dinsdag 27 maart 2007

Zondaressen Nawoord




Na het voorstel van de uitgever Zondaressen nogmaals te herdrukken, meende ik er goed aan te doen eerst de rector van het om schreven klooster te vragen het internaat te mogen be zoeken: dit met de bedoeling aan deze herdruk een voorwoord te kunnen toevoegen waarin duidelijk kon worden gesteld wat daar in de loop van dejaren verbeterd was,en dit niet alleen - naar ik hoopte - op hygiëniesch gebied,maar ook en vooral op het gebied van onderwijs en pedagogisch en psychologisch inzicht.

Hierop reageerde de rector allervriendelijkst. Hij sprak zijn waardering uit over het feit dat ik mij eerst van de huidige toestand daar op de hoogte wilde stellen, voordat ik toestemming gaf het boekte herdrukken. Hij heette mij van harte welkom en veronderstelde dat ik wel "ogen zou opzetten, zozeer was alles veranderd!"
Het leek hem echter beter mijn verzoek eerst tot de moeder-overste te richten.
Ik volgde zijn raad op.
Enkele dagen later ontving ik het volgende schrijven

"Geachte mevrouw,
In vriendelijk antwoord op uw schrijven delen wij u mede,
dat uw bezoek aan ons internaat geen zin of nut heeft.

Met vriendelijke groeten
Moeder Bonaentura, (overste)"
Haar dankend voor dit "vriendelijk" briefje beantwoordde ik haar mij niet te kunnen voorstellen dat binnen haar "internaat" een zo verschillende opvatting over een zo eenvoudige zaak mogelijk was, waarbij ikrefereerde aan het antwoord van de rector.

Hierop herhaalde zij zonder meer "dat mijn bezoek aan het internaat noch zin,noch nut had".

valt uit deze weigering te concluderen dat er nog veel te verbergen valt?

Het voorwoord dat ikaan deze herdruk had willen toevoegen, blijft dus noodgedwongen achterwege.
Zullen de bevoegde katholieke instanties- die toch blijk geven met hun tijd mee te gaan - waardering kunnen hebben voor dit, blijkbaar nog steeds toegepaste, "doofpotten-systeem" anno 1968

M.L.D. de la G.


De overige tekst(scans) staan hier



Nawoord van mij!

Een weblogje

Zo'n 40 jaar na het uitkomen van deze 8e druk schreef een vrouw die net als Marie-Louise Doudard de la Gré ook in "een kloosterschool voor meisjes " zat, maar zo'n veertig jaar na deze schrijfster, een weblog.
De dag nadat zij had geschreven over haar grote schrik bij het zien van materiaal dat ik had gebruikt op mijn weblog over mijn ervaringen in de voorzienigheid, mijn ''kloosterschool voor meisjes"

Een weblogje over een klein meisje en haar grootmoeder.
Zoals altijd wanneer het over kleine meisjes en grootmoeders gaat: een sprookje. Over de kleine boze wolf.

Klein meisje is jarig en boos. Gaat naar grootmoeder. Geen land mee te bezeilen.
Ook niet door grootmoeder.
Grootmoeder is boos.

grootmoeder: "Klein meisje wat is er"?
klein meisje: "IK BEN BOOS"

grootmoeder: "ik ook!"

zij sluit haar grote oren, haar grote ogen, zij steekt haar grote neus in haar zak. En houdt haar grote mond stevig dicht.

Een sprookje van een sprookje

20 opmerkingen:

Anoniem zei

door: Starlady
starlady.punt.nl 2007-03-28 04:12:24

Inmiddels heb ik het boek gelezen.
Ja het speelt in Almelo als ik dat zo lees.
Ik vind het heftig!
Net of ik er zelf bij ben......
Door dit gaan er vele deurtjes bij mij weer open.
En ik blijf erbij,de vrouw die dit schreef verdient een standbeeld!
Overigens in 68 was ik daar.......dat nawoord kan ik nog wel schrijven.
Het boekje kan misschien heruitgegeven, want het is nu heden ten dagen nog zo!!
Misschien een kleine aanpassing naar de 60 er jaren toe qua taal.
Kunnen we niet een collectief vormen en te samen een rechtzaak beginnen voor al het ons aangedane leed waarvoor we de christelijke instellingen,de kinderbescherming en ja onze regering ter verantwoording kunnen roepen.
Misschien is er wel een goede advocaat die dit voor ons wil doen!
Ik hoef geen geld maar een openlijk excuus voor alles vele meiden met mij ooit aangedaan,daar in die tehuizen van de goede herder.

