens hoe wreed ze wel waren.
Ook vraag ik me af als thuis geen veilige wereld voor een kind was waarom ze dan achter slot en grendel moesten zitten.

Nou zo zijn er nog heel veel dingen waar ik over kan en wil schrijven.
Eerlijk gezegd Narda blijf jij je kop in het zand steken,net zo als zovelen van ons,meid je bent goed gedresseerd door die nonnen.
Ik hoop dat jij toch je verhaal hier wil doen en dat je mee wiltdenken om gaten te vullen.
Dit is voor velen ook heel belangrijk zoals jij heel zeker weet.

Lieve groet
Star

inez zei

Narda schreef
En waarom word de geschiedenis herscheven het verleden kanje toch niet uitwissen GOEDE OF SLECHTE HERINNERINGEN.


en Nou meiden ik denk dat er niks mis is met onze gezonde woede over wat er met ons allen gebeurde in die tehuizen.
Door al die opgekropte woede kunnen velen van ons niet fatsoenlijk verder met hun leven
schreef Star

Narda, kind, wat een dijk van een opmerking! En dat meen ik buitengewoon hartgrondig! Dank je wel.

Ik heb er nu (met diezelfde ezelsbrug :-) )
een paar dagen over lopen kauwen, maar eerlijk gezegd
ben ik blij dat ons aller Star die die woede voor gezond heeft verklaard, want de stoom komt me uit mijn oren! Maar wat ik daar in vredesnaam nu weer mee moet? Ik begin waarachtig begrip te krijgen voor die vulkanen op IJsland ;-)

Oh uh enne uh, hooggewaardeerde Star, maak jij je borsten maar vast nat, want volgens mij ben ik het hartgrondig niet met je eens !
haha, bedankt Meissie ;-), knuffrel!

Ik op naar mijn stoom dus :-)
Phoe, die olifant en die muis...
zuster hellep..., daar gaat mijn zondagse porselein.

Oftewel: kom op, Narda, we hebben je nodig, meid!

inez zei

Pc's konden ook pas uitgevonden worden ná de komst van de stoomlocomotief ;-)

Anoniem zei

hallo meiden

Nou zeg Inez en ik ben het toch met jou eens want onze woede is logisch!!!!!!
Of dat gezond is......nou ja eigenlijk niet want van al die opgekropte woede worden we dus ziek!!!
Ik ben dus weer ziek op dit moment,mijn hoofd lijkt wel vol watten te zitten.
Tjee wat heb ik me weer geergerd deze week,al de berichtgeving over de bisschoppen die ineens opstappen.
Moet je nu zien wat een huichelaars dat waren en daarmee medoel ik ook de nonnen,daar horen we nog steeds niks van en dat terwijl die ook in de naam van god kinderen mishandeld hebben!!!!!!GRRRRR

Overigens ik vind het maar stil hier,volgens mij zijn er alleen lezers........toch erg dat bijna niemand er voor uitkomt in die goede herder te zijn geweest en wat voor ellende daar was.
KOM OP MEIDEN DOE JE MOND OPEN!!!
Kijk in Duitsland zijn de tehuiskinderen aktie aan het voeren,laten we dat ook hier in Nederland doen want er is teveel onder de mantel der liefde bedekt.
Kom we hebben recht van spreken....doe het dan ook.
Samen kunnen we het aan,net zoals in de goede herder we het ook samen moesten klaren.

Lieve groet
Star

Anoniem zei

hoi star
Helemaal met je eens,waar blijven de meiden van de goede herder.
Het kan toch ook anoniem!!!
Ja aan de kant van de nonnen is het ijzig stil.
groetjes maar weer en beterschap star.
lies

inez zei

Da's niet zo gek natuurlijk, Lies, dat ijzige stil blijven van die nonnen want die zijn zo goed als allemaal allang dood.

inez zei

Star én Lies, beide,
een vraag waarover ik nu al een hele tijd loop te piekeren.
Maar wat zou je eigenlijk graag willen van die andere meiden dan?

Wat heb je nodig?

En wat zou je graag willen horen dan van die zusters? Wat heb je daarvan nodig?

Weet je dat en/of kun je dat (al?) onder woorden brengen?

