zaterdag 12 september 2009

Cadeautjes van een Hele Goede Herderin 1

Een paar hele mooie cadeautjes, in stukjes.
Van een hele goede Herderin, de Stichting Oud Zoeterwoude.
Eén van de bestuursleden heeft, naast een belofte voor de toekomst en drukke werkzaamheden, de moeite genomen eens goed te kijken wat er al was van de Goede Herder, is aan het scannen en aan het opsturen gegaan om het hier te delen.

Fantastisch!
Hartstikke bedankt!!

Fijn dat jullie er zijn! Fijn dat jullie zo enthousiast zijn en wij allemaal daardoor ook van jullie die hand én de aanmoediging kregen om ook door te gaan met het uitflooien van dat (gezamelijke) verleden.
Dank jullie wel.
Op naar die toekomst.

Daartoe hier alvast een van de cadeautjes uit het verleden: 9 bladzijdes uit het boek Op de stoep van de Hoge Rijndijk van Rita Pieterse-Zwetsloot , waar op blz 90 een wandeling uit 1869 begint, gevolgd door een beschrijving die -zeker naast de andere informatie die we inmiddels hebben - meer dan de moeite waard is.

Bovendien met interessante foto's.
(Er zit er in ieder geval één bij waarvan ik een rolling kreeg!) Die ook al weer goed aansluiten bij verdere info.
Ik ben dan meer dan benieuwd naar reacties.
Als steeds: U syt wellecome!

In latere logs komen een aantal zaken hieruit, met behulp van andere inmiddels gevonden bronnen, zeker nog terug.
Maar voor nu: geniet - hopelijk zonder al te veel gegriezel - vooral mee van een wandeling, jeugdige maagden die zich vrijwillig opsloten in een graf, boetelingen en lichtzinnige wereldlingen. (als steeds: klik op de afbeelding voor het vergroten, dus ook van de tekst)




blz.92


blz. 93


blz. 94


blz. 95 (*)


blz. 96



(*) de moezerij waar het hier over gaat is géén plek waar aalmoezen(iers) in de grond werden gestopt, maar een groenten-(moes)tuin.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi inez groetjes
ik kan de teksten niet lezen?

Anoniem zei

in almeo was er ook een wandelgangdie van de eetkamers naar de groepkamer ging.
nu ik daar over nadenk begrijp ik niet wat het nut daarvan was.
we hadden nl ook de binnenplaats met die ene boom over kunnen steken.
lies

inez zei

Als je op de teksten (dubbel?) klikt, krijg je ze in een apart scherm, net als de foto's en zijn ze wel leesbaar.
Maar misschien moet je bij jouw systeem je rechter of linker muisknop gebruiken?

inez zei

Lies, wat een harstikke leuke opmerking! Een hele, hele brede grijns nu, want hij is echt heel leuk. En meer dan dat.

Helaas ken ik de plattegrond van Almelo (nog?) steeds niet.
Maar in Velp had je ook zo'n brede gang, die oorspronkelijk bedoeld mede bedoeld lijkt te zijn geweest als wandelgang. (op een van die foto's zichtbaar). Ook bij de beschrijvingen van een aantal theuizen in het buitenland kom je die tegen....
En ik heb mij bij de beschrijvingen in het boek van Doudaert de la Gree (Zondaressn) wel eens afgevraagd of die er
in Almelo ook was...
Ja dus, volgens jou.

Oftewel: Liesje werk aan de winkel, dame. :-) :-)
Als je nu eens potlood en papier pakte en eens een plattegrond ging tekenen? Dan hangen we je niet eens (direct) op wanneer je over een paar weken zegt dat het niet klopt, maar het zus of zo was.

En ik ben nu nog bloedserieus ook, zoals je misschien vanavond of anders de komende dagen op De Voorzienigheid kunt zien.
Want hoe idioot het misschien ook lijkt, dergelijke details over het gebouw kunnen wel degelijk heel erg belangrijk zijn.
En je op een idee brengen, zelfs een sleutel tot iets snappen in handen geven, waar je maar wat makkelijk over heen kijkt.

