woensdag 7 maart 2007

Van 2e naar 8e druk Zondaressen

Gister kreeg ik een andere druk van het boek, de 8e druk uit 1968.
De eerste druk is uit 1938, de 2e heeft geen jaartal.

In deze 8e druk is her en der de taal aangepast. En zeker het (nogal storende, meer dan overdagig) gebruik van de leestekens. Net als het taalgebruik van het meisje Fiabian.

Ik heb besloten de tekst dmv scans beschikbaar te stellen, ipv. het veel te tijdverslindende overtypen.
Voor deze scans gebruik ik nu verder de 8e druk, een Zwarte Beertjkes pocket.
Die uitgave is kleiner en makkelijker te scannen, de 2e druk zou het scannen waarschijnlijk niet zonder flinke beschadigingen overleven.

De pagina indeling is hierbij echter wat anders. Zo ook de hoofdstuk indeling.
Hoofdstuk 0 in de 2e druk is hoofdstuk 1 in de 8e druk geworden. Het is dus even opletten bij deze overgang, verder wijst het zich -neem ik aan vanzelf verder.

Voor de duidelijkheid staatbij de overgang denieuwe hoofdstukindeling nog even (tussen haakjes).

Waar er opvallende wijzigingen staan, zal hier op even attent gemaakt worden.

Bedankt aan diegene die per email hun reactie lieten weten. Ben benieuwd naar jullie verdere reacties

1 opmerking:

Anoniem zei

Heel interessant, die scans. Maar helaas vind ik nergens hoofdstuk 13.
Kan iemand me helpen? Waarvoor nu al dank!

lenaerts.willy@telenet.be