Het klinkt, weer eens :-), als een simpele vraag, maar ik vrees met grote vreze dat ie dus hartstikke moeilijk is. In ieder geval is het dat voor mij zeker (geweest), dus ik zou heel graag van jullie eens willen horen hoe dat bij jullie is.

Want ik heb natuurlijk hartstikke gelijk met die constatering dat die zwijgende nonnen al bijna allemaal hartstikke dood (zullen) zijn, maar dan nog blijft natuurlijk dat je een aantal dingen simpelweg "gewoon" van ze wilt. Ik ook. Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar jullie mogelijke antwoorden.

Geef ik je ondertussen een filmpje cadeau (ben in een royale bui :-)) over een scene die ik zelf heel veel heb gebruikt wanneer ik zelf weer eens de fout in ging en weer moest leren lachen. Wie weet kan een van jullie dat stukje gereedschapschap ook wel eens nodig hebben, je kan een goede lach beter teveel dan te kort hebben ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=6o2gISJYwQU&feature=related

Tevje die, met behoud van gezag maar zonder gedonder, zijn vrouw de verkeerde huwelijkskandidaat moet zien te laten slikken.
Als je het verhaal niet kent, Anatevka of Fidder on the roof, kun je de hele film ook vinden of even voor het verhaaltje kijken op wiki.

Gereedschap of niet, heb er in ieder geval veel plezier mee.

Ik ben zelf over een aantal zaken bepaald niet zo'n verteller, maar mocht je willen weten hoe dat bij mij - als niet-goede herderin - dan was, dan moet je dat maar even zeggen. Misschien wel tijd voor mij dan dat (ook) maar 's te veranderen ipv hier dat zo vaak aan jullie te zitten vragen?
Weet ik nog niet, maar merk 't wel.

Ook jullie een fijne dag :-)

inez zei

mmm als ik nu toch over die gereedschapskist gebogen sta,
ik ben met nog 2 schroevendraaiers bezig.

Misschien wil je wel mee kijken en ook eens zien wat jij daar mee kunt...

Heb je gehoord (gelezen) wat die e voorzitter van die Belgische versie van Hulp en Recht zei op die personferentie over Roger Vangheluwe van de week?

Ik vond dat hij een paar (na Hulp en Recht eerlijk gezegd verbazingwekkend :-)) zinnige opmerkingen maakte over slachtoffers. Maar ook een die ik buitengengewoon schandalig acht.

Stof genoeg in ieder geval om eens goed over na te denken, in ieder geval.

Als je het niet gelezen hebt kun je dat hier onder herstel voor onverwerkbaar verleden terug vinden

http://www.kerknet.be/admin/files/assets/documenten/Teksten.pdf

zie maar , of niet natuurlijk:-)

Anoniem zei

hoi inez
wat ik wil van de goede herder meiden of de nonnen?
dat weet ik eigenlijk niet,tot nu toe niets.
het verbaast me dat het zo stil blijft, Ja de nonnen zijn bijna allemaal dood,maar nog niet allemaal!!!
Maar hun opvolgers leven nog,maar ook niets van die kant, en ook niet van de meiden,het verbaast me echt!!!
Kan er natuurlijk alles bij gaan verzinnen en invullen maar daar heb ik geen zin in.
Ik ga voor mijn loon zeer zeker en tot het einde ga ik daar in door.
Heb ik recht op plus aow.
Ben druk bezig,als er ontwikkelingen zijn laat ik die graag hier tzt hier horen.
misschien dat er dan meiden zijn die zich laten horen.
heel frappant hoor!!!!
mooi weer lekker genieten allemaal
doei maar weer.
lies

inez zei

wituitgeslagen kersenbonbonnetje voor bij de thee ;-):-) :-)

Stukkie gereedschap wat ik al zo'n jaartje of duizend heb, liet jij Star en die opmerkingen van die Belgische voorzittende professor me nog eens kijken.
Een deel van een aaimoedwoedegedicht over overleven van Audrey Lorde.

Ze schreef het totaal anders, maar... nou ja dat is een heel verhaal, kijk maar eens...en vooral proef maar eens.