Groetjes
Star

PS in grootmoeder en de wolf geloof ik al lang niet meer.

inez zei

door:
inez 2007-03-28 04:47:01

ik vond het een dijk van een grootmoeder

Dat idee van die rechtszaak, ik wil het zeker niet uitsluiten, Star. Sterker in een flink aantal andere landen is het de afgelopen jaren gebeurd en heeft geweldige resultaten opgele erd! Ierland! Schotland,Canada, Engeland, Canada, Australie. Zelfs Kameroen, Zoals er nu in de Filipijnen, Mexico en de rest van Zuid Amerika heel veel gebeurd. Er gebeurt (en gebeurde!) wat dit betreft heel veel meer dan al die problemen rond de kerk en verkrachtende priesters!
vooral over heel veel meer mensen, en heel veel belangrijker resultaten ook! Zoals er over de hele wereld heen steeds meer processen ook gevoerd worden door individuele personen. ja,zeker ik ben daar ongelooflijk blij mee.Ongelooflijk trots op die mensen die het voor elkaar hebben gekregen, daar nog steeds mee bezig zijn!
En ik heb er ongelooflijk veel door gekregen en er van geleerd ook.
Wereldwijd hebben we daar heel erg veel aan te danken. Heel veel meer dan mensen zich realiseren. ongelooflijk belangrijke resultaten bereikt voor kinderrechten en kinderbescherming.
Het is werkelijk heel echt ongelooflijk wanneer je je daar een beetje gaat verdiepen wat daarbij internationaal -en in samenwerking -is bereikt tbv. van (vroegere) slachtoffers maar vooral tbv. detoekomst! Zou je dus, springend van enthousiasme....zeggen jaaaaaa Star, doen!
Maar daar zitten een aantal hele praktische vragen aan. En dat is echt niet het vinden van een adocaat. (heel praktisch, daar heb je niet eens iets aan wegens de verjaringstermijnen,maar da's nog wel het minste). Maar begin zelf eens bij een paar hele simpele vragen: Wat wil je? Wat is je doel? En met wie dan? Over welke periode?

Maar vooral : wie vind jij - individueel - dat jij aan wilt klagen en waarvoor dan?
Want als jij die antwoorden weet, en weet dat dat is wat jij wilt
....aub doe het dan!

inez zei

door:
inez 2007-03-28 17:29:40


Star, hier heb je een bericht wat ik vond en heel erg interessant vind, misschien jij ook wel,om eens over na te denken.

RK-kind ontevreden met protestantse pleegouders bron
EDINBURGH (RKnieuws.net) - Een rooms-katholieke tiener heeft haar gemeente in Schotland aangeklaagd wegens de beslissing haar bij protestantse pleegouders te huisvesten. De unieke rechtszaak kan een precedent scheppen voor meer mensenrechtenkwesties.
De aanklaagster is een 18-jarig meisje uit de gemeente Highlands (Schotland) dat alleen bekend is onder de initialen ”AR”. In mei 1997 werd zij, op 8-jarige leeftijd, door de gemeente in bescherming genomen. Sindsdien heeft ze achtereenvolgens bij twee protestantse gastfamilies gewoond.

Deze beslissing getuigt van weinig respect voor de geloofsovertuiging van het meisje, zo menen haar advocaten. De gemeente zag er niet op toe dat „haar geloof gedurende de periode bij haar gastouders in acht werd genomen en voldoende werd gefaciliteerd.”

De zitting zal plaatsvinden in het hoogste gerechtshof van Schotland, de ”Court of Session” in de hoofdstad Edinburgh. In een korte reactie geeft rechter Lord Uist al aan dat de zaak geen precedent heeft en dat daarin „nieuwe en moeilijke thema’s” worden aangekaart.

