woensdag 24 maart 2010

Die beelden in je hoofd


9 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi allemaal
Ja, ik heb zeker 8 of 10 keer (gespeeld) op het haagse veer, hoofdbureau van politie.
in een arrestanten cel.
Wel weinig ruimte om te spelen,en de deur was ook nog op slot.

Anoniem zei

naam vergeten
lies

inez zei

Lies, ik wil (nog steeds) absoluut niet invullen voor wie dan ook wat seksueel misbruik is.

Maar als je misbruik nu eens vervangt door het woordje geweld, hu. Is het dan zo'n gek idee nog eens te kijken naar die Commissie Samson?
http://www.onderzoek-seksueel-kindermisbruik.nl/

groetjes!

Anoniem zei

hoi inez
Mijn melding bij hulp en recht is zoekgeraakt.



Ga nu inderdaad een melding doen bij samson.
Heb enige tijd geleden contact gehad met joep dohmen hij wilde graag informatie voor zijn boek Vrome zondaars.
Die ik nu aan het lezen ben.
Heb ook het advies gekregen van hem om een brief te schrijven naar hulp en recht ivm het kwijtraken van mijn melding en dat ze het geen sex misbruik vinden wat er met mij gebeurt is.
Of ze daar even een schriftelijke bevestiging van kunnen sturen.

ja misschien is het woord geweld dan beter om binnen te komen,zal er over nadenken,want voor mij zoals ik het ervaren heb was het verkrachting en ik was mindejarig.

dus een kind
lieve groet
lies

inez zei

Hoi Lies, meid ik wou dat ik een intelligent en zo'n handig antwoord had op die paar regels die je nu schrijft. Heb ik niet dus! Behalve dat als ik ook maar even nadenk over wat het in feite betekent wat je schrijft ik er stront en stront ziek van wordt. En ik heb zelfs geen zin om te proberen dat ik andere -keurig brave - woorden te zeggen ook, zo ernstig vind ik het.

Het spijt me heel erg voor je, Lies.
Ik weet dat je je er veel van voor had gesteld en had gehoopt op reacties waar je wel iets aan had.
Ik vind dit heel heel erg!

Maar die paar regeltjes nu, naast de rest van wat je al schreef -en zo heel erg veel is dat uiteindelijk niet - is voor mij wel precies de kern van de waanzin die bezig is.
En dat spijt me zo voor je Lies. Voor jou en voor zoveel andere vrouwen. Maar ik vrees dat de erkenning van wat er met jullie, met jou - en voor een deel ook met mij - is uigehaald door die kerk -én die samenleving erom heen en dus ook die vrouwen in die kerk!!- dat je die nog een hele tijd niet zult krijgen!!!

Maar dan lezen wat jij dan als persoon, in je dooie piere eentje weer eens te horen kreeg, ik kan alleen maar brullen, Lies. En je dit zeggen. Dit is wat ik meen. En die prachtige zinnen, het spijt me ik heb ze niet, ik denk dat ze niet bestaan. En misschien is dat maar goed ook.

Prachtige zinnen hebben over sexueel geweld tegen meisjes ....misschien is dat wel het toppunt van smerigheid.

Maar misschien heb ik over een dag of wat wél een paar zinnen waar je wat aan hebt. Voor nu alleen maar deze aai op je kop dan maar.

En dat boek van Dohmen? Ik heb het nog niet gelezen. Sorry, het zal vast wel goed zijn. Maar ik heb het mijzelf nog maar even verboden. In al die waanzin die nu bezig is, al die leugens, al dat geweld, ik schiet met dergelijke boeken nu even helemaal niks op. Ik loop alleen maar het risico mijn eigen verhaal, die waarheid, kwijt te raken nu. Ik heb mijn eigen verhaal lang genoeg moeten ontkennen, en ik vertik het om in de waanzin die nu eindelijk in Nederland ook is uitgebroken die waarheid opnieuw kwijt te raken!
Ik wil mijn herinneringen, weten wat er met mij is gebeurd, en de bewijzen die daarbij horen, niet die van een ander! Ik heb geen zin om tegen mijzelf te liegen door de verhalen van een ander, zelfs niet als ze net zo hard waar zijn en door Dohmen werden opgeschreven. Da's voor mij de enige manier op erkenning. En naar jou kunnen kijken. En misschien straks wel blij zijn met mijn tranen nu en dat ik al die fraaie zinnen niet heb.