(uit a litany for Survival)
For those of us who live at the shoreline
standing upon the constant edges of decision
crucial and alone

en als we spreken zijn we bang
dat onze woorden niet zullen worden gehoord
en niet welkom zijn
maar als we zwijgen
zijn we nog altijd bang
dus is het beter te spreken

(en te onthouden
het was nooit hun bedoeling dat we zouden overleven)


ik heb die laatste haakjes er zelf maar even omheen gezet.

inez zei

Hoi Lies

zit je hier nu ook? :-)
bonbonnetjes te pikken?

Heb je inmiddels het antwoord op die email nu al?

Misschien een idee om die hier dan maar gewoon neer te zetten?

Ik schref je al dat ik salaris en dat aow verhaal een meer dan minachtende en buitengewoon schandalige truc vind die Hulp en Recht je heeft geflikt.

Maar ik heb eerlijk gezegd niet zo veel zin om het antwoord wat ik je toen schreef hier nog eens opnieuw uit mijn duim te gaan zuigen.



Ik ga thee zetten :-)

inez zei

Sorry hoor Lies,

Maar heel simpel, dat salaris en aow verhaal heb ik nu al van zoveel mensen gehoord dat het me mijn neus meer dan uit komt.

Want het is simpelweg gewoon of een heel vervelend misverstand, en dat moet dus hoog nodig eens opgelost worden of het is gewoon buitengewoon ernstige flauwe kul.

Aan flauwe kul verhalen, of ze nu van de kant van goede herderinnen komen en/of bevestigd worden door laffe figuren van Hulp en Recht om jou stil en met valse verwachtingen het bos in te sturen schiet dus helemaal niemand ook maar iets mee op
Integendeel zelfs!

Kun je dus volgens mij maar beter een eind aan maken dus, of er voor kiezen om met je kop tegen die betonnen muur te blijven bonken.

Maar weet dan tenminste waardoor je hoofdpijn hebt en houd, heb je tenminste de vrijheid een andere keuze te (leren) maken.

En jezelf -en anderen wanneer dat hier staat of elders in het openbaar verkondigd wordt - serieus te nemen!

Anoniem zei

hoi inez
heb het volste vertrouwen in de persoon van hulp en recht,die beloofd heeft hier mee aan de slag te gaan .
Of het lukt is nog de vraag, maar dat wacht ik gewoon af.
Respecteer jouw mening, maar het is niet de mijne.
bedankt voor je advies,maar volg deze niet op.
Ben volwassen en kan heel goed mijn eigen keuze maken,
En ook daar de gevolgen en verantwoording in nemen.
Ben ook blij dat ik niet verbitterd ben en nog steeds vertrouwen in de mens heb,ook in die van hulp en recht.
groetjes maar weer
;lies

Anoniem zei

hoi inez
En laat mijn lekker in mijn eigenwaarde,en de dingen doen of niet doen...zoals ik ze wil.
Ben geen klein kind,en zeker niet de jouwe.
En ook jij ,net als ik heb niet aale wijsheid in pacht.
hoop johanna hoop!!!!
lies

inez zei

Wat een flauwe kul, Lies.

Ik hoop dat het je iets oplevert, wat het dan ook moge zijn dat je nu nodig hebt.

Maar laten we dan tbv. de informatie wél even duidelijk zijn:

AOW heeft niets te maken met De Goede Herder of wie dan ook in welke kerk dan ook.

En over je loon en waarop je wel en geen recht had bestonden (net als over de "verpleeg"prijzen) bestonden er destijds afspraken met/vanuit het ministerie van Justitie.

Je kostte namelijk, net als ieder ander kind, gewoon geld.
Gemeenschapsgeld.

En wanneer wie dan ook, en zeker van Hulp en Recht, je niet simpelweg even wijst op een paar gedachtenfouten die je maakt - integendeel zoals jij zegt iemand
een hulpverlener gaat zoeken voor je om dat met je mee boven water te krijgen -
kan ik niet anders dan concluderen dan dat dat flauwe kul is.

En uit welke koker die flauwe kul dan komt, die van Hulp en Recht of die van jou (en meerdere Goede Herderinnen) geen flauw idee.

Jouw je dingen lekker laten doen en jouw eigenwaarde?
Ja zeker.
Maar niet ten koste van anderen.
En flauwe kul informatie is flauwe kul, waar die dan ook vandaan komt, dus ten koste van anderen.