Dus krijg ik je niet zo ver dat je je handjes eens laat wapperen en een puntje slijpt aan een potlood?
(maar vreet niet het hele potlood op aub, zou toch zonde zijn ;-) ).

En als je nu ook nog eens met 2 handen kunt schrijven, schrijf dat terwijl je bezig bent meteen even wat andere herinneringen die je daardoor krijgt op ;-).

Wedje leggen dat je nog wel eens verbaasd zou kunnen zijn ?

Natuurlijk ieder ander (Star???) die het eens wil proberen ook meer dan welkom de ontdekkingen eens te laten horen.

*blommetje, blommetje, blommentje.* :-)

Anoniem zei

inez
als ik mijn ogen sluit wat ik ook meerdere malen gedaan heb,kan ik elk detail van de goede herder in almelo beschrijven van a tot z
mijn moeder zei wel eens zeer verbaast...hoe is dat mogelijk!!!
maar nu het probleem ben niet goed in plattegronden tekenen en hoe krij ik dat bij jouw??
ik zou het wel kunnen beschrijven
wat vind je er van, hoe kan ik dat het beste overbrengen.
zelfs de muren kan ik voor me halen bizar gewoon en de geur.
groetjes weer
lies

Anoniem zei

rondleiding door de goede herder in almelo
aangekomen bij het hoofd gebouw waar alle meisjes voor het eerst naar binnen gaan wordt de deur open gedaan met een sleutel want deze deur zit altijd op slot.
eenmaal binnen kom je in een grote wat kale hal terecht met rondom spreekkamers .
deze zijn voor familie bezoek en voogdessen.
in de hal is een tafel met handarbeid frutseltjes die gemaakt zijn door de nonnen en te koop
wat vind je inez ...zoiets??
ik hoor het wel

Anoniem zei

hoi inez
ik zit zo te denken ...misschien gezien de ligging van alles zou het heel goed kunnen dat het een anti vluchtgang was.
lies

Anoniem zei

ik heb laatst ook een vraag gesteld.Maar er geen antwoord op gekregen.Mijn vraag was toen.........hoe komen jullie aan het boek op de stoep van de hoge rijdijk???

Ik ben er ook naar op zoek geweest,maar ik weet nu.zins kort waar de schrijfster woont.En ze heeft nog aardig wat boeken.
Dus ik krijg er een,gelukkig.Maar zou toch wel graag willen weten waar jullie hem vandaan hebben.

En ik hoorde ook steeds dat er achter in de Meerburg kerk een gedenk steen hangt over de Goede Herder over de gevallen meisjes.Maar ik heb met mijn dochter overal gezocht en na gevraagt,maar niets gevonden????
weten jullie wat.Zou graag wat horen

groetjes anneke

inez zei

Lies, leg eens uit aub wat je bedoelt met een vluchtgang??
Want hoe je daar nu opkomt is mij een volslagen raadsel, maar ik ken de omgeving ook niet dus....
HOEZO??

En wie moet daar dan voor wie of wat in/door vluchten?
Die nonnen voor jullie?
Jullie voor die nonnen?
Samen voor een overstroming??
Of?

Leg uit dus aub.
Namens de feestcomissie, mijn dank

inez zei

Hoi Anneke
Hoe was het in Zoeterwoude met de monumentdag? Nog wat leuks gevonden zoals je hoopte.

je schreef:
ik heb laatst ook een vraag gesteld.Maar er geen antwoord op gekregen.Mijn vraag was toen.........hoe komen jullie aan het boek op de stoep van de hoge rijdijk???

Je vergist je. Kijk maar bij dat log (10 juni).

Net als deze vraag vond ik dat wat ingewikkeld. Hier staat het bij.
ziet alleen een blinde niet duidelijk dat het van youtube komt en het filmpje bovendien gemaakt werd door iemand van Suetan, de stichting oud-zoeterwoude dus.