De gemeente Highland is vooralsnog vast van plan haar handelwijze „krachtig” te zullen verdedigen

inez zei

door:
inez 2007-03-28 17:36:37


misschien nog een regel daarbij dan:
Die vraag was namelijk ook precies de vraag waarmee ik mijn weblog over de de voorzienigheid en míjn eraringen begon uit te zoeken!

vandaar dat, gezien jouw denken over rechts zaken enzo, ik dacht dat je (of iemand anders) hier misschien iets aan zou kunnen hebben, wellicht?

Anoniem zei

door: Starlady
starlady.punt.nl 2007-03-28 20:02:03


Hoi Inez,

Voor die verjaring ben ik niet zo bang.
Het is gewoon gebeurd allemaal!
Dat is een feit....met een grote groep kunnen we dat nog bewijzen ook.
Dan je vraag wie ik verantwoordelijk wil stellen, dan is het de Nederlandse staat.
De kinderechters en ook de kinderbescherming vallen onder justitie en dat is iets van onze staat!!!
Wie nog meer aanklagen,ja de paus in Rome van mijn part,hij is de baas van de katholieke kerk en daar horen ook die nonnen onder!
Want zoiets kan volgens mij niet verjaren,volgens mij net zoiets als erkenning voor de troostmeisjes en erkenning voor de onderdrukking van de Koerden.
Nou en het psychische leed velen aangedaan in die zg pedagogische opvoed tehuizen zie ik net zo!

Groetjes
Star

inez zei

door:
inez 2007-03-28 20:39:42

star. ik kan niet goed (zelfs helemaal niet ,eigenlijk) wat je hier nu mee bedoeld,dus ook niet hoe ik hier op kan reageren.Nu eenmaal het lastige van internet communicatie, sorry dus...dan de vraag maar heel direct

wat bedoel/wil je hier nu mee?
Wil je nu je boosheid kwijt of wil je hier serieus over denken?
versta me niet verkeerd....voor mij alle 2 best . en ga in beide geallen vooral je gang -heel serieus gemeend!- maar help mij dan aub even in 't proberen je goed te verstaan.
Zodat een reactie/gesprek tenminste een beetje zinnig kan zijn (of je niet gigantisch op je ziel trap want da's natuurlijk het laatste wat ik wil! )
Effe je hulp dus

Anoniem zei

door: 2007-03-28 21:09:34

hallo star
met een grote verbazing heb ik gelezen dat je een rechtzaak liefst zou willen ?tegen iedereen die in jou ogen schuldig zijn aan jouw rotte verleden.
maar star als je werkelijk zo ver zou komen,voor jouw misschien je van het,want je krijgt je aandacht en misschien nog voldoening ook.
wat denk je van jaren jaren jaren ,daar mee bezig zijn ?
maar mijn grootse angst is,dat jij je fam.waar jij toch heel veel van houd en waar je heel veel voor over heb,zo in de belangstelleing zet ,en zelfs alles wat er in jouw fam van nu of van vroeger word openbaar,(ook fam geheime,waar jij nou niet op zit te wachten en je fam ook niet
jullie worden uit gemolken lettelijk en figuurlijk,
zou jij dat willen ,is jou haat zo groot,dat je je fam leden hiervoor wil opofferen,
en nu krijg je ook nog een mooi klein kindje erbij,die zal het leuk vinden om te horen of te lezen later,wat er over zijn fam.verteld werd vroeger.
want reken maar dat je kranten ju uitpluizen .tot op het bot.wil je echt daar je energie in zetten ?zonde van je tijd en moeite hoor,vind ik en een groot offer voor die gene die van je houden
maar goed als jij dat is wat je echt wil(wat ik niet geloof hoor)

mag ik je een raad geven star?
laat van die zwart wite foto`s en die zwarte herrinen iet s bij kleuren met een kleuren fotò rolletje,dan blijf je baas over je eigen verleden ,en stop je nieuwe energie in dit nieuwe (B .engeltje) wat je weer krijgt.
maar goed meis je bent boos en je blijft boos, op alles en iedereen uit je verleden
jammer meis
het is maar een advies hoor,je moet het zelf weten ,
groetjes narda