Veel belangrijker is toch de realistische informatie dat we het allemaal regelmatig nodig hebben om onzinnig te trappen?
Da's beroerd genoeg.
Laten we daar dan gewoon open over zijn. Dat is realisme en kunnen we iets mee.
Of niet.

Net als je financiele problemen en je angst voor je oude dag.
Want dát heeft natuurlijk wél alles met De Goede Herder (en andere kinderbeschermingsinstituties) te maken. En natuurlijk moet daar heel serieus naar gekeken worden.

Maar dan wél graag zonder die flauwe kul. Die hebben we al genoeg gehad.
Toch?

Wordt het dan geen tijd een serieuse gesprekspartner te worden en elkaar daarop dan ook aan te spreken?

Jaja, ik buk al, gooi maar, ik gooi wel weer terug hoor. ;-)

inez zei

Heb je overigens al ontdekt waarom je zo boos was?
Want dát is natuurlijk geen flauwe kul!

Anoniem zei

hallo alle oude herderinnen

Ik blijf altijd nog dankbaar tegenover inez dat ze ons de gelegenheid geeft om over die tijd van de goede herder te praten,en elkaar weer onze ervaringen te vertellen,en dat je andere meisjes van toen kan ontmoeten,
alleen vind ik dat je NIET DE HAAT VAN TOEN nu nog steeds na boven moet halen,je blijf dan steken in je onverwerkt verleden,na zoveel jaren van verdriet en onbegrip ook eens zou kunnen proberen het een plaats tegeven en juist genieten van je tijd van NU,
wij kunnen toch niet alles de schuld geven van toen,van ons leven NU,
dat zou te gemakkelijk zijn,nu zijn we volwassenen die zelf kunnen en mogen bepalen wat we kunnen en wat we willen met de ervaring van toen

geniet nu van het leven en laat je nare ervaringen niet over heersen,
dat is mijn mening

inez zei

O getverdegessiederrie, wat een rotopmerking "ik ben inez nog steeds dankbaar" :-)

Ja ik weet het dat is hartstikke kinderachtig van me, en je bedoelt het ongetwijfeld heel anders, maar lieve Anonieme als er nu toch één woord is in combinatie met de kerk en helemaal die tehuizen en de zusters waarvan de haren in mijn nek stijf overeind gaan staan is het dat woord: dankbaar...
En ja hoor, krijg ik dat naar mijn hoofd geslingerd. Schatje ben je...

Weet je, dat woord dankbaar... het is zo tegen ons misbruikt. Het was zo een chantage-woord.
Ik in ieder geval moest altijd je mond houden omdat je "dankbaar" moest zijn. Jij niet?
Ik weet geen ander woord, zelfs niet : God of het Lieve Heertje wil het, wat zo gebruikt is om je te dwingen als dat dankbaar zijn.
En niet alleen door die (mijn dus) nonnen, maar door die hele wereld eromheen!
Geen ander woord waardoor je niet mocht voelen wat je voelde, denken wat je wilde denken, zijn wie je was. Geen woord waarmee meer mensen kapot zijn gemaakt dan dat "dankbaar".

Ja! Ik ben je dankbaar dat je dat verschrikkelijke woord hebt gebruikt en ik, en dat zelfs heel letterlijk dwars door mijn lijf heen, kan voelen dat het niet alleen mijn nekharen zijn die hiertegen protesteren. Maar ik hier inderdaad van pure woede zit te trillen over dat woord en het mij realiseren wat er met mij is uitgehaald en uitgehaald kon worden door dat "dankbaar" moeten zijn. En ik die dat geloofde.

Dank je wel, dat je me die woede, die haat, nu zo kon laten voelen.

Tijd om even een paar bomen wat schever te laten gaan staan of zo, want ik kan daardoor nu even verder niet zo best reageren op een andere manier.
Bedankt!

inez zei

Dringend verzoek:

mocht iemand ooit ergens zakjes bushokjes-zaad vinden, neem dan aub even een paar zakjes voor me mee. Ik zal je de kosten - met een grote bos blommen extra - natuurlijk graag vergoeden.

Anoniem zei

inez
Helaas begrijp je GEEN woord wat ik scheef,maar dat is JOU probleem,je zou het nog eens rustig kunnen lezen,en het woord DANKBAAR tegenoverjouw anders kunnen lezen.
Maar zelfs een gewoon BEDANKJE tegen jou word als ROT ervaren,
Alles in teken van een negatieve reactie voor of van ons verleden.