Wat nu eigenlijk de bedoeling van een mij volslagen onbekende en haar vragen wél is, is mij dus een volkomen raadsel. Vandaar.

Hartstikke fijn dat je, behalve uit de bibliotheek van je dochter, nog een eigen exemplaar bij de schrijfster kon bestellen.
Prachtig boek. Erg goed werk van haar en een prachtig boek.Je dochter had het boek toch al via de bibliotheek? (jammer dat het hier niet staat trouwens!)

Wat je zegt over die gedenksteen, geen idee. Nooit eerder van gehoord ook (gelukkig!).
Het enige wat ik weet (en vond) is van 2 jaar geleden bij monumentendag waarbij er naar de Goede Herder (weer eens) werd verwezen als naar dat "huis voor gevallen meisjes."

Dat schoot me goed in het verkeerde keelgat ook :-)
Iedere keer weer als ik dat hoor zie ik daar nu eenmaal sterretjes van.

Maar van een steen in die kerk weet ik niks.
Overigens ook niet van die steen waar jij het zelf over had...


Oftewel: Anneke, ik heb geen flauw idee wat ik aan antwoorden aan je zou kunnen geven.
Behalve misschien wel een vraag terug: het kan zijn dat ik je verkeerd versta (lees)
maar zit er je iets dwars of zo, gezien je toontje. Als dat zo is, waarom zeg je dat dan niet gewoon?

Dank je wel hoeft absoluut niet, ik ben niet een of ander liefdadigheidswerk aan het doen.
Ik doe wat ik leuk (en soms zelfs belangrijk ook) vind.
Maar"hee wat leuk dat ...",
och, je snapt me wel. ;-)

groetjes.

Ben trouwens inderdaad erg benieuwd hoe het was samen met je dochter daar heen. Ben wel jaloers op je, geloof ik. :-)

Anoniem zei

uitleg van de gang volgt nog nu even geen zin
groetjes lies

inez zei

Ha Anneke,

Ik denk dat ik je plaquette heb gevonden. En het (of een?) verhaal erbij.
Dank je voor je tip, was een hele goede! Maar het is inderdaad geen leuk verhaal.

Kijk maar mee, dit weekend krijg ik het online, denk ik. 't Is nog even een kwestie van ordenen.
Ben benieuwd naar je reactie
(En van anderen natuurlijk :-) )


Nogmaals, bedankt dus!

Anoniem zei

Hoi Inez

Ben ik ook weer een keer....lang bewust niet langs geweest.....maar ik heb het nu vreselijk moeilijk met al dat gedoe van de kerk,alle herinneringen vliegen weer door mijn hoofd......op dit moment kan ik echt niks.....lijk wel verstijfd.
Ja van alles komt naar buiten....ik denk dat die nonnen ook onder dat misbruik van kinderen vallen!!!!!!!!
Heb nog steeds een trauma,dit blijkt wel hoe erg mij alles aangrijpt wat nu op tv komt over die kerk.

Overigens Lies bedoeld vast de ANTI vluchtgang van de meisjes,de begin deur werd eerst achter je afgesloten als ze je naar de voorkant brachten voor b.v bezoek of de voogdes,als je dan bij die voorkant kwam moest er weer eerst een deur van slot,die rot non liep dus met haar sleutelbos te rabbelen....ik hoor nu nog telkens dat geluid van sleutel-afsluiten-openen.

Wat leuk Lies dat jij ook al verliefd op een boom bent.
En je hebt gelijk mijn groepskamer was iets leuker daar want we hadden een aquarium van zr Rosa met allemaal guppies.

Lieve Lies ik ben je telefoonnmr kwijt.....vind ik heel erg.
Op mijn website was nog iemand die me gevraagd had kontact voor haar moeder op te nemen,maar ik had geen terug mail.
Please melden jullie even bij Inez....die wil dat best graag naar me toesturen.

@ Inez please ik heb je hulp nodig....red het echt niet meer....

Liefs Star