Want als ik die wel had zou ik - holy shit! - in de waanzin van dat geweld circus nu - nog tegen jou moeten zeggen ook: ben ik effe blij dat ik op zo'n manier door nonnen sexueel ben misbruikt dat hulp en recht (met al die troepen erom heen) dat wél goed vind, hoera als ik nu maar hard werk om dat braaf op te schrijven krijg ik erkenning..., tel ik mee in een statistiekje en mag ik mee doen in de miljardenclaim van Mea Culpa...
Fuck you!
En dat is dan dus niet tegen jou!
Wees voorzichtig met je zelf, Lies! Gooi jezelf niet weg. Dat kun je rustig aan een ander overlaten!

Ja, Lies. Jij was een kind!
En ja Lies, jij had als dat meideke dat jij toen was recht op fatsoenlijke bescherming! En die heb je niet gehad.
En dat recht heb je als de vrouw die je nu bent nog steeds. En dat heb je dus alweer niet gehad!

Het spijt me, meissie!
Voor jou, én voor mij.

inez zei

Lies, nog even voor nu een paar opmerkingen.

Ik heb me heel hard zitten afvragen of ik mijn antwoord aan je hierboven niet beter weg kon halen. Wat schiet je op met mijn onmacht en mijn woede die me zelfs dat F woord liet gebruiken. Dat is niet handig, dat doen beschaafde mensen niet. Maar ik heb besloten dat ik het niet weg haal! Dan maar niet fatsoenlijk! Prik er maar even door heen, dame. Je kunt weten dat het geen gebrek aan respect voor jou of wie dan ook van jullie was. Ook al schrik je misschien van de uitdrukking (ik ook ;-) )en is het inderdaad niet de slimste manier om met elkaar te praten. Het zij zo... sorry wanneer het dat voor jou lastiger maakt of maakte. Maar ik laat het, met dit sorry erbij, staan. Ik heb niet meer.

Dat voorstel van Dohmen, om hulp en recht die brief te schrijven.
Misschien kun je het een beetje veranderen. Wat schiet je tenslotte op met zo'n brief aan hulp en recht wat je alleen maar weer extra energie kost en waarvan je dus kunt weten dat je er weer de kous mee op je kop krijgt. Dohmen heeft natuurlijk best gelijk, als je er van uit gaat dat je er iets mee op schiet. Of als je een soort juridische knokpartij tegen die lui hebt te voeren.

Dat is ook de onzin van zijn voorstel: zij hebben macht, jij niet, en ze kunnen rustig hun gang gaan en jij hebt geen poot om op te staan. Dus wat schiet je daarmee op? Weer opnieuw verwachten dat je fatsoenlijk zult worden behandeld, wéér opnieuw de !@#@!! als je weer opnieuw bedonderd wordt? Dohmen maakt volgens mij een paar fouten. En heeft een andere positie als jij. Hij kan dus makkelijk praten, hij heeft niet de shit die jij hebt omdat je er weer iets van verwacht maar al meer dan voldoende bent kwijt geraakt.

Je mond houden is natuurlijk helemaal te gek. Maar als je het nu eens deed via de club van Deetman?
Als je daar nu eens aan schreef wat je nu is over komen? Maar er ook bij zet WAAROM je kontakt zocht met hulp en recht. Wat je van ze wilde. En wat de reactie was. Vertel die Deetman gewoon net zoals je ons vertelde over die politie, waarom je daar terecht kwam en wat daar gebeurde. En als je verstandig bent schrijf je er ook gewoon bij hoe pissig of boos je op mij ( en anderen) was hier, en je hoopte op andere mogelijkheden bij hulp en recht, je financiele claim over dat werk, helemaal niks mee mis. Wees gewoon open. En vertel. Ook wat ze je daar beloofden.