Het was juist gewoon bedoeld om het Negatieve om te zetten in juist een Positef gevoel te willen door geven,wat ik geleerd heb juist van mij verleden
met vriedendelijk groet

Anoniem zei

Inez
Heel jammer dat je zelfs een gewoon
compliment tegen jou,dat ik je gaf,omzet in een negatief beeld,dat vind ik erg jammer.
Het was niet Zo bedoeld,maar juist een compliement.
Maar dat bedoel ik NU juist Alles is hier negatief,ook in oorlog's tijd zijn er goede dingen gebeurd,dus ook in de tijd van de goede herder,alleen moet je die WEL WILLEN ZIEN,praat daar ook eens over.
met vriendelijk groet

inez zei

Dag Anonieme,

Door je anonimiteit kan ik niet weten of jij inderdaad dezefde mens bent die hier boven haar dankbaarheid aan mij uitsprak, en haar de balen hebben van die voortdurende haat van toen(ik vroeg al eerder aan mensen even de moeite te nemen een eigen weblog te maken om die reden) net zomin aks ik weet of beide opemrkingen van een en dezelfde persoon zijn, maar ik ga er maar even vanuit dat dat wél zo is.

Dan is het plezierig dat je reageerde,omdat we dan het gesprek tenminste aan kunnen gaan. We hoeven het immers niet met elkaar eens te zijn. Of, sterker nog, dan vraag ik mij zelfs af, wie wie niet zo best begreep, misschien kunnen we dat dan op deze manier duidelijker krijgen...en elkaar wat beter verstaan misschien zelfs wel, dat hoop ik.
Want dat positief willen (of moeten) zien en zelfs dat woord Haat over ons verleden is natuurlijk een voortdurend terug komend thema. Dank je voor je reactie dus (verlaat :-) ) eerst maar eens.

Je schreef: Alles in teken van een negatieve reactie voor of van ons verleden.
en
er goede dingen gebeurd,dus ook in de tijd van de goede herder, alleen moet je die WEL WILLEN ZIEN,praat daar ook eens over.

Daarover heb ik verschillende gedachten: dat praat erover...doe dat aub. Waar dan ook, en wanneer je dat wilt ook zeker hier. Ik hoor ze graag. En ik neem aan anderen ook. Maar die zul je van mij niet horen, stomweg omdat ik niet in De Goede Herder zat.
Maar er zo intensief mee bezig zijn en serieus zoeken naar wat die Goede Herder nu wel en niet was, en daarover meer informatie vinden en doorgeven vind ik positief ermee bezig zijn. Sterker nog die hele Goede Herder fascineert mij meer en meer, en dat is zeker niet om negatief te zijn.

Wellicht heb je dat dus, net als mijn ironie, anders gelezen?

Over mijn inderdaad heel hartgrondige afschuw tegen, tot zelfs die haat voelen bij, dat woord dankbaar zijn maar even in een volgende reactie, anders lukt het niet met de woorden.

inez zei

maar eens proberen dus door te gaan over die haat/woede voelen.

Er is maar één reden, nu in ieder geval, waarom ik die haat niet zou mogen voelen... (en dat is eigenlijk ook precies wat jij hier doet:) dat iemand mij dat verbiedt.

In (waarschijnlijk jouw en) mijn geval dus zusters/nonnen en die kerk maar óók de hele omgeving erbij. Iets niet mogen voelen omdat je "dankbaar" moet zijn.
Iets niet mogen, omdat je iets anders moet...

Wanneer je er even over nadenkt, te gek voor woorden, toch?

Wat je schreef deed me denken en nu al een paar uur kauwen over een weeënstorm en een ervaring die ik een paar jaar geleden rond mijn verblijf in de Voorzienigheid Amsterdam had.

Jij en ik zijn vrouwen, misschien ken je de ervaring van een kind krijgen, net als ik. Misschien zelfs wel van een weeënstorm, een letterlijk levensnoodzakelijke en daarom chemisch opgewekte ontsluiting, niet tegen te houden.

Een om levensnoodzaak onwaarschijnijk en niet-natuurlijk op je lijf uitgeoefend geweld, wat dan ook zeer deskundig begeleid moet worden.