Anoniem zei

door: Starlady
starlady.punt.nl 2007-03-29 00:26:20

Ja ik ben boos en ik blijf boos.
whahaha ik ga ook een boek schrijven onder een pseudoniem.
Kent niemand mijn kinderen en kleinkinderen waar Narda zich zo,n zorgen om maakt.
Heb ook niet zo,n zin om hier nog verder over dingen te praten want ik merk dat Narda
ook al steeds met dingen hier aandraagt die ze toevallig van mij weet.
Ja Narda ik was een zg zondares in een goede herder tehuis.
Alleen de zonden kan ik nu nog steeds niet zien.
Dus wat zondares, aan mijn hoela!
Iedereen mag weten dat ik daar was,ook mijn kinderen en kleinkinderen,dus maak je niet druk.
Met de kinderen van de zondares gaat het prima!
Hoe is het mogelijk he!

inez zei

door:
inez 2007-03-29 03:11:48

Hallelujah, Narda, met alle respect hoor.
Maar zou je misschien zelf nog eens willen lezen wat je hier tegen Star, daarmee ook tegen alle andere vroegere ALS KIND AFHANKELIJKE ZORG- ONTVANGERS zegt?

Want ik vind dit toch wel heel erg ernstig!

Waarom zou Star in vredesnaam NIET boos mogen zijn?
Waarom zouden mensen zouden niet mogen proberen om gebruik temaken van hun Recht? omdat zij zich zouden moeten schamen en de vuile was van de familie misschien wel bekend zou worden?

Narda dan toch.....!

Het is toch werkelijk al verschrikkelijk genoeg dat kinderen kennelijk -om allerlei redenen- beschermd moesten worden. Jazeker, in jouw en mijn/onze tijd heel vaak niet zomaar ook. Dat is verschrikkelijk!

Laten we elkaar aub geen flauwe kul verkopen: de meesten van onze generaties zaten in die lepra- kolonies met diep en diep trieste redenen.
En waren knap beschadigd toen zij ooit -ergens,waar dan ook - in die zorg binnenkwamen.

Dat is verschrikkelijk Voor iedereen bij wie dat het geval was!!
En zal ongetwijfeld ook in hun verdere leven daar veel verdriet (en meer) van hebben ondervonden.
Niemand zat waar dan ook voor zweetvoeten, ook niet in die Goede Herder!
Stuk voor stuk allemaal drama's -ongeacht welke - over kinderen.
Die wat er ook aan de hand was daar niet om hadden gevraagd. Maar wij,allemaal, ongeacht wat eraan de hand was...waren stuk voor stuk AFHANKELIJK!!
En niet de verantwoordelijken. Niet de schuldigen!!

Er is helemaal niemand die zich dus hoeft te schamen voor wat er in die familie ooit is gebeurd!! Daar is iedereen slachtoffer van geweest , is ieder geval als kind.

Precies dat is één van de hele smerige zaken die ons in die koppen en in die ziel is gestampt.
Dat wij ons moesten schamen en dankbaar moesten zijn.

Ja hoor, zelfs mij is erin gestampt hoe ik mij moest schamen....blijkbaar voor het overlijden van mijn ouders. F. o!

En dat zeg jij nu nog anno 2007 tegen Star?

Lieve Narda...hou in vredesnaam op je te schamen!!!!

Dat vergif is een van de belangrijkste redenen waarom iedereen altijd de mond dicht is blijven houden. Met alle gevolgen van dien. Zoals jezelf jaren en jaren pijn doen en verdriet hebben.

Maar dat zijn gevolgen van hele ernstige kindermishandeling!!
Niet (alleen) bedreven door die familie....maar (ook) door al die mensen die je dat hebben geleerd..of eraan mee hebben gewerkt dat dit kon gebeuren.

Tot op vandaag de dag aan toe.

Aub Narda....denk na! En bevrijd je van die smerigheid. Die macht van anderen. leugens over jou. Er is niets waarvoor jij of ik of wie dan ook van ons zich hoeft te schamen.
Niet over die familiedrama's, niet over waar wij zaten!
Jij en ik, en dus ook Star, waren afhankelijke kinderen. Alle anderen, die volwassenen, hadden keuze mogelijkheden.
Die kozen om te doen wat ze deden, allerelei erschillende reden, maar ZIJ zijn daar verantwoordelijk voor, want er stond helemaal niemand met een pistool op hun kop die hen dwong.