En dan nu deze afloop. Dossier kwijt... en wat dat dan voor jou (en je moeder???) betekent.

Lies, heel simpel: je kunt het niet mis doen!! Jij mag zeggen wat jij wilt over hoe jij bent behandeld!

Met zo'n verhaal aan Deetman schiet je waarschijnlijk ook niet echt wat op! Behalve dat je je uit kunt spreken, in alle privacy.

inez zei

Maar het verschil met het voorstel van Joep Dohmen is dat Deetman en zijn club ook hulp en recht onderzoeken, en willen weten wat daar mis is gegaan. En willen weten wat er dan moet gebeuren aan noodzakelijke hulp. Ook al schiet je er dan persoonlijk misschien wel erg weinig mee op, daar is hij niet voor, heeft het zin hier - naast dat voorstel van Dohmen - nog eens over na te denken?

Deetman krijgt bovendien van wel meer mensen hun verhaal waarvan je je af kunt vragen of dat wel door de kerk bedreven seksueel misbruik
is. Dat heeft hij voortdurend duidelijk gemaakt. Ook op die bijeenkomsten en van de week in dat intervieuw in Trouw.

Jij hoeft je mond niet te houden omdat hulp en recht zegt dat het géén seksueel misbruik was!! (of ik tegen je zei dat hulp en recht met hun mooie beloften uit hun nek kletsten over dat geld!!)

Er is meer dan genoeg tegen je gelogen, je hebt meer dan genoeg je mond dicht moeten houden. Er is geen enkele reden dat je dat nog steeds zou doen. Vertel het die club maar, en laat zij er zelf maar een antwoord op vinden.

JIJ vind iets, JIJ hebt een mening en daar heb je alle recht toe, dus doe je mond maar open! En zie maar wat het voor je betekent. Niks mis met je verhaal, niks mis met je mening, niks mis met jou, dus laat het ze maar weten.
En stuur een copietje naar hulp en recht. En naar die commissie Samson. En als dat voor jou van belang is zelfs naar de paus himself (of naar de dames opperhoofd van de Congregatie!!). Zolang het maar JOUW verhaal is.

Desnoods doe je het samen met je moeder. Ik liep me vandaag te bedenken dat het ook voor haar niet simpel zal zijn wat er allemaal gebeurd (naast wat er al gebeurd is).De Goede Herder en die politiecel was niet tegen zweetvoeten. Ook zij kan natuurlijk eens van zich laten horen bij die clubs. Het zal ook haar - toen én nu - niet in haar koude kleren zijn gaan zitten.
Geef haar in ieder geval de groeten en een knipoog van me.

Oftewel: denk nog 's effe, dame. Dat deed ik vandaag ook door jou.
Bedankt meissie, je hebt mijn dag weer 'ns goed verpest! ;-)

( ja, da's is een grijns :-))

Unknown zei

Hoi Lies en Inez,

Wat herken ik dat van jou ik ben ook misbruikt en dat was de reden waarom IK naar het Larenstein moest, diegene die het op zijn geweten had bleef thuis en Inez hoe wil je het noemen verkracht worden geweld??? en dan bijna gewurgd ook geweld???
Nou ik kan me de boosheid van Lies heel goed voorstellen en ik ben ook niet boos op jou maar het rechtsysteem waar je tegenwoordig ook nog mee zit de onmacht niks kunnen doen de schuld weer krijgen voor iets wat jij niet heb gedaan hoe kan men dit dan verwerken??? Mensen die hte zelf nooit hebben meegemaakt kunnen het niet snappen niet persoonlijk opvatten hoor.
Groetjes alwine

inez zei

Hoi Alwine, het schiet me nu ineens (weer) door mijn koppie, daarom toch maar even die vraag

Ik hoop dat je dat verzoek om hulp hierboven hebt gelezen ivm een oude discussie?

Heel veel groeten jij.
En ja, je hebt gelijk!