Misschien is héél echte woede voelen wel net zo iets?

Wat is er, wat kán er, mis zijn met werkelijk ervaren emotie?
Met woede?

Gaat dat niet eigenlijk over onze schaamte? Het verbod om gewoon te mogen voelen wat we voelen waardoor we zolang liever ziek werden en een theater speelden dat het goed ging met ons?

Waarom zou je niet mogen voelen wat je voelt? Omdat we dan geen brave meisjes zijn? Omdat we dan zo vreselijk bang zijn? Omdat we dan geen meer op konden dan ziek worden, of erger? Omdat we bang van onszelf werden? Omdat we daarmee onszelf, een onafhankelijke IK lieten zien, terwijl we er niet mochten zijn?

Dat mochten heel veel kinderen in die tijd niet, maar voor kloosterzusters/nonnen, toen!!, hoorde het bij hun hoogste idealen, opgaan in de gemeenschap.

Kijk maar naar dat stembusje van de Goede Herder Congregatie: de meeste stemmen was de wil van God.

Ja, dan kijk je wel uit toch om af te wijken? Niet bij die stem van God te horen, deel van God te zijn. Niet bij die grootste groep te horen?

Maar ik geloof(de) daar niet in, ik heb daar nooit voor gekozen. Nu niet en toen zeker niet.
Mijn werk als kind was te groeien, volwassen te worden, niet om Gods stem te vertegenwoordigen.
Er was dus helemaal niets om mij voor te schamen. Nu had ik een knap verknipt idee van God, dat krijg je nu eenmaal met zoveel vaders en moeders binnen en buiten de hemel waar je allemaal rekening mee moest houden, plus een zooitje heiligen, engelen naar wie je allemaal moest luisteren en dankbaar mee moest zijn dat je ooit in de hemel kwam, zolang je maar niet naar die duivels luisterden.

En daarover zou je geen woede mogen voelen?
Waarom dan niet?
En van wie dan in vredesnaam niet?
Waarom zou ik in Godsnaam daar dankbaar voor moeten zijn?

Omdat die nonnen dat zeiden? Omdat zij hun leven daarvoor hadden opgeofferd?

Het spijt me wel, maar nee daar ben ik niet dankbaar voor. Dat was hun vrije keus.
(Zoals zij, als volwassenen, jaren erna de vrije keus hadden en vaak maakten iets anders te zijn gaan denken.)

En ook daar ben ik niet dankbaar voor, want wat schoot ik daarmee op?

Dan ben ik nog vele malen eerder jou dankbaar. Omdat door wat jij schreef ik die woede heb gevoeld.
En de vrije keuze kon maken, wat ik wenste te doen met de woede die ik voelde bij jouw woorden.
Mijn woede, en mijn vrijheid om als het volwassen mens dat ik ben te kiezen hoe ik dat wens te zijn, ook als ik woede voel.
Die keuze maakt mij tot een menswaardig mens, in plaats van tot Bokito de Gorilla.
Zoals jij de moed hebt je mond open te doen en pissig NEE te zeggen zo mij tot een keuze dwingend.

Wat kan daar dan in vredesnaam mee mis zijn, behalve onze eigen angst?
En die angst om die vernedering van die schaamte te voelen?

inez zei

Misschien zelfs wel die noodzaak om ook je zelf te moeten vergeven?
Dat ik zo een sufferd was dat ik die onzin veel te lang heb moeten geloven, zelfs toen die nonnen het mij alllang niet meer zeiden dat het moest. Omdat het zo verdomd pijn deed?
Hoeveel van ons snijden in hun polsen of noem andere destructie manieren maar op, omdat je dan tenminste weet dat je pijn hebt en waarom?

Geef mij mijn woede dan maar. Geef mij jou pissigheid dan maar. Dan kan ik in vrijheid kiezen. En de verantwoordelijkheid voor mijzelf nemen om NEE!! te zeggen, volgens datgene waar ik in geloof. Net als jij.

Laat mij maar willen moeten (kiezen) in plaats van moeten willen (gehoorzamen)

Maar dát kan ik alleen wanneer ik gewoon mag ontdekken: he, ik ben woedend, gossie waarom dan en wat doe ik daar nu mee?

Tot zover het epistel voor vandaag :-)
Bedankt!