Integendeel: ze hebben jou en mij, en Star en anderen gedwongen.
Om die leugens te geloven. Over onszelf!
Leugens die ZIJ nodig hadden om datgene te doen wat zij wilden en vrijwillig voor kozen om te doen!

inez zei

door:
inez 2007-03-29 03:20:12

Het spijt mij heel erg Star, of wie dan ook die dit leest, om weer geconfronteerd te worden met hoe Jan en Allemaal iedere keer weer kan doen alsof er iets is waarover jij je zou moeten of zelfs maar kunnen schamen.

Ik hoop uithetdiepst van mijn tenen dat je trots zult kunnen zijn , of leren zijn misschein wel, op je oordeel: dit was NEE wat dat ook verder moge betekenen.
Dat oordeel nee zal heel veel moed, wanhoop en verdriet en vechten met je zelf hebben gekost. Ik hoop dat je trots op dat respect voor jezelf kunt zijn, het is je niet vanzelfsprekend gegeven of geleerd.

En dat is waar kinderen recht op hebben. Altijd.

inez zei

door:
inez 2007-03-29 03:36:26

vraag; inez heb jij je slof weer terug?
Antwoord: NEE

Anoniem zei

door: Starlady
starlady.punt.nl 2007-03-29 03:42:40


Hallo Inez,

Ja ik begrijp ondertussen dat wij allen er geen ene moer aan konden doen.
Maakt niet uit wat allemaal gebeurd is.
Wij waren kinderen die overgeleverd waren aan de waanzin van anderen.
Ik schaam me niet meer voor de buitenwereld, die last heb ik ondertussen gelukkig van me af kunnen zetten.
Het is me gelukt al om stukje vrijheid voor mezelf te kunnen creeëren, daar ben ik al ongeloofelijk blij mee.
Ik schrijf ook hier bij jou, om anderen er van te overtuigen dat ze nergens schuld aan waren.
Kijk maar hoe goed Narda zelfs nu nog naar dat ingestampte patroon handeld.
Ja zoals jij zegt zelfs nu anno 2007.
Dus het schoot mij in het verkeerde keelgat toen ik haar antwoord naar mij las.
Maar geen boze gezichten,ik begrijp het wel.
Alleen weiger ik pertinent om aan dat gedrag nog mee te doen.

Groetjes
Star

inez zei

door:
inez 2007-03-29 04:18:45

Ik ben trots op je meid, en op mijzelf.
En ik ben blij metje.

Maar ook op en met Narda.
Zelfs al schiet ik goed uitmijn slof.
Het is meer dan hoog tijd dat we ook dit gewoon hardop en in alle openbaarheid leren doen. Samen. Precies omdat dit het vergif is, de destructie. eel meer daner ooit opdie naaizaal is gebeurd, v olgens mij.

Wat juist vanuit die RKK kerk en haar vrouwen gebeurt is.
Door vrouwen die zichzelf leerden haten en minachten...maar doorvoor gerespecteerd werden. En voor kozen! Met hun ideaal om geen eigen persoonlijkheid meer te zijn....blinde luistervinken zonder identiteit. In een bespotting van wat zij als God zagen .

Omdat het vrouwen waren.
En dat namens een kerk en een samenleving aan meisjes wilden leren.

Nou dat hebben ze dus.
vrijwillig uitgehaald op meisjes-kinderen waarvan heel velen er precies waren omdat zij al hadden moeten ervaren dat zij er niet toe deden...dus niet gerespecteerd hoefden te worden. Kinderen zonder eigen waarde die geleerd werd dat zij geen eigenwaarde hoorden te hebben.
Zoals zo'n vaticaan prelaat nog geen 2jaar geleden durfde te zeggen dat een 9-jarig kind verkracht door haar vader die baby moest krijgen. Ik wordt nog kotsmisselijk als ik aan die uitzending denk. Maar een stevig deel van die kerk zegt dat vandaag de dag nog!

Of weigert jouw kleindochter een doop -en daarmee in hun idee van geloof het hiernamaals!!, ontzegt jouw dochter haar geloofsvrijheid!! om jouw scheiding....nadat zij jou eerst uitgehuwelijkt hebben!

inez zei

door:
inez 2007-03-29 04:21:57


MIJN SLOFFEN!!!!!!!!!!!!!