En op de achtergrond speelde het strijkje: een bossie, een bossie, een bossie gele rozen.
Samen delen? ;-)

Anoniem zei

hallo meiden allemaal

juzus mina wat een zware discussie hier.
Ik kom even kijken want lig al tijdje ziek maar dat goede herder gedoe laat me niet los.

Inez ik kan begrijpen dat bij dankbaar zijn jouw haren recht omhoog gaan staan.
Ik kan dus ook totaal niet dankbaar zijn en ook totaal niet een compliment zelfs ervaren....ik heb het nooit geleerd,alles was MOETEN,en ik mijn kop nog steeds.
Telkens kom ik mezelf tegen omdat ik geen NEE kan zeggen.
Nou niet zo vreemd want nee werd in de goede herder niet geaccepteerd.

Hoe haalt anoniem hierboven het in zijn of haar kop dat we dankbaar moeten zijn...waarvoor......omdat ons hele leven is verklooid,ja door de goede herder.
Ik kan zo snel zelfs niks bedenken wat daar eigenlijk goed was.......
Maar we hebben het er nog wel over......
zodra ik beter ben ga ik hier mijn hele levensverhaal typen.
Hoe ik in tehuizen rerecht kwam....hoe er misbruik van me gemaakt werd...hoe ik verkocht werd door nonnen en kinderbescherming.

Tjee dan de presentatie van het Deetman raport vandaag.
Nou zeg daar schiet iedereen wat mee op.....niksdus zoals ik al verwachte.
Wat moeten we met een wetenschappelijk onderzoek.
Jee nu worden we nog de proefkonijnen van de wetenschap!!!!
Wat hebben al de slachtoffers hier nu aan....WEER NIKS!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit maakt me nu weer BOOS.

En dan even Lies,meis kijk nu dat hulp en recht is van de kerk,denk je n nog dat ze zullen helpen....ik niet dus.
Blijft niks anders over dan massaal de pers te zoeken en ja massaal protest bij de REGERING!!!!

Lieve groet
Star

inez zei

Misschien ben je dan wel veel sneller dan ik in iets door hebben, Star, maar ik vind je toch te pessimistisch.
Het kostte mij in ieder geval een stevig aantal uren, verschillende keren doorlezen van dat voorstel en een nacht voordat ook ik het een slecht antwoord op de realiteit vind. En hoe langer ik doordenk, nog steeds, hoe slechter ik het vind.

Maar ik ben toch niet zo pessimistisch als jij nu lijkt, geloof ik.

Zou het niet kunnen zijn dat de verwachtingen niet reeel zijn/waren? Alsof Deetman, en dus de bisschoppen - off all people - met een antwoord moesten, of zelfs maar zouden kúnnen komen...

Wat, wanneer je naar de rest van de wereld kijkt natuurlijk giga flauwe kul is, maar wel typisch katholieke afhankelijkheid, hellep, hotemetoot, redt mij.

Eigenlijk best om te grinniken, want juist dat is dan ook nog eens een onderzoeksthema: de zwijgcultuur.

Die Smeets van Mea Culpa, nee, ben geen lid van de fanclub, maakte een opmerking in zijn kritiek die mij erg aanspreekt, over de beschuldigde die gaat zeggen hoe het moet...
En dat is natuurlijk ook zo.

Wanneer je daar teleurgesteld over bent, tja...
is dat dan niet nog steeds die houding van een afhankelijk kind in een incestueuze relatie, zit ik mij af te vragen.
Het gezang van de maffia.

Ik denk dat er helemaal niks mis is als een stelletje hotemetoten een onderzoek gaan doen, en neem dan aub inderdaad hotemetoten, want die hebben wat te verliezen. Ze gaan hun gang maar. Er worden wel onzinniger zaken onderzocht.

Ik wil er zelfs wel aan meewerken ook. (ik heb me 2 dagen terug alsnog, zoals ik je al zei, als één van mijn volgende stappen inderdaad bij Deetman gemeld) :-)

Zij willen blijkbaar onderzoeken. Dat willen wetenschappers nu eenmaal, rare eigenschap van dat volk :-)
Mij gaat het erom wat IK WIL ok ok ok ik wil hun vette salaris ook wel, maar dat is zoiets als willen dat de maan vierkant is dan kun je er zo prachige wiskeyijsblokjes van hakken. Bij wat ik werkelijk wil kan ik een onderzoek best gebruiken. (net als een lach om een weddenschap over de mogelijkheden van deze onderzoeksvragen serieus nemen in een jaar,koers is momenteel 1 op 15. Zij een probleem en ik mijn lach met 15 dropjes :-) :-)

En ik geloof heel hartgrondig dat het helemaal niet op te lossen is, en de wil om de gevolgen van het misbruik proberen op te lossen ontbreekt. Het belang daarbij ontbreekt.
En ik heb de macht niet om dat te veranderen.

Wat ik wél heb is macht over mijn eigen situatie. En dat is toch precies waar het eigenlijk over ging? Dat wél beslissen?

Dat recht is me geweldadig afgenomen, daarover heb ik mijn mond moeten houden en met de gevolgen maar moeten zien.

Dan ben ik toch hartstikke gek wanneer ik me dat dan nu opnieuw zou laten afnemen door notabene die bisschopsconferentie en die konferentie van religieuzen, al dan niet met behulp van Deetman en een stelletje wetenschappelijke hotemetoten?
Om een onderzoek van een jaar?

Ben alleen niet van plan om er een cent voor te betalen.

Laat maar zien wat die rest van die kerk ermee doet. Mannetjes en vrouwtjes die keuzes zullen moeten maken. Dat is veel belangrijker.

Laat maar zien wat de politiek er mee doet. Ik leef in een democratie.Nóg veel belangrijker.

Laten we maar zien wat jij en ik en wie dan ook ermee doet.
Seksueel misbruik stop je niet door politici al dan niet met een mijter op of wetenschappers.

En de gevolgen ervan voor individuele levens in hemelsnaam maar liever helemaal niet!
Mochten ze willen!
Dat is al geprobeerd.
Daarom zit ik hier plaatjes te plakken ;-)

En ga zo eens even door rond een stel archieven ;-)

Mijn Leven, jouw Leven.

Geef mij die ezelsbrug maar:
Op brood Willen Kinderen Droge Vis.

:-) Schijnt ook goed te zijn voor mijn cortisol (waar die dan ook moge zitten), zegt de zorgverzekeraar ;-)

Open staan, b egrijpen, willen, kunnen, doen, volhouden!!!

Anoniem zei

Niet iedereen is blij er worden wonden op gereten die eindelijk een beetje dicht waren gegroeit
en het aan geven wat heeft het voor zin de meeste zijn al dood
en er over praten doet pijn
linda

inez zei

Je hebt groot gelijk, wanneer ik je tenminste goed begrijp en je het hebt over die storm die er sinds maart ook in Nederland (w-europa) is: het openlijk praten over het geweld en het misbruik binnen de Kerk. Dat is verschikkelijk geweldadig (geweest).

En zelfs heb je gelijk wanneer je het over dit weblog hebt, ook die confrontatie kan of is knap geweldadig, hoewel je daarbij andere keuzes hebt.

Maar is schrijven wat je nu deed niet ook al "je mond open doen"?

Ook besluiten: ik wil het niet!
of niet meer dan wat ik nu schreef, vertaald: het doet te veel pijn, is toch een keuze?
Jouw keuze over jouw leven!
Niks mis met zeggen: ik kan het niet, want ik denk dat ik dan kapot ga, en dat wil ik niet, toch?
Ook dat is een grens, jouw grens.
Fijn dat je die laat weten dus.
En indien en wanneer jij jouw grens ooit wenst te veranderen, dat merken we misschien dan wel.

En je hebt zeker volkomen gelijk wanneer je zegt dat de meesten dood zijn!

Wat het dan allemaal voor zin heeft?
Dat kan jij toch alleen beslissen?
Maar laat mij 1 vraag terug mogen stellen:

Hoort afscheid nemen (ook van doden) niet bij door mogen gaan?
Waar hebben wij dat ooit geleerd of zelfs maar gemogen dan?
Hoorde het verbod -en de onmogelijkheid - zélfs daarop niet bij dat geweld en de minachting voor jou als persoon dan?

Dank je wel dat je liet weten er wel te zijn, mee leest en meedenkt en wat jouw keuze - nu- voor jou betekent.

Ook voor jou hele goede Pinksterdagen.