Anoniem zei

door: 2007-03-29 09:08:36

hallo inez en star een goede morgen
gelukkig mag iedereen zijn mening geven ,en kan daar naar handelen ,dus wij ook.
we laten iedereen in zijn waarde en ook met wat ze willen en kunnen ,

een prettige dag allemaal
groetjes narda .

Anoniem zei

door: 2007-03-29 10:00:06

nogmaals een goede morgen,inez en star,
nu heb ik een brutale vraag aan jullie,misschien valt het in verkeerde aarde ,maar ik doe het toch.
zou een van jullie dat boekje over die zondaressen aan mij uit willen lenen tot na de vacantie.dan kan ik het in een keer lezen ,en mijn bril is dan ook klaar ,ik bedoel zo lezen is haast niet te doen,
zou het mogelijk zijn hoef niet hoor,ik zou het wel aardig vinden .
als een van jullie dat boekje uit zou willen lenen ,dat zou harstike fijn zijn
ik hoor wel van jullie
groetjes narda

inez zei

door:
inez 2007-03-31 21:23:19

narda, let even op je mail. ik denk dat ik een oplossings(exemplaar) voorje heb.
Maar uh...vakantie? misschien kan ik je daarvoor wel een paar leuke boeken lenen...over maderliefjes meizoentjes, vleugels enzo. desnoods eenblokfluit, (maak je niet ongerust:geen cocosnoten!) of een doos kleupotloden ofzo ?



Eert uw vakantie...de wereld gaat aan vlijt tenonder
Tenslotte: als de wereld vind datje lui bent, dan wel Flip geenzin heeft zijn eigen gehaktballente draaien , kun je altijd nog zeggen dat dat noodzaak is, omdat alsnog ook te leren

Met een buiging en een grijns naar Flip.
Wegens misbruik

vergeet nietje sloffen in tepakken
Bedankt!

"het is eelmooier danje denkt, als je denkt is het nog veel mooier!"
(maar ik wou dat ik wist van wie dat ooit een cadeautje was)

inez zei

door:
inez 2007-03-31 21:45:24

Dames, ik ben trouwens heel heel en heel erg benieuwd wat jullie mochten lezen -en lazen - in die Goede Herder. (en/of in een van die eerdere tehuizen.)

En dat is absoluutgeen flauwe kul vraag...integendeel!!
Ikben met een heel ingewikkelde ontdekkingsreis bezig over mijzelf daarbij.
En kan daarbij antwoorden hier over van jullie meer dan goed gebruiken.

Interessant genoeg zegtook Marie-Louise Doudart d.l.G. hier het nodige over -wat ik meer dan herken! En heel erg pijnlijk ook, en dan is dat nog heel tam uitgedrukt.

het icoontje van je de pletter schrikken (plat onder een wals te hebben gelegen, van de straat gepullekt mogen worden na dat er een wals over je heen is gegaan) ontbreekt maar zou -naast die duivels en bijbehorende tranen beter zijn!

Dus...graag als iemand van jullie eens even mee zou willen puzzelen en wat vertellen daar over. Dat hoeft helemaal niks moeilijkste zijn... voor mijn partje slappe lach over.....welk boek oflezen dan ook. an Sjorsen Sjimmie of deDonaldDuck tot aan het leven an Moeder Euphrasia desnoods in het sanskriet aan toe...doet er absoluut niet toe...maar help aub eens even mee, zodat ik dat stuk van mijzelf weer terug kan vinden (en als het moeilijk is, mag het natuurlijk ook).

Narda....hoe zat dat bij jou op die buitenschool van je?

En wat deden jullie daar in je vrije tijd? (en elders?)

Nogmaals bedankt voor je goede vraag,Narda
Dat heb je zo met kleurboeken, hu

inez zei

door:
inez 2007-03-31 21:58:10

......ik voel me toch wel zo ongelooflijk en verschrikkelijk erkracht nu door die nonnen...dat is met geen pen te beschrijven. Laat het dan maar 1 keer eens uit een toetsenbord komen!
Bij deze

Anoniem zei

door: 2007-04-15 14:40:17

geen tekst, icoontje van 3 